שבבים בועה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

המשקיעים מהמרים נגד מניות השבבים: האם בועת הבינה המלאכותית מתחילה להתפוצץ?

למרות תשואות מרשימות של מעל 100% השנה, מכפילי השווי הגבוהים והמתיחות מול סין מובילים לעלייה חדה בהימורים על ירידות - בעוד האנליסטים נותרים אופטימיים

אדיר בן עמי | (4)

בעוד שנת 2024 הייתה שנת שיא עבור חברות השבבים המובילות בתחום הבינה המלאכותית, נתונים חדשים מצביעים על מגמה מעניינת: עלייה משמעותית במספר המשקיעים המהמרים על ירידת מחיר המניות של אנבידיה NVIDIA CORP , ברודקום BROADCOM INC ומארוול טכנולוגיות מארוול .

הנתונים מספרים סיפור מעניין: בעוד שלוש החברות רשמו תשואות מטאוריות - אנבידיה עם זינוק של 182%, ברודקום עם 119%, ומארוול עם 92% - מול עליה של 27% במדד S&P 500, דווקא בחודש האחרון השוק מתחיל לשדר אותות אזהרה. נתוני השורט (מכירה בחסר) של דצמבר מציגים תמונה מטרידה: מארוול מובילה עם זינוק של 25% בפוזיציות השורט לרמה שלא נראתה מאז אוגוסט. גם אנבידיה וברודקום לא נותרו מאחור, עם עלייה של 5.9% ו-3.3% בהתאמה בהימורים על ירידות.

 

מה מטריד את המשקיעים?

בראש ובראשונה, מכפילי הרווח הגבוהים במיוחד. מארוול מובילה עם מכפיל של 43.9, כשברודקום ואנבידיה לא רחוקות מאחור עם 36.7 ו-32.8 בהתאמה. מספרים אלו מעלים חששות כבדים לגבי יכולת החברות להצדיק את הערכות השווי הנוכחיות.

בנוסף, המתח לקראת עונת הדוחות של פברואר מורגש באוויר. הציפיות מהחברות גבוהות מאי פעם, וכל סטייה קלה מהתחזיות עלולה להוביל לתגובת שרשרת שלילית בשוק.

הסוגיה הגיאופוליטית מול סין מוסיפה שכבה נוספת של אי-ודאות. המאבק על שליטה בשוק השבבים העולמי והמגבלות על יצוא טכנולוגיה לסין מציבים סימני שאלה לגבי צמיחת החברות בטווח הבינוני.

 

האנליסטים אופטימיים

למרות הסימנים המדאיגים, וול סטריט נשארת אופטימית באופן מפתיע. האנליסט סריני פאג'ורי מריימונד ג'יימס רואה במארוול סיפור צמיחה מרשים, עם פוטנציאל להגדלת ההכנסות ב-25% מדי שנה בשנים הקרובות.

מורגן סטנלי אף הרחיקה לכת כשהכתירה את אנבידיה וברודקום כהשקעות המועדפות ל-2025. האנליסט ג'וזף מור ממליץ למשקיעים להמשיך ולהחזיק חשיפה משמעותית לחברות המתמחות בבינה מלאכותית ומרכזי נתונים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איתמר 27/12/2024 18:40
    הגב לתגובה זו
    השורטיסטים אולי יהנו מקצת ירידות בטווח הקצר, אבל השבבים לא יעצרו בטווח הרחוק. להחזיק ולשכוח
  • 2.
    אינטל תעשה קאמבק מרשים (ל"ת)
    אולי 27/12/2024 08:29
    הגב לתגובה זו
  • נועם 27/12/2024 22:46
    הגב לתגובה זו
    פעם זה ג=כבר דורש כמה שנים , לפי דעתי האישית היא תתאושש לכיוון ה -27 -32 דולר אבל אף אחד באמת לא יודע מה יקרה .
  • 1.
    טרם נאמרה המילה האחרונה בשבבים. (ל"ת)
    ליצי 27/12/2024 07:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.