בגולדמן זאקס חוששים ממיתון, אבל מרגיעים: לא מדובר במיתון עמוק
הכלכלנים ממשיכים להתלבט ולהתווכח לגבי הצפי לכלכלה העולמית ובמיוחד למובילה - הכלכלה האמריקאית. הדעות חלוקות לגבי רמת הסיכון לכניסה למיתון, מתי זה יגיע, בשנה הנוכחית או הבאה וכמה עמוק הוא יהיה.
בבנק ההשקעות גודלמן זאקס מצטרפים לאלו המנסים לחזות את ההתפתחויות הכלכליות. כלכלני בנק ההשקעות מעריכים כי הסיכון שארצות הברית תיגרר למיתון עוד השנה עולה, יחד עם זאת הוא לא יהיה כה נורא. כלכלני בנק ההשקעות הכפילו את הסיכוי לכניסה למיתון ב-12 החודשים הקרובים לעומת התחזית הקודמת, וכעת מעריכים סיכון זה ב-30%. ההגדרה המקובלת למיתון הוא התכווצות התוצר במהלך שני רבעונים רצופים.
לקריאה נוספת בנוגע לחששות ממיתון:
>>> מיתון קל בדרך בארה"ב; תוכנית תמיכה לאג"ח ממשלתיות באירופה
>>> "האינפלציה לא תישאר לאורך זמן; גם אם יהיה מיתון הוא יהיה קצר"
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> מיתון הוא לא סוף העולם, מיתון זמני הוא "חלק מהחיים"
>>> האם אנחנו באמת לפני מיתון בארה"ב?
>>> שני שליש מכלכלני המקרו בארה"ב סבורים שיהיה מיתון לא חריף ב-2023
>>> סקטורים דפנסיבים להגנה מפני מיתון: תשתיות בריאות מזון והיגיינה
הסיבה לתחזית החדשה היא שבגולדמן מעריכים כעת שהצמיחה ברבעון הרביעי תהיה נמוכה יותר גם ללא התחשבות בגורמים לא צפויים. כעת הם סבורים שהצמיחה ברבעון האחרון של השנה תהיה של 0.9% בלבד ביחס לרבעון המקביל. ההאטה מיוחסת בעיקר לירידה בצריכה הפרטית ובנוסף ממנו חוששים כלכלני הבנק הוא המשך העלאת הריבית אל תוך האטה בפעילות הצרכנים.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אנו דואגים יותר ויותר מכך שהנהגת הפד קבעה רף גבוה ומאד ספציפי למה יאפשר האטה בהידוק המוניטרי, ושהוא חש מחויב לענות בצורה חזקה לאינפלציה גבוהה ולציפיות אינפלציה גבוהות לנוכח העליה במחירי האנרגיה, וזאת גם אם הפעילות תאט בצורה חדה" כתבו דויד מריסל ורוני ווקר, כלכלני הבנק.
יחד עם זאת בגולדמן זאקס מעריכים שהמיתון לא יהיה עמוק או חמור. ברבעון הקודם הכלכלה האמריקאית התכווצה במפתיע, כך שהתכווצות נוספת, אפילו של כמה עשרות אחוזים בודדים או אפילו עשירית האחוז. כבר תחשב "רשמית" כמיתון, אך במידה והכלכלה תחזור לצמוח ברבעון שלאחריו הרי שמדובר במיתון קצר ומתון מאד. במצב כזה הירידה הצפויה בתעסוקה וההאטה הכלכלית יהיו מאד מינוריים.
הכלכלנים כתבו שגורמים מנבאים למיתון עמוק הם משבר פיננסי או חימום יתר של הכלכלה, אבל אף אחד מהגורמים הללו לא מתקיים כעת, ושהם אינם מודאגים לגביו, וזאת לנוכח העובדה שהמגזר הפרטי מראה יציבות פיננסית חזקה כעת. להערכת הכלכלנים צמיחת המשכורות והאינפלציה יפלו במקרה של מיתון מתון כזה, והפד ימהר להגיב בהורדת הריבית.
יחד עם זאת, גם מיתון לא כל כך חמור עלול להיות כואב. במהלך שלושת המיתונים המתונים האחרונים - 1960, 1990, 2001 - התוצר ירד ב-3.75% לעומת הפוטנציאל והאבטלה קפצה ב-2.5%, כיום מדובר בכמיליון אמריקאים נוספים מחוץ לשוק העבודה בשנה הקרובה במידה ותרחיש כזה יתממש.
בשוק המניות לעומת זאת לא צפויה ירידה משמעותית נוספת, במידה ותרחיש המיתון המתון תתממש. במקרים קודמים הירידה הייתה של עד 30%, ירידה שכבר קרתה בנאסד"ק, ובסנופי היא לא רחוקה משם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
