"אצלנו אין 0 עמלות. ההכנסה שלנו יציבה וחווינו תקופה טובה במסחר"
חברת הפינטק הישראלית פלוס500 הנסחרת בלונדון (PLUS.L), שפיתחה פלטפורמה למסחר בחוזי הפרשים CFDs על מניות, מטבעות וירטואליים, מדדים, סחורות, מט"ח, אופציות ותעודות סל, אשררה בתוצאותיה הרשמיות לרבעון הרביעי של 2021 את אלה מהפרסום המקדים שהוציאה. בראיון לביזפורטל מדברים המנכ"ל דודי צרויה וסמנכ"ל הכספים אלעד אבן-חן על התוצאות ועתיד העסק.
תחילה למספרים: בשורה העליונה נרשמו הכנסות של 160 מיליון דולר, עלייה של כ-74% מ-92 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, ובשנה 718 מיליון דולר, הרעה של כ-18% למול 872.5 מיליון דולר שהכניסה בשנת 2020. ה-EBITDA ברבעון הרביעי עמד על 71 מיליון דולר ובשנה על 387 מיליון דולר, שילוש ויותר של הסכום ברבעון המקביל (20 מיליון דולר) וירידה של 45% בתוצאות השנה כולה (ב-2020 הנתון עמד על כ-516 מיליון דולר). הרווח למניה לשנת 2021 היה כ-3.1 דולר, לעומת 4.7 דולר ב-2020, ירידה של 34%.
על מה מבוסס בעצם המודל הכלכלי שלכם?
אבן-חן: "מאז ההנפקה שלנו ב-2013 ועד סוף 2021 תראה ש-98% שלנו מגיעות מהמרווח שבין מחיר ה-BID, שהוא המחיר המקסימלי לרכישת הני"ע, למחיר ה-ASK, שהוא המחיר המינימלי למכירתה, מרווח זה נקרא Spread ולזה מתווספות עמלות מסחר. כלומר ההכנסה שלנו מאד יציבה וחזקה. נקודת הייחוס שלה הוא לווליום המסחר, וגם למספר העסקאות - שאצלנו ב-2021 היה גבוה מ-57 מיליון ב-2021 כולה. אנחנו סופרים פתיחה וסגירה של פוזיציה כעסקה אחת, ולא מפצלים אותן בשונה מחלק מהחברות מתחומנו".
כלומר, זה לא המודל של תשלום על זרם הזמנות (Order Flow) שבו סוחרים בחינם, אבל מוכרים את פקודות הלקוחות לעושי שוק ולכן מעודדים אותם ליצור כמה שיותר פקודות כאלה, ובפועל כל הזמן לשנות את התיק.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן-חן: "נכון, זה לא המודל. כ-60-65% מהלקוחות שלנו מצויים באירופה ושם המודל הזה נאסר. לכן ROBINHOOD MARKETS (HOOD) לא פועלים שם. אנחנו לא מסכימים עם השיטה הזו, אלצנו אין לנו אפס עמלות. פלוס 500 רוצה להיות מאד שקופה ללקוח".
אבל אי-טורו כן פועלת באירופה וגם היא כמו רוביהוד לא גובה עמלות, ממה הם עושים כסף?
"זה כבר עניין שלהם עם הרגולטור".
התחלתם בשנה האחרונה לאפשר מסחר דרככם לא רק בחוזים עתידיים אלא גם במניות ו-ETFים (Share Dealing). לארצות הברית אתם נכנסים בינתיים עם החברות שרכשתם אשתקד רק לפעילות החוזים העתידיים, כשתשיקו שם את השייר דילינג – גם אז לא תגבו עמלות? הרי זה ישים אתכם בנחיתות מול רובינהוד.
אבן-חן: "כשזה יהיה רלוונטי נבחן את הדברים. זה לא בפייפליין של השנה הקרובה".
ומה באמת קורה עם האפליקציות למובייל בשייר דילינג ביתר העולם?
צרויה: "זו פעילות שהושקה ב-15 מדינות באירופה, לגבי האפליקציה עצמה – בשבועות האחרונים היא הושקה לאנדרואיד ובימים הקרובים את נעשה השקה בגרסה לאייפון".
בארצות הברית כאמור אתם נשארים עם המסחר על חוזים עתידיים – והחידוש יהיה בכאלה על סחורות, בכוונה לחוזים בסכומים נמוכים יותר של 500 דולר ולא 15 אלף דולר כמו בעבר. מעט חברות עושות את זה – אבל למה שרובינהוד ואי-טורו לא ינצלו את חוזקת המותג כדי לפנות לשם, ולגנוב לכם את הלקוחות שאתם בונים עליהם?
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
צרויה: "להבנתנו זה עניין של פוקוס. הם מתמקדים במניות כפי שאנחנו התמקדנו בחוזי הפרשים".
ההכנסה הממוצעת פר משתמש (ARPU) עלתה 117% ברבעו הרביעי על פני זה המקביל ב-2020, והסתכמה ב-937 דולר, מה הסיבה?
צרויה: "השקענו המון ב-Retention Conversion של הלקוחות (צמיחת ההכנסה מלקוחות קיימים אל מול התקופה המקבילה). הייתה תקופה טובה שבה הלקוחות סחרו בשוקי ההון".
אבן-חן: "העליה באה מהמדינות האסטרטגיות שלנו - אנגליה, גרמניה, ספרד. כמות ההפקדות הייתה לאין שיעור חזקה יותר – 2 מיליארד דולר הפקדות ב-2021. פרמטר חשוב נוסף הוא משך הפוזיציה הממוצע, מרגע שהיא נפתחת ועד שהיא נסגרת – ב-2021 הנתון עלה ליומיים".
קצב הוספת הלקוחות החדשים ירד, כ-33 אלף ברבעון הרביעי מול 50 אלף שנה קודם. אפשר לתלות את זה בהתלהבות פחותה יותר משוק ההון אצל סוחרי ריטייל, שאולי חוששים מההחזרים כשתעלה הריבית. הבעיה היא שהגורמים האלה עבדו גם על מי שכבר הצטרף - רשמתם ירידה של 20% בלקוחות הפעילים ברבעון. איזה מאמצים אתם עושים כדי להשאיר אותם במסחר?
אבן-חן: "זו לא ירידה אפקטיבית של לקוחות שסגרו את החשבונות, וכמו שאמרת זו נגזרת של רמת הפעילות בשווקים הבינלאומיים".
צרויה: "לשאלתך, יש לנו המון יוזמות שקידמנו בשנה האחרונה. ההכנסנו הרבה פיצ'רים כדי לעודד את הלקוחות לסחור ולתת להם כלים טובים, כמו כלי צ'ארטינג חדשים. השקנו חשבון פרימיום: עולם חדש בו הלקוחות הגדולים מקבלים מעטפת של שירות לקוחות שכוללת ניהול השקעות אישי, וובינארז, ניתוחים – דוח שבועי שנשלח אליהם ומסקר בזמן אמת את הפעילות בשווקים".
מתי השקתם את הפרימיום וכמה לקוחות כרגע יש בשירות?
צרויה: "ב-2021 עשינו סוג של טסט ושייכנו כמה מאות לקוחות לפרימיום. לפני שבועיים החלנו את זה על כל המערכת ושייכנו עוד כמה אלפי לקוחות. לפרימיום אין עלות הרכשת לקוח – זה ללקוחות קיימים במערכת וזה גם לא משפיע על הוצאות השיווק".
אבן-חן: "קידמנו את הפתרון הזה כי ראינו תוצאות חזקות ב-2021 מהניסיון שערכנו, וכך גם בינתיים השנה עם הקהל הרחב יותר שפתחנו לו את שירות הפירמיום".
אי-טורו עכשיו פרסמו בסינדיקציה בכמה מדינות בסופרבול כדי לגייס עוד לקוחות. איך נראים המאמצים שלכם?
צרויה: "לפרסם באטליטיקו מדריד כפי שעשינו עולה יותר מהסופרבול. אנחנו לא מפרסמים בארצות הברית כי אין לנו שם שוק מהותי, אנחנו עדיין מבססים שם את הביזנס העתידי. כשיהיה הזמן ונשווק באופן מאסיבי אפשר לצפות שנפרסם בכל מקום.
"לחלוטין שינינו את אסטרטגיית הברנדינג לאחרונה. עלינו בלונדון ובעוד מקומות עם פרסומים על אוטובוסים ומוניות לצד פרסומות טלוויזיה באנגליה, סינגפור ועוד שווקים מובילים. רוב הפרסום שלנו הוא טכנולוגי – גוגל וערוצים נוספים. בערך 10% מהתקציב הוקדש עד עתה לאופליין וחסויות – השנה הגענו למסקנה שלא נכון עבורנו רק חסויות והתחלנו לצאת ולעשות פרסומים בטלוויזיה, מדורים פיננסים, ברכבת התחתית בלונדון ועוד. ייתכן שאף נצמצם את קבוצות הספורט להן אנחנו נותנים חסויות בעתיד הקרוב".
מיניתם בשנה האחרונה את פרופסור יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל, ליו"ר שלכם. הוא בן 79 ומשמש בתפקיד זה בחברות נוספות – עד כמה הוא באמת מעורב והאם לא מדובר במינוי שנועד לבסס אמון בקרב רגולטורים באזורי הפעילות כדי לקבל מהם אישור – כפי שקיבלתם לאחרונה באסטוניה?
צרויה: "פרנקל יותר חד וצעיר מאיתנו ברוחו. הוא יושב ראש מתפקד ואקטיבי, שנותן המון כלים ועושה לנו מנטורינג. יש לו הרבה קשרים וידע בעולמות הפיננסים. עבור חברה כמונו להביא פיגורה שכזו שתשב בדירקטוריון ותכווין אותו זה צעד גדול. המקצועיות בה הדירקטוריון מנוהל עלתה השנה מאד. אגב, הוא עזב כמה דירקטוריונים, למשל מתחילת הקורונה כבר אינו משמש כיושב ראש דירקטוריון בג'יי פי מורגן צ'ייס אינטרנשיונל. התחום שלנו מעניין אותו, הוא מצוי בעניינים, משתתף בשיחות השבועיות ובישיבות החודשיות".
- 1.משה יעקב 16/02/2022 01:39הגב לתגובה זומדובר בהימורים בהם אנשים מאבדים כסף רב. לא לטעות
- בטח בשהקעות אחרות בבורסה זה מדע טילים... (ל"ת)אחת שיודעת 17/02/2022 10:49הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
