ראיון

"אצלנו אין 0 עמלות. ההכנסה שלנו יציבה וחווינו תקופה טובה במסחר"

פלוס500 שפיתחה פלטפורמה למסחר בחוזי הפרשים צמחה 75% ברבעון. מנהליה מעריכים שרובינהוד לא תתחרה בהם, מסבירים איך מתמודדים עם הירידה בלקוחות הפעילים, מה התשובה שלהם לפרסום של אי-טורו בסופרבול והאם הנגיד לשעבר הוא יו"ר מעורב או קישוט לצורך אישורים מרגולטורים בעולם?
איתי פת-יה | (2)

חברת הפינטק הישראלית פלוס500 הנסחרת בלונדון (PLUS.L), שפיתחה פלטפורמה למסחר בחוזי הפרשים CFDs על מניות, מטבעות וירטואליים, מדדים, סחורות, מט"ח, אופציות ותעודות סל, אשררה בתוצאותיה הרשמיות לרבעון הרביעי של 2021 את אלה מהפרסום המקדים שהוציאה. בראיון לביזפורטל מדברים המנכ"ל דודי צרויה וסמנכ"ל הכספים אלעד אבן-חן על התוצאות ועתיד העסק.

תחילה למספרים: בשורה העליונה נרשמו הכנסות של 160 מיליון דולר, עלייה של כ-74% מ-92 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, ובשנה 718 מיליון דולר, הרעה של כ-18% למול 872.5 מיליון דולר שהכניסה בשנת 2020. ה-EBITDA ברבעון הרביעי עמד על 71 מיליון דולר ובשנה על 387 מיליון דולר, שילוש ויותר של הסכום ברבעון המקביל (20 מיליון דולר) וירידה של 45% בתוצאות השנה כולה (ב-2020 הנתון עמד על כ-516 מיליון דולר). הרווח למניה לשנת 2021 היה כ-3.1 דולר, לעומת 4.7 דולר ב-2020, ירידה של 34%.

על מה מבוסס בעצם המודל הכלכלי שלכם?

אבן-חן: "מאז ההנפקה שלנו ב-2013 ועד סוף 2021 תראה ש-98% שלנו מגיעות מהמרווח שבין מחיר ה-BID, שהוא המחיר המקסימלי לרכישת הני"ע, למחיר ה-ASK, שהוא המחיר המינימלי למכירתה, מרווח זה נקרא Spread ולזה מתווספות עמלות מסחר. כלומר ההכנסה שלנו מאד יציבה וחזקה. נקודת הייחוס שלה הוא לווליום המסחר, וגם למספר העסקאות - שאצלנו ב-2021 היה גבוה מ-57 מיליון ב-2021 כולה. אנחנו סופרים פתיחה וסגירה של פוזיציה כעסקה אחת, ולא מפצלים אותן בשונה מחלק מהחברות מתחומנו".

כלומר, זה לא המודל של תשלום על זרם הזמנות (Order Flow) שבו סוחרים בחינם, אבל מוכרים את פקודות הלקוחות לעושי שוק ולכן מעודדים אותם ליצור כמה שיותר פקודות כאלה, ובפועל כל הזמן לשנות את התיק.

אבן-חן: "נכון, זה לא המודל. כ-60-65% מהלקוחות שלנו מצויים באירופה ושם המודל הזה נאסר. לכן ROBINHOOD MARKETS (HOOD) לא פועלים שם. אנחנו לא מסכימים עם השיטה הזו, אלצנו אין לנו אפס עמלות. פלוס 500 רוצה להיות מאד שקופה ללקוח".

אבל אי-טורו כן פועלת באירופה וגם היא כמו רוביהוד לא גובה עמלות, ממה הם עושים כסף?

"זה כבר עניין  שלהם עם הרגולטור".

התחלתם בשנה האחרונה לאפשר מסחר דרככם לא רק בחוזים עתידיים אלא גם במניות ו-ETFים (Share Dealing). לארצות הברית אתם נכנסים בינתיים עם החברות שרכשתם אשתקד רק לפעילות החוזים העתידיים, כשתשיקו שם את השייר דילינג – גם אז לא תגבו עמלות? הרי זה ישים אתכם בנחיתות מול רובינהוד.

אבן-חן: "כשזה יהיה רלוונטי נבחן את הדברים. זה לא בפייפליין של השנה הקרובה".

ומה באמת קורה עם האפליקציות למובייל בשייר דילינג ביתר העולם?

צרויה: "זו פעילות שהושקה ב-15 מדינות באירופה, לגבי האפליקציה עצמה – בשבועות האחרונים היא הושקה לאנדרואיד ובימים הקרובים את נעשה השקה בגרסה לאייפון".

בארצות הברית כאמור אתם נשארים עם המסחר על חוזים עתידיים – והחידוש יהיה בכאלה על סחורות, בכוונה לחוזים בסכומים נמוכים יותר של 500 דולר ולא 15 אלף דולר כמו בעבר. מעט חברות עושות את זה – אבל למה שרובינהוד ואי-טורו לא ינצלו את חוזקת המותג כדי לפנות לשם, ולגנוב לכם את הלקוחות שאתם בונים עליהם?

קיראו עוד ב"גלובל"

צרויה: "להבנתנו זה עניין של פוקוס. הם מתמקדים במניות כפי שאנחנו התמקדנו בחוזי הפרשים".

ההכנסה הממוצעת פר משתמש (ARPU) עלתה 117% ברבעו הרביעי על פני זה המקביל ב-2020, והסתכמה ב-937 דולר, מה הסיבה?

צרויה: "השקענו המון ב-Retention Conversion של הלקוחות (צמיחת ההכנסה מלקוחות קיימים אל מול התקופה המקבילה). הייתה תקופה טובה שבה הלקוחות סחרו בשוקי ההון".

אבן-חן: "העליה באה מהמדינות האסטרטגיות שלנו - אנגליה, גרמניה, ספרד. כמות ההפקדות הייתה לאין שיעור חזקה יותר – 2 מיליארד דולר הפקדות ב-2021. פרמטר חשוב נוסף הוא משך הפוזיציה הממוצע, מרגע שהיא נפתחת ועד שהיא נסגרת – ב-2021 הנתון עלה ליומיים".

קצב הוספת הלקוחות החדשים ירד, כ-33 אלף ברבעון הרביעי מול 50 אלף שנה קודם. אפשר לתלות את זה בהתלהבות פחותה יותר משוק ההון אצל סוחרי ריטייל, שאולי חוששים מההחזרים כשתעלה הריבית. הבעיה היא שהגורמים האלה עבדו גם על מי שכבר הצטרף - רשמתם ירידה של 20% בלקוחות הפעילים ברבעון. איזה מאמצים אתם עושים כדי להשאיר אותם במסחר?

אבן-חן: "זו לא ירידה אפקטיבית של לקוחות שסגרו את החשבונות, וכמו שאמרת זו נגזרת של רמת הפעילות בשווקים הבינלאומיים".

צרויה: "לשאלתך, יש לנו המון יוזמות שקידמנו בשנה האחרונה. ההכנסנו הרבה פיצ'רים כדי לעודד את הלקוחות לסחור ולתת להם כלים טובים, כמו כלי צ'ארטינג חדשים. השקנו חשבון פרימיום: עולם חדש בו הלקוחות הגדולים מקבלים מעטפת של שירות לקוחות שכוללת ניהול השקעות אישי, וובינארז, ניתוחים – דוח שבועי שנשלח אליהם ומסקר בזמן אמת את הפעילות בשווקים".

מתי השקתם את הפרימיום וכמה לקוחות כרגע יש בשירות?

צרויה: "ב-2021 עשינו סוג של טסט ושייכנו כמה מאות לקוחות לפרימיום. לפני שבועיים החלנו את זה על כל המערכת ושייכנו עוד כמה אלפי לקוחות. לפרימיום אין עלות הרכשת לקוח – זה ללקוחות קיימים במערכת וזה גם לא משפיע על הוצאות השיווק".

אבן-חן: "קידמנו את הפתרון הזה כי ראינו תוצאות חזקות ב-2021 מהניסיון שערכנו, וכך גם בינתיים השנה עם הקהל הרחב יותר שפתחנו לו את שירות הפירמיום".

אי-טורו עכשיו פרסמו בסינדיקציה בכמה מדינות בסופרבול כדי לגייס עוד לקוחות. איך נראים המאמצים שלכם?

צרויה: "לפרסם באטליטיקו מדריד כפי שעשינו עולה יותר מהסופרבול. אנחנו לא מפרסמים בארצות הברית כי אין לנו שם שוק מהותי, אנחנו עדיין מבססים שם את הביזנס העתידי. כשיהיה הזמן ונשווק באופן מאסיבי אפשר לצפות שנפרסם בכל מקום.

"לחלוטין שינינו את אסטרטגיית הברנדינג לאחרונה. עלינו בלונדון ובעוד מקומות עם פרסומים על אוטובוסים ומוניות לצד פרסומות טלוויזיה באנגליה, סינגפור ועוד שווקים מובילים. רוב הפרסום שלנו הוא טכנולוגי – גוגל וערוצים נוספים. בערך 10% מהתקציב הוקדש עד עתה לאופליין וחסויות – השנה הגענו למסקנה שלא נכון עבורנו רק חסויות והתחלנו לצאת ולעשות פרסומים בטלוויזיה, מדורים פיננסים, ברכבת התחתית בלונדון ועוד. ייתכן שאף נצמצם את קבוצות הספורט להן אנחנו נותנים חסויות בעתיד הקרוב".

מיניתם בשנה האחרונה את פרופסור יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל, ליו"ר שלכם. הוא בן 79 ומשמש בתפקיד זה בחברות נוספות – עד כמה הוא באמת מעורב והאם לא מדובר במינוי שנועד לבסס אמון בקרב רגולטורים באזורי הפעילות כדי לקבל מהם אישור – כפי שקיבלתם לאחרונה באסטוניה?

צרויה: "פרנקל יותר חד וצעיר מאיתנו ברוחו. הוא יושב ראש מתפקד ואקטיבי, שנותן המון כלים ועושה לנו מנטורינג. יש לו הרבה קשרים וידע בעולמות הפיננסים. עבור חברה כמונו להביא פיגורה שכזו שתשב בדירקטוריון ותכווין אותו זה צעד גדול. המקצועיות בה הדירקטוריון מנוהל עלתה השנה מאד. אגב, הוא עזב כמה דירקטוריונים, למשל מתחילת הקורונה כבר אינו משמש כיושב ראש דירקטוריון בג'יי פי מורגן צ'ייס אינטרנשיונל. התחום שלנו מעניין אותו, הוא מצוי בעניינים, משתתף בשיחות השבועיות ובישיבות החודשיות".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה יעקב 16/02/2022 01:39
    הגב לתגובה זו
    מדובר בהימורים בהם אנשים מאבדים כסף רב. לא לטעות
  • בטח בשהקעות אחרות בבורסה זה מדע טילים... (ל"ת)
    אחת שיודעת 17/02/2022 10:49
    הגב לתגובה זו
דן אייבסדן אייבס

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?

הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים

אדיר בן עמי |

עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?


דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89%  – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.


אייבס הוא מנהל  ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר, מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.


הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן.  גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .


Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.


וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%

מערכת ביזפורטל |


שוק האג"ח האמריקאי עצר את הרצף החיובי של ארבעה ימים, כאשר התשואות עלו מחדש – בהובלת אג"ח לשנתיים שטיפסו מהרמות הנמוכות מאז 2022. במקביל, מדד S&P 500 עלה ב-0.3% התקרב שוב לשיא כל הזמנים, למרות שרוב המניות במדד ירדו. הנאסד״ק והדאו טיפסו גם כן ב-0.4%. מניות הטכנולוגיה הגדולות תמכו בעליות, למעט אפל שאיבדה 1.5% לאחר אירוע ההשקה שלה. הנפט עלה לאחר התקיפה הישראלית בקטאר.


המשקיעים מפנים כעת את מבטם לנתוני האינפלציה שיתפרסמו בימים הקרובים – מדד המחירים ליצרן ומדד המחירים לצרכן. הנתונים ייקבעו את הטון לקראת ישיבת הפדרל ריזרב בשבוע הבא, וישפיעו על הצפי להמשך הפחתות הריבית עד סוף 2025. במידה והאינפלציה תפתיע כלפי מעלה, היא עלולה להגביל את יכולת הפד להקל במדיניות, דווקא בעיתוי שבו הלחץ להעניק תמיכה לכלכלה הולך וגובר.


אנליסטים מצביעים על תמונה מעורבת: מצד אחד, נתוני שוק העבודה האחרונים מראים סימני חולשה, מה שיכול להקל על הפד להצדיק הורדות ריבית. מצד שני, עלייה מתמשכת באינפלציה תצית חששות לסטגפלציה – שילוב של האטה בצמיחה עם עליות מחירים. מצב כזה עלול לפגוע במומנטום החיובי שנבנה בוול סטריט מתחילת החודש.


בכירי הפד עצמם מאותתים על דאגה גוברת לשוק העבודה. יו"ר הבנק ג’רום פאוול הודה לאחרונה כי הסיכונים גדלו, ושני חברי ועדה תמכו כבר ביולי בהורדת ריבית. אנליסטים מעריכים כי הפד ייאלץ לחדש את מהלך הפחתות הריבית כבר בהחלטה הקרובה, עם סבירות להמשך שלושה צעדים רצופים עד סוף השנה. יחד עם זאת, אי-הוודאות סביב נתוני האינפלציה מותירה את השוק דרוך במיוחד.