ירידות 2020 דב דובי
צילום: Istock

"שוק ההון והכלכלה לא מסונכרנים, ל-S&P יש דאונסייד של עד 46%"

לפי דאג ראמזי, יועץ השקעות ותיק, במצב הנוכחי אין תמחור הגיוני של השוק ביחס לעבר, כשלדעתו, הכלכלה הפיננסית בסוף תשקף גם את התהליכים בכלכלה הריאלית
ארז ליבנה | (26)

האם צפוי בקרוב גל של ירידות נוספות בוול סטריט? לפי דאג ראמזי, ראש מחלקת השקעה במניות בקבוצת ליאותהולד, בשל חוסר היכולת להעריך את האימפקט הכלכלי, כמו גם את התמשכותו, המדדים המובילים בוול סטריט, ובעיקר ה-S&P 500, נמצאים בנקודה גבוהה באופן היסטורי ביחס למשברים כלכליים בעבר.

 

לקריאה נוספת:

> שווקים דוביים לוקחים זמן, צפו לגל ירידות נוסף בשווקים

> “אנחנו בראלי דובי; מחירי הנפט יעלו - אבל הסקטור ימשיך לסבול"

> זהירות מראלי של שוק דובי

"ה'עונש' של שוק ההון, לא מתאים ל'עבירה' של הכלכלה – אנחנו מאמינים שבסוף זה יתאזן", כתב, ראמזי אשר הזהיר את המשקיעים מהתנודיות הצפויה בשוק ההון ומפני גל ירידות נוסף.

 

אגב, המקור של האמרה של ראמזי היא "העונש לא מתאים לעבירה". כוונתו היא ששוק ההון עוד לא מבטא את מה שאמור להתרחש בכלכלה האמריקאית. וכשזה יבוא, זה יכאב. לפי ראמזי, משקיעים לטווח ארוך - "קניה והחזק", הצליחו לחמוק מפגיעה משמעותית, למרות אירוע שהגדיר כעצום, כאשר מי שהשקיע עד עכשיו ב-S&P והשקיע מחדש את הדיבידנדים שצבר, ראה מהפיק ועד התחתית של החודש וחצי האחרונים, הפסד של 19.6% בלבד.

 

"מידת החומרה והתמשכותה של הצרה הכלכלית הזו לא ידועים, אבל השוויים עדיין לא מראים זאת", הוסיף ראמזי, שטען כי המניה החציונית ב-S&P, עדיין יקרה באופן היסטורי, בכל הנוגע למכפילי ההכנסות והרווח. "השוויים של ה-S&P 500 גבוהים ב-30%-40% ממה שחזינו בו כשהשווקים היו נמוכים יחסית ב-2002 – בשיא משבר הדוט.קום", המשיך.

 

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    משה 11/05/2020 22:29
    הגב לתגובה זו
    פשוט תפסיק לקשקש ולהטעות משקיעים כול מה שאמרתה יצא הפוך לך לישון עים הדובים
  • 17.
    גלע 11/05/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    גם שורט צריך לדעת לסגור
  • 16.
    עוד קשקשן בשקל. (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    רמי 11/05/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
    מחר תהיה חבילת סיוע ושוב למעלה
  • 14.
    בקושי דב פנדה - תניחו לן (ל"ת)
    דובי 11/05/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    משקיע 11/05/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
    הקשר הישיר לבורסה זה כמות הדיו במחסני הפד
  • 12.
    בולוך 11/05/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
    התיאבון של המשקיעים כיום הוא הרבה יותר גדול. זאת גם אחת הסיבות להתאוששות המהירה מהמשבר של 2008. לגבי ההמשך מפה, כל אחד יחליט לפי פרופיל הסיכון שלו.
  • משה אלקלעי 11/05/2020 16:14
    הגב לתגובה זו
    מאחורי השוק יש פד וממשל שהוכיחו שהם מוכנים לעשות הכל - אבל הכל - כדי לתמוך בשוק המניות. זה כמובן סינטטי לחלוטין, ובסוף יתפוצץ ברעש גדול אבל רק ביום בו הדולר יפסיק להיות כל כך חשוב. כשמסתכלים על המטבעות והכלכלות האחרות, מבינים שהיום הזה עוד רחוק. לסך החוב האמריקאי אין משמעות מעשית בשלב זה.
  • ברכה 11/05/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    משקיעים הפסידו ים של כסף .רוצים לצמצם נזקים ונכנסים שוב באוירה של שוק שורי , מנפחים אותו יותר ויותר .
  • 11.
    עוד אחד כזה (ל"ת)
    גג 11/05/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עוד כתבה מיני רבות (ל"ת)
    תומר 11/05/2020 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אמנון 11/05/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
    אנשים התרגלו לרמת חיים מסויימת והם ירצו לחזור אליה גם אם לא 100 אחוז אז לפחות 90. אם המשק יחזור לפעילות ההפסדים של רבעון אחד יהפכו לזיכרון עמום ורחוק תוך זמן קצר.
  • לא ככ בטוח (ל"ת)
    תומר 11/05/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 11/05/2020 15:39
    הגב לתגובה זו
    אתה מקוה ? או יודע ?
  • 8.
    בני 11/05/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    הלך לישון.
  • 7.
    200 11/05/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    שלא היה כמוהו מעולם .
  • עודד 11/05/2020 19:32
    הגב לתגובה זו
    אותך,המשך בפק"מ הבנק נהנה!
  • 6.
    200 11/05/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    ואף לאפס המוחלט .
  • מה 11/05/2020 19:30
    הגב לתגובה זו
    ייושששב בפק"מ?
  • 5.
    מיקי 11/05/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    כרגיל...שיהיה מה לכתוב ~
  • 4.
    200 11/05/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    גם את מדינות ערב חברו לבורסה
  • 3.
    200 11/05/2020 14:45
    הגב לתגובה זו
    ההוכחה שזה מחשב על שיוצר את התנודות - היא התנודיות הזהה במדדי העולם במהירו של שברירי שניות - לדוגמא - בעת הכרזת ריבית בארהב - מדדי גרמניה ארהב אנגליה מטח סחורות נעות בתנודה זהה או מנוגדת בשבריר שניות .
  • 2.
    מה הקשר 11/05/2020 14:44
    הגב לתגובה זו
    כשכולם ישבו שהכל קטסטרופה כמו עכשיו - יגיעו עליות וכשכולם יהיו בטוחים שהכל טוב - יגיעו הירידות
  • I buy fear and sell greed (ל"ת)
    J. 11/05/2020 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    200 11/05/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    שיושב בארה"ב ועליו מדביקים סיפורי מעשיות על מאקרו כלכלה מלחמות נגי]פים פטנטים וכו .את המחשב הזה נפציץ בפצצה במקום שהוא יושב .
  • ליושב 11/05/2020 19:29
    הגב לתגובה זו
    כמה שאתה צודק,רק תפסיק לרעודדדדד מפחחחחדדד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social