ירידות 2020 דב דובי
צילום: Istock

"שוק ההון והכלכלה לא מסונכרנים, ל-S&P יש דאונסייד של עד 46%"

לפי דאג ראמזי, יועץ השקעות ותיק, במצב הנוכחי אין תמחור הגיוני של השוק ביחס לעבר, כשלדעתו, הכלכלה הפיננסית בסוף תשקף גם את התהליכים בכלכלה הריאלית
ארז ליבנה | (26)

האם צפוי בקרוב גל של ירידות נוספות בוול סטריט? לפי דאג ראמזי, ראש מחלקת השקעה במניות בקבוצת ליאותהולד, בשל חוסר היכולת להעריך את האימפקט הכלכלי, כמו גם את התמשכותו, המדדים המובילים בוול סטריט, ובעיקר ה-S&P 500, נמצאים בנקודה גבוהה באופן היסטורי ביחס למשברים כלכליים בעבר.

 

לקריאה נוספת:

> שווקים דוביים לוקחים זמן, צפו לגל ירידות נוסף בשווקים

> “אנחנו בראלי דובי; מחירי הנפט יעלו - אבל הסקטור ימשיך לסבול"

> זהירות מראלי של שוק דובי

"ה'עונש' של שוק ההון, לא מתאים ל'עבירה' של הכלכלה – אנחנו מאמינים שבסוף זה יתאזן", כתב, ראמזי אשר הזהיר את המשקיעים מהתנודיות הצפויה בשוק ההון ומפני גל ירידות נוסף.

 

אגב, המקור של האמרה של ראמזי היא "העונש לא מתאים לעבירה". כוונתו היא ששוק ההון עוד לא מבטא את מה שאמור להתרחש בכלכלה האמריקאית. וכשזה יבוא, זה יכאב. לפי ראמזי, משקיעים לטווח ארוך - "קניה והחזק", הצליחו לחמוק מפגיעה משמעותית, למרות אירוע שהגדיר כעצום, כאשר מי שהשקיע עד עכשיו ב-S&P והשקיע מחדש את הדיבידנדים שצבר, ראה מהפיק ועד התחתית של החודש וחצי האחרונים, הפסד של 19.6% בלבד.

 

"מידת החומרה והתמשכותה של הצרה הכלכלית הזו לא ידועים, אבל השוויים עדיין לא מראים זאת", הוסיף ראמזי, שטען כי המניה החציונית ב-S&P, עדיין יקרה באופן היסטורי, בכל הנוגע למכפילי ההכנסות והרווח. "השוויים של ה-S&P 500 גבוהים ב-30%-40% ממה שחזינו בו כשהשווקים היו נמוכים יחסית ב-2002 – בשיא משבר הדוט.קום", המשיך.

 

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    משה 11/05/2020 22:29
    הגב לתגובה זו
    פשוט תפסיק לקשקש ולהטעות משקיעים כול מה שאמרתה יצא הפוך לך לישון עים הדובים
  • 17.
    גלע 11/05/2020 22:06
    הגב לתגובה זו
    גם שורט צריך לדעת לסגור
  • 16.
    עוד קשקשן בשקל. (ל"ת)
    אנונימי 11/05/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    רמי 11/05/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
    מחר תהיה חבילת סיוע ושוב למעלה
  • 14.
    בקושי דב פנדה - תניחו לן (ל"ת)
    דובי 11/05/2020 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    משקיע 11/05/2020 15:53
    הגב לתגובה זו
    הקשר הישיר לבורסה זה כמות הדיו במחסני הפד
  • 12.
    בולוך 11/05/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
    התיאבון של המשקיעים כיום הוא הרבה יותר גדול. זאת גם אחת הסיבות להתאוששות המהירה מהמשבר של 2008. לגבי ההמשך מפה, כל אחד יחליט לפי פרופיל הסיכון שלו.
  • משה אלקלעי 11/05/2020 16:14
    הגב לתגובה זו
    מאחורי השוק יש פד וממשל שהוכיחו שהם מוכנים לעשות הכל - אבל הכל - כדי לתמוך בשוק המניות. זה כמובן סינטטי לחלוטין, ובסוף יתפוצץ ברעש גדול אבל רק ביום בו הדולר יפסיק להיות כל כך חשוב. כשמסתכלים על המטבעות והכלכלות האחרות, מבינים שהיום הזה עוד רחוק. לסך החוב האמריקאי אין משמעות מעשית בשלב זה.
  • ברכה 11/05/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
    משקיעים הפסידו ים של כסף .רוצים לצמצם נזקים ונכנסים שוב באוירה של שוק שורי , מנפחים אותו יותר ויותר .
  • 11.
    עוד אחד כזה (ל"ת)
    גג 11/05/2020 15:25
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    עוד כתבה מיני רבות (ל"ת)
    תומר 11/05/2020 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אמנון 11/05/2020 15:09
    הגב לתגובה זו
    אנשים התרגלו לרמת חיים מסויימת והם ירצו לחזור אליה גם אם לא 100 אחוז אז לפחות 90. אם המשק יחזור לפעילות ההפסדים של רבעון אחד יהפכו לזיכרון עמום ורחוק תוך זמן קצר.
  • לא ככ בטוח (ל"ת)
    תומר 11/05/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 11/05/2020 15:39
    הגב לתגובה זו
    אתה מקוה ? או יודע ?
  • 8.
    בני 11/05/2020 14:59
    הגב לתגובה זו
    הלך לישון.
  • 7.
    200 11/05/2020 14:50
    הגב לתגובה זו
    שלא היה כמוהו מעולם .
  • עודד 11/05/2020 19:32
    הגב לתגובה זו
    אותך,המשך בפק"מ הבנק נהנה!
  • 6.
    200 11/05/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    ואף לאפס המוחלט .
  • מה 11/05/2020 19:30
    הגב לתגובה זו
    ייושששב בפק"מ?
  • 5.
    מיקי 11/05/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    כרגיל...שיהיה מה לכתוב ~
  • 4.
    200 11/05/2020 14:47
    הגב לתגובה זו
    גם את מדינות ערב חברו לבורסה
  • 3.
    200 11/05/2020 14:45
    הגב לתגובה זו
    ההוכחה שזה מחשב על שיוצר את התנודות - היא התנודיות הזהה במדדי העולם במהירו של שברירי שניות - לדוגמא - בעת הכרזת ריבית בארהב - מדדי גרמניה ארהב אנגליה מטח סחורות נעות בתנודה זהה או מנוגדת בשבריר שניות .
  • 2.
    מה הקשר 11/05/2020 14:44
    הגב לתגובה זו
    כשכולם ישבו שהכל קטסטרופה כמו עכשיו - יגיעו עליות וכשכולם יהיו בטוחים שהכל טוב - יגיעו הירידות
  • I buy fear and sell greed (ל"ת)
    J. 11/05/2020 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    200 11/05/2020 14:40
    הגב לתגובה זו
    שיושב בארה"ב ועליו מדביקים סיפורי מעשיות על מאקרו כלכלה מלחמות נגי]פים פטנטים וכו .את המחשב הזה נפציץ בפצצה במקום שהוא יושב .
  • ליושב 11/05/2020 19:29
    הגב לתגובה זו
    כמה שאתה צודק,רק תפסיק לרעודדדדד מפחחחחדדד
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".