
בובה פרוותית ושוק של מיליארדים - מה זה Labubu?
קשה להתחמק בחודשים האחרונים מהבובה המפחידה מעט שמציפה את אינסטגרם וטיקטוק, ונהפכה ללהיט היסטרי ואף מוצר יוקרתי בזכות כוכבים ומשפיעני רשת שאימצו אותה. ב-2025 בלבד זינקה מניית היצרנית Pop Mart בכ-180%, ובחישוב שנתי מצטבר בכ-570%. שווי השוק שלה הגיע ל-43 מיליארד דולר - הרבה יותר מהמתחרות הגדולות. כעת השאלה היא אם החברה מיצתה את הפוטנציאל של הבובה, ומה תעשה בהמשך
בתחום הצעצועים שולטות בדרך כלל ענקיות ותיקות, כמו מטל או האסברו, שמייצרות קווי מוצרים מסורתיים כמו ברבי, לגו או משחקי קופסה משפחתיים. ואולם בשנתיים האחרונות, זינק שחקן חדש לזירה - Pop Mart, יצרנית צעצועים סינית שהתפרסמה בזכות סדרת בובות בשם Labubu: יצורים פרוותיים, בעלי עיניים גדולות ומראה ספק חמוד, ספק מטריד. מאחורי הדמויות האלה עומד לא רק שיגעון עולמי, אלא גם סיפור כלכלי דרמטי שמטלטל את שוק ההון ואת תחום הצרכנות הצעירה.
Pop Mart החלה את דרכה כחנות צעצועים קטנה בבייג’ינג, והתמקדה בדמויות מעוצבות שמיוצרות על ידי אמנים עצמאיים. הבובה Labubu, שעוצבה ב-2015 על ידי האמן ההונג-קונגי קסינג לאנג, נחשבה בתחילה פריט נישתי למביני עניין. רק כשהחברה החליטה לשווק את הבובות בתוך קופסאות הפתעה (Blind Boxes), כלומר מבלי לדעת מראש איזו גרסה יקבל הצרכן - התחולל המפנה. נוסיף לכך אסטרטגיה שיווקית אגרסיבית וקשרים עם משפיענים וידוענים, והתוצאה: שיגעון בינלאומי.
ליסה, כוכבת K-pop מלהקת BLACKPINK, נראתה עם בובת Labubu תלויה על התיק שלה, וזה הספיק כדי להצית גל רכישות. גם ריהאנה, דואה ליפה ואחרים הצטרפו, והבובות נהפכו לאביזר אופנה בקרב צעירים ממעמד בינוני-גבוה, בייחוד באסיה. כך, צעצוע שעלות ייצורו דולרים בודדים, נמכר כיום בכ-30 דולר ליחידה, כשמהדורות מוגבלות מגיעות למחירים של מאות ואף אלפי דולרים בשוק האספנים.
זינוק של 180% במניה
כל זה תורגם לצמיחה כלכלית מסחררת: ב-2025 בלבד זינקה המניה של Pop Mart בכ-180%, ובחישוב שנתי מצטבר בכ-570%. שווי השוק של החברה הגיע ל-43 מיליארד דולר, יותר מפי ארבעה מאשר מטל (6.29 מיליארד דולר) וכמעט פי חמישה מהאסברו (10.49 מיליארד דולר). החברה לא רק מכרה צעצועים - היא בנתה סביבם תעשייה שלמה: חנויות דגל בערים הגדולות באסיה, דוכנים רובוטיים (vending machines), שיתופי פעולה עם אמנים, ומהדורות מיוחדות. היא גם הקפידה לשמר ביקוש גבוה באמצעות היצע מוגבל ושחרור דגמים בהפתעה - דבר שהוביל לתורים ארוכים, קנייה סיטונאית מצד סוחרי שוק אפור, והתפתחות שוק אספנות משגשג.
אבל כפי שקורה לעתים קרובות בשוק ההון, כשהגרף רק עולה, החשש מפני נפילה נהפך מוחשי. ואכן, בחודש יולי נרשמה ירידה של 8% בערך המניה, לאחר שבקרב משקיעים התפשטה התחושה שהחברה אולי מיצתה את הפוטנציאל של להיט ה-Labubu. אנליסטים התריעו שהצלחת יתר עלולה להפוך לחרב פיפיות, שכן קשה יהיה לשחזר את הצמיחה יוצאת הדופן של 2025-2024 גם בשנה הבאה. האתגרים אינם מסתכמים רק בביקוש: מלחמת הסחר בין סין לארה”ב מייצרת מכשול נוסף. רוב מוצרי Pop Mart מיוצרים בסין, והחמרת המכסים מצד הממשל האמריקאי עלולה לפגוע משמעותית בחדירה לשוק הצפון-אמריקאי, שהוא יעד אסטרטגי מרכזי של החברה.
ובכל זאת, יש מי שמאמינים שהחברה רק בתחילתה. אנליסטית HSBC, לינה יאן, טוענת כי ל-Pop Mart יש יתרון ברור: היא אינה תלויה רק ב-Labubu. החברה מפתחת במקביל תריסר קווי צעצועים נוספים, חלקם עם עולמות תוכן חדשים לגמרי. היא סבורה כי באמצעות סדרות חדשות וקמפיינים חכמים, החברה תוכל להמשיך לחדש ולייצר באז. בנוסף, כ-75% מהכנסות החברה מגיעות מאסיה, אזור שבו המכסים על יבוא סיני אינם מהווים בעיה. השוק התאילנדי, למשל, הוא אחד המרכזיים של Pop Mart, ודווקא בו נרשמת נאמנות צרכנית גבוהה למותג, גם מעבר לטרנדים.
אנליסטית סיטי, לידיה לינג, מציינת כי התיקון במניה דווקא יצר הזדמנות קנייה. החברה נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של כ-32 - מעט מתחת לממוצע של 35 - כך שההשקעה בה כבר לא נחשבת מנופחת, לפחות מבחינת נתוני שוק קלאסיים. "התמחור הנוכחי אטרקטיבי לאחר ירידת המניה", כתבה לינג, "ואנו צופים תגובת שוק חיובית עם פרסום דו”ח הרווח הקרוב".
ממדפי הצעצועים אל תיקי ההשקעות
המקרה של Pop Mart מציג שילוב נדיר של מותג תרבותי עם תזרים רווחים גבוה, פרופיל גלובלי, וקהילת צרכנים נאמנה. עבור משקיעים שמחפשים חשיפה למגמות צרכניות עכשוויות, מדובר בחברה שמציעה לא רק מוצר, אלא מודל עסקי שלם שנבנה סביב עיצוב, הפתעה, ואפקט הרשת.
האם מדובר בבועה שעתידה להתפוצץ, או אולי בתחילתו של עידן חדש שבו צעצועים ממותגים יניעו לא רק תרבות, אלא גם שווקים? התשובות יגיעו כנראה יחד עם בובת Labubu הבאה - בקופסה אטומה כמובן.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
