הדולר ממשיך להיחלש אל מול השקל; הדולר היציג עומד על 3.20 שקל
שער הדולר ירד לרמה של 3.20 שקל: שער הדולר היציג נקבע אמש ל-3.20 שקל, אך נסחר בשעות אחר הצהריים לפי שער של 3.19 שקל. כמו כן, בחודשים האחרונים בנק ישראל הגן על המטבע, כדי שלא יסחר נמוך מ-3.20 שקל, אך אמש הוא אפשר את הירידה מתחת לרף זה.
הירידה נובעת מכמה סיבות - ראשית, השקל המתחזק בעקבות השיפור שנובע מהתאוששות הכלכלה הישראלית. ושנית, המיעוט היחסי של רכישת דולרים בישראל בעקבות התמעטות הטיסות של ישראלים לחופשות בחו"ל. הסיבה השלישית היא משבר הסחר העולמי, שהמעיט משמעותית רכישות גדולות של סחורות מחו"ל.
"הדולר יורד מעט מתחת ל-3.2 שקלים לאחר שבבנק ישראל ויתרו על שמירת המטבע האמריקאי מעל רמה זו", אומר יוסי פריימן מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים. "בבנק ישראל נוכחו לדעת, כצפוי, שרף ה-30 מיליארד דולר לא יספיק לתמיכה הנדרשת לדולר. ככל הנראה בנק ישראל קרוב מאוד למיצוי מכסת הרכישות שהציב לעצמו ובבנק צופים המשך היצעים גדולים ומעדיפים לצמצם באופן משמעותי את ההתערבות במסחר המטבעי".
סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר: להערכתנו, ללא התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח, הדולר צפוי לנוע במהירות לעבר רמת 3.18 שקלים ובהמשך לעבר רמת השפל אף לעבר 3.11 שקלים מינואר השנה. נזכיר, כפי שפירטנו רבות בעבר, בטווח הארוך, פניו של הדולר מתחת לרמת 3 שקלים לדולר".
- עונת הדוחות צוברת תאוצה, ג'י סיטי בירידה ומה ישפיע לחיוב על הבורסה?
- ג'י סיטי ירדה 6.8%, נקסט ויז'ן עלתה 7.1%, סגירה יציבה במדדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בנקים מרכזיים רבים של שווקים מתפתחים העלו את הריבית לאחרונה, לאור עליית האינפלציה שהתעוררה בעקבות ההתאוששות הכלכלית, והמדיניות המוניטרית המהודקת והפצת החיסונים היעילה. כל אלה צמצמו את ההבדל בצמיחת התמ"ג בין כלכלות מתפתחות ומפותחות לפער הקטן ביותר מזה שני עשורים."
"אנו בלומברד אודייר נמצאים בתת משקל בהשקעות באג"ח ממשלתיות בשווקים מתפתחים עקב החוב הריבוני הגבוה המדאיג של המדינות בשווקים אלה, למרות התמיכה חסרת התקדים של קרן המטבע הבינלאומית בגובה 250 מיליארד דולר. כמו כן, אנו צופים כי אינפלציה גבוהה תכביד על החוב המתעורר במטבעות בשווקים אלה בחודשים הקרובים.
"אנחנו נשארים ניטרליים לגבי מניות בשווקים מתפתחים – כן, הערכות השווי גבוהות, אך התרחבות הפצת החיסונים, פתיחת הכלכלות, עליית התשואות, אינפלציה ומחירי הנפט אמורים לתמוך במניות מחזוריות בשנת 2022 בשווקים אלה. מצד שני, החששות מהצמיחה של סין וההתחזקות של הדולר האמריקני ערערו את ציפיות הרווח, שבשווקים המתפתחים עדיין נמצאות בפיגור מאחור.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
- 3.נגיד כושל 27/10/2021 13:26הגב לתגובה זובושה וחרפה
- 2.רוני נחמני 27/10/2021 11:00הגב לתגובה זואין לו ברירה
- 1.עדי 27/10/2021 09:26הגב לתגובה זומרסקים את היצואנים ומפקירים את כל מי שמחזיק מטח. בושה לנגיד ולאנדרו!!!

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
