שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן
צילום: עודד קרני

אתגר הכלכלה בשנים הקרובות - הקיפאון בענף ההייטק

שר הכלכלה מסמן יעד מרכזי להגדלת כוח אדם בהייטק: "לא כולם צריכים להיות בוגרי 8200". הרשות לניירות ערך: "מנהלי השקעות חייבים להיות מסוגלים לנתח הייטק"

מורן ישעיהו |

"הסטגנציה בהיקף המועסקים בענף ההייטק תהווה אתגר בשנים הקרובות", אמר היום (א') שר הכלכלה אלי כהן בכנס שנתי של רשות החדשנות. זאת על רקע המאבק בין חברות גדולות לחברות סטארטאפ על כוח אדם ועלויות בשכר שהולכות ועולות. 

כפתרון הציע כהן להתמקד בחינוך. "לא כולם צריכים להיות בוגרי 8200 או מהנדסים בטכניון. חסר לנו בכל הרמות. הייתי מקים עוד טכניון בדרום כדי לתת מענה למחסור בכוח אדם. גם הרשות תדאג בנוסף לעוד 20 אלף מועסקים גידול נטו בשנה".

יעד נוסף שהגדיר כהן הוא מעבר של חברות הייטק לפריפריה. "יש לנו כמעט 400 חברות בינלאומיות בישראל - אנחנו רוצים אותן בפריפריה, נשקיע בזה לא מעט כסף. מגיע פרס ישראל למי שהתחיל את אמדוקס בשדרות". עוד הוסיף כי "אם בעבר היינו אומרים לחברות תבואו לישראל בגלל ההון האנושי היום אנחנו אטרקטיביים גם במיסוי. הורדנו מס חברות מ-26% ל23% והורדנו מס שמתייחס בעיקר ליצואנים בפריפריה מ-9% ל7.5% בלבד".

איום זר

יו"ר הרשות לניירות ערך, ענת גואטה, התייחסה בכנס להשקעה בהייטק הישראלי וטענה כי "מרבית ההשקעות בענף מתבצעות על ידי חברות זרות. ההסתמכות הרבה הזו על מקורות סינים ואמריקנים עלולה להתהפך לרעתנו בעתיד הקרוב".

"מלחמות סחר בעולם יכולות להשפיע על התיאבון של המשקיעים האלה לנהוג. מדיניות המיסוי של טראמפ יכולה לכלול מדיניות גלובלית. לא השכלנו לייצר חלופה זמינה לחברות האלה אצלנו. השוק שלנו בקרוב ינהל 2 טריליון שקל כספי ציבור. האחוז שמושקע בהייטק הוא אפסי אם בכלל", הוסיפה.

לפי גואטה, "חלק מהפתרון צריך להגיע מעולם המס, חלק ניכר מעולמות הרגולציה. כשמסתכלים על מיומנות ומחקר בהייטק אנחנו רואים שאין מחקר של הייטק, יש מחקר של ענפים מסורתיים. כל מנהלי ההשקעות יודעים שברמת הריבית בישראל ובכלל אי אפשר להשיג תשואה בלי סיכון. רמת הסיכון שצריך לקחת היום כדי להשיג תשואה משביעת רצון הולכת וגדלה לאורך זמן. באפיק הפרטי אפשר לקבל פרמיות. חובה של מנהלי השקעות ללמוד ולהבין ולהיות מסוגלים לנתח הייטק".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארנון בר דוד ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

בית המשפט: ארנון בר-דוד יורחק מההסתדרות 90 יום נוספים

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה וקבע כי חזרתו של ארנון בר-דוד לכהונת יו״ר ההסתדרות בשלב זה עלולה לאפשר השפעה על עדים ולשבש את החקירה; הורה על המשך הרחקתו מהארגון ועל איסור יצירת קשר עם עשרות מעורבים בפרשה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה הסתדרות

בית משפט השלום בראשון לציון קיבל את עמדת המשטרה והורה על הארכת הרחקתו של יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מתפקידו ומהארגון לתקופה של 90 ימים נוספים. בהחלטה קבעה השופטת דורית סבן-נוי כי בשלב הנוכחי של החקירה קיימת סכנה ממשית לפגיעה בה ולשיבושה, אם בר-דוד ישוב לכהן בתפקידו. לדבריה, השבתו לכהונה, "בשים לב לעוצמת הראיות שהונחה לעיוני בשלב כה מוקדם של החקירה", עלולה "לאפשר השפעה על עדים וסיכון ממשי לפגיעה בחקירה ושיבושה".

בהתאם להחלטה, נאסר על בר-דוד להתקרב למשרדי ההסתדרות ולגופים הקשורים אליה למרחק של לפחות 500 מטר, וכן ליצור קשר ישיר או עקיף עם כ-30 גורמים המעורבים בפרשה, בהם חשודים ועדים. בית המשפט קבע כי חזרתו לתפקיד בשלב זה עלולה לא רק להשפיע על עדים, אלא גם להקל על ביצוע עבירות דומות לאלו המיוחסות לו. השופטת הדגישה כי מדובר ב"תפקיד בעל השפעה רבה על הציבור והמשק בכללותו", ולכן כל החלטה הנוגעת לחזרה לתפקיד מחייבת זהירות יתרה.

בהחלטה ניתנה התייחסות נרחבת גם למצב הראייתי בתיק. השופטת ציינה כי החומר שהוצג בפניה מצביע על תשתית ראייתית משמעותית כבר בשלב מוקדם יחסית של ההליך. לדבריה, לאחר שעיינה בחקירותיו של בר-דוד, הן במהלך ימי מעצרו והן לאחר שחרורו, לא נמצא בהן דבר שיש בו כדי להחליש את החשד. להפך, "ביצוע פעולות החקירה מאז שחרורו של המשיב הוביל דווקא להתעצמות והתעבות החשד הסביר בעניינו". עוד צוין כי החקירה נמצאת בעיצומה, עם מאות עדויות שנגבו ועשרות חשודים ועדים שנחקרו, והיא ממשיכה להסתעף לכיוונים נוספים.

בית המשפט דחה גם את טענת ההגנה שלפיה מדובר בפרשנות שגויה של סמכויות יו״ר ההסתדרות. בהחלטה נקבע כי קיים חשד סביר לכך שבר-דוד פעל לכאורה "בכובעו כיו״ר ההסתדרות וניצל את מעמדו הרם שלא כדין", תוך שימוש בכוח ובסמכויות הנלווים לתפקיד. השופטת הבהירה כי מארג הראיות אינו נשען על מקור אחד בלבד, אלא מבוסס על מצבור רחב של ראיות הקושרות את בר-דוד באופן ישיר לחשדות.

על פי החשד, בר-דוד ובכירים נוספים בהסתדרות פעלו לקדם אינטרסים כלכליים של סוכנות ביטוח מסוימת בקרב ועדי עובדים המאוגדים בהסתדרות, ללא קיום הליכי מכרז, ובתמורה לטובות הנאה שונות. המשטרה טוענת כי מדובר במנגנון שיטתי שנועד לעשות שימוש במשאבי ההסתדרות לצרכים פרטיים. בהקשר זה דחה בית המשפט את הצעתו של בר-דוד לשוב לתפקידו תחת מגבלות ופיקוח, לאחר שנקבע כי העבירות בוצעו לכאורה "בחדרי-חדרים ובדלתיים סגורות", וכי גם מנגנוני פיקוח פורמליים אינם מפחיתים את החשש לביצוען.