שוקי המניות לאן? 5 הסימנים שיאותתו לנו על כיוון השווקים

גולן ספיר, משנה למנכ"ל סיגמא בית השקעות, כותב על תקופת הירידות הנוכחית. מהם סימני הדרך שיכווינו בימים קשים אלו?
גולן ספיר | (1)

השבועות האחרונים היו מהקשים שידע שוק ההון בשנים האחרונות. תנודתיות רבה וירידות חדות בשוקי האג"ח והמניות, היו מנת חלקם של מנהלי ויועצי ההשקעות ולקוחותיהם המבולבלים. מנהלי ההשקעות בכל רחבי הגלובוס ממתינים למועד היפוך המגמה, לרגע בו השווקים יגעו ברצפה ונתחיל לראות את התיקון המיוחל

ברור שכרגע השאלה המרכזית היא, האם באמת הגיע מועד ההיפוך? האם מס' ימים של עליות בארה"ב ובאירופה מסמנות את תחילתו של התיקון? לדעתי, השאלה האמיתית היא מהם הסימנים שנקבל שיכוונו אותנו בתקופה זאת?

הבסיס להנחה שבאמת הגיע מועד התיקון, נעוץ בחשיבה שהירידות האחרונות היו בבחינת Over shooting. תגובת יתר של השווקים בכל העולם בעקבות הורדת הדירוג בארה"ב לצד 'הענשה' בארץ של הטייקונים ועסקיהם, כשברקע המחאה החברתית המתחזקת.

כולנו רוצים לחשוב שמדד המעו"ף שנגע כבר ב-1350 הינו זול ב-1090 ותל בונד 20 בתשואה פנימית של 3.75% או תל בונד 40 ב-4.3% הם הזדמנות קנייה. בכדי שנחשוב שאכן זה כך, בואו נציג את האירועים הבולטים, או הדגלים שיונפו וישדרו לנו את כיוון השווקים. חלקם מגיעים מההתנהגות בשווקים עצמם:

דגל 1. תשואת האג"ח האמריקני - האירוע, עליית תשואה. כיום אנחנו ב-2.19% כשלראשונה מזה שבועות אנחנו מתחילים לראות ציפיות לעליית תשואות ויציאה מהבונקר שהאג"ח מספק.

דגל 2. תשואת האג"ח הממשלתי הישראלי - האירוע, הפסקת ירידות התשואה לצד מעבר של גופים מוסדיים לאג"ח קצר יותר. האג"ח הממשלתי היה הנהנה הגדול מירידת התשואות של מקבילתו האמריקנית ואי העלאת הריביות בארה"ב ובישראל. סביר להניח שיגיע הרגע בו ירידת התשואות תיבלם, במידה ויחלו בכך המק"מים, שבאופן פרדוכסלי מגלמים ירידת ריבית ע"י בנק ישראל, הרי שתשואתם אמורה לחזור לעלות ואף לחצות את ריבית בנק ישראל לכיוון מעלה.

דגל 3. מדד ה VIX - האירוע, ירידה בסטיות התקן והתכנסותו של מדד ה-VIX לכיוון 20% - מדד ה-VIX עלה בחדות בשבועות האחרונים וגילם את הפחד שאחז בשווקים, ואת הריצה אחר הגנות וביטוח מפני ירידות. לצד ואולי אף לפני שנראה גידול בפעילות מוסדית בחבילות של מניות גדולות. לרוב באמצעות תעודות הסל, מדד ה-VIX אמור להתחיל לרדת, כרגע הוא נע סביב 25%. מגמה שתלך ותתחזק לקראת 22%-20% תהיה איתות ודגל בולט למדי. בל נשכח שבארה"ב כבר ראינו בשבוע שעבר רמות היסטריות שמעל ל 45% וההתאוששות כרגע מביאה אותו לאזור ה-30%-35% בלבד.

דגל 4. דגל שירימו נתוני מאקרו גלובליים - אנחנו מחפשים נתונים טובים להיאחז בהם. אין ספק שעל מנת לעמוד בהיקפי החובות במדינות המערב, אנו זקוקים לצמיחה איתנה ואמיתית. נתונים כאלה מארה"ב או מאירופה שכל כך חסרים בשבועות האחרונים ישמשו כדגל וטריגר לשינוי מגמה בשווקים. ראוי לציין שמשבר שונה דווקא כאן ממשבר 2008. מרבית העולם מתהדר, לפחות בשלב זה, בצמיחה חיובית, אמנם חלשה ואף נחלשת. רק צמיחה אמיתית יכולה/אמורה לסייע ולממן את חובות המדינות בהן נפגעו הכלכלות והאמירו החובות.

דגל 5. דגל הנגידים - בשלב זה נסתפק גם במעשים ובדיבורים של הנגידים בארה"ב ובאירופה. תמיכה איתנה באג"ח מדינות ה-PIIGS, שמירה על ריבית נמוכה, חיזוק ושמירה על איתנות הבנקים ונחישות במלחמה בספקולציה בשווקי המניות והאג"ח ייצבו את השורות ויתרמו למגמה חיובית. שימו לב שדגל זה הורם אפילו בסופ"ש האחרון ע"י ברננקי. כך שהתהליך החל וברור שאין זה נשק שניתן להשתמש בו ללא הרף מבלי לפגוע באפקטיביות שלו.

לצד חמשת דגלים אלו, אסור לנו לרגע לשכוח שמלבד חובות והאטה גלובלית, ממתינים לנו באופק שני אירועים מרכזיים בעלי משמעות רבה: הצמיחה במדינות דרום - מזרח אסיה נמצאת בסכנה ההולכת וגוברת עם התעצמות האינפלציה. לצד זה ישנה גם תלותן הרבה, מעבר לרצונן להודות בכך, בצמיחה ובהחלשות האמריקנית. בל נשכח, האירוע שלנו, המקומי. ההצבעה ב-20 לספטמבר על מדינה פלסטינאית והשלכותיה לגבי היציבות המדינית ויחסינו הכלכליים עם אירופה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Jean-Francois morf 28/08/2011 15:26
    הגב לתגובה זו
    To smart, clever and a half... Yelling " PIIGS, PIIGS" was a self full filling prophecy, an ILL CALUMNY from the israeli-american traders! ILL as Illinois, CA as California, LU as Louisiana, M as Michigan, NY as New York! Because of so many israeli traders self full filling prophecies, banks where bankrupt in 2008, and now the PIIGS are bankrupt in 2011, for having saved their banks in 2008! But many israeli traders are now multi-billionaires, having ruined the banks in 2008, and the PIIGS in 2011!
מאגר לוויתן  (צילום: אלבטרוס)מאגר לוויתן (צילום: אלבטרוס)

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל

כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום

רן קידר |
נושאים בכתבה מצרים לוויתן

מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק. 

כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?

האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.     


על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית. 


הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM


באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.