בלעדי

למה באמת חזרה אפריל לאדלר חומסקי? הסיפור המלא על הפרידה מזרמון גולדמן

תביעות משפטיות, איבה הדדית וטענות לנזקים במיליוני שקלים. כל אלו ושום דבר מקצועי עומדים מאחורי הקאמבק המפתיע של אפריל לאדלר
משה בנימין | (52)

לזגזג כלקוח בין משרדי פרסום זה לא דבר חדש. המוביליות המהירה של לקוחות ותקציבים בין המשרדים הגדולים בענף היא אחד מסימני ההיכר השגרתיים של התעשייה. עם זאת, המקרה של אפריל ואדלר חומסקי שונה מכל מה שהכרנו עד עכשיו.

דם רע ואיבה הדדית: אדלר חומסקי נגד הלקוח אפריל בבית המשפט

מסתבר שהמעבר, או החזרה של תקציב רשת הקוסמטיקה אפריל למשרד הפרסום אדלר חומסקי לווה מאחורי הקלעים בדם רע בין המשרד ללקוח ובתביעות משפטיות על מיליוני שקלים. יוצא שאפריל אולצה לשוב לאדלר חומסקי כאשר ברקע מרחפת תביעה משפטית ממנה ניסתה להתחמק אפריל והמנכ"ל ששי מאיר, העומד בראשה.

תחילת האיבה ההדדית בין אדלר חומסקי ואפריל החלה עם בחירתה של זו לעבור לטיפולו של משרד הפרסום זרמון גולדמן לפני כשנתיים. במהלך התקופה הארוכה בה טופל התקציב באדלר חומסקי הפיק אדלר חומסקי עבור אפריל קטלוג מוצרים לקראת פסח 2008 וזה אושר על ידי נציגי אפריל. הקטלוג שהודפס בכ-750 אלף עותקים הופק באיכות נמוכה ולא כפי שנדרש ובאפריל התלוננו בפני אדלר חומסקי על הנזק שנגרם לה. בפשרה בעל פה בין הצדדים בנוכחות אייל חומסקי וסמנכ"ל הלקוחות דני ברנדה סוכם כי אפריל לא תגיש תביעה על הנזק ובתמורה אדלר חומסקי יוותר על דרישת התשלום עבור הקטלוג בסך של כחצי מיליון שקלים.

עם הודעת אפריל לאדלר חומסקי על ההחלטה לסיים את ההתקשרות ולעבור למשרד אחר החליט משרד הפרסום להגיש נגד רשת הקוסמטיקה תביעה על סך 500,755 שקלים עבור הקטלוג שלא שולם - התביעה שהוגשה בבית משפט השלום בתל אביב במהלך 2009 התקבלה במלואה ואפריל נדרשה לשלם את הסכום.

מהתביעה בבית המשפט עולה כי לאורך התקופה מאז הפצת הקטלוג הפגום (בחלק מהעותקים) ועד רצונה של אפריל לעבור למשרד אחר ניסו אנשי אדלר חומסקי להגיע עם אפריל לעומק השווה ולגבות מחיר, גם אם לא מלא, עבור הפקת הקטלוג, אך כשזו לא נענתה לבקשות המשרד, החשבונית הסופית הוצאה רק עם החלטת אפריל לסיים את ההתקשרות.

רוצים לעזוב אותנו? לא כל כך מהר, התביעה השנייה בדרך

כאמור, הפרידה של אפריל ואדלר חומסקי לוותה בהפסד צורם של רשת הקוסמטיקה בין כותלי בית המשפט. אך החזית המשפטית שנפתחה בין משרד הפרסום לאפריל לא הסתיימה שם. מעודד מההישג המשפטי נגד הלקוח המבקש להיפרד מהמשרד הכין אדלר חומסקי 'הפתעה' נוספת לאפריל בדמות תביעה משפטית של מיליוני שקלים בגין "הפרת מערכת יחסים הסכמית, המתייחסת לשירותי פרסום אותם העניקה התובעת (אדלר חומסקי) לנתבעת (אפריל). כתוצאה מביטול מערכת יחסים זו, נגרמו לתובעת נזקים כספיים".

בתביעה שהוגשה ב-31 לינואר 2010 תבע למעשה אדלר חומסקי את אפריל על כך שהפרו הסכם לפיו התחייבה אפריל להיקף פרסום כספי מול המשרד ובנוסף לבלעדיות בטיפול בתקציב אפריל שהוענק לאדלר חומסקי. אפריל מצדם הכחישו וכך יצאה לדרכה המערכה המשפטית השנייה בין הצדדים.

מנכ"ל אפריל ששי מאיר ממצמץ ראשון וחותם על פשרה

לפני מספר חודשים היו אמורים אפריל ואדלר חומסקי להיפגש שוב בבית המשפט לשלב ההוכחות. כזכור, באותו הזמן וברקע לתביעה המתקדמת נמצאת אפריל כבר שנתיים בטיפולו של משרד הפרסום זרמון גולדמן.

בסופו של יום מנכ"ל אפריל ששי כהן היה זה שמצמץ ראשון. מאיר שכבר ידע הפסד כואב לאדלר חומסקי רק שנה לפני הבין שסוללת עורכי הדין של אדלר חומסקי מתכננת להסתער לעברו מבלי לקחת שבויים. אדלר חומסקי כבר הכין למאיר את הסולם בעזרתו יוכל לרדת מהעץ ולשוב אחר כבוד אליהם.

בפשרה שנחתמה מחוץ לכותלי בית המשפט, סוכם בין הצדדים כי רשת אפריל תחזיר את תקציב הפרסום שלה לידי אדלר חומסקי והתביעה של המשרד כנגדם תוסר. אפריל תתחייב בתמורה להוצאה כספית לפרסום של כ-15 מיליון שקלים ותישאר באדלר חומסקי לא פחות משנתיים.

עושים שריר אבל מה לגבי התדמית של אחד המשרדים המובילים בארץ?

הפתרון הוא למעשה הודאה של ששי מאיר בתבוסה מראש וכניסה בלתי נמנעת לסיטואציה הזויה מבחינת החברה אותה הוא מנהל ובכלל סיטואציה שנדיר לראות בענף הפרסום. הרשת למעשה תקבל שירותי פרסום ממשרד ממנו ניסתה להתנתק בבחירה מודעת, ולאחר אילוצים משפטיים וחשש מתביעה כספית היא שבה אליו לשנתיים נוספות של בטן מלאה, איבה הדדית וחישוב הקץ לאחור.

אדלר חומסקי ש'עשה שריר' מאיים לכיוון אפריל מסיים את הסאגה הסבוכה עם הכסף בכיס. הבחירה במסלול המשפטי הוכיחה את עצמה הן במקרה הראשון והן במקרה השני. השאלה שנשאלת היא האם משרד הפרסום שנחשב לאחד המובילים בישראל ומטפל במספר תקציבי ענק מוכן שתדבק בו תווית של משרד שמשאיר בחיקו לקוחות בכל מחיר, גם על חשבון אווירת עבודה שלילית ולא בעזרת עבודה מקצועית ומרצון.

יש פשרה אבל יש גם נפגעים: לזרמון גולדמן נשאר רק ללקק את הפצעים

הנפגע הישיר הוא ללא ספק זרמון גולדמן. למודת ניסיון, רשת 'אפריל' בטח נמנעה מלהתחייב גם בפני זרמון גולדמן על כל סעיף של בלעדיות או היקף כספי לפרסום. הודעת הפרידה של מאיר בפני זרמון לוותה מן הסתם בהתנצלות כנה ובהסברים על הסיטואציה הסבוכה אך את הפגיעה הכספית בגינה תבע אדלר את אפריל מרגיש כעת זרמון גולדמן רק שאצלו זה משאיר פצע גדול יותר ובור תקציבי מורגש הרבה יותר.

לא זאת בלבד אלא שזרמון גולדמן בהחלט יכול לסכם את השנתיים עם אפריל כמי שהשיג עבור הלקוח סוג של פריצת דרך תדמיתית בדגש על סרטון הפרסומת האחרון בכיכובה של אסתי גינזבורג שקרא תיגר על אידיאל היופי המקובל. השבחים להם זכו אפריל וזרמון גולדמן רק הופכים את הפרידה המאולצת ממניעים זרים למתסכלת יותר עבורם.

תגובות

בזרמון גולדמן לא הסכימו להרחיב בנושא. המשנה למנכ"ל, גיא ויינברגר אמר לאייס: "הכל אמת, אנחנו מאחלים לכולם בהצלחה". ממשרד הפרסום אדלר חומסקי נמסר: "אין תגובה".

מנכ"ל אפריל ששי מאיר: "אני מודה לזרמון גולדמן על שנתיים נפלאות".

תגובות לכתבה(52):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 41.
    דוד ת 30/06/2011 13:56
    הגב לתגובה זו
    אני בתור לקוח שמחפש משרד פרסום חושב פעמיים האם לפנות למשרד שמוכיח לכולם שהוא לא מוכן לוותר על הלקוח שלו ואפילו תובע אותו ומאלץ אותו לחזור על ארבע ממש מפחיד זה לא רק לירוק לבאר שמשקה אותך אלא גם לגדוע את העץ שעליו אתה יושב לסיכום הסיפור העצוב הזה. אומנם אדלר חומסקי ניצח במערכה אולם הוא הפסיד בגדול בקרב על שאר הלקוחות
  • 40.
    שכונה 30/06/2011 10:45
    הגב לתגובה זו
    מעצבן לראות איך זר"ג מזלזלים בפרנסה של העובדים שלהם! זו הסיבה היחידה שתקציבים עוזבים אותם והמשרד מתדרדר. כשישיבת בריף מתחלפת במשחק סנוקר גם הלקוח שם לב בסופו של דבר שמישהו עובד עליו בעיניים. מישהו אמר שכונה?
  • 39.
    אילון גודלמן 30/06/2011 10:23
    הגב לתגובה זו
    אני אלכלך על אדלר ואתם לא תפרסמו שפיטרתי 15 עובדים.
  • 38.
    ראובן 30/06/2011 09:01
    הגב לתגובה זו
    מה שעולה מהכתבה זה שהששי מאיר הזה הוא לא הבושם הכי ריחני על המדף. כנראה לא רצה לשלם - חטף תביעה - אכל אותה. אחר כך ניסה להתחמק מהתחייבויות קודמות - קלט שהוא הולך לאכול תביעה נוספת - התקפל. מההתנהלות שלו עולה שחכם גדול הוא לא. ומהפרטים והסכומים הקובים, מסתבר שגם סוחר גדול הוא לא. ככה גם נראית הרשת שלו - מי מכיר אותה, למי בכלל יש רגש אליה? פני העסק כפני המנהל.
  • 37.
    ל-30:אני עובד בבית המשפט ולא מכיר זאת. (ל"ת)
    יש גבול לטקבוק ירוד 30/06/2011 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 36.
    באגית 30/06/2011 02:17
    הגב לתגובה זו
    פוקס וללין ועוד.שימו לב שבין כל משרדי הפרסום יש את זרמון שהם היחידים שמיתגו פה בישראל דברים והפכו אותם לסיפורי הצלחה ועם ההצלחות שלא כמו עם הלילכלוכים אי שאפר להתווכח
  • 35.
    חי 29/06/2011 22:51
    הגב לתגובה זו
    מצחיק שזרמון נתקלו פתאום ביריב יותר חזק מהם, יותר מלוכלך מהם ויותר ערמומי מהם שהאכיל אותם את מה שהם ניסו להאכיל אחרים כל השנים. בכל מקרה אדלר עשו טובה לאפריל בכך שהצילו אותם מזרמון גולדמן. ג אם הקמפיין האחרון הוא קמפיין לא רע, עדיין מדובר בחלאות אדם - צמד מושחת, וולגרי ודוחה שגם אם מתפנק להם משהו טוב הם מזדרזים להרוס.
  • 34.
    יאיר גלר 29/06/2011 22:49
    הגב לתגובה זו
    שונא אותך שנאת מוות ראובן אתה מלא מעצמך שבא למות. אם לא הולך בכוח ילך בעוד יותר כוח!!! ככה זה שהפטרון אריק כבר לא מאחוריך
  • 33.
    עצובה אחת 29/06/2011 22:14
    הגב לתגובה זו
    חומסקי- כמה שתפסתי מכם, משרדים כמוכם מורידים לי את החשק לעבוד בתחום.עד איפה אפשר לרדת?!?
  • מציאותית 30/06/2011 10:14
    הגב לתגובה זו
    ומי שיגיד אחרת משקר! אז כאן הראו את הצד הפחות סקסי של המטבע בטוחה שכך קורה בעוד מקרים רבים אך לא מתפרסם בחוצות העיר...
  • 32.
    29/06/2011 19:24
    הגב לתגובה זו
    איבדו את סיטרואן ועכשיו את רשת אפריל... ביום שחווה תסיים את תפקידה כמנכלית AIG זרמון יהיו רחוק למטה בתחתית....
  • 31.
    אריאלי החדש 29/06/2011 18:46
    הגב לתגובה זו
    בית המשפט קבע שעל אפריל לשלם 500,000 ש"ח כחוק. כלומר, כסף שאפריל פשוט לא התחשק להם לשלם בגלל הדפסה פגומה חלקית. כנהוג בארצנו..בריונות של לא לשלם. בית המשפט גם עמד לקבוע שאפריל הפרו הסכם התקשרות...אחרת אפריל לא היו "ממצמצים". ואף על פי כן אדלר חומסקי לא תבעו מאפריל לחזור כלקוח. אפילו לא רצו אותם כלקוח. היוזמה היתה של אפריל. כלומר, השירות ו"המקצועיות" של זר"ג כנראה לא שווה לאפריל את הכמה מאות אלפי שקלים שעמדו להפסיד במשפט. כלומר, אפריל נמלטו מהזר"ג. מר משה בינימין הליצן משמש כתב חצר לזר"ג בכדי להסוות הבושה של משרד הפרסום הזה. ומבחינת אדלר-חומסקי, כל הכבוד למשרד שלא חי עם הפרת הסכם. אין שום סיבה מוצדקת לכך וכל לקוח מכובד מבין זאת. אפילו אפריל. מכאן נאחל לזר"ג בהצלחה, ושיצליחו לשקם את גוויתם המפרכסת. יש שם עדיין כמה אנשים טובים.
  • אוהד 30/06/2011 09:45
    הגב לתגובה זו
    האם "אריאלי החדש" הוא שם כיסוי ל"אחד העובדים במשרד אדלר חומסקי"???? מאיפה לעזאזל אתה יודע את כל הפרטים האלה ואומר אותם כל כך בביטחון? רק אדם שעובד בתוך המערכת יכול להיות כ"כ בקיא בפרטים ובגלל שאתה מהלל ומשבח את אדלר חומסקי ויורד על זרמון גולדמן ואפריל, לא נותר אלא להבין כי אתה אכן אחד העובדים במשרד של ראובן אדלר ואייל חומסקי. ואני במקום משה בנימין ה"ליצן" כהגדרתך, הייתי תובע אותך ואת המשרד שאתה עובד בו (כאמור, אדלר חומסקי).
  • 30.
    משת"פ 29/06/2011 18:45
    הגב לתגובה זו
    ומזועזע ממה שהולך כאן קבלו טיפ פנימי: זה לא הלקוח הראשון שהולך לבית משפט..
  • באג 30/06/2011 02:00
    הגב לתגובה זו
    מה שנכון נכון
  • 29.
    ינצח גם בפרסום עצמו! 29/06/2011 18:23
    הגב לתגובה זו
    ומי שמתבכיין יילך אחורה ולא יתפתח לעולם
  • 28.
    קופיקו 29/06/2011 18:17
    הגב לתגובה זו
    משרד שחושב כל הזמן על סקס, לא מבין שבשנים האחרונות הסקס נגיש יותר באינטרנט וזה כבר לא ממש מלהיב כמו פעם... סקס לא מוכר כמו פעם. והמשרד הזה כבר נדוש ולכן יש לא מעט לקוחות שמבינים את זה.
  • 27.
    אחת שיודעת 29/06/2011 18:16
    הגב לתגובה זו
    זרמון חושבים שעכשיו ישכחו להם את הפיטורים של חצי משרד עם הכתבה המהללת הזאת... זרמון גולדמן רומסים כל מה שאפשר ולא בוחלים בשום אמצעי להכפיש אף משרד פרסום אחר. זר"ג אתם מאבדים את זה... בחיים לא הייתי מניח לכם לעשות פרסום לעסק שלי.. הנפילה קרובה מתמיד, בהצלחה.
  • 26.
    יוסףףף 29/06/2011 18:08
    הגב לתגובה זו
    אני במקום 'אפריל' סוגר את החברה, בונה מותג חדש עם שם חדש על בסיס החברה הקיימת ועוזב את אלדר חומסקי רק בשביל הפרינציפ. ככה המותג החדש לא יהיה זה שחתם על החוזה עם אדלר חומסקי ולא יהיה מחוייב לו.זה מזכיר לי סיפור על מרלון בראנדו שישב לפני עשרות שנים באיזו מסעדה וקיבל שרות גרוע ומעליב מאחת המלצריות. מה הוא עשה? ביום למחרת הוא רכש את המסעדה ופיטר את המלצרית. חומסקי מתנהלים כמו משרד פרסום ילדותי שרודף רק בצע כסף.
  • השופט ברק 29/06/2011 18:48
    הגב לתגובה זו
    לא חבל שאתה מבזבז זמנך על אתר זבל?
  • 25.
    אפרסק 29/06/2011 17:41
    הגב לתגובה זו
    אילון שכח שהוא השחקן הכי מלוכלכך בביצה מעופשת גם ככה. סיפור מהחיים: זרמון, שאינו נמצא בידידות עם קולגה מסוים, הרים בעצמו טלפון ליבואני ניסאן ו'הלשין' להם שהפרסומאי שלהם י. קשיו נוהג בפורשה ולא בניסאן. למזלו (או שלא) של מר י. קשיו, ניסאן הביאה רכב ספורט לארץ והוא ניצל מנסיעה מביכה בניסאן טידה חבוטה. הכל הודות לחרצובות לשונו של אילון זרמון
  • אבל היה חוסך דלק בטידה (ל"ת)
    יריב 30/06/2011 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    חומסקי וזרמון למדו באותה כיתה (ל"ת)
    29/06/2011 17:37
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    הדר אוהבים אותך :)! (ל"ת)
    הערבייה מעכו 29/06/2011 17:04
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    חומסקי, ירדת נמוך מאוד הפעם יקירי (ל"ת)
    חומסקי 29/06/2011 16:59
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אדלר חומסקי מתנהגים כמו אחרוני העבריינים בשוק (ל"ת)
    ראובן 29/06/2011 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אסתי ג 29/06/2011 16:47
    הגב לתגובה זו
    גיא לא יכולת למצוא שם בדוי יותר מסקרן מהשם משה בנימין? (:
  • 19.
    וינברגר, שקוף מידי... (ל"ת)
    יוסי 29/06/2011 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    אם זרמון היו משקיעים בלקוח כמו שהשקיעו בכתבה (ל"ת)
    בכיינים,תתגברו 29/06/2011 16:44
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אריאל שרון 29/06/2011 16:37
    הגב לתגובה זו
    אני ראש הממשלה לשעבר שבזכות הקשרים שלי הפכתי אתכם למה שאתם? אדלר חומסקי בושה!
  • 16.
    אדלר 29/06/2011 16:31
    הגב לתגובה זו
    אדלר חומסקי בנו את המשרד על קשרי הון שלטון עם אריאל שרון, משרד כוחני שהשיג את כל הלקוחות שלו בטריקים מלוכלכים ומשפטיים. פשוט בושה לענף
  • 15.
    נדב 29/06/2011 16:14
    הגב לתגובה זו
    זרמון מתנהלים בצורה מחרידה, ואת הפרסומת של אסתי הם העתיקו... הם לא עושים שירות טוב הם רק רודפים בצע. לא פלא שכולם עוזבים אותם ברגע שהם רק יכולים...
  • 14.
    עמדת הפוזבול 29/06/2011 15:56
    הגב לתגובה זו
    הפיצוח היחידי שלו במשרד הזה הוא המשכורת שהוא יושב עליה, שהיה אפשר להחזיק בה 10 אנשים מוכשרים. המשרד הזה חסר נשמה בעליל וכל העבודה שלהם עם אפריל הסתכמה בהחתמת הפרזנטורית. ככה גם פוקס aig. כשאתה נהיה סוכנות סלברטאים אל תתפלא עם מדיחים אותך באס אם אסים.
  • 13.
    רוני 29/06/2011 15:51
    הגב לתגובה זו
    ככה מתנהלים הדברים אצל חומסקי כוחניות
  • אתה בטח מתכוון לחומסקיאיזם (ל"ת)
    וואק וואק 30/06/2011 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    חוה AIG 29/06/2011 15:39
    הגב לתגובה זו
    עוד לקוח עוזב את המשרד הכושל הזה שנקרא זרמון גולדמן
  • 11.
    תקע 29/06/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    שמשך אותה בכוח עם איומים של בית משפט. התקציב ישב שנתיים במשרד בזמן שחברת חשמל לא רצתה בו... נשמע לי מוכר... לא נעים לעמוד עם הגב כשהבומרנג חוזר אליך בבומבה
  • מילא שנאה אבל להגיב בשם אנשים מהמשרד? לא יפה (ל"ת)
    29/06/2011 20:24
    הגב לתגובה זו
  • אוהד שרמן 29/06/2011 15:49
    הגב לתגובה זו
    זרמון מקבלים את מה שמגיע להם- פעם היה פתגם שאומר אל עשה לחבריך מה ששנואה עלייך. היום הפתגם המתאים כל כלב בא יומו זרמון בדרך לצניחה חופשית - שכחו את המצנח בבית
  • אמיר אריאלי 29/06/2011 15:45
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא עושה לזרמון גולדמן מה שהוא לא עשה לאחרים מה שנקרא כל כלב בא יומו
  • (ל"ת)
    מי זה הפאטת? 30/06/2011 10:25
  • 10.
    טפשה אבל חכמה! 29/06/2011 15:23
    הגב לתגובה זו
    מי ידע שאפריל קיימים ו/או מפרסמים בכלל לפני שהם הגיעו לזרמון גודלמן?!
  • 9.
    שקע 29/06/2011 15:21
    הגב לתגובה זו
    ותקע
  • 8.
    שיחק אותה זרמון 29/06/2011 15:18
    הגב לתגובה זו
    הרי ברור שכותב הכתבה הזו ישב השבוע עם הדר גולדמן וזרמון וקיבל מהם את המידע המעניין הזה.
  • 7.
    ציפי 29/06/2011 15:14
    הגב לתגובה זו
    משרד פרסום כופה על לקוח למרות שהוא לא מעוניין? אדלר לא יפה להתנהג ככה זה מתאים לזרמון לא לכם
  • שימרית 29/06/2011 15:44
    הגב לתגובה זו
    כמו שאומרים הגלגל מסתובב לו הם מקבלים מה שמגיע להם
  • 6.
    איכס, התנהגות רעה של אדלר (ל"ת)
    נועם 29/06/2011 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ביזיון - אדלר הפכו את עולם הפרסום לשוק! (ל"ת)
    אלדר ראובני 29/06/2011 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אפרילון 29/06/2011 15:10
    הגב לתגובה זו
    וחבל שהם עוזבים אותם יכלו להמשיך כאן הלאה
  • 3.
    זה מסמכים משפטיים, לא שיחות סגורות (ל"ת)
    לאחת מהענף 29/06/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    29/06/2011 14:50
    הגב לתגובה זו
    כמה עלוב וברוטלי מצידם לנהוג כך. כנראה שכל השנים עם פוליטיקאים השפיעו..
  • 1.
    אחת מהענף 29/06/2011 14:40
    הגב לתגובה זו
    יש דברים שלא צריך לפרסמם בצורה כ"כ מפורטת. מערכת יחסים בין לקוח ומשרד פרסום אינה עניינו של הציבור. מה גם שזה נשמע כאילו זרמון העבירו מידע זה בצורה חד צדדית.
דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות

דולר יורד
צילום: Photo by Ryan Quintal on Unsplash

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״

מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שער הדולר

השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.02%   אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.

אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה. 

לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים. 

הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.


הנפגעים

מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות