מיוחד

יוחצ"ן ביום חול: יותר עסקים ואנשי ציבור מהמגזר הדתי פונים ליח"צ ייעודי

השיטות דומות, התכנים - צנועים. מגמה חדשה משתלטת בחודשים האחרונים על תחום היח"צ - משרדים יעודיים לקהל לקוחות דתי. ככה זה נראה
אלה ברייר |

ממש כפי שעולם הפרסום הפנים זאת מזמן וכבר פונה לקהל דתי בפרסומים המתאימים לדרישות הלקוחות ובאמצעות משרדי פרסום ייעודים כמו: גל אורן BSD, בולטון פוטניאל ואפיקים, כך גם בעולם יחסי הציבור מתחילים לשים דגש על פעילות תקשורתית שנכונה למגזר שומרי המצוות.

"יחצ"ן חשוב ניסה לגרום לתושבי גבעת שמואל לקנות טלפונים סלולאריים הוא מיהר והציע ללקוחותיו הנחושים ליזום מופע ענק באזור, ולחלק כניסות חינם לקונים מכשירים של החברה. הלקוח פצח במבצע, ולהפתעתו לא זיהה עלייה במכירת המכשירים באזור זה".

"ההשקעה האדירה שסיכן הלקוח ירדה לטמיון וזאת, כך התברר, בגלל בעיה קטנטנה: המופע נקבע לערב שבת, ובגבעת שמואל, כך התברר, ישנה מסה גדולה של ציבור דתי-לאומי. היחצ"ן התנצל, והציע מבצע לארוחה במסעדה (לא כשרה), הצגה בקאמרי (בהשתתפות מחרימי אריאל) או מסיבת ריקודים (מעורבת)".

את הדוגמא הדמיונית אך האפשרית הזו, סיפקו לנו עובדי מחלקת יחסי הציבור ב'פרסומי ישראל ושות' הפועלת מזה 9 שנים ופונה בין היתר גם ללקוחות המגזר הדתי.

פרט לכם יש את משרד זלינגר שומרון ומספר משרדים קטנים נוספים, האם אתם מרגישים כמו פורצי דרך בתחום?

"תחום היח"צ למגזר הדתי לאומי עדיין במידה מסוימת בחיתוליו, ככל המדובר בהתמקצעות בנושא. במובן הזה, אפשר לומר שיש בעבודתנו מן הפריצת דרך. מאידך, העובדים במחלקה כולם בעלי ניסיון בתחום התקשורת ויחסי הציבור, כך שמה שאנחנו עשינו זה בעצם ייבוא של היכולות והטכניקות אל המגזר, סוג של 'החזרנו את היח"צ בתשובה'.

לדבריה של אסתר סילם - אלוש, יועצת תקשורת ומנהלת מחלקת היח"צ במשרד, יחסי ציבור אפילו יותר מפרסום, מנסים לדבר אל עולם התוכן של הלקוח. מה שכידוע משתנה בין דתיים לחילוניים.

במה זה בא לידי ביטוי במהלך העבודה שלך?

"כשאני מוציאה הודעה לעיתונות אני בודקת אותה שבע פעמים כדי לוודא שעין דתית שתראה אותה תתחבר אל הידיעה, ובהמשך, ללקוח. לא מדובר רק בנושאים פשוטים של שבת, יחסי גברים-נשים או כשרות, נושאים שבשבילי כדתייה ברורים מאליהם. אלא גם בטרמינולוגיה פשוטה", מסבירה סילם אלוש ומוסיפה:

"כשכותבים הודעה המיועדת לציבור הדתי לאומי, בהתייחס לנושא גוש קטיף, לעולם הטרמינולוגיה תהיה 'המגורשים', באותה הודעה לציבור החילוני, אכתוב מפונים, משום שהמילה מגורשים מתפרשת בקרב התקשורת החילונית, כהקצנה. ואז הם מפסיקים להקשיב. איך מכנים בדיוק את יהודה ושומרון (רמז: לא השטחים הכבושים), מי רב, מי הרב הגאון, מי שליט"א ומי זצ"ל...".

עפר מעוז, העובד גם הוא באותה מחלקה מבקש להדגיש כי גם בתוך המדזר הדתי יש הבדלים בין הפלגים: "דתיים מאלון מורה אי אפשר להשוות לדתיים מקריית משה בירושלים או לדתיים בקטמון וברחביה".

מה בנוגע לעבודה מול בניו מדיה שהפכה פופולארית מאוד בשנים האחרונות?

"ככל המדובר במחלקת יחסי הציבור שלנו, יחסי הציבור המכוונים לציבור דתי לאומי בהחלט נכנסים גם דרך האינטרנט ודרך רישות חברתי. ישנם פורטלים לדתיים בכל אתר חדשות, וכן אתרים ייעודיים למגזר. רישות חברתי קיים, בעיקר ברשת הפייסבוק. אחוז נכבד ביותר של המגזר הדתי-לאומי מחזיק בחשבון פייסבוק, וכידוע קמפיין חברתי הינו דרך להגיע לקהל מפולח וממוקד. ככל הקשור למגזר החרדי, הפייסבוק כמעט ואינו רלוונטי. אינטרנט, מאידך, מגיע למרבית החרדים המועסקים, ובפרט לנושאי משרות גבוהות".

אז לעיתונות הכתובה עדיין תפקיד מרכזי?

"בהחלט. עדיין המדיות הכתובות משחקות את התפקיד המשמעותי ביותר אך ניתן לצפות שעם הזמן לאינטנט תהיה משמעות גבוהה יותר. כיום, המדיות החרדיות האינטרנטיות לרוב מזוהות כחתרניות, ועל כן הציבור החרדי כמעט ואינו מושפע מהן".

"כשיחצ"נים מתחילים להתייחס לדתיות של קהל היעד", מסבירה אסתר, "הם נוטים לבלבל בין הציבור החרדי לדתי לאומי. זה יכול להיות בעיתי ברמת תוכן ההודעות לעיתונות וכן במדיות אליהן ההודעות נשלחות. כתבת שני עמודים ביתד נאמן לא תצליח למשוך לקוחות מפלג הדתי לאומי, למשל".

האם מדובר בהתעוררות חדשה או במגמה שנמשכת על פרופיל נמוך מזה זמן מה?

"בתקופה האחרונה יש גאות בענף. רק אצלנו במחלקה, יש צמיחה של יותר מ- 100%, וזה רק בחודשים האחרונים. עיקר הלקוחות הם שירותים המוצעים רק לציבור הדתי, כמו מכללות דתיות, אנשי ציבור דתיים ומועמדים למרות פוליטיות, איקוני תרבות של דתיים, ישיבות, עמותות ומלכ"רים וכדומה. בנוסף, אנחנו מייצגים גם לקוחות חרדיים שרוצים לפרוץ מגבולות המגזר אל המגזר הדתי לאומי. הגענו למצב בו אנחנו נאלצים לדחות את חלק מההצעות".

ואיך מביאים כתבים בתקשורת החילונית להתייחס לאייטמים "שלכם"?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נשיא צרפת מקרון
צילום: איי.פי

צרפת, בריטניה וקנדה בדרך להכרה במדינה פלסטינית – אז מה?

מהם התנאים להגדרת מדינה, האם יש משמעות לכך שמדינות מכירות במדינה פלסטינית, מהם הפתרונות לסכסוך, האם הם אפשריים

משה כסיף |

שינוי טקטוני מתרחש במערכת היחסים הדיפלומטית של ישראל עם בעלות בריתה המסורתיות. צרפת הודיעה כי בספטמבר תכיר רשמית במדינה פלסטינית, בעוד בריטניה וקנדה התחייבו עקרונית לצעד דומה בכפוף לתנאים מסוימים. המהלך המתואם מסמן סדק עמוק בחזית המערבית ומעמיד את ארצות הברית, הדבקה בעמדתה שמדינה פלסטינית יכולה לקום רק במסגרת הסכם שלום ישיר, בעמדת מיעוט.

הצעד האירופי-קנדי אינו מתרחש בחלל ריק. כ-150 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות בפלסטין, והרשות הפלסטינית מקיימת נציגויות דיפלומטיות בעשרות בירות. אלא שעד כה, הגוש המערבי,  בהובלת וושינגטון, היווה חומה בצורה נגד ההכרה. כעת, החומה הזו מתחילה להתפורר, ועימה ההערכה הישראלית בדבר תמיכה מערבית אוטומטית ובלתי מותנית.

מדינה על הנייר, כיבוש במציאות

הפרדוקס הפלסטיני חושף את הפער בין המשפט הבינלאומי למציאות בשטח. על פי אמנת מונטווידאו משנת 1933, ארבעה תנאים נדרשים להגדרת מדינה: אוכלוסייה קבועה, ממשל מתפקד, גבולות מוגדרים ויכולת לקיים יחסים בינלאומיים. הרשות הפלסטינית, במבט ביקורתי, עונה במלואו רק על הקריטריון הראשון.

הממשל הפלסטיני מפוצל ומשותק: הרשות שולטת חלקית בגדה המערבית, בעוד חמאס מחזיק ברצועת עזה מאז 2007. השליטה הצבאית הישראלית באזורי C, כ-60% משטח הגדה, והגבלות הסכמי אוסלו מרוקנים מתוכן את הריבונות הפלסטינית. הגבולות אינם מוסכמים, והיכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית מוגבלת בחוסר שליטה על מעברי הגבול והתלות הכלכלית בישראל.

ובכל זאת, המשפט הבינלאומי והקהילה הבינלאומית בוחרים להתעלם מהפערים הללו. מאז הכרזת אש"ף על הקמת מדינה פלסטינית ב-1988, זרם ההכרות הלך וגדל. ב-2012 העניקה העצרת הכללית של האו"ם לפלסטין מעמד של "מדינה משקיפה שאינה חברה", דרגה אחת מתחת לחברות מלאה, אך צעד סימבולי משמעותי שפתח דלתות לארגונים בינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי בהאג.