יוחצ"ן ביום חול: יותר עסקים ואנשי ציבור מהמגזר הדתי פונים ליח"צ ייעודי
ממש כפי שעולם הפרסום הפנים זאת מזמן וכבר פונה לקהל דתי בפרסומים המתאימים לדרישות הלקוחות ובאמצעות משרדי פרסום ייעודים כמו: גל אורן BSD, בולטון פוטניאל ואפיקים, כך גם בעולם יחסי הציבור מתחילים לשים דגש על פעילות תקשורתית שנכונה למגזר שומרי המצוות.
"יחצ"ן חשוב ניסה לגרום לתושבי גבעת שמואל לקנות טלפונים סלולאריים הוא מיהר והציע ללקוחותיו הנחושים ליזום מופע ענק באזור, ולחלק כניסות חינם לקונים מכשירים של החברה. הלקוח פצח במבצע, ולהפתעתו לא זיהה עלייה במכירת המכשירים באזור זה".
"ההשקעה האדירה שסיכן הלקוח ירדה לטמיון וזאת, כך התברר, בגלל בעיה קטנטנה: המופע נקבע לערב שבת, ובגבעת שמואל, כך התברר, ישנה מסה גדולה של ציבור דתי-לאומי. היחצ"ן התנצל, והציע מבצע לארוחה במסעדה (לא כשרה), הצגה בקאמרי (בהשתתפות מחרימי אריאל) או מסיבת ריקודים (מעורבת)".
את הדוגמא הדמיונית אך האפשרית הזו, סיפקו לנו עובדי מחלקת יחסי הציבור ב'פרסומי ישראל ושות' הפועלת מזה 9 שנים ופונה בין היתר גם ללקוחות המגזר הדתי.
פרט לכם יש את משרד זלינגר שומרון ומספר משרדים קטנים נוספים, האם אתם מרגישים כמו פורצי דרך בתחום?
"תחום היח"צ למגזר הדתי לאומי עדיין במידה מסוימת בחיתוליו, ככל המדובר בהתמקצעות בנושא. במובן הזה, אפשר לומר שיש בעבודתנו מן הפריצת דרך. מאידך, העובדים במחלקה כולם בעלי ניסיון בתחום התקשורת ויחסי הציבור, כך שמה שאנחנו עשינו זה בעצם ייבוא של היכולות והטכניקות אל המגזר, סוג של 'החזרנו את היח"צ בתשובה'.
לדבריה של אסתר סילם - אלוש, יועצת תקשורת ומנהלת מחלקת היח"צ במשרד, יחסי ציבור אפילו יותר מפרסום, מנסים לדבר אל עולם התוכן של הלקוח. מה שכידוע משתנה בין דתיים לחילוניים.
במה זה בא לידי ביטוי במהלך העבודה שלך?
"כשאני מוציאה הודעה לעיתונות אני בודקת אותה שבע פעמים כדי לוודא שעין דתית שתראה אותה תתחבר אל הידיעה, ובהמשך, ללקוח. לא מדובר רק בנושאים פשוטים של שבת, יחסי גברים-נשים או כשרות, נושאים שבשבילי כדתייה ברורים מאליהם. אלא גם בטרמינולוגיה פשוטה", מסבירה סילם אלוש ומוסיפה:
"כשכותבים הודעה המיועדת לציבור הדתי לאומי, בהתייחס לנושא גוש קטיף, לעולם הטרמינולוגיה תהיה 'המגורשים', באותה הודעה לציבור החילוני, אכתוב מפונים, משום שהמילה מגורשים מתפרשת בקרב התקשורת החילונית, כהקצנה. ואז הם מפסיקים להקשיב. איך מכנים בדיוק את יהודה ושומרון (רמז: לא השטחים הכבושים), מי רב, מי הרב הגאון, מי שליט"א ומי זצ"ל...".
עפר מעוז, העובד גם הוא באותה מחלקה מבקש להדגיש כי גם בתוך המדזר הדתי יש הבדלים בין הפלגים: "דתיים מאלון מורה אי אפשר להשוות לדתיים מקריית משה בירושלים או לדתיים בקטמון וברחביה".
מה בנוגע לעבודה מול בניו מדיה שהפכה פופולארית מאוד בשנים האחרונות?
"ככל המדובר במחלקת יחסי הציבור שלנו, יחסי הציבור המכוונים לציבור דתי לאומי בהחלט נכנסים גם דרך האינטרנט ודרך רישות חברתי. ישנם פורטלים לדתיים בכל אתר חדשות, וכן אתרים ייעודיים למגזר. רישות חברתי קיים, בעיקר ברשת הפייסבוק. אחוז נכבד ביותר של המגזר הדתי-לאומי מחזיק בחשבון פייסבוק, וכידוע קמפיין חברתי הינו דרך להגיע לקהל מפולח וממוקד. ככל הקשור למגזר החרדי, הפייסבוק כמעט ואינו רלוונטי. אינטרנט, מאידך, מגיע למרבית החרדים המועסקים, ובפרט לנושאי משרות גבוהות".
אז לעיתונות הכתובה עדיין תפקיד מרכזי?
"בהחלט. עדיין המדיות הכתובות משחקות את התפקיד המשמעותי ביותר אך ניתן לצפות שעם הזמן לאינטנט תהיה משמעות גבוהה יותר. כיום, המדיות החרדיות האינטרנטיות לרוב מזוהות כחתרניות, ועל כן הציבור החרדי כמעט ואינו מושפע מהן".
"כשיחצ"נים מתחילים להתייחס לדתיות של קהל היעד", מסבירה אסתר, "הם נוטים לבלבל בין הציבור החרדי לדתי לאומי. זה יכול להיות בעיתי ברמת תוכן ההודעות לעיתונות וכן במדיות אליהן ההודעות נשלחות. כתבת שני עמודים ביתד נאמן לא תצליח למשוך לקוחות מפלג הדתי לאומי, למשל".
האם מדובר בהתעוררות חדשה או במגמה שנמשכת על פרופיל נמוך מזה זמן מה?
"בתקופה האחרונה יש גאות בענף. רק אצלנו במחלקה, יש צמיחה של יותר מ- 100%, וזה רק בחודשים האחרונים. עיקר הלקוחות הם שירותים המוצעים רק לציבור הדתי, כמו מכללות דתיות, אנשי ציבור דתיים ומועמדים למרות פוליטיות, איקוני תרבות של דתיים, ישיבות, עמותות ומלכ"רים וכדומה. בנוסף, אנחנו מייצגים גם לקוחות חרדיים שרוצים לפרוץ מגבולות המגזר אל המגזר הדתי לאומי. הגענו למצב בו אנחנו נאלצים לדחות את חלק מההצעות".
ואיך מביאים כתבים בתקשורת החילונית להתייחס לאייטמים "שלכם"?
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.
מילואימניקים. קרדיט: Xהרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
יש בסיפור הזה כמה תובנות מעניינות - כולנו עם המילואימניקים, מגיע להם הרבה על השמירה, הגנה ועל הניצחונות. אין לאף אחד ספק בכך. הם ראויים לכל תשלום שיקבלו. חלק מהם גם בזכות כל המענקים מסביב הגיעו למספרים מאוד גבוהים. ההכנסות שלהם היו מעל השכר באזרחות, ושוב - זה מוצדק. אבל מה קורה אם באזרחות הם חייבים הרבה כסף - האם השכר במילואים יכסה את החוב כפי שלכאורה צריך להיות? אחרי הכל, דמיינו שמילואימניק הקים עסק ונפל ובדרך אנשים שילמו ולא קיבלו את השירות, האם בזכות העובדה שהוא מילואימניק הוא יקבל הקלה בהחזרת החוב לאזרחים התמימים האלו? זו שאלה קשה. התשובה היא כן.
בית המשפט הכריע והקל על מילואימניק שהעסק שלו נפל חודשים לפני המלחמה כי הוא מילואימניק - בית המשפט השלום בירושלים, בשבתו כבית משפט לענייני חדלות פירעון, קבע בימים אלה כי תגמולי ימי מילואים המשולמים לחייבים המשרתים שירות מילואים ממושך, מוגנים, ולא יועברו לקופת הנשייה. ההחלטה ניתנה בימים אלה על ידי השופט עופר יובל, בעקבות מחלוקת ממושכת בין מילואימניק לבין הנאמן שמונה לו, שבמהלכה ייחס הנאמן למילואימניק ולבא כוחו חוסר תום לב והסתרת הכנסות.
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעקבות כישלון החופשה, האיצה החשיפה השלילית ברשתות החברתיות את קריסת חברת התיירות וגררה את החייב לחובות כבדים. במסגרת הבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון נאמדו חובותיו לנושיו בכ-3.42 מיליון שקלים. ימים ספורים לאחר שהוגשה הבקשה, פרצה מלחמת "חרבות ברזל". כבר ב-7 באוקטובר גויס החייב בצו 8 לשירות מילואים פעיל, ומאז הוא משרת ברציפות כרס״פ פלוגה בגדוד מילואים, כבר יותר מ-630 ימים ברציפות, לרבות שבתות וחגים.
