הדו"ח הסופי של ועדת חודק הוגש: להלן תקציר ו-2 שאלות
דוח ועדת חודק אשר נמסר לממונה החדש על שוק ההון נועד לעסוק "בקביעת פרמטרים להתיחסות גופים מוסדים כאשר הם מעמידים אשראי באמצעות רכישת אג"ח". מסקנות הבינים של הדו"ח עוררו סערה והתנגדות כאשר הוגשו לפני חודשיים מספר, במאמר הקצר שלפנינו נסקור את המסקנות של הועדה כפי שהוגשו.
היוזמה להקמת ועדת חודק באה בעקבות משבר 2008, כאשר חלק מהאגחים אשר היו בתיקי הפנסיה של הציבור נסחרו בתשואות של אג"ח זבל והיה חשש לחדלות פרעון של חלק מהחברות.
בתקציר המנהלים של הדוח מציינים חברי הועדה את החשיבות של החסכון הפנסיוני ואת היקפו, כשליש מסך הנכסים הפיננסים של הציבור הישראלי, ומציינים את הצורך לדאוג כי כספים אלו ובעיקר אלו המשמשים למתן אשראי, ינוהלו בצורה הנכונה והבטוחה ביותר.
בחלקו הראשון סוקר הדוח את המצב בארץ, את חולשת הגופים המוסדיים בנתינת האשראי החוץ צרכני ומשווה את המצב הנהוג הן למצב המתקיים בחו"ל והן ןשוק האשראי הבנקאי:
השינויים הגדולים בשוק ההון, רפורמת בכר, שינויים בתקנות השקעה ועוד , הביאו לכך שהיקף האשראי החוץ בנקאי גדל.
קרנות הפנסיה, קופות הגמל והביטוח (הגופים המוסדיים) הפכו להיות שחקן משמעותי ביותר בשוק זה. הגידול הוא דרמטי, אם בשנת 2003 היקף האשראי של הגופים המוסדיים היה 45 מיליארד ש"ח, 12% מסך נכסי הקופות, בספטמבר 2009 היקף האשראי החוץ בנקאי היה כבר 135 מיליארד או 30% מסך נכסי הקופות! גידול זה הביא לכך כי הגופים המוסדים החזיקו ב-64% מהיקף אגרות החוב הקונצרניות הרשומות למסחר וכמעט בכל האג"ח הלא סחיר.
היקף זה מחייב את הגופים המוסדים לפתח סוג חדש של מומחיות, המומחיות במתן אשראי וליווי של אותו אשראי לאורך זמן , ניהול סיכונים, ובקרה.
הנקודות היחודיות לשוק ההון הישראלי הן מצד אחד משק קטן וצעיר, מערכת בנקאית דומיננטית ,ריכוזיות וניגודי ענינים ומצד שני פיזור רב של הגופים המוסדיים הן מבחינת מספרם והן מבחינת הפיזור בתיק ההשקעות וחוסר היכולת לשיתוף פעולה בין הגופים הביא לכך שהכוח בהנפקה עבר לחברה המנפיקה, מבקשת האשראי, חוסר יכולתם של הגופי המוסדיים לשתף פעולה ולנהל משא ומתן מול הגופים המוסדיים בולט במיוחד למול ספק האשראי הנוסף במשק- המערכת הבנקאית, שם שיטת הפעולה היא שונה ומאפשרת שיתוף פעולה בין בנקים ליצירת קונסורציום מוסדי.
נקודה נוספת בה דן הדוח הוא בתניות האג"ח שבניגוד לנהוג בחול חסר קיומן של של תניות חוזיות ואמות מידה פיננסיות ( כמו לדוגמא שעבוד שלילי, מגבלות על שינוי שליטה ועוד).
לסיכום הנקודות הללו מצויין כי:
שוק האג"ח הלא ממשלתי מתאפיין במספר חולשות בסיסיות, שימורן משפיע על השוק ויכול במקרים מסויימים לפגוע בחסכון הפנסיוני, לאור כל זאת וכל עוד השוק לא יצר מנגנונים עצמאים נדרשת מעורבות רגולטורית לצורך הסדרת שיפור איכות האג"ח הקונצרני.
החלק השני דן בכלים שלדעת הועדה יוכלו להסדיר ולעזור לגופים המוסדיים בבואם לתת אשראי וכל זאת לצורך הגנה על החוסכים:
1. גיבוש תניות חוזיות ואמות מידה פיננסיות לצורך מעקב אחר מצבה הפיננסי של החברה ויכולתה לפרוע את חובה.
2. הרחבת התשתית ליכולת למו"מ בין הגופים המוסדיים לחברה המנפיקה לפני ההנפקה:
- קביעת פרק זמן של 7 ימי עסקים לפחות לפני מועד ההנפקה / ההתחיבות- לקבלת מידע מהחברה המנפיקה.
-פרסום פומבי טרם ההנפקה של השאלות שנשאלו החברות והתשובות שנתקבלו
3. הכנת ניתוח /אנליזה כתובה על ידי הגוף המוסדי טרם רכישה בשוק הראשוני.
4. רכישת אג"ח על ידי מוסדיים מחברות שאינן מדווחות (חברות פרטיות)
- קביעת סוג המידע שגופים מוסדיים ידרשו לקבל טרם ההנפקה
-קביעת סוג המידע שגופים מוסדיים ידרשו לקבל במהלך תקופת החוב.
- מינוי נאמן בהנפקות בהם משתתפים מספר מינימלי של גופים מוסדיים.
5. קביעת תניות חוזיות ואמות מידה פיננסיות
- קביעות מפורשות של החברה המנפיקה ביחס לנושאים מסויימים ?רישום למסחר, הפסקת/ הורדת דירוג ועוד
- קביעת תניות חוזיות ואמות מידה מינימליות
- קביעת תניות חוזיות ואמות מידה מומלצות
6. קריאה לרשויות לאפשר שיתוף פעולה בין הגופים המוסדיים
- מנגנון נציגות דחופה
- נציגות מטעם הגופים המוסדיים שתפעל במשותף במהלך המו"מ לפני ההנפקה
- יסודם של פורומים משותפים של גופים מוסדיים לגיבוש פרקטיקות נאותות
7. נאמן על
8. סיווג אג"ח תוך כדי התיחסותלסוגיהן השוניים כפונקציה של בכירות /נדחות החוב לעומת חובות אחרים של החברה המנפיקה.
9. גיבוש מדיניות ביחס לרכישת אג"ח בשוק המשני
10. חובת רישום אג"ח לא סחיר בלשכת הרישום.
מסמך סיכום זה מצביע על העובדה כי הועדה הבינה כי שוק החוב החוץ צרכני סובל מקשיים שחלקם מבניים וחלקם תהליכים.
טיפול בנקודות אלו יוביל אותנו לשוק אשראי חוץ צרכני בוגר יותר וטוב יותר מזה שהכרנו במשבר האחרון.
האם המלצות אלו יספיקו במידה ויתקבלו?
אין ספק שקבלת ההמלצות יאפשר ניהול טוב יותר של האשראי החוץ בנקאי יחד עם זאת יש לקחת בחשבון עוד שתי נקודות:
1. יש צורך במחויבות הגופים המוסדיים לביצוע שינויים פנימים גם אצלם פנימה.
2. והשאלה הגדולה היא האם בחינת הועדה והמלצותיה נעשו רק על סמך התוצאות של המשבר האחרון או שהמלצותיה חוזות כבר את הכשלים של המשבר הבא כשיבוא ומטפלות גם בהם.
*עורך דין ירון שמיר, עוסק כ-15 שנים בתחום הפנסיוני במגוון תפקידי ניהול , עוסק בפיתוח עסקי בתחום הפנסיה, הגמל והביטוח ומשמש כמומחה הפנסיוני של Bizportal.
*האמור לעיל אינו מהווה משום המלצה ו/או ייעוץ כלשהו ואינו מהווה תחליף לייעוץ / שיווק פנסיוני, המתחשב בנתונים או בצרכים המיוחדים של כל אדם, ותכליתו לשמש כהבהרה והסברה בלבד.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו- מה משותף להם?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
