תאגידים/אחריות דירקטורים בהליכי שיקום והבראה/עליון

בית המשפט דחה בקשתם של דירקטורים בחברה הנמצאת בהסדר נושים להעביר תובענה שהוגשה כנגדם לבית המשפט של חדלות פירעון על ידי הנאמן לפסים של תובענה אזרחית רגילה. נקבע, כי יש להשלים את החֶסֶר הקיים בגדר דיני השיקום וההבראה על דרך החלת הוראת סעיף 374 לפקודת החברות אף במקרים בהם מצויה החברה בהליכי שיקום והבראה, וכי הדבר גם מתיישב עם תכלית ההליך ונועד למנוע תמריצים שליליים.
משה קציר |

רקע עובדתי:

המבקשים 3-2 כיהנו כדירקטורים של חברת פויכטונגר השקעות (1984) בע"מ אשר לה משמש המשיב 1 נאמן בהסדר נושים. המבקשת 1 (להלן: כלל) ביטחה את הדירקטורים בביטוח אחריות.

הנאמן הגיש לבית המשפט בקשה למתן הוראות המבוססת על סעיף 374 לפקודת החברות, בגדרה עתר לסעדים כספיים בשל עסקאות אשר בוצעו על ידי החברה באישור הדירקטוריון שנעשה, לטענתו, באופן רשלני תוך הפרת חובותיהם של הדירקטורים, וגרם לקריסתה הכלכלית של החברה.

בית המשפט קמא קבע, כי התובענה ראויה להידון בפני בית המשפט של חדלות פירעון, ואין מקום להעברתה לפסים של תובענה אזרחית רגילה. בנוסף, נקבע כי על הדירקטורים לצמצם את תצהירם ולמקדו לגדר המחלוקת שנקבעה על ידו, וכי צירופה של כלל לתובענה נעשה כדין, בהיותה המבטחת של הדירקטורים, תוך דחיית טענותיה בעניין אי תחולתה של הפוליסה. מכאן בקשת רשות הערעור דנן.

דיון משפטי:

כב' הש' א' גרוניס:

השאלה אליה יש להדרש בענייננו, היא שאלת תחולתו של סעיף 374 לפקודה במקרים בהם מתנהלים הליכי שיקום והבראה, במובחן מניהולם של הליכי פירוק, באשר מלשונו של הסעיף עולה, לכאורה, כי תנאי לתחולתו הוא היותה של החברה בהליכי פירוק. הסעיף מתווה מסלול מהיר ויעיל, המאפשר הטלת אחריות אישית על בעלי תפקידים מסוימים בגין פעולותיהם בניהול החברה, ותכליתו אף הרתעת נושאי משרה מפני התנהלות בלתי נאותה, וזאת באמצעות הצבתם בפני הסיכון שיידרשו לשאת באופן אישי בחובות החברה.

תכליות אלה רלוונטיות ביותר אף כאשר עסקינן במקרה בו מצויה החברה בהליך של הבראה והסדר נושים, כבמקרה דנן. אם יקבע שלא ניתן לנקוט הליך דיוני מקוצר לפי סעיף 374 לפקודה נגד המנהלים, כאשר מצויה החברה בהליכי שיקום והבראה, יהווה הדבר תמריץ ממשי עבור מנהלי החברה להביא לאישורו של הסדר נושים אך על מנת לחמוק מנקיטת הליך כאמור נגדם.

במקרה דנן, אין עסקינן בייבוא הוראת דין מהותית לתוך דיני השיקום וההבראה, אלא אך באימוץ הוראת דין הנוגעת להיבט הדיוני. ההוראות בחקיקה ראשית לעניין הסדר נושים לגבי חברות הינן ספורות ביותר ומתירות מרחב גדול לשיקול דעת שיפוטי, אשר הינו גדול יתר על המידה ורצוי מאד שיוסדר בצורה מפורטת ומקיפה על ידי המחוקק. לפיכך, ראוי לילך אחר הפרקטיקה שאומצה במקרים דומים בעבר, ולהשלים את החסר הקיים בגדר דיני השיקום וההבראה, על דרך החלת הוראת סעיף 374 לפקודה, אף במקרים בהם מצויה החברה בהליכי שיקום והבראה, מבלי שניתן נגדה צו פירוק, כבמקרה דנן והבקשה נדחית במישור זה.

אכן, עשויים להיות מקרים מסוימים בהם מאפייניו של ההליך יובילו למסקנה, לפיה אין הוא מתאים להידון במסגרת הליך לפי סעיף 374 לפקודה. עם זאת, דומה כי נקודת המוצא צריכה להיות, כי הליכים שעניינם אחריותם האישית של נושאי משרה יתבררו, ככלל, בפני בית המשפט של חדלות הפירעון בהתאם למסלול הקבוע בסעיף 374 לפקודה. לבית המשפט של חדלות פירעון נתון שיקול דעת רחב ביותר באשר לדרך הדיונית אשר בה תבורר המחלוקת, האם בהליך של בקשה למתן הוראות לפי סעיף 374 לפקודה או שמא בגדר תובענה רגילה. ערכאת הערעור תיטה שלא להתערב בהחלטת הערכאה הדיונית בסוגיה זו, ובפרט כאשר הוחלט כי אין להעביר את ההליך למסלול של תובענה רגילה. על כן, אין עילה להתערבות בהחלטת בית משפט קמא לפיה מתאימה התובענה להידון בפניו על דרך בקשה למתן הוראות לפי סעיף 374 לפקודה.

על מנת להכריע בשאלת התאמתה של התובענה להידון בגדר הליך לפי סעיף 374 לפקודה, נדרש בית המשפט לבחון ולנתח את היקף המחלוקת העובדתית הניטשת בין בעלי הדין כפי שעולה היא מכתבי טענותיהם. עם זאת, אין הוא רשאי למנוע מבעלי הדין העלאת טענות עובדתיות רלוונטיות אשר עשויות לתמוך בעמדתם, מתוך מטרה לצמצם את גדר המחלוקת. כמו כן, בשלב מקדמי בו טרם נשמעו ההוכחות, אין באפשרותו של בית המשפט להכריע באופן סופי ביחס למחלוקות העובדתיות שבין בעלי הדין. במקרה דנן, יש ליתן רשות לדירקטורים להגיש תצהיר מתוקן שבגדרו יוכלו להעלות את טענותיהן העובדתיות מבלי לצמצם את גדר המחלוקת והבקשה מתקבלת במישור זה.

בנסיבות מסוימות רשאי בית המשפט להקדים ולהכריע בחלק מן השאלות המשפטיות המתעוררות במסגרת ההליך. עם זאת, ככל שביקשה הערכאה הדיונית לסטות מסדר הדברים הרגיל ולהכריע בסוגיה מסוימת כבר בשלב המקדמי, היה עליה להבהיר את כוונתה לבעלי הדין ולאפשר להם לנקוט צעדים דיוניים מתאימים, דבר שלא נעשה במקרה דנן. משכך, אף בעניין זה אין מנוס מביטול קביעותיו של בית המשפט קמא בסוגית דחיית טענותיה של כלל. הערכאה הדיונית תכריע מחדש בסוגיה זו בשלב הדיוני המתאים, לאחר שתינתן הזדמנות לבעלי הדין להעלות את טיעוניהם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות
דעה

הרחבת מודל "העסק הזעיר" עלולה לעלות למדינה מאות מיליונים ולפגוע בעצמאיים עצמם

ההצעה של רשות המסים להגדיל את תקרת ה"עסק הזעיר" ל-300 אלף שקל מצטיירת אולי כהקלה לעצמאים, אבל בפועל תעלה למדינה מאות מליונים ותפגע באותם נהנים בקבלת משכנתה והחזרי מס
אריאל פטל |
נושאים בכתבה רשות המסים

לאחרונה פורסם כי שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים מציע להרחיב את הפטור ממס לעסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל, בעקבות הצלחת הפטור הקודם לעסקים עד 120 אלף שקל. ההצעה נועדה להקל על נישומים ולצמצם את הבירוקרטיה. כעת, רשות המסים תוכל לגבות מס נמוך יותר מעסקים אלו, תוך שמירה על גבייה יעילה. התנאים להמשך המהלך כוללים גבייה מרשימה ותחזיות צמיחה חיוביות.

בואו ונעשה קצת סדר. 

החל משנת 2024 נקבע מושג חדש שנקרא "עסק זעיר" לעניין מס הכנסה. 

מי שיכול להירשם כ"עסק זעיר" הוא מי שמחזור הכנסותיו השנתי (לא רווח) הוא עד 120,000 שקל. אותו עסק זעיר יכול להיות עוסק פטור או עוסק מורשה לעניין מע"מ, מה שחשוב זה מחזור ההכנסות השנתי. 

מי שרשום כ"עסק זעיר" מקבל מהמדינה שתי סוכריות:

1. 30% ממחזור ההכנסות שלו מהוות הוצאות מוכרות באופן אוטומטי, מבלי שהוא נדרש להוכיח תשלום וללא צורך לשמור אסמכתאות להוצאות. 

2. פטור מהגשת דוח שנתי למס הכנסה ופטור מהגשת הצהרת הון, כך שנתוני הדיווח לא ייבדקו. 

כ-40-45 אלף עוסקים שעונים להגדרה כבר נרשמו לסיווג החדש. במקרים רבים מאוד מדובר בנותני שירותים, כגון: מורים פרטיים, נגנים, מטפלים ברפואה משלימה ועוד, שאין להם באמת הוצאות בהיקף של 30% וגם לא 20% אלא 10% לכל היותר. 

כעת, מנהל רשות המסים מבקש להרחיב את מודל ה"עסק זעיר" כך שיוגדל סכום ההכנסות השנתי ל-300 אלף שקל במקום 120 אלף שקל, אלא שבהצעה קיימת התעלמות מוחלטת ממספר השפעות שליליות משמעותיות  שעלולות לעלות לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים ולציבור שמסווג כעסק זעיר הרבה מאוד כסף והמידע נסתר מהם ולכן, אני מתנגד נחרצות למהלך המוצע מהסיבות הבאות:

ראשית, לא פורסמה העלות הצפויה למהלך, הלא היא "השתתפות המדינה" בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי למי שמחזור ההכנסות השנתי שלהם הוא עד 300 אלף שקל. בהעדר המידע, לא ניתן לקבוע אם המהלך כלכלי לקופת המדינה?

תהיה פגיעה בתגמולים שישולמו מביטוח לאומי כתוצאה מרווח חייב במס נמוך בעשרות אחוזים מהרווח ה"אמיתי" ובעיקר: