הממשל האמריקני עומד לחשוף היום תוכנית חדשה שנועדה לעזור ללווי המשכנתאות
לווים הנמצאים בסיכון המחזיקים בכל סוגי המשכנתאות, לא רק בהלוואות סאב-פריים בריבית גבוהה, עשויים להיות ראויים לעזרה תחת תוכנית חדשה הקשורה לשישה מלווים גדולים לרכישות בתים בארה"ב. התוכנית, הנקראת פרויקט לייף-ליין (Lifeline), תוכרז היום ,ביום שלישי, ע"י משרד האוצר, משרד המגורים ומשרד לפיתוח עירוני, כך אומר אדם המקורב לתוכנית אשר אשרר את הדיווחים שיתפרסמו בתקשורת האמריקנית מוקדם יותר.
המקורב דיבר תחת תנאי שמירת האנונימיות, כיוון שהדבר עדיין לא פורסם.
מול המתרחש בתעשיית המשכנתאות האמריקנית וכנגד הזינוק החד הנרשם בהשתמטויות מהלוואות, מגיעה התוכנית המיועדת לאפשר לבעלי בתים שזמן הפירעון שלהם על המשכנתא כבר עבר, להשהות את העיקולים על הבתים שלהם לזמן של 30 יום, כך שיתאפשר למלווים להשיג הלוואות בתנאים טובים יותר.
בפיילוט, התוכנית תכלול שישה מתוך מלווי המשכנתאות הגדולים ביותר בארה"ב, בתקווה שיותר מלווים יחתמו מאוחר יותר. המשתתפים הינם בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ, קאנטריוויד פיננשייל, ג'י.פי.מורגן & צ'ייס, וושינגטון מיוטו'אל ווואלס פארגו.
כל השישה המעורבים כבר בפרויקט "תקווה עכשיו" (Hope Now), מאמץ של מנהל בוש עם תעשיית המשכנתאות שנכנס לפעולה בסוף שנה שעברה, שנועד להקפיא את שיעורי הריבית על משכנתאות סאב-פריים בעלות ריבית גבוהה למשך חמש שנים. תוכנית שנועדה לעזור ללווים אשר שיעורי הריבית שלהם קופצים מעלה באופן חד. מאז, שר האוצר האמריקני, הנרי פאולסון, הפציר במלווים להרחיב את המאמץ כך שיכסה את כל בעלי הבתים הנאבקים עם משכנתאות.
התוכנית החדשה מתייחסת לבעלי בתים שמאחרים בתשלומים באופן חריג - תאריך התשלום האחרון עבר לפני יותר מ-90 יום.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
