פרסום ומיתוג בתי השקעות - הדילמה הנצחית של איש השיווק: לדבר עם הקהל על מספרים או לתפוס אותם ברגש?
התפיסה הבסיסית המנחה את עולם השיווק והפרסום, היא ששווקים מתפתחים מעיסוק בסחורות לעיסוק במותגים. צרכן בשוק של סחורות בוחר מה לקנות על פי הצורך שלו, ומבין המתחרים בוחר על פי איכות המוצר אותה הוא מסוגל להעריך. כמה מוצקה העגבניה, כמה זמן שומרים צבעי השטיח על חיותם.
אלא שעם התקדמות הטכנולוגיה וריבוי התחרות, קשה כבר למדוד את איכות המוצר. ובמיוחד קשה להתמצא בשפע האדיר הקיים, ולהגיע לבחירה
מושכלת. אבל לבחור צריך.
בתי השקעות - מקרה קלאסי של מעבר מסחורות למותגים
אז מבין כל המתחרים שעומדים בסף מינימלי של איכות, בוחרים את מה שמתחשק. את החשק הזה מנסים המשווקים לנהל, באמצעות יצירת מכלול של רגשות ותפיסות כלפי המוצר שלהם.
זה נקרא מותג, ומילים רבות כבר נשפכו על הגדרותיו. חשבו על מנוע החיפוש הראשון שעולה בדעתכם, וכבר קיבלתם תחושה ראשונית לגבי עוצמת מותג מהי.
בדרך כלל, אנחנו יכולים להסתכל על שוק מסויים ולהבין באיזה שלב הוא נמצא, בין שוק של סחורות לשוק של מותגים רגשיים. נדירים המקרים בהם אנו יכולים לחזות בהיווצרות שוק כזה ובהתפתחותו.
עם תחילת יישום רפורמת בכר, נוסד שוק כזה למעשה. בתי השקעות רבים החלו להתחרות על כיסו של הצרכן, ועל משאביו המוגבלים. לו אתם בית השקעות כזה, איזה יתרון תחרותי תוכלו להציע? התשובה הראשונה היא - תשואה. רווח. הרי לשם כך קם כל השוק הזה, וזה יעודו הראשוני.
מישהו באמת קולט מה קורה בים של אחוזים ושברים?
ובכן, כך עושות כולן. ובמהרה הוצפו שלטי החוצות, עמודי העיתונים וגביהם של אוטובוסים חולפים בעשרות רבות של מספרים, אחוזים, ושברים שונים ומשונים.
4.5%! (ברבעון השלישי לפני חישוב המדד). 18.2% - התשואה הגבוהה ביותר! (על פני ארבעה ורבע חודשים לא כולל דמי ניהול), וכו'. וכך, בים האחוזים, מצא עצמו הצרכן מוצף במידע, נבוך, וללא שום יכולת הכרעה ובחירה אמיתית.
מה עושה הצרכן? כאמור, בוחר לפי החשק. אחר כך כבר ימצא דרכים לנמק לעצמו את החשק באופן רציונלי.
יוצאים לדרך חדשה של מסרים - משאירים את התשואות מאחור
כך הבינו חלק מבתי ההשקעות, ומיהרו לשרטט מפה תפיסתית של מסרים, בה הזדרזו לנסות לקבוע את מקום מושבם, כדי לייצר יתרון תחרותי נתפס.
אחד הבטיח חוכמה ופשטות, שני הבטיח מצויינות, ואחר הבטיח הצלחה. כולם מסרים המצויים במעטפת התחום הפיננסי, כאשר בליבתו נמצאים המספרים והתשואות.
התפיסה המנחה את המאמינים במיתוג, היא שצרכן שבמוחו תתקבע התפיסה שבית השקעות מסויים הוא מצליחן, יבחר לפנות אליו בלי תלות באחוז תשואה כזה או אחר. מה גם שאותו צרכן - איך לומר זאת בעדינות - לא ממש מבין בזה.
זו היתה תקופה של עונג לכל פרסומאי ולכל איש שיווק – הנה לנגד עינינו קם case study, לפי הספר. השוק מתפתח משוק של סחורות לשוק של מותגים, מרציונלי לאמוציונלי, התיאוריה עובדת!
לא כל-כך מהר
אבל משהו השתבש. פתאום דעכו להם כל הקמפיינים המושקעים, כל המסרים הרגשיים, וסקירה זריזה של פרסום בתי ההשקעות כיום תראה שברוב המקרים, שוב צללנו בים האחוזים.
מה קרה? האם סבלנותם של אנשי בתי ההשקעות, אשר רגילים למדוד הכל במונחי תשואה מיידית ולא חשים בנוח בעולם הערטילאי של תחושות ורגשות, פקעה? האם זהו בעצם מהלך טבעי, בו כל משווק בטוח שכל מסריו הרגשיים כבר הוטמעו, ועכשיו נותר לו רק לדווח על הצלחותיו הנומינליות?
או אולי, מה שהשתבש זו התפיסה היסודית, שהמותג הרגשי הוא חזות הכל.
אולי, ורק אולי, ישנם שווקים וקטגוריות בהם העסק פשוט לא תופס? בהם הצרכן ימשיך לנצח לבצע את בחירותיו על בסיס רציונלי (או לפחות כזה שנדמה לו כרציונלי)?
אם ישנם שווקים וקטגוריות כאלו, פלנטות כאלו הזרות לעולם הפרסום כיום, בוודאי יש לחפש אותם במקומות העומדים בשני קריטריונים: ניתנים למדידה מדוייקת, ומעורבות גבוהה של הצרכן בתוצאות החלטתו.
ומה מדוייק ומעורר מעורבות יותר מכסף? פרדוקסלית, דווקא בשל היות הכסף עולם כה טעון רגשית, חזקה על הצרכן שלא יניח למסרים ממעטפת התחום, כאלו שאינם רציונליים ומדידים לחלוטין, להטות את בחירתו.
וכמו תמיד, האמת היא איפשהו באמצע. הדרכים הנכונות:
כדי לא לסיים עם שברי תיאוריה עגומים אלא עם שרטוט של תקווה להמשך ובנימה פרקטית, נבחר את דרך האמצע.
מיתוג שהוא כולו רגשי, לא יצלח בתחום פיננסי מדיד וגבה-מעורבות. פרסום שכולו תיעוד הצלחות במספרים, לא יפרוץ את מחסום הבידול מהתחרות, וגם לא את שלב המוּדעוּת.
בניית מיתוג בית השקעות לאורך זמן חייבת לשלב מעטפת רגשית, עם סיבות להאמין ברמה הקונקרטית.
ובעיקר וחשוב מכל – החליטו מי אתם, מה אתם יודעים לעשות, ובעיקר – מה אתם יודעים לעשות טוב יותר מכל האחרים.
אל הזהות הזו, הקפידו להיצמד ולתקשר אותה בכל מקום, יהא זה קמפיין טלוויזיה בשני מיליון דולר או פלאייר ליועצי ההשקעות בסניף הבנק.

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר
השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד
סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר
ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.
הצצה לנכסים של ויטקוף
לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.
המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.
World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ
ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.
לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

מדד המחירים באוגוסט עלה ב-0.7%; מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%
מדד מחירי הדירות (יד שנייה וחדשות) ירד ב-0.2%, מחירי הדירות מקבלנים ללא דירות בהנחה ירדו ב-0.3%; ומה קרה במדד תשומות הבנייה?
מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.7%, בדומה להערכות הכלכלנים. מחירי הדירות המשיכו לרדת. מחירי הדירות החדשות ירדו ב-0.8%, מדד מחירי הדירות (יד שנייה וחדשות) ירד ב-0.2%, מחירי הדירות מקבלנים ללא דירות בהנחה ירדו ב-0.3%.
בשנים עשר החודשים האחרונים (אוגוסט 2025 לעומת אוגוסט 2024), מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.9%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: תרבות ובידור שעלה ב-2.9%, תחבורה ותקשורת שעלה ב-1.6%, ירקות טריים שעלו ב-1.5%, דיור שעלה ב-0.8% ותחזוקת הדירה שעלה ב-0.3%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: פירות טריים שירדו ב-2.7%, הלבשה והנעלה שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-0.5%.
בשכר הדירה החודשי, עבור השוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עליה של 2.7% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 5.5%.
- מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת לצפי, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7