פרסום ומיתוג בתי השקעות - הדילמה הנצחית של איש השיווק: לדבר עם הקהל על מספרים או לתפוס אותם ברגש?
התפיסה הבסיסית המנחה את עולם השיווק והפרסום, היא ששווקים מתפתחים מעיסוק בסחורות לעיסוק במותגים. צרכן בשוק של סחורות בוחר מה לקנות על פי הצורך שלו, ומבין המתחרים בוחר על פי איכות המוצר אותה הוא מסוגל להעריך. כמה מוצקה העגבניה, כמה זמן שומרים צבעי השטיח על חיותם.
אלא שעם התקדמות הטכנולוגיה וריבוי התחרות, קשה כבר למדוד את איכות המוצר. ובמיוחד קשה להתמצא בשפע האדיר הקיים, ולהגיע לבחירה
מושכלת. אבל לבחור צריך.
בתי השקעות - מקרה קלאסי של מעבר מסחורות למותגים
אז מבין כל המתחרים שעומדים בסף מינימלי של איכות, בוחרים את מה שמתחשק. את החשק הזה מנסים המשווקים לנהל, באמצעות יצירת מכלול של רגשות ותפיסות כלפי המוצר שלהם.
זה נקרא מותג, ומילים רבות כבר נשפכו על הגדרותיו. חשבו על מנוע החיפוש הראשון שעולה בדעתכם, וכבר קיבלתם תחושה ראשונית לגבי עוצמת מותג מהי.
בדרך כלל, אנחנו יכולים להסתכל על שוק מסויים ולהבין באיזה שלב הוא נמצא, בין שוק של סחורות לשוק של מותגים רגשיים. נדירים המקרים בהם אנו יכולים לחזות בהיווצרות שוק כזה ובהתפתחותו.
עם תחילת יישום רפורמת בכר, נוסד שוק כזה למעשה. בתי השקעות רבים החלו להתחרות על כיסו של הצרכן, ועל משאביו המוגבלים. לו אתם בית השקעות כזה, איזה יתרון תחרותי תוכלו להציע? התשובה הראשונה היא - תשואה. רווח. הרי לשם כך קם כל השוק הזה, וזה יעודו הראשוני.
מישהו באמת קולט מה קורה בים של אחוזים ושברים?
ובכן, כך עושות כולן. ובמהרה הוצפו שלטי החוצות, עמודי העיתונים וגביהם של אוטובוסים חולפים בעשרות רבות של מספרים, אחוזים, ושברים שונים ומשונים.
4.5%! (ברבעון השלישי לפני חישוב המדד). 18.2% - התשואה הגבוהה ביותר! (על פני ארבעה ורבע חודשים לא כולל דמי ניהול), וכו'. וכך, בים האחוזים, מצא עצמו הצרכן מוצף במידע, נבוך, וללא שום יכולת הכרעה ובחירה אמיתית.
מה עושה הצרכן? כאמור, בוחר לפי החשק. אחר כך כבר ימצא דרכים לנמק לעצמו את החשק באופן רציונלי.
יוצאים לדרך חדשה של מסרים - משאירים את התשואות מאחור
כך הבינו חלק מבתי ההשקעות, ומיהרו לשרטט מפה תפיסתית של מסרים, בה הזדרזו לנסות לקבוע את מקום מושבם, כדי לייצר יתרון תחרותי נתפס.
אחד הבטיח חוכמה ופשטות, שני הבטיח מצויינות, ואחר הבטיח הצלחה. כולם מסרים המצויים במעטפת התחום הפיננסי, כאשר בליבתו נמצאים המספרים והתשואות.
התפיסה המנחה את המאמינים במיתוג, היא שצרכן שבמוחו תתקבע התפיסה שבית השקעות מסויים הוא מצליחן, יבחר לפנות אליו בלי תלות באחוז תשואה כזה או אחר. מה גם שאותו צרכן - איך לומר זאת בעדינות - לא ממש מבין בזה.
זו היתה תקופה של עונג לכל פרסומאי ולכל איש שיווק – הנה לנגד עינינו קם case study, לפי הספר. השוק מתפתח משוק של סחורות לשוק של מותגים, מרציונלי לאמוציונלי, התיאוריה עובדת!
לא כל-כך מהר
אבל משהו השתבש. פתאום דעכו להם כל הקמפיינים המושקעים, כל המסרים הרגשיים, וסקירה זריזה של פרסום בתי ההשקעות כיום תראה שברוב המקרים, שוב צללנו בים האחוזים.
מה קרה? האם סבלנותם של אנשי בתי ההשקעות, אשר רגילים למדוד הכל במונחי תשואה מיידית ולא חשים בנוח בעולם הערטילאי של תחושות ורגשות, פקעה? האם זהו בעצם מהלך טבעי, בו כל משווק בטוח שכל מסריו הרגשיים כבר הוטמעו, ועכשיו נותר לו רק לדווח על הצלחותיו הנומינליות?
או אולי, מה שהשתבש זו התפיסה היסודית, שהמותג הרגשי הוא חזות הכל.
אולי, ורק אולי, ישנם שווקים וקטגוריות בהם העסק פשוט לא תופס? בהם הצרכן ימשיך לנצח לבצע את בחירותיו על בסיס רציונלי (או לפחות כזה שנדמה לו כרציונלי)?
אם ישנם שווקים וקטגוריות כאלו, פלנטות כאלו הזרות לעולם הפרסום כיום, בוודאי יש לחפש אותם במקומות העומדים בשני קריטריונים: ניתנים למדידה מדוייקת, ומעורבות גבוהה של הצרכן בתוצאות החלטתו.
ומה מדוייק ומעורר מעורבות יותר מכסף? פרדוקסלית, דווקא בשל היות הכסף עולם כה טעון רגשית, חזקה על הצרכן שלא יניח למסרים ממעטפת התחום, כאלו שאינם רציונליים ומדידים לחלוטין, להטות את בחירתו.
וכמו תמיד, האמת היא איפשהו באמצע. הדרכים הנכונות:
כדי לא לסיים עם שברי תיאוריה עגומים אלא עם שרטוט של תקווה להמשך ובנימה פרקטית, נבחר את דרך האמצע.
מיתוג שהוא כולו רגשי, לא יצלח בתחום פיננסי מדיד וגבה-מעורבות. פרסום שכולו תיעוד הצלחות במספרים, לא יפרוץ את מחסום הבידול מהתחרות, וגם לא את שלב המוּדעוּת.
בניית מיתוג בית השקעות לאורך זמן חייבת לשלב מעטפת רגשית, עם סיבות להאמין ברמה הקונקרטית.
ובעיקר וחשוב מכל – החליטו מי אתם, מה אתם יודעים לעשות, ובעיקר – מה אתם יודעים לעשות טוב יותר מכל האחרים.
אל הזהות הזו, הקפידו להיצמד ולתקשר אותה בכל מקום, יהא זה קמפיין טלוויזיה בשני מיליון דולר או פלאייר ליועצי ההשקעות בסניף הבנק.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- שיעור בכלכלת בית: למה צריך לתכנן תקציב משפחתי ואיך עושים את זה?
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
