וריפון - הזדמנות נדירה או סכין נופלת?

שלמה גרינברג מנתח את מצבה של מניית וריפון, מציע עמדות בעד ונגד ומגיע לשורה תחתונה ברורה
שלמה גרינברג |

46% נפלה מניית וריפון (PAY ) בשבוע הראשון של דצמבר. הנפילה באה בעקבות הודעת החברה שעקב הערכת יתר של המלאים הרווח המדווח היה גבוה מכפי שצריך היה להיות ולכן יהיה על החברה לשנות אתת הדוחות הכספיים שלה, אחורה. מילא זה אבל ההודעה בדצמבר כללה גם את המשפט הבא, "גילויים על בעיות נוספות, עמוקות יותר, אפשריים". כשמשקיע קורא דברים כאלו התגובה הראשונה היא למכור מיד ולברוח מה שיותר רחוק מהמניה.

כמה ימים מאוחר יותר גם התגלה שמנהלי החברה מכרו מניות בשפע ובמחירים שלפני הנפילה, פעולה שמבטיחה התערבות הרשויות. שאלו אותנו אז אנשים אם לנצל ההזדמנות או להגביר את קצב הבריחה והתשובה שלנו הייתה, "אנחנו חושבים שעדיף לחכות בצד זמן מה ורק לאחר מכן לבדוק שוב. באלטרנטיבות הקיימות כדאי להסתכל על חברות אחרות". ההיסטוריה מלמדת שבמקרים מהסוג הזה, הזעזועים ממשיכים תקופה ארוכה למדי, הרבה מעל לציפיות ההנהלה.

נראה היה שהמניה, למרות גל של תביעות שבדרך כלל מלוות מקרים מהסוג הזה בארה"ב, מתייצבת ברמה של 22 – 23 דולרים אבל ביום האחרון של השנה שחלפה, ה-31.12, הודיעה החברה שבדיקת הנתונים הכספיים מתמשכת מעל לצפוי והיא תעכב בינתיים את פרסום הדוחות לחודש מרץ. הודעה כזו, כשהיא מגיעה לאחר כל ההודעות בתחילת דצמבר, לבטח אינה מעודדת משקיעים ואפילו ציידי המציאות המפורסמים של וול סטריט ינסו לצוד, בינתיים, ציד אחר, אבל רק בינתיים כי פוטנציאל להרוויח יש כאן ולא מעט.

ובכל זאת? האם כל הספור הזה יוצר הזדמנות קניה? לדעתנו עדיין לא אבל בהחלט כדאי להמשיך ולעקוב כי בכל זאת מדובר בחברה מובילה שפועלת ומובילה בתחום גדול וצומח. אנחנו חושבים שכדאי לעקוב כיוון שחלק מהבעיה, לדעתנו, קשור עם בעיות שנולדו מתוך הרכישה של חברת ליפמן "שלנו" שכנראה נתקעה בגרונה של וריפון. הסיכוי הוא שעם ניהול נכון הבעיה בוריפון יכולה להסתיים חיובית ולכן כדאי לשבת על הגדר ולהתבונן.

עם זאת, מי שאינו ספקולנט בנפשו שיתרחק כרגע מהמניה כמאש. חברת וריפון מפתחת, מייצרת ומוכרת מסופים (טרמינלים) שמאפשרים קריאה של כרטיסי אשראי למיניהם (המכשירים עליהם "מגהצים" את הכרטיסים). החברה הזו רכשה, לפני כשנה, את החברה הישראלית ליפמן. מדובר בחברה מובילה שמכירותיה עולות בקצב מהיר, מרמה של 380 מיליון דולרים ב-2004 לרמה של 900 מיליון ב 2007 (2007 הסתיימה אצלם בסוף אוקטובר 2007) ועם תחזית של למעלה ממיליארד דולרים ב 2008. בסוף אוקטובר 2007 הגיעה המניה ל 50 דולרים וזה נתן לחברה הערכה של כ-4.2 מיליארד דולרים. לאחר ההודעות בדצמבר נסחרה החברה בערך שוק של 1.9 מיליארד וכעת ירד ערכה של החברה לכ 1.4 מיליארד.

נגד רכישת המניה: עד לדצמבר העריכו האנליסטים רווח למניה, ב- 2008, של בין 1.9 ל– 1.96 וכעת מעריכים בין 1.45 ל-1.95 דולרים עד שהחברה תפרסם נתונים מעודכנים המספרים הללו ימשיכו להשתנות וכרגע הכול נתון לניחוש בלבד. את התחושות ביטא, עוד בדצמבר, האנליסט גיל לוריא, מבית ההשקעות וודבוש-מורגאן, "זו הודעה חמורה מאוד.והתוספת לגבי האפשרויות של מציאת עוד בעיות מוסיפה למצב הקשה" וזאת לפני ההודעה האחרונה. חוסר הודאות זו הבעיה העיקרית שמרחיקה משקיעים ממניה במצבה של מניית ואריפון אבל יש עוד כמה בעיות שבהחלט מעודדות התרחקות של משקיעים. עניין "מכירות מס" למשל עלה כאן במלוא עצמתו. כיוון שהמניה ירדה כך נוצר מצב שבו, למשקיעים רבים שקנו את המניה במחירים גבוהים, כדאי למכור ולקחת "הפסד מס מוכר". הם יכולים לנצל את המצב עד לסוף שבוע המסחר הראשון של ינואר.

בעיית המכירות של בעלי העניין עדיין לא התעוררה ממש ולבטח תתעורר באמצעות תביעות נוספות ולבסוף, הבעיה של קצב צמיחה. יש טענה, בין כמה מומחים, שתחום הפעילות של החברה הגיע לרוויה וקצב הצמיחה הפוטנציאלי ילך וירד. סיבות מדוע שלא לקנות המניה לא חסרות.

בעד רכישת המניה: הצד החיובי יכול להסתכם בהמלצת הקניה שנתן האנליסט Tien-tsin Huang, ממורגאן-סטנלי. הואנג טוען שההודעה של החברה מדברת על, "טעות בחישובי ההוצאות" ואין כאן עניין של רמאות. "מדובר בריאקצית יתר של המשקיעים. החברה מצטיינת בצמיחה חזקה בכל התחומים, הנהלה מצוינת ו המוצרים חדשים טובים. בהכירי את ההנהלה היא תעבוד במרץ לשכנע אותנו שאכן מדובר בכישלון חד פעמי. התוצאות של הרבעון האחרון יפתיעו לטובה". הואנג אמר זאת לפני ההודעה האחרונה אבל ההודעה האחרונה לא משנה כלום בקשר לדבריו. אם האיש הזה צודק אז נוצרת הזדמנות קניה והואנג הוא אנליסט רציני ביותר.

* מאת: שלמה גרינברג, כלכלן, שבמשך 30 השנים האחרונות עבד כבנקאי השקעות, מנהל השקעות וברוקר בארה"ב ובישראל. כעת משמש כיועץ פרטי לפתוח עסקי והשקעות. מחזיק בתואר שני בכלכלה מאוניברסיטת רטגרס בארה"ב ובוגר ביה"ס הגבוה לבנקאות שליד אוניברסיטת ניו יורק.

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

קנאביס
צילום: PIXABAY

קנאביס - האם מותר לכם להשתמש, כמה מותר להחזיק, מהם העונשים?

שאלות ותשובות על קנאביס בישראל

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קנאביס

מדברים בלי הפסקה על קנאביס, אבל אל תחשבו שהשימוש כבר חוקי. זה עוד רחוק. החזקת קנאביס בכמות של עד 15 גרם נחשבת לשימוש עצמי, אך עדיין אסורה על פי חוק. במקרים כאלה, רשויות האכיפה לרוב יטילו קנס או יציעו הליך חלופי במקום כתב אישום, במיוחד אם מדובר בעבירה ראשונה.

בפועל, קנאביס מותר בארץ רק לשימושים רפואיים ורק למי שיש לו אישור. היו ניסיונות להרחיב את האישור גם לפנאי, בינתיים אין אישור כזה. הנה שאלות ותשובות על קנאביס בישראל:

 

האם אפשר לקנות קנאביס באופן חוקי בישראל?
כן, אבל רק עם רישיון רפואי ממשרד הבריאות. מי שקיבל את האישור יכול לרכוש קנאביס בבתי מרקחת מורשים בלבד. אין אפשרות חוקית לרכוש קנאביס לשימוש אישי ללא אישור רפואי.

מה נחשב לשימוש עצמי לפי החוק?
שימוש עצמי מוגדר כהחזקת קנאביס בכמות של עד 15 גרם. מעבר לכך, העבירה עלולה להיחשב לסחר או החזקה שלא לשימוש עצמי, ועונשה חמור יותר.

האם מותר לעשן קנאביס במרחב הציבורי?
לא. גם מי שמחזיק ברישיון רפואי אינו רשאי לצרוך קנאביס במרחב הציבורי. העישון מותר רק בבית או במקום פרטי, בהתאם להנחיות הרישיון.