מס הכנסה שלילי והעלאת שווי השימוש ברכב
מס הכנסה שלילי וחלוקה שוויונית של נטל המס (העלאת שווי השימוש והפחתת שעורי מס הכנסה)
ועדת הכספים של הכנסת אישרה שני צעדים נוספים הכלולים בתכנית האוצר לצמצום פערים חברתיים ולהגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. מטרת התוכנית הינה צמצום הפערים החברתיים וזאת באמצעות הגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, תוך הבטחת שכר הולם.
מס הכנסה שלילי
המהלך מהווה כלי לתמרוץ השתתפותם של עובדים בשוק העבודה, וכן להגדלת הכנסתם הפנויה של עובדים ברמות השכר הנמוכות ולצמצום הפערים הכלכליים ביניהם לבין עובדים ברמות שכר גבוהות יותר. מאחר והעובדים ברמות השכר הנמוכות מצויים ברובם מתחת לסף המס, הם לא נהנו או נהנים מהפחתות בשיעורי המס הישיר שהובילה ושמובילה הממשלה. לעומת זאת, יישום מס הכנסה שלילי, שבמסגרתו תשלם הממשלה מס לעובדים במקום לגבות אותו מהם, יאפשר גם לאוכלוסיות החלשות יחסית ליהנות מפירות הצמיחה ומהחוסן הכלכלי.
להלן תנאי הזכאות לקבלת מס הכנסה שלילי:
● היקף ההכנסה ממנה יהיו זכאים עובדים למס הכנסה שלילי הינו 45% משכר המינימום, כ-1725 ש"ח כיום.
● עובד שלו יש 1-2 ילדים יהיה זכאי לתוספת של עד 275 ש"ח לחודש ועובד עם 3 ילדים ומעלה יהיה זכאי לתוספת של עד 400 ש"ח לחודש.
● גיל "הכניסה" לקבלת מס הכנסה שלילי, הינו 23, כלומר רק מגיל זה ואילך תהיה זכאות לקבלת מס הכנסה שלילי, בכפוף לפרמטרים האחרים המצוינים בהצעת החוק.
● עובדים מגיל 55 ומעלה יוכלו ליהנות גם הם ממס הכנסה שלילי, אף אם אין להם ילדים או שילדיהם מעל גיל 19, בהתאם ליתר הפרמטרים הקבועים בחוק. גובה הקצבה של מס הכנסה שלילי, במקרה של עובדים מעל גיל 55, כאמור, יהיה בהתאם לגובה הקצבה של מי שיש לו 1-2 ילדים.
● שנת המס בגינה יהיו זכאים עובדים למס הכנסה שלילי תהיה 2007, אולם לאור התמשכות הליכי החקיקה כהוראת שעה לשנת 2008, תהיה דחייה של 3 חודשים בהגשת דיווחי המעבידים ומכאן גם בתשלום לעובדים.
● מעסיקים יוכלו למסור את הדיווחים הממוחשבים והמקוונים עד ל-30 בחודש יוני 2008 ולפיכך גם התשלום הראשון יידחה עד ל-1 באוקטובר 2008.
● התשלום בגין מס הכנסה שלילי יחולק ל-4 תשלומים שווים כל שנה ויועבר ישירות לידי חשבונות הבנק של העובדים כדי למנוע ככל שניתן את גלגול ההטבה למעבידים.
עצמאים יוכלו ליהנות אף הם ממס הכנסה שלילי, בכפוף לסייגים הבאים:
● לאור ההיערכות הנדרשת, שנת המס הראשונה בגינה יוכלו העצמאים ליהנות ממס הכנסה שלילי תהיה שנת 2008, לעומת שנת 2007 לשכירים.
● הדוחות השנתיים לשנת המס 2008 יוגשו באופן מקוון למס הכנסה, ללא כל חריג.
● הסכום המגיע כמס הכנסה שלילי לא יינתן כקצבה כפי שייעשה במקרה של שכירים, אלא ייצבר לזכות העצמאי, כזיכוי ממס בשנת המס העוקבת.
● במקרה שעצמאי יימצא מתחת לסף המס במשך 4 שנים מתום שנת המס המזכה, או לחילופין לא יוכל לנצל את הזיכוי ממס במשך התקופה האמורה, יוכל העצמאי בהתאם לבחירתו לקבל 75% ממס ההכנסה השלילי שנצבר לזכותו, כמענק.
● ככלל, במקרה של עצמאי שהוא גם שכיר, ההכנסה הגבוהה יותר היא זו שתקבע האם מסלול הזכאות יהיה כשכיר או כעצמאי.
העלאת שווי שימוש ברכב, ניכוי הוצאות רכב והפחתת שיעורי מס הכנסה
שווי השימוש ברכב, הינו סכום שנזקף לשכרו של עובד שמקבל רכב ממקום העבודה לצורך חישוב המס בגין ההכנסה הכוללת שלו מהעבודה, המורכבת במקרה זה משכר העבודה במונחים כספיים ומהרכב שמתאפשר בו גם שימוש פרטי. שווי השימוש ברכב צמוד נועד לשקף את טובת ההנאה הגלומה בשימוש הפרטי של עובד ברכב שהעמיד לרשותו המעביד.
נכון להיום, שווי השימוש ברכב נמוך באופן משמעותי מהערך הכלכלי של ההטבה הגלומה בקבלת רכב צמוד ממקום העבודה. עיוות המס האמור יוצר אפליה ניכרת בין עובדים ששכרם ברוטו זהה, אך ורק לאור קיומו של רכב צמוד אצל אחד מהם.
בעשור האחרון אנו עדים להתרחבות משמעותית בהיקף הרכישות של ציי רכב וצמיחה מואצת בענף החכרת הרכב (להלן 'ליסינג'). מעבר לתועלת הטבעית הקיימת בעת חכירת רכב בליסינג מימוני או תפעולי, אחת הסיבות העיקריות לתופעה זו היא מקלט המס הנוצר כתוצאה מזקיפת ההכנסה הנמוכה של שווי השימוש לעובד. כיום מהוות הרכישות לציי רכב שני שלישים מכלל הרכישות של כלי רכב חדשים - מדובר בהיקפים שאף מדינה מודרנית אינה מתקרבת אליהם.
על פי החלטת הממשלה ובאישור ועדת הכספים, במהלך ארבע השנים הקרובות יתוקן בהדרגה רובו של עיוות המס שנובע מהזקיפה הנמוכה של שווי השימוש ברכב. העלאת שווי השימוש תתחיל בינואר 2008 ותסתיים בשנת המס המתחילה בינואר 2011. פריסת ההעלאה על פני תקופה זו תמזער את הפגיעה בציבור המשתמשים ברכב צמוד ותאפשר להיערך מראש לשינויים במיסוי.
פריסת הגדלת הזקיפה של שווי שימוש ברכב (ש"ח לחודש)
הגדרת הקבוצה של
רכב חדש** שווי נוכחי שווי שימוש בסוף התהליך תוספת זקיפה בכל שנה
לעומת קודמתה
קבוצה ממחיר עד מחיר 2008 2009 2010 2011
1 * 87,000 1,180 2,260 200 200 340 340
2 87,001 114,000 1,330 2,450 200 200 360 360
3 114,001 133,000 1,740 3,150 360 350 350 350
4 133,001 151,000 2,160 3,780 410 410 400 400
5 151,001 196,000 3,030 5,230 550 550 550 550
6 196,001 280,000 3,850 6,780 740 730 730 730
7 280,001 ומעלה 4,850 8,720 970 970 970 960
* קבוצה 1 תורחב כך שייכלל בה רכב שמחירו עד 92,000 ש"ח
** בינואר 2008 יתעדכנו קבוצות המחיר בהתאם לשינויים במיסי קניה ובשערי חליפין.
שווי השימוש על רכב דו גלגלי שהספקו גבוה מ-33 כ"ס, יהיה 750 ש"ח לחודש. ניכוי ההוצאות בידי המעסיק ייעשה במקביל להסכמה זו. בכל מקרה, לא תפחת ההכרה בהוצאות מ- 25%.
לגבי עצמאים (רכב פרטי או מסחרי), השיעור המינימלי של הכרה בהוצאות רכב יעמוד על 45% בהשוואה ל-25% בתקנות המקוריות.
הפחתת שיעור מס הכנסה: במקביל להעלאת הזקיפה של שווי השימוש ברכב, תבוצע הפחתה של שיעורי המס על הכנסות מיגיעה אישית. הפחתת המיסים תתמקד בשכבות הביניים, במטרה להקל על נטל המס הגבוה המוטל על אוכלוסיה זו ולקזז באופן חלקי את המס הנוסף שישולם על ידי המשתמשים ברכב צמוד. הפחתת המיסים (ביחס למתווה המקורי הקבוע כבר היום בחקיקה) במקביל להעלאת השווי תתחיל בשנת המס 2008 ותסתיים בשנת 2009. עלות ההפחתות גבוהה במיליארד ש"ח מתוספת ההכנסות מגביית המס על העלאת שווי השימוש ברכב (3.2 מיליארד ש"ח לעומת הכנסות של 2.2 מיליארד ש"ח).
הפחתת שיעורי המס על יחידים (בסוף התהליך)
מדרגת מס מתווה חקיקה קיים הצעה מתוקנת
עד 4,270 ש"ח 10% 10%
מ-4,271 ל-7,600 ש"ח 17% 14%
מ-7,601 עד 11,410 ש"ח 25% 21%
מ-11,411 עד 16,380 ש"ח 30% 28%
מ-16,381 עד 35,270 ש"ח 32% 32%
מעל 35,271 ש"ח 44% 44%
השפעה על השכר נטו של שכיר שמקבל רכב צמוד מקבוצה 2
שכר ברוטו סך תשלומי המסים** בשנת 2011
(ללא הרפורמה) השפעה על השכר נטו
2008 2009 2010 2011 מצטבר ***
6,000* 1,103 36 64- 119- 119- 259-
7,000* 1,479 39 70- 119- 119- 240-
8,000 1,879 59 62- 119- 119- 200-
10,000 2,679 90 36- 144- 144- 193-
12,000 3,575 86 4 144- 144- 157-
15,000**** 4,925 83 56 158- 158- 140-
* בקבוצות שכר אלו קיים מספר קטן של מקבלי רכב צמוד.
** תשלומי המסים - מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
*** חישוב מצטבר מהווה השפעה פרמננטית משנת 2011 ואילך לעומת מתווה הפחתות המס המקורי.
**** ברמות שכר גבוהות יותר ההשפעה על השכר נטו דומה לזו של 15,000 ש"ח.
תוספת לנטו למי שלא מקבל רכב צמוד (מעבר להשפעה של המתווה המקורי)
שכר ברוטו סך תשלומי המסים* בשנת 2011
(ללא הרפורמה) השפעה על הנטו (הפחתת מס)
2008 2009 מצטבר**
6,000 691 52 - 52
7,000 1,001 82 - 82
8,000 1,347 108 8 116
10,000 2,147 148 48 196
12,000 2,976 176 88 264
15,000 4,326 176 148 324
20,000 6,649 176 176 352
* תשלומי המסים - מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.
** חישוב מצטבר מהווה השפעה פרמננטית משנת 2009 ואילך לעומת המצב היום (נוסף על מתווה ההפחתות המקורי).
השפעה על ההכנסה נטו של משק בית עם שני מפרנסים, כאשר לאחד מהם רכב צמוד מקבוצה 2
שכר ברוטו השפעה על השכר נטו
כל שנה לעומת קודמת
מפרנס 1 מפרנס 2 סה"כ 2008 2009 2010 2011 מצטבר*
12,000 8,000 20,000 194 12 80- 208- 41-
14,000 9,000 23,000 214 72 80- 211- 36
15,000 10,000 25,000 231 104 88- 229- 56
15,000 12,000 27,000 259 144 88- 229- 124
17,000 13,000 30,000 258 192 88- 229- 143
17,000 15,000 32,000 258 232 88- 229- 183
* חישוב מצטבר מהווה השפעה פרמננטית משנת 2011 ואילך לעומת המצב היום, בניטרול מתווה הפחתות המס המקורי (תיקון 147 לפקודה).
כלי רכב צמודים לפי קבוצת מחיר (סוג בעלות - ליסינג ואחר)
כלי רכב צמודים מזה: רכב ליסינג ציי רכב ובעלי עניין
קבוצת מחיר כמות % מסה"כ כמות % מסה"כ כמות % מסה"כ
1 10,300 4% 5,600 3% 4,700 5%
2 193,800 71% 147,600 81% 46,300 52%
3 21,800 8% 7,200 4% 14,500 16%
4 20,900 8% 16,100 9% 4,900 5%
5 14,100 5% 4,400 2% 9,700 11%
6 6,400 2% 1,300 1% 5,100 6%
7 5,000 2% 500 0% 4,500 5%
סה"כ 272,400 100% 182,700 100% 89,700 100%
הערות:
1) הכמויות חושבו ע"פ מצבת כלי רכב פעילים בחודש ספטמבר 2007.
2) כולל מכוניות של בעלי עניין הרשומות על שמם.
3) בניטרול רכב להשכרה ורכב מאגר.
חוזר רשות המסים בישראל מיום 28 בנובמבר 2007.
המידע באדיבות "כל-מס" מבית חשבים ה.פ.ס. מידע עסקי בע"מ

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים
החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה
רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.
במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.
יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.
ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.
- מנכ"ל רפאל: "פרויקט הלייזר הוא העתיד"
- מערכת הגנה אווירית ישראלית תשמור על שמי נאט"ו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.