הפועלים במו"מ למכירת 10% מישראכרט למזרחי טפחות

על פי ההערכות בענף, מכירת המניות לפניקס נעשתה על פי שווי חברה של כ-2.55 מיליארד שקל, ולפיכך במידה ולא תהיה חלוקת דיבידנדים בהיקף גדול עד מכירת ישראכרט, העסקה הנוכחית תהיה בהיקף של כ-250 מיליון שקל
עפרה ברון |

שבועיים בלבד לאחר שבנק הפועלים הגיע להסכם עם חברת הביטוח הפניקס שבשליטת יצחק תשובה על מכירת 25% ממניות תשלובת ישראכרט לפניקס, הוא מודיע היום (ג') כי הוא מנהל משא ומתן עם בנק מזרחי טפחות למכירת 10% נוספים מהון המניות של ישראכרט ויורופיי (יורוקרד), שהנן חברות בנות של הבנק.

על פי ההערכות בענף, מכירת המניות לפניקס נעשתה על פי שווי חברה של כ-2.55 מיליארד שקל, ולפיכך במידה ולא תהיה חלוקת דיבידנדים בהיקף גדול עד מכירת ישראכרט, העסקה הנוכחית תהיה בהיקף של כ-250 מיליון שקל. יש לציין כי במידה וכן תהיה חלוקת דיבידנדים, שווי החברה עשוי לקטון וכך גם שווי העסקה.

בהודעתו לבורסה הבוקר, בנק הפועלים ציין כי "במסגרת זו נדונה גם אפשרות של הנפקת כרטיס אשראי ממותג למזרחי במסגרת ישראכרט".

הדיווחים לגבי משא ומתן למכירת חלקים נוספים מישראכרט מאששים את ההערכות כי בנק הפועלים מעוניין להנפיק בבורסה או להכניס שותף לחברה. ייתכן ומדובר ב"סיבוב השקעה" שהבנק מבצע לקראת מהלך של הנפקה. במידה ושתי העסקאות יצאו לפועל, הבנק למעשה יקבע מחיר ריצפה גבוה לקראת היציאה להנפקה וירשום רווחי הון פטורים ממס בגין המכירה. בנוסף, הבנק יוכל להמשיך להחזיק בפועל בלמעלה מ-51% מהחברה (המינימום שחוק תאגיד עזר פיננסי מחייב אותו להחזיק בחברת בת פיננסית).

יש לציין כי לא רק ישראכרט היא חברת כרטיסי אשראי העומדת בפני הנפקה אפשרית. ההערכות הן כי גם חברת ויזה כאל תונפק במהלך הרבעון השני של 2007. חברת לאומי קארד שבשליטת בנק לאומי צפויה אף היא להכניס אליה שותף מענף הביטוח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ בישראל CHATGPTטראמפ בישראל CHATGPT

ארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%

לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים 

רן קידר |

ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.

ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.

מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד

במהלך המגעים ביקשה ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.

למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.

פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס

לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.