משבר בשוק המשכנתאות בארה"ב - תופעה זמנית?

מדוע שוק המשכנתאות מרכז סביבו עניין כל כך גדול? והאם הוא ימשיך להקרין חוסר יציבות על השוק האמריקני?
רן בן חמו |

לאחר מספר ימים בהם נדמה היה כי התיקון המקומי שחל בסוף חודש פברואר בשוקי המניות בעולם עשוי להתפוגג לו מאליו שבו ונרשמו ירידות שערים במרבית המדדים המובילים בעולם.

דיווחים חדשים על הידרדרות במצבו של שוק המשכנתאות ללווים עם דירוג אשראי בארה"ב (סאב-פריים) והנגזרות שלו על הגבלת האשראי הזמין והזול שעומד לרשות הצרכנים בארה"ב המשיכו לפגוע בנכונות המשקיעים להשקיע בנכסים מסוכנים ובמקביל תמכו בהעדפת המשקיעים בנכסים בטוחים יותר כדוגמת האג"ח של ממשלת ארה"ב.

אז מדוע שוק המשכנתאות מרכז סביבו עניין כל כך גדול? התשובה לכך נעוצה בתפקידו המשמעותי בהענקת אשראי נוח וזמין עבור הצרכן האמריקאי. ההערכה היא שכ-50% מהתקבולים שקיבלו לווים, שביצעו מימון מחדש במהלך השניים האחרונות, הופנו לטובת צריכה. כשהוצאות הצרכנים מהוות כ-70% מהתמ"ג בארה"ב ברור שהקשחת מתן משכנתאות – בתחילה ללווים בעלי דירוג אשראי נמוך ומאוחר יותר גם ללויים בעלי דירוג אשראי גבוה – יוביל להאטה משמעותית במשק האמריקאי.

להתדרדרות בשוק המשכנתאות קיימת גם השפעה ישירה על שוקי הכספים. מרבית הגופים שמעניקים משכנתאות מבצעים איגוח של תיקי המשכנתאות שלהם ומוכרים אותם כנכסי השקעה המעניקים תזרים קבוע (אם כי לא בטוח) לגופים מוסדיים גדולים. הגופים הללו הם חברות פנסיה, חברות ביטוח ואף קרנות נאמנות המחזיקים באופן שוטף מרכיב מסוים של משכנתאות מאוגחות (MBS) כחלק מתמהיל ההשקעות שלהם. כמובן שעם ההחמרה במצבו של שוק המשכנתאות והמשך הדיווחים על חברות מהמגזר שפושטות את הרגל ערך תיקי המשכנתאות שבידי הגופים המוסדיים ילך וירד ויעיב על השווקים.

ההערכות הן כי שוק המשכנתאות לא יתאושש בקרוב וכי השפעתו הממתנת על הכלכלה האמריקאית כמו גם על שוקי הכספים בעולם תמשיך ללוות אותנו בשנה הקרובה. הדבר עורר שוב את הסברה כי הבנק המרכזי בארה"ב יידרש להקדים את הורדת הריבית במטרה למנוע מהמשק האמריקאי לגלוש אל תוך האטה עמוקה מדי.

בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב והנתונים על הייצור התעשייתי שם. ראשי הבנק המרכזי של ארה"ב ושל יפן יתכנסו במטרה לקבל החלטה על גובה הריבית הקצרה שלהם. בארה"ב אין צפי להורדת ריבית בישיבה זו וביפן תיתכן העלאה בת 0.25%.

מאת : רן בן חמו, כלכלן בכיר, פסגות אופק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".