BDI: אשדוד העיר היציבה ורעננה העיר היעילה בישראל

ב-2005 48% מהרשויות המקומיות היו בגירעון תקציבי לעומת 76% ב-2004. 37% מהישראלים משתמטים מתשלום חובותיהם לעיריות
ליאור גוטליב |

אשדוד העיר היציבה ורעננה (שבראש העירייה שלה עומד נחום חופרי - בתמונה) העיר היעילה בישראל. כך קובעת קבוצת BDI, שבשנה השלישית ברציפות מפרסמת (א') את דירוג היציבות והחוסן הפיננסי של כ-250 ערים ומועצות מקומיות בישראל. מדובר במועצות המקומיות והערים אשר מעניקות שירותים ללמעלה מ-95% מהאוכלוסייה בישראל, ועל-כן מהווה הפרסום אינדיקציה חשובה לאיכויות הניהול של הרשויות המקומיות בישראל.

הדירוג מבוסס על שבעה מדדים: היחס השוטף, התחייבויות ביחס להכנסות, עודף (גירעון) ביחס להכנסות, שירותי חוב, עומס מלוות יחסי, הכנסה עצמית ביחס להכנסות, מדד היעילות (המורכב גם הוא ממספר פרמטרים: מספר תושבים ביחס למספר העובדים ברשות, סך התקציב לתושב, רמת השירות הכוללת ביחס למספר התושבים, עודף/גירעון לתושב ויחס הגבייה).

דירוג הערים הגדולות

על-פי דירוג הרשויות המקומיות של BDI (ערים וישובים עם מינימום של 50 אלף תושבים), המתבסס על נתוני הדוח"ות המבוקרים של הרשויות המקומיות לשנת 2005 עולה כי אשדוד, ששיפרה באופן ניכר את הישגיה, עלתה למקום הראשון כעיר היציבה ביותר לאחר שנתיים בהן הובילה חולון את הרשימה.

אחריה בדירוג: ראשון לציון, חולון, רמת-גן ואשקלון. ערים נוספות ששיפרו את מעמדן הן: תל אביב-יפו, ראשון לציון, הרצליה וכפר סבא. עיריית תל אביב-יפו ועיריית כפר-סבא, אשר לא הופיעו בעשירייה הפותחת בדירוג 2004, השנה מדורגות במקומות ה-8 וה-10 בהתאמה.

ב-BDI ציינו, כי אשדוד וראשון לציון, לא רק שמובילות בדירוג הערים היציבות, אלא נמצאו כרשויות עם העודף הגבוה ביותר מסך תקציבן הכולל ב-2005 (במונחים אבסולוטיים).

דירוג מועצות מקומיות ואזוריות

ממחקר BDI עולה כי גם בשנה זו, המועצה המקומית כפר-שמריהו מובילה את דירוג המועצות המקומיות היציבות. אחריה מדורגות סביון ורמת הנגב אשר שמרו גם הן על מקומן זו השנה השלישית ברציפות.

מדד היעילות

במסגרת מדד היציבות של העיריות והרשויות המקומיות נבחנה גם יעילותן מבחינת יכולתן לספק שירותים במינימום משאבים. במטרה לבדוק את יעילות הרשויות נבחנו מספר פרמטרים כגון: מספר תושבים ביחס למספר העובדים ברשות, סך התקציב לתושב, רמת השירות הכוללת ביחס למספר התושבים, עודף/ גירעון לתושב ויחס הגבייה.

על-פי מדד היעילות של BDI, העיר רעננה נמצאה כעיר היעילה ביותר, למרות שבדירוג הכולל דורגה במקום ה-11 בלבד. בשנה הקודמת דורגה רעננה במקום השני בדירוג הערים היעילות. עוד ברשימת הערים היעילות: תל אביב, הרצליה, חולון ואשדוד. את השיפור המרשים ביותר ביעילותה רשמה עיריית אשדוד שדורגה במקום ה-5 ב-2005, בהשוואה למקום ה-14 בשנה הקודמת.

בבחינת יעילותן של המועצות המקומיות והאזוריות נמצא, כי המועצה האזורית גליל עליון שיפרה את מיקומה מהשנה הקודמת ועלתה אל המקום הראשון בדירוג השנה. המועצות קצרין וכפר שמריהו, שלא הופיעו בשנה הקודמת בעשירייה הראשונה בדירוג, שיפרו את מקומן ומדורגות השנה בעשירייה הראשונה.

שנת 2005: כ-48% מהרשויות המקומיות שנבדקו בגירעון, כ-52% הצליחו לרשום מאזן חיובי

על-פי כלכלני BDI, כמעט מחצית מהרשויות המקומיות בישראל עדיין נמצאות בגירעון תקציבי. ב-2005 עמד שיעור הרשויות המקומיות, שהוצאותיהן הכספיות היו גבוהות מהכנסותיהן, על כ-48%. מדובר בהטבה משמעותית בהשוואה לשנה הקודמת אז נאמד שיעורן בכ-76%. כ-52% מכלל הרשויות המקומיות שדורגו הצליחו לרשום השנה מאזן חיובי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.