חינוך טוב לעשירים בלבד?

דוח שיוצג בוועדת החינוך חושף תמונה קשה: תשלומי הורים לבי"ס גדלו ללא פיקוח, ועמם גם הפערים
מעריב NRG |

בתי הספר בישראל אמנם אמורים לחנך לשוויון באזרחות, אך בפועל, אי השוויון מתחיל עוד הרבה קודם: בעשור האחרון חל גידול משמעותי בהוצאה הפרטית על חינוך, על חשבון ההוצאה הלאומית, מה שמוביל להגדלת אי השוויון החברתי – כך קובע דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, שיוצג היום בוועדת החינוך של הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאור אומרי כי "מהדוח עולה תמונה קשה של הפקרות".

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), ב-1996 הוציאו משקי הבית 8.3 מיליארד שקל על חינוך, ואילו ב-2004 גדלה ההוצאה ל-12.1 מיליארד. שרת החינוך הודיעה, כי היא דוחה את ההמלצות לממן את הפעילויות בביה''ס באמצעות הביטוח הלאומי.

אחוז ההשתתפות של ההורים בהוצאה הלאומית על חינוך עלה בתקופה הזאת מ-20% ל-25%. המצב הזה, שבו מעורבותם של ההורים רק גדלה, מוביל לפערים גדולים במערכת החינוך בין תלמידים שהוריהם יכולים להשקיע בהם סכומים גבוהים, לבין כאלה שקצרה ידם.

"הפערים החברתיים בישראל והמעורבות הגדלה וההולכת של הורים הביאו לשונוּת גבוהה בתשלומי הורים ולהתרחבות הפער החברתי במערכת החינוך", נכתב בדוח. "במהלך השנים נוצר בידול בין בתי הספר, עד כדי כך שאפשר לנבא את הישגי התלמיד על פי הרמה החברתית-כלכלית של בית הספר".

לפני כחצי שנה נחשף דוח ביקורת של משרד החינוך, שגילה כי 80% ממוסדות החינוך גבו בשנת הלימודים הקודמת מכל ילד מאות ואף אלפי שקלים מעבר לסכום המותר על פי חוק. גביית היתר נפוצה בעיקר לגבי טיולים, "סל תרבות" ומסיבות כיתה. בחלק מבתי הספר אף משלמים לחברות הפקה כדי שיפיקו אירועים תרבותיים לתלמידים בשעות הלימודים. בתי הספר אף מפעילים לחצים על ההורים ומתנים השתתפות התלמידים בפעילויות בכך שהוריהם ישלמו את הסכומים הבלתי חוקיים.

גבייה שחורה

"בשנים האחרונות קיצצו את תקציב החינוך, וכיום משרד החינוך לא מממן שום 'אקסטרות', ובלי תשלומי ההורים

לא תהיה חריגה מהשגרה – טיולים, חגיגות בחגים וכדומה", אומרת נגה דגן-בוזגלו ממרכז אדוה ל-nrg מעריב. "יש הרבה גבייה שחורה. בתי ספר ביישובים מבוססים מוסיפים העשרה וחוגים על חשבון ההורים, ומשרד החינוך מעלים עין. מי שנפגע הן המשפחות החלשות".

לדבריה, במקרים רבים משרד החינוך אינו מעביר לבתי הספר כספים עבור השתתפותם של ילדים מעוטי יכולת בשיעורי העשרה ובפעילויות חברתיות, והם אינם יכולים לקחת חלק בשיעורים אלה. גם אם הכסף מגיע לבתי הספר, המנהלים לא בהכרח משתמשים בו למטרה שאליה הוא יועד.

ועדי ההורים, שבסופו של דבר מאשרים את גביית הכספים, מכשירים את השרץ. "ועדי ההורים נותנים לגיטימציה מוחלטת לבתי הספר לגבות מעל המותר", אומרת אתי בנימין, חברת ועד ההורים הארצי. "גם אם ההורים רוצים לתת כסף, זו עבירה על החוק".

בנימין הוסיפה: "מנהל בית הספר צריך להיות מעורב בכל דבר שקורה במוסד החינוכי, וכשהוא נותן לכך יד הוא עובר על החוק. מה עם אותם הורים חלשים שלא יכולים לשלם - האם הילד שלהם צריך לסבול? הם רשמו את הילד לבית ספר עירוני, לא פרטי, לכן לא ייתכן שהוא ייפגע בשל דרישה כספית. שרת החינוך הבטיחה לטפל במנהלים סוררים, איפה היא? לא יכול להיות שהרשויות יתנו יד לדבר הזה. הגיע הזמן לשים לזה סוף".

"אולי גם משרד החינוך לא רוצה לדעת"

לדברי ח"כ מלכיאור, הפיתוי במערכת החינוך למלא את החלל התקציבי בתשלומים בלתי חוקיים הולך וגדל. "אי האכיפה וחוסר הפיקוח, המחסור החמור במידע על הגבייה בבתי הספר, ואולי אפילו חוסר הרצון לדעת מצד משרד החינוך, מביאים למצב שבו איש הישר בעיניו יעשה", אמר. "במצב הזה, ההכבדה על כיס ההורים הולכת וגדלה, והפערים בין בתי הספר ובחברה בכלל מתרחבים".

מי שאמור לעשות סדר בדברים הוא משרד החינוך. אולם על פי הדוח, המשרד מתקשה לעקוב אחר גביית התשלומים, בין אם מדובר בתשלומי חובה של ההורים, ובין אם גביית תשלומים מההורים על יד עמותות חינוך וועדי ההורים, או תשלומי רשות שונים.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אמר בתגובה כי המשרד מבצע בקרה מדגמית בכ-300 בתי ספר מדי שנה על גביית תשלומי ההורים. תוצאות הביקורת מועברות למנהלי המחוזות לבדיקה מול מנהלי בתי הספר. "יובהר כי המפקחים אחראים, בין היתר, על אכיפת גביית התשלומים על ידי מנהלי בתי הספר", אמר אבואב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.