MoneyTree: השקעות ההיטק בישראל נחתכו ב-19% ברבעון

קרנות ההון סיכון המקומיות השקיעו ברבעון ה-3 126 מיליון דולר, או כ-50% מסך ההשקעות ברבעון זה, לעומת 57% ברבעון המקביל ב-2005. התוכנה חוזרת להיות הענף המועדף. תחום התקשורת צונח
שי פאוזנר |

חברות היי-טק המגובות קרן הון סיכון (חברות בהן אחד המשקיעים בסבב ההשקעה הוא קרן הון סיכון) גייסו בישראל במהלך הרבעון השלישי של 2006 כ-253 מיליון דולר, ירידה של כ-19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד בו עמד סך ההשקעה על כ- 311 מיליון דולר. כך על פי קסלמן וקסלמן PricewaterhouseCoopers המפרסמת היום את דו"ח ה-Money Tree השנתי. על פי הנתונים, ברבעון הנוכחי גייסו הון 66 חברות לעומת 85 חברות שגייסו הון ברבעון המקביל אשתקד. גובה ההשקעה הממוצעת ברבעון הנוכחי עמד על 3.8 מיליון דולר, לעומת 3.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

נתוני הדו"ח מצביעים על האטה בהשקעות בחברות ה-Start-Up, כאשר נראה, כי חל מעבר להשקעות בחברות בשלבי הביניים, ובמיוחד בחברות הנמצאות בשלבים מתקדמים להתפתחותן. 10 חברות הנמצאות בשלב מתקדם גייסו סכום שיא של כ-74.5 מיליון דולר. עבור רובן המכריע של הקרנות אשר השקיעו בחברות אלו, זוהי השקעת המשך בחברה בה השקיעה הקרן בעבר (Follow-on Investment).

יוסי פלוס, שותף בכיר ומנהל תחום ההיי-טק בקסלמן וקסלמן PwC מציין, כי תוצאות הרבעון השלישי והתוצאות המצטברות לכל שנת 2006 מצביעות על החוסן בו מתאפיין סקטור ההון סיכון בישראל. מצד אחד, קיים שוק מפותח של חברות בשלבי התפתחות שונים, המהוות מוקד התעניינות לגורמי הון סיכון מהארץ ומחו"ל. מצד שני, ישנה זמינות של אמצעי השקעה מגוונים, העומדים לרשות חברות אלו. עובדה זו מאפשרת לסקטור ההון סיכון להציג רמות השקעה גבוהות - הן באופן מוחלט והן באופן יחסי למקובל במדינות אחרות. מגמה זו מתקיימת בעיצומו של תהליך שינוי מבני בשוק ההון סיכון הישראלי, במסגרתו חלק מהגופים המסורתיים שפעלו בו נעלמים וגורמים אחרים, בעיקר מחו"ל, מצטרפים אליו כמשקיעים.

אחוז הקרנות שלא ביצעו כלל השקעה

קרנות ההון סיכון המקומיות השקיעו ברבעון השלישי של 2006 כ-126 מיליון דולר, המהווים כ-50% מסך ההשקעות ברבעון זה, זאת לעומת כ- 178 מיליון דולר, שהיוו כ- 57% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד.

בנוסף להשקעה בחברות היי-טק המקיימות פעילות בארץ, השקיעו קרנות ההון סיכון המקומיות כ-19 מיליון דולר ב-10 חברות היי-טק אשר אין להן פעילות בארץ, זאת בהשוואה להשקעה של כ-19 מיליון דולר ב-14 חברות ברבעון המקביל אשתקד.

35 חברות, המהוות 53% מסך החברות אשר גייסו הון ברבעון השלישי של 2006, רשומות כישראליות. חברות אלה גייסו כ-115 מיליון דולר המהווים כ- 45% מסך כל ההשקעות. שאר החברות רשומות כזרות, רובן המכריע בארה"ב.

31 חברות, המהוות 47% מכלל החברות אשר גייסו הון ברבעון השלישי של 2006, נהנות מסיוע של המדען הראשי. כ-100 מיליון דולר מסך כל ההשקעות הוזרמו לחברות אלו.

התוכנה חוזרת להוביל

מגזר התוכנה מטפס למקום הראשון ברבעון זה, כאשר 19 חברות גייסו כ-88 מיליון דולר המהווים 35% מסך כל ההשקעות, סכום שיא למגזר זה בשנתיים האחרונות. זאת בהשוואה ל-17 חברות שגייסו כ-61 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון זה בוצעו 2 עסקאות גדולות בסך של כ-38 מיליון דולר, המהווים 43% מסך ההשקעות במגזר זה.

ההשקעה הממוצעת בחברה במגזר זה עמדה על 4.6 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 3.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בניכוי 2 העסקאות הגדולות במגזר זה, ההשקעה הממוצעת בחברה עמדה על 2.9 מיליון דולר בלבד.

את העלייה בהשקעה הכוללת ובהשקעה הממוצעת במגזר זה ברבעון הנוכחי ניתן ליחס לשלב ההתפתחות בו נמצאות החברות המגייסות. מתוך 19 חברות השייכות למגזר זה, רק 4 חברות נמצאות בשלבים ההתחלתיים של התפתחותן ואילו יתרתן נמצאות בשלבים מתקדמים יותר המתאפיינים בהיקפי השקעה גדולים יחסית.

19 חברות ממגזר התקשורת והרשתות גייסו כ-55 מיליון דולר, המהווים 22% מסך ההשקעות לרבעון זה, הסכום הנמוך ביותר שמגזר זה גייס בשנתיים וחצי האחרונות. זאת לעומת כ-97 מיליון דולר שגויסו ע"י 30 חברות ברבעון המקביל אשתקד. ההשקעה הממוצעת בחברה במגזר זה עמדה על 2.9 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 3.2 ברבעון המקביל אשתקד.

הירידה בביצועי מגזר זה נובעת מריבוי עסקאות בהלוואות גישור, המתאפיינות בהיקפי השקעה קטנים יחסית – 9 עסקאות, המהוות 47% ממספר העסקאות, אשר סכומן הכולל הסתכם לכ- 7 מיליון דולר בלבד.

מגזר מדעי החיים מתחזק - מגזר זה ריכז כ-64 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, הסכום הגבוה ביותר מזה כשנה, לעומת כ-60 מיליון דולר שגויסו ברבעון המקביל אשתקד. ההתחזקות של מגזר זה ברבעון הנוכחי נובעת מגידול בהיקפי העסקאות בתחום המכשור הרפואי, כאשר 10 חברות גייסו כ-47 מיליון דולר, לעומת 9 חברות שגייסו כ-19.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בסך ההשקעות בתחום זה נבע מהגידול במספר החברות שגייסו הון וכן מ-2 עסקאות גדולות שריכזו יחדיו כ- 28 מיליון דולר. גובה ההשקעה הממוצעת לחברה בתחום זה עמד על כ-4.7 מיליון דולר, לעומת 2.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

3 חברות הפועלות בתחום הביוטכנולוגיה גייסו כ-17 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 7 חברות שגייסו כ-41 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מגזר המוליכים למחצה נחלש, כאשר 3 חברות גייסו כ-25 מיליון דולר, המהווים 10% מסך ההשקעות ברבעון הנוכחי, לעומת 5 חברות שגייסו כ-46 מיליון דולר, שהיוו 15% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד.

הגיוסים המוקדמים נחתכו

עסקאות ה-Early round - הסבב הראשון והשני יחד, ריכזו ברבעון הנוכחי את הסכום הנמוך ביותר זה חמישה רבעונים, כאשר 21 חברות גייסו בסבב זה כ-85 מיליון דולר, המהווים 33% מסך ההשקעות. זאת לעומת 24 חברות שגייסו כ-137.5 מיליון דולר, שהיוו 44% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד.

ממוצע ההשקעה לסבב זה עמד על 4 מיליון דולר לחברה ברבעון הנוכחי, לעומת 5.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ב-Third round - חברות גייסו בסבב זה כ-57 מיליון דולר, המהווים 23% מסך ההשקעות ברבעון הנוכחי, הסכום הגבוה ביותר זה שנה וחצי. זאת לעומת 10 חברות שגייסו כ-52 מיליון דולר, שהיוו 17% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד. כל החברות שגייסו הון בסבב זה ברבעון הנוכחי, נמצאות בשלב הביניים או בשלב התפתחות מאוחר יותר, שלבים המתאפיינים בהיקפי גיוס גדולים יחסית, מה שכאמור מסביר את הגידול בסך ההשקעות בסבב זה. ההשקעה הממוצעת לחברה בסבב זה עמדה על 8.1 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 5.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ה-Later round - שוק ההשקעות שבוצעו בסבבים מאוחרים (החל מהסבב הרביעי ועד לסבב ה- Mezzanine) ריכזו ברבעון הנוכחי 33% מסך ההשקעות, כאשר 16 חברות גייסו כ- 83 מיליון דולר, זאת לעומת 14 חברות שגייסו 73 מיליון דולר, אשר היוו 23% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד. ממוצע ההשקעה לסבב זה עמד על 5.2 מיליון דולר, הן ברבעון הנוכחי והן ברבעון המקביל אשתקד.

ב-Bridge Loans 22 - גייסו כ-28 מיליון דולר באמצעות הלוואות גישור ברבעון הנוכחי, לעומת 37 חברות שגייסו כ-49 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ביצועים נמוכים בסטראט-אפ

חברות ה-Start-up מציגות ביצועים נמוכים לאחר השיא ברבעון הראשון של 2006 - 12 חברות גייסו כ- 36.5 מיליון דולר, המהווים 14% מסך ההשקעות ברבעון הנוכחי, לעומת 25 חברות שגייסו 84 מיליון דולר, שהיוו 27% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד.

ממוצע ההשקעה לחברה בשלב זה עמד על 3 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 3.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשלב הביניים (Early/Expansion Stage): מדובר ב-44 חברות בשלב הביניים שגייסו כ-142 מיליון דולר, המהווים 57% מסך ההשקעה ברבעון הנוכחי. זאת, לעומת 55 חברות שגייסו כ- 206 מיליון דולר, שהיוו 66% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד. ממוצע ההשקעה ברבעון זה עמד על 3.2 מיליון דולר, לעומת 3.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

מניתוח פנימי של שלב זה, עולה כי ה-Early Stage הוא השלב המוביל ברבעון הנוכחי עם גיוס של כ- 103 מיליון דולר, המהווים 73% מסך ההשקעות בשלב הביניים.

בשלב מתקדם (Later Stage): מדובר היה ב-10 חברות הנמצאות בשלב מתקדם שגייסו ברבעון הנוכחי סכום שיא של כ- 74.5 מיליון דולר, המהווים 29% מסך ההשקעות, כאשר 2 עסקאות גדולות משכו יחדיו כ- 30 מיליון דולר. זאת לעומת 5 חברות שגייסו 21.5 מיליון דולר, שהיוו 7% מסך ההשקעות ברבעון המקביל אשתקד. ממוצע ההשקעה ברבעון זה עמד על 7.4 מיליון דולר, לעומת 4.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

דו"ח ה-MoneyTree מבוצע באופן רבעוני על ידי קסלמן וקסלמן בישראל זו השנה העשירית, במקביל לעריכת הדו"ח בארה"ב ואירופה על ידי פירמת ראיית החשבון הגדולה בעולםPwC. ברבעון הנוכחי השתתפו בדו"ח 56 חברות הון סיכון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל. 


ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.