4 נקודות על המיזוג של פרוטרום עם IFF

על היעד של החברה הממוזגת, איך השוק מקבל עד כה את העסקה, קצת מספרים והיסטוריה של מזהמים
גיא בן סימון |

בהמשך לעסקת הענק למכירת פרוטרוםלחברת הטעמים האמריקאית International Flavors & Fragrances, ובהמשך לדיווח על הבונוסים שיחולקו (20 מיליון שקל לאורי יהודאי המנכ"ל ובונוס כולל של 10 מיליון שקל לעובדים), פרוטרום פרסמה היום מצגת למשקיעים שפורסמה על ידי IFF. 

החברה הממוזגת, כאמור, צפויה להיות החברה השנייה בגודלה בבורסה בתל אביב. הנה 5 דברים שכדאי להכיר על הפעילות:

(אני מחזיק מניות פרוטרום. מה אקבל אחרי הרישום של IFF? לכתבה המלאה)

1. המטרה - לפי המצגת של החברה, אמנם מיזוג החברות עדיין בחיתולים, אך כבר הוצב יעד עיקרי והוא להפוך לחברה הגדולה בעולם בתעשייה. נכון לעכשיו, המיזוג צפוי למצב את IFF הממוזגת כחברה השנייה בשוק הטעמים העולמי מבחינת השורה התחתונה, כך שהיעד לא נראה רחוק מדי. שילוב שתי החברות צפוי להניב לחברה הממוזגת בשנת 2018 הכנסות של 5.3 מיליארד דולר. לפרוטרום בלבד קצב הכנסות של יותר ממיליארד שקל בשנה. רק ברבעון הראשון של השנה רשמה פרוטרום עלייה של 27% בהכנסות ל-38 מיליון דולר - הכנסות שיא לחברה. מחזור המכירות של IFF עמד בשנת 2017 על כ-4.3 מיליארד דולר.

2. המשקיעים אוהבים את הרכישה? מתחילת השנה מניית IFF (הנסחרת בוול סטריט) איבדה כ-20%. נראה שהמשקיעים של IFF פחות אהבו את הרכישה כשעיקר הנפילה במניה הגיעה אחרי הדיווח על המיזוג. למעשה, למשקיעים יש סיבה טובה שלא לאהוב את הרכישה נוכח החוב שמגיע יחד עם החבילה. סוכנות הדירוג מודיס' הכניסה את חברת IFF לבחינת מעקב עם השלכות שליליות בעקבות רכישת פרוטרום וזאת נוכח החוב, בגובה 680 מיליון דולר, של פרוטרום המתווסף עם הרכישה. נזכיר כי, IFF  מתכננת לממן את המיזוג באמצעות גיוס חוב בהיקף של כ-3.1 מיליארד דולר והנפקת מניות בהיקף של כ-2.2 מיליארד דולר. IFF קבלה התחייבות למימון ביניים מבנק ההשקעות מורגן סטנלי על מנת להשלים את העסקה אך המיזוג אינו מותנה בהשגת המימון.

מנגד, מניית פרוטרום נושקת כיום למחיר של 354 שקלים בעוד שההסכם עם IFF נחתם לפי מחיר של 386 שקל למניה. מאז הודעת המיזוג ב-7 במאי מניית פרוטרום לא הדביקה את האפסייד ולמעשה נותרה ללא שינוי מהותי. 

3. על סביבה ומזהמים - ג'ון פרבר, בעל השליטה בפרוטרום, היה גם בעליה של תעשיות אלקטרוכימיות, אחת החברות המזהמות בישראל ששמה נקשר להטמנת חומרים מזהמים בקרקע ומה שהביא לזיהום מפרץ עכו. לזאת יש להוסיף את ההתנגדות של מועצה איזורית גלבוע להקמה של מפעל צמחים על ידי פרוטרום, אך זה הכסף הקטן לעומת ההאשמות החמורות על תמותת עובדים מסרטן וזיהום הים ודגי המאכל שבמפרץ עכו. עם זאת, החברה הרוכשת IFF מחזיקה במדיניות סביבתית. כך למשך, היעד לשנת 2020 כולל הפחתה של 20% בשימוש באנרגיה; הפחתת פליטות של גזי חממה ב-25%; הפחתת השימוש במים ב-50%; והפחתה של יצירת פסולת רעילה ב-25%. למעשה, IFF נבחרה לאחת מ-100 החברות הירוקות בדירוג של המגזין "NewsWeek".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳