מניית הביומד הישראלית שצללה אמש בוול סטריט - והשתוללה ב'אפטר' ברקע לשני דיווחים מהותיים

עם פתיחת המסחר בת"א מזנקת המניה בשיעור של 15% ובמחזור מסחר ער במיוחד - הנה הפרטים
נדב לוי | (2)
נושאים בכתבה מנקיינד

מניית חברת מנקיינד (סימול בנאסד"ק: MNKD), העוסקת בגילוי, פיתוח ומסחור מוצרים טיפוליים בעיקר עבור אוכלוסיית חולי סוכרת, הודיעה אמש (ד') לאחר סיום המסחר בוול סטריט על שינויים בצמרת הניהולית כאשר מועצת המנהלים של החברה מינתה את מייקל קסטניה, ד"ר לרוקחות, למנכ"ל החברה במקומו של מתיו פפר, ששימש כמנהל עסקים ראשי מאז 2008 (עד 2016) במקביל לתפקידו כסמנכ"ל הכספים, אותו החל בינואר של השנה החולפת.

עם זאת, בדיווח מקביל ששיחררה החברה היום (ה) הודיעה מנקיינד כי חתמה על הסכם למסחור והפצה בברזיל של תרופת ה-Afrezza (אינסולין בשאיפה) עם חברת 'Biomm'. על פי ההסכם, 'Biomm' תהיה אחראית על הכנת והגשת הבקשה הנדרשת לאישור הרגולציה בתהליך השיווק של התרופה, כאשר מנקיינד תהיה זו שתספק את התרופה בפועל לשוק בברזיל, כאשר ההערכות הן כי יותר מ-14 מיליון איש סובלים מסכרת במדינה.

כך או כך, בעקבות הדיווחים טסה המניה בשיעור דו ספרתי של 19% בשלב המסחר המאוחר ('אפטר') וזאת בניגוד גמור למגמה שאפיינה את המניה קודם לכן, כאשר זו חתמה את המסחר בנפילה חדה של כ-8%. עם פתיחת המסחר בת"א מזנקת המניה בכ-15% ובמחזור מסחר ער במיוחד (2.6 מיליון שקל לעומת מחזור יומי ממוצע של 1.9 מיליון שקל).

בהודעת החברה בנוגע לשינוייים בצמרת הניהולית נמסר כי כדי לאפשר העברה מסודרת ואת שינויי התפקידים הבכירים, פפר ימשיך לעבוד בחברה בתפקיד יועץ עד סוף יולי השנה. בתוך כך, רוז אלינאיה, כיום סגנית נשיא בכירה ומנהלת חשבונאות ראשית של החברה, תמלא את התפקיד של מנהלת כספים ראשית בפועל עד שימונה מנהל כספים ראשי קבוע.

קנט קרסה, יו"ר מועצת המנהלים, התייחס לשינויים בשדרה הניהולית ואמר כי "מועצת המנהלים אסירת תודה מאוד למאט על שירותו המסור לחברה בתשע השנים האחרונות. מאט בנה בהצלחה את הבסיס של החברה כשעברה את השינוי לישות מסחרית והכין ביעילות את מייקל להיות יורשו". מר קרסה המשיך: "מייקל הפגין מומחיות מסחרית עמוקה בתפקידו הקודם כמנהל מסחרי ראשי כשבנה מלמטה למעלה את היכולות שנחוצות כדי למצב את Afrezza ואת החברה לצמיחה בעתיד. בהנהגתו של מייקל, מספר המרשמים החדשים של Afrezza גדלים בהתמדה מאז ההשקה של MannKind והסיכויים העתידיים לגבי המוצר החדשני הזה טובים מאוד. מועצת המנהלים נלהבת לנוע קדימה בהנהגתו של מייקל".

גם ד"ר קסטניה, המנכ"ל הנכנס, התייחס לכניסתו לתפקיד כשאמר כי "לכבוד הוא לי להוביל את MannKind לשלב הצמיחה הבא. האינסולין הנשאף שלנו, Afrezza, הוא באמת מוצר מבודל שיעזור למיליוני אנשים שסובלים מסוכרת. ההתמקדות המתמדת שלנו בהעצמת אנשים לנצח במאבק היומיומי של ניהול הסוכרת שלהם יבדל את MannKind".

נציין כי מנקיינד דיווחה רק לפני כשלושה שבועות (10.5) את תוצאותייה הכספיות לרבעון הראשון של השנה כאשר הציגה נתונים חלשים מאוד - מכירות ה-Afrezza הסתכמו ב-1.2 מיליון דולר בלבד וההפסד הסתכם ב-16.3 מיליון דולר. החברה שורפת כ-7.4 מיליון דולר בחודש כאשר בקופתה יש 48 מיליון דולר (לאחר שקיבלה 30 מיליון דולר לאחרונה כחלק מהסכם ההיפרדות מסנופי). בתגובה לדו"חות צללה המניה באותו היום בכ-13% במסחר המאוחר בוול סטריט.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עם זאת, ביום שלמחרת בבורסה המקומית זינקה המניה ב-18% ובמחזור ער של למעלה מ-3 מיליון שקלים (בשל פער ארביטראז' גדול) ובכך השלימה קפיצה של 93% תוך 5 ימים. עם זאת, מתחילת השנה הנוכחית איבדה המניה לא פחות מ-57% מערכה לשווי שוק של כ-560 מיליון שקל בלבד.

תנועת המניה מאז הנפקתה בת"א (סוף אוקטובק 2015):

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נתי 01/06/2017 10:34
    הגב לתגובה זו
    אוליתחזיר קצת מהכסף האבוד
  • 1.
    לא ישראלית 01/06/2017 10:02
    הגב לתגובה זו
    נא לדייק, נטו רשלנות של הבורסה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.