
התייעלות או סטופ לוס? מימון ישיר הכריזו על צמצום 12% מכח האדם בחטיבת הרכב
מימון ישיר מימון ישיר -0.51% הודיעה הבוקר כי תיישם תוכנית התייעלות נרחבת במגזר הלוואות הרכב, ותתחיל בצעד ראשון מאז תחילת השינויים בשוק המימון הצרכני, עם צמצום של כ-12% במצבת העובדים בתחום הרכב (כ-100 עובדים), לצד קיטון בהוצאות נוספות, וזאת בניסיון להתאים את מבנה העלויות לסביבה עסקית מאתגרת.
על פי המסמך הרשמי של החברה, מהלך זה, שהתקבל בהחלטת הדירקטוריון ב־13 ביולי, צפוי להניב חיסכון שנתי של כ־40 מיליון שקל, חלקו כבר השנה והיתרה משנת 2026 ואילך. החברה מדגישה כי התוכנית כוללת גם שילוב מוגבר של טכנולוגיות מתקדמות לייעול תהליכים, ככל הנראה כלים של אוטומציה תהליכית (RPA), בינה עסקית ומערכות חיתום דיגיטליות.
במקביל, הובטח סיוע תעסוקתי לעובדים שיושפעו מהמהלך, כולל ליווי, הכשרה או אפשרות שיבוץ במערכים אחרים. למרות הצמצום, מימון ישיר מדגישה כי העסקים במגזר הרכב יימשכו באופן רגיל, והמהלך נועד לייצר שיפור ברווחיות ועמידות פיננסית לאורך זמן. החברה מעריכה שהתוכנית תחזק את כושר ההתמודדות עם אתגרי השוק, בהם תחרות מול שחקנים חדשים, קושי בגיוס אשראי זול, ושינויים בהרגלי הצרכן.
עם זאת, חשוב לציין שדוח הרבעון הראשון של מימון ישיר היה חלש, וכתוצאה מכך, מניית החברה נפלה ב-15% תוך יומיים ממועד פרסום הדוחות. מאז תיקנה את הירידות, אך עדיין מדובר בחודשיים בהם השוק רץ קדימה. אם נסתכל על הדוחות, החברה הרוויחה 20.7 מיליון שקל ברבעון הראשון לעומת 46.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. מה שעולה מסקירת המנהלים הוא שהחברה החליטה להפסיק את פעילות מכירת הרכב, שהחלה לאחר רכישת אתר אוטו שהפך לסוג של אתר מכירת רכבים.
- מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"
- מימון ישיר קופצת בעקבות זינוק של 77% ברווח הנקי, לאור צמיחה בפעילות המשכנתאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה ברווחים נבעה מהמגזר העיקרי שלה, תחום המימון לרכבים, כשרשמה הפסדי האשראי מאוד גדולים (הפרשה של כ-3.2% מיתרת הלקוחות). ואם ראינו את כל זה בדוח, שפורסם בסוף מאי, מדוע מכריזים על ההתייעלות רק עכשיו?
בדוחות כאמור ניתן לראות שהרווח הנקי של החברה צנח ב-55% ל-20.7 מיליון שקל בלבד, על אף גידול של 11% בהיקף ההלוואות. ההסברים כללו ירידה בשווי ההוגן של ההלוואות, שחיקה במרווחים, עלייה בהוצאות מימון, וגם הוצאה חד-פעמית של כ-8 מיליון שקל על מיתוג מחדש. לצד זאת, עלו גם הוצאות השיווק והתפעול, בעוד תיק ההלוואות בתחום הרכב המשיך להתכווץ.
תיק האשראי לרכב הצטמק מכ-7 מיליארד שקל בתחילת 2024 לכ-6.1 מיליארד ברבעון האחרון, ירידה של כ-12% בשנה. במקביל, החברה ממשיכה להחכיר חלק גדול מהתיק לגורמים חיצוניים, ונראה כי תחום הרכב, שבעבר נחשב עוגן הצמיחה של החברה, הפך לנטל תפעולי.
- נאייקס רוכשת את Lynkwell האמריקאית בכ-26 מיליון דולר
- אפולו פאוור יורדת לאחר הנפקה של כ-50 מיליון שקל ודילול של עד 22%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
כעת, לאחר תקופה ארוכה של שחיקה שקטה, מימון
ישיר מבצעת את ההתייעלות, אלא שבמקום לצמצם עלויות עוד קודם או לשפר את מבנה המרווחים, החברה בחרה להגדיל הוצאות מכירה ושיווק (שעמדו על 80.2 מיליון שקל, לעומת כ-65.4 מיליון שקל ברבעון המקביל), להשקיע במיתוג ולשמר את התדמית, ורק כעת נוקטת בצעד שמטיל את כובד האחריות
על העובדים עצמם.
צמיחה במשכנתאות ובאשראי החוץ בנקאי
במקביל לחולשה בענף ההלוואות לרכב, תחום המשכנתאות שבעיני רבים הוא חידה, מספק תוצאות טובות.
למה חידה? כי לא ברור מי לוקח משכנתא בריבית של 8.18% צמודת מדד או קרוב ל-11% במשכנתא
עם ריבית משתנה, בניגוד לריבית אפקטיבית שמקבלים בבנקים שעומדת על 5.8% עד 6%.
הרווח בתחום המשכנתאות ברבעון הראשון של 2025 עמד על כ-8.7 מיליון שקל ושכפיל את עצמו מהרבעון המקביל אשתקד. בדוח הרבעוני הוצגו גם שיעורי הריבית שגובה החברה והם כאמור גבוהים - 8.2% צמוד למדד ושקלית קרוב ל-11%, עם מרווח של 4.4% מהפריים. תיק המשכנתאות של החברה הולך וגדל ועלה ב-72% בשנה האחרונה לסכום של 2 מיליארד שקל.
ניתן לאפיין את אלו שרוכשים את הדירה הראשונה ולומר שרובם הם זוגות צעירים, שלעתים קרובות מוגדרים כלקוחות "מסוכנים" עבור הבנקים, הלקוחות הפרטיים האלה מסורבים ונאלצים להגיע לחברות המימון החוץ בנקאי ולשלם ריביות שיכולות להגיע גם לפי 2 מהריבית שהיו משלמים בבנקים. במיוחד לאור מבצעי המימון שאנחנו רואים לאחרונה, שהתחילו ב-80/20
מימון ישיר נהנית מהצמיחה הזו ולאור הריביות הגבוהות שניתן לגבות, היא סימנה את התחום כמנוע צמיחה מרכזי שלה. הדבר בא יחד עם מאמצי החברה להפחית את הוצאות הפסדי האשראי, שירדו ב-17% לרמה של 44.5 מיליון ש"ח, עם שיעור נזק אשראי משוקלל של 2.33% בלבד, לעומת 3% בתקופה המקבילה, הודות לירידה ברמת הפיגורים ובכשלי האשראי.
ריביות גבוהות שמלוות בסיכון
כאמור, לקוחות המשכנתאות של מימון הם מסורבי בנקים וכמעט על תקן לקוחות שבויים ולכן החברה יכולה להרשות לעצמה לקחת ריביות גבוהות משמעותית מהשיעורים שהבנקים לוקחים. למשל ריבית קבועה צמודת מדד עומדת על 8.18%, לעומת
ממוצע שעומד על כ-3.5%. זוהי ריבית כפולה, וכמו שהיא מעמיסה משקולות כבדות על כתפי הצרכן, כך היא מייצרת רווח נאה עבור מימון ישיר. ואם נמשיך בהשוואה לגבי משכנתאות עם ריבית משתנה, המרווח מריבית הפריים הוא 4.44%, שיעור גבוה מאד יחסית לשיעור ממוצע של כ-0.5%.
ועם כל האטרקטיביות של הריביות הגבוהות עבור החברה, לאחרונה השוק כולו נזהר מנדל"ן, ובעיקר חברות של אשראי חוץ בנקאי. הסיכון שבירידת מחירים, ואפילו בהקפאה, הוא גדול ועלול להיות אפקט דומינו שיפיל חברות וצרכנים.
בשורה התחתונה
מימון
ישיר מבצעת שינוי כיוון ולא רק התייעלות. מגזר הרכב, שהיה הליבה שלה במשך שנים, הולך ומתכווץ בשקט, ובמקומו החברה דוחפת חזק לתחום המשכנתאות החוץ בנקאי שנראה שוק רווחי אך עתיר סיכון. נכון לעכשיו, המספרים נראים טוב, אבל הרווחים הגבוהים מגיעים עם כוכבית: חשיפה ללקוחות
מוחלשים, ריביות גבוהות מהמקובל, ושוק נדל"ן שנמצא תחת סימני שאלה. אם סביבת הריבית תישאר גבוהה והנדל"ן ייכנס לקיפאון, מימון ישיר עלולה לגלות שבמקום לבנות חפיר, היא חופרת בור שתתקשה לצאת ממנו.
- 4.אנונימי 20/07/2025 16:10הגב לתגובה זואיך 40 מליון בשנה זה יוצא הוצאה ממוצעת של 33333 על עובד בחודש.מה פיטרו את כל המנהלים
- 3.ברקו 20/07/2025 14:44הגב לתגובה זוזה לקחת משכנתא חוץ בנקאיות
- 2.יובל לוי 20/07/2025 12:28הגב לתגובה זובסיום הכתבה רציתי לראות מי כתב ניחשתי שזה אבישי עובדיה.. אבל לא. אין ספק שרוחו וידו המכוונת עוזרת. איכות ההיא לא מילה גסה.
- 1.מיקי 20/07/2025 12:13הגב לתגובה זוהשוק משתנה צריך לנגיב יפה שעה אחת קודם...צריך לייצר פתרונות מימון לא יקרים

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"
המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול
בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91% ומג'יק מג'יק 1.76% נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026.
על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".
השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר
את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף
הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות
ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.
סינרגיה בעיקר בתחום הענן
בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך
וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות
קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.
- לפני המיזוג: מגי'ק עם הכנסות שיא, עלייה של 17% ברווח הנקי והעלאת תחזית
- לקראת המיזוג עם מג'יק: מטריקס סוגרת רבעון שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה.
בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס
וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
