
התייעלות או סטופ לוס? מימון ישיר הכריזו על צמצום 12% מכח האדם בחטיבת הרכב
מימון ישיר מימון ישיר 0.7% הודיעה הבוקר כי תיישם תוכנית התייעלות נרחבת במגזר הלוואות הרכב, ותתחיל בצעד ראשון מאז תחילת השינויים בשוק המימון הצרכני, עם צמצום של כ-12% במצבת העובדים בתחום הרכב (כ-100 עובדים), לצד קיטון בהוצאות נוספות, וזאת בניסיון להתאים את מבנה העלויות לסביבה עסקית מאתגרת.
על פי המסמך הרשמי של החברה, מהלך זה, שהתקבל בהחלטת הדירקטוריון ב־13 ביולי, צפוי להניב חיסכון שנתי של כ־40 מיליון שקל, חלקו כבר השנה והיתרה משנת 2026 ואילך. החברה מדגישה כי התוכנית כוללת גם שילוב מוגבר של טכנולוגיות מתקדמות לייעול תהליכים, ככל הנראה כלים של אוטומציה תהליכית (RPA), בינה עסקית ומערכות חיתום דיגיטליות.
במקביל, הובטח סיוע תעסוקתי לעובדים שיושפעו מהמהלך, כולל ליווי, הכשרה או אפשרות שיבוץ במערכים אחרים. למרות הצמצום, מימון ישיר מדגישה כי העסקים במגזר הרכב יימשכו באופן רגיל, והמהלך נועד לייצר שיפור ברווחיות ועמידות פיננסית לאורך זמן. החברה מעריכה שהתוכנית תחזק את כושר ההתמודדות עם אתגרי השוק, בהם תחרות מול שחקנים חדשים, קושי בגיוס אשראי זול, ושינויים בהרגלי הצרכן.
עם זאת, חשוב לציין שדוח הרבעון הראשון של מימון ישיר היה חלש, וכתוצאה מכך, מניית החברה נפלה ב-15% תוך יומיים ממועד פרסום הדוחות. מאז תיקנה את הירידות, אך עדיין מדובר בחודשיים בהם השוק רץ קדימה. אם נסתכל על הדוחות, החברה הרוויחה 20.7 מיליון שקל ברבעון הראשון לעומת 46.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. מה שעולה מסקירת המנהלים הוא שהחברה החליטה להפסיק את פעילות מכירת הרכב, שהחלה לאחר רכישת אתר אוטו שהפך לסוג של אתר מכירת רכבים.
- מימון ישיר: "צופים שיפור משמעותי בשנה הבאה"
- הרווח הנקי של מימון ישיר צנח בכ-40% בשל מבצע עם כלביא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה ברווחים נבעה מהמגזר העיקרי שלה, תחום המימון לרכבים, כשרשמה הפסדי האשראי מאוד גדולים (הפרשה של כ-3.2% מיתרת הלקוחות). ואם ראינו את כל זה בדוח, שפורסם בסוף מאי, מדוע מכריזים על ההתייעלות רק עכשיו?
בדוחות כאמור ניתן לראות שהרווח הנקי של החברה צנח ב-55% ל-20.7 מיליון שקל בלבד, על אף גידול של 11% בהיקף ההלוואות. ההסברים כללו ירידה בשווי ההוגן של ההלוואות, שחיקה במרווחים, עלייה בהוצאות מימון, וגם הוצאה חד-פעמית של כ-8 מיליון שקל על מיתוג מחדש. לצד זאת, עלו גם הוצאות השיווק והתפעול, בעוד תיק ההלוואות בתחום הרכב המשיך להתכווץ.
תיק האשראי לרכב הצטמק מכ-7 מיליארד שקל בתחילת 2024 לכ-6.1 מיליארד ברבעון האחרון, ירידה של כ-12% בשנה. במקביל, החברה ממשיכה להחכיר חלק גדול מהתיק לגורמים חיצוניים, ונראה כי תחום הרכב, שבעבר נחשב עוגן הצמיחה של החברה, הפך לנטל תפעולי.
- לפידות קפיטל בהצעת רכש לחלץ יהש לפי 1.35 שקל
- פלסאון רוכשת מרכז לוגיסטי בבריסביין אוסטרליה תמורת 70 מיליון שקל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- יוסי כהן מתקרב לאקזיט של 50 מיליון דולר
כעת, לאחר תקופה ארוכה של שחיקה שקטה, מימון
ישיר מבצעת את ההתייעלות, אלא שבמקום לצמצם עלויות עוד קודם או לשפר את מבנה המרווחים, החברה בחרה להגדיל הוצאות מכירה ושיווק (שעמדו על 80.2 מיליון שקל, לעומת כ-65.4 מיליון שקל ברבעון המקביל), להשקיע במיתוג ולשמר את התדמית, ורק כעת נוקטת בצעד שמטיל את כובד האחריות
על העובדים עצמם.
צמיחה במשכנתאות ובאשראי החוץ בנקאי
במקביל לחולשה בענף ההלוואות לרכב, תחום המשכנתאות שבעיני רבים הוא חידה, מספק תוצאות טובות.
למה חידה? כי לא ברור מי לוקח משכנתא בריבית של 8.18% צמודת מדד או קרוב ל-11% במשכנתא
עם ריבית משתנה, בניגוד לריבית אפקטיבית שמקבלים בבנקים שעומדת על 5.8% עד 6%.
הרווח בתחום המשכנתאות ברבעון הראשון של 2025 עמד על כ-8.7 מיליון שקל ושכפיל את עצמו מהרבעון המקביל אשתקד. בדוח הרבעוני הוצגו גם שיעורי הריבית שגובה החברה והם כאמור גבוהים - 8.2% צמוד למדד ושקלית קרוב ל-11%, עם מרווח של 4.4% מהפריים. תיק המשכנתאות של החברה הולך וגדל ועלה ב-72% בשנה האחרונה לסכום של 2 מיליארד שקל.
ניתן לאפיין את אלו שרוכשים את הדירה הראשונה ולומר שרובם הם זוגות צעירים, שלעתים קרובות מוגדרים כלקוחות "מסוכנים" עבור הבנקים, הלקוחות הפרטיים האלה מסורבים ונאלצים להגיע לחברות המימון החוץ בנקאי ולשלם ריביות שיכולות להגיע גם לפי 2 מהריבית שהיו משלמים בבנקים. במיוחד לאור מבצעי המימון שאנחנו רואים לאחרונה, שהתחילו ב-80/20
מימון ישיר נהנית מהצמיחה הזו ולאור הריביות הגבוהות שניתן לגבות, היא סימנה את התחום כמנוע צמיחה מרכזי שלה. הדבר בא יחד עם מאמצי החברה להפחית את הוצאות הפסדי האשראי, שירדו ב-17% לרמה של 44.5 מיליון ש"ח, עם שיעור נזק אשראי משוקלל של 2.33% בלבד, לעומת 3% בתקופה המקבילה, הודות לירידה ברמת הפיגורים ובכשלי האשראי.
ריביות גבוהות שמלוות בסיכון
כאמור, לקוחות המשכנתאות של מימון הם מסורבי בנקים וכמעט על תקן לקוחות שבויים ולכן החברה יכולה להרשות לעצמה לקחת ריביות גבוהות משמעותית מהשיעורים שהבנקים לוקחים. למשל ריבית קבועה צמודת מדד עומדת על 8.18%, לעומת
ממוצע שעומד על כ-3.5%. זוהי ריבית כפולה, וכמו שהיא מעמיסה משקולות כבדות על כתפי הצרכן, כך היא מייצרת רווח נאה עבור מימון ישיר. ואם נמשיך בהשוואה לגבי משכנתאות עם ריבית משתנה, המרווח מריבית הפריים הוא 4.44%, שיעור גבוה מאד יחסית לשיעור ממוצע של כ-0.5%.
ועם כל האטרקטיביות של הריביות הגבוהות עבור החברה, לאחרונה השוק כולו נזהר מנדל"ן, ובעיקר חברות של אשראי חוץ בנקאי. הסיכון שבירידת מחירים, ואפילו בהקפאה, הוא גדול ועלול להיות אפקט דומינו שיפיל חברות וצרכנים.
בשורה התחתונה
מימון
ישיר מבצעת שינוי כיוון ולא רק התייעלות. מגזר הרכב, שהיה הליבה שלה במשך שנים, הולך ומתכווץ בשקט, ובמקומו החברה דוחפת חזק לתחום המשכנתאות החוץ בנקאי שנראה שוק רווחי אך עתיר סיכון. נכון לעכשיו, המספרים נראים טוב, אבל הרווחים הגבוהים מגיעים עם כוכבית: חשיפה ללקוחות
מוחלשים, ריביות גבוהות מהמקובל, ושוק נדל"ן שנמצא תחת סימני שאלה. אם סביבת הריבית תישאר גבוהה והנדל"ן ייכנס לקיפאון, מימון ישיר עלולה לגלות שבמקום לבנות חפיר, היא חופרת בור שתתקשה לצאת ממנו.
- 4.אנונימי 20/07/2025 16:10הגב לתגובה זואיך 40 מליון בשנה זה יוצא הוצאה ממוצעת של 33333 על עובד בחודש.מה פיטרו את כל המנהלים
- 3.ברקו 20/07/2025 14:44הגב לתגובה זוזה לקחת משכנתא חוץ בנקאיות
- 2.יובל לוי 20/07/2025 12:28הגב לתגובה זובסיום הכתבה רציתי לראות מי כתב ניחשתי שזה אבישי עובדיה.. אבל לא. אין ספק שרוחו וידו המכוונת עוזרת. איכות ההיא לא מילה גסה.
- 1.מיקי 20/07/2025 12:13הגב לתגובה זוהשוק משתנה צריך לנגיב יפה שעה אחת קודם...צריך לייצר פתרונות מימון לא יקרים

רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
הרשת צומחת, מגדילה מכירות בחנויות זהות בניגוד לשופרסל ורשתות אחרות; מחזיקה במספר מנועי צמיחה - סלולר וגוד-פארם ומתכננת להפוך את קופיקס לגדולה ורווחית; ראיון וניתוח
רמי לוי עומד להנפיק את הנדל"ן בשווי של 4 מיליארד פלוס. מסתבר ששם המשפחה עשתה את ההון הגדול, אבל את ההכרה ואת הפעילות הגדולה הוא עושה בתחום הקמעונאות וגם מקור הכספים הגיע מתחום הקמעונאות. יש קשר הדוק בין הנדל"ן לקמעונאות, כשחברת הנדל"ן מספקת שטחים לסניפים רבים של הרשת. האם זה יכול להוביל לעליית מחירי שכר הדירה בהמשך? החוזים הם ל-15 שנה, כך שהתשובה היא לא. הרשת לא תיפגע, וזו הזדמנות להבין את מצבה של הרשת.
רשת רמי לוי צמחה ברבעון השני, הגדילה מכירות בחנויות הזהות והרוויחה בקצב של 250 מיליון שקל. בשנה שעברה היא הרוויחה כ-260 מיליון שקל, היא כנראה תרוויח השנה באזור הזה פחות או יותר - מול העלייה במכירות, יש שחיקה ברווחיות. הרשת השלימה את רכישת השליטה המלאה בקופיקס שהיא זרוע הפעילות של הקבוצה במרכזי הערים, והיא נערכת להרחבת הפעילות במרכזי הערים ובכלל. כשמשווים את התוצאות של הקבוצה ביחס לרשתות האחרות, הן טובות - בשופרסל לדוגמה היתה ירידה חדה בחנויות הזהות של כ-8% אצל רמי לוי עלייה של כ-5%, וזה מדד חשוב כי בסופו של דבר הוא מודד את העוצמה של הרשת, נאמנות ואינטרקציה עם הלקוחות ואת היכולת שלה להרוויח בהמשך.
הרווחיות של רמי לוי תמיד היתה נמוכה ביחס לאחרים ובעיקר ביחס לשופרסל, ועדיין רמי לוי מתבססת כרשת השנייה בגודלה בארץ והיא מצמצמת בהדרגה את הפער עם שופרסל. קצב המכירות שלה עומד על כ-8 מיליארד שקל, שופרסל בקצב של 14 מיליארד שקל.
הרווח המייצג של הרשת בהינתן שווי שוק של כ-4.1 מיליארד שקל, מבטא מכפיל רווח של כ-15-16. מכפיל סביר, אבל לרמי לוי יש מנועי צמיחה מעניינים. בתוך הקבוצה יש פעילות סלולר עם קרוב ל-450 אלף מנויים שעל רקע ההתאוששות בתחום, העליות במניות סלקום ופרטנר בשוק וההצעה של פרטנר לקנות את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל, אפשר להעריך שהיא שווה כ-600-700 מיליון שקל ואפילו יותר. כמו כן, יש בקבוצה אחזקת שליטה בגוד-פארם שלמרות הסקפטיות לפני שנים, מוכיחה שהיא מתחרה חזקה בשוק הפארמה ובהינתן הרווחים שלה (קצב של מעל 50 מיליון שקל) וקצב הצמיחה, היא יכולה להיות מוערכת בכ-800 מיליון שקל בשמרנות.
- רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל
- דף חדש במשפחת לוי: מנפיקים את הנדל"ן ומערבים את הילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנכסים האלו באים לידי ביטוי חלקי בשווי של הקבוצה. הסלולר לא מקבל ביטוי - מדובר בתחום רווחי אצל רמי לוי, אבל שולי ביחס לפעילות כולה, הפארמה מקבלת ביטוי, אבל לא לפי ערכים מלאים. חוץ מזה יש לחברה מזומנים נטו של כ-1 מיליארד שקל, אך חשוב לציין שההון העצמי עומד על כ-550 מיליון שקל - היכולת להציג מזומנים מעל ההון מבטא מצד אחד את העוצמה של הרשתות האלו שמקבלות מימון שוטף מהלקוחות (מקבלת במזומן ובתנאי אשראי טובים). מצד שני- זה לא יהיה נכון להגדיר את כל הסכום כמזומנים פיננסים עודפים, ונראה שהמזומנים העודפים הם בסדרי גודל של כ-500 מיליון דולר.