עמית הררי מנכל יוניטרוניקס
צילום: יחצ
דוחות

יוניטרוניקס מציגה רווחיות גבוהה - אבל מה קורה עם ההזמנות?

יוניטרוניקס עם דוחות מעורבים; ההכנסות ירדו, הצבר הצטמצם בכ-64%, מנגד הרווח הנקי עלה ל-43.7 מיליון שקל. החברה מסבירה שהלקוחות חזרו להזמנות מיידיות, אך האם זה מסמן חוסר יציבות לטווח הארוך?

אביחי טדסה |

יוניטרוניקס יוניטרוניקס -2.14%   פרסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2024, כאשר ההכנסות של החברה הסתכמו ב-192.2 מיליון שקל לעומת 211.6 מיליון שקל בשנת 2023.  הרווח הנקי הסתכם ב-43.7 מיליון שקל לעומת 41.2 מיליון שקל בשנת 2023. החברה ציינה כי הכנסות החברה בשנת 2024 ירדו בשיעור של כ-9% לעומת שנת 2023 בשל שימוש במלאי שהצטבר אצל חלק מהלקוחות, עם הצטיידותם במלאי עודף בתקופת המחסור העולמי ברכיבים אלקטרוניים שהחל בשנת 2020 והשפעתו הסתיימה בשנת הדוח. 


הרווח הגולמי ירד בשנת 2024 ל-98.2 מיליון שקל (51.1% מההכנסות) לעומת 105.5 מיליון שקל בשנת 2023. הירדה נבעה בעקבות הירידה בהכנסות, במקביל נרשם שיפור בשיעור הרווח הגולמי בעיקר כתוצאה משינוי תמהיל לקוחות ומוצרים ובעקבות פעילות החברה להפחתת מחירי חומרי גלם. המסים על ההכנסות הסתכמו בשנת 2024 ב-7.4 מיליון שקל לעומת 10.8 מיליון שקל. הירידה בהוצאות המיסים בשנת 2024 מול שנת 2023 של נובעת בעיקר מירידה בהוצאות מיסים על דיבידנדים שחולקו.


יוניטרוניקס פועלת בתחום הבקרה התעשייתית ומתמחה בתכנון, פיתוח, ייצור ושיווק של בקרים לוגיים מתוכנתים (PLC), המשמשים לשליטה ובקרה במערכות אוטומטיות. בנוסף לבקרים, החברה משווקת גם מערכות הנעה (VFD ו-Servo) כמוצרים משלימים. בשנים האחרונות הרחיבה החברה את פעילותה והשיקה פלטפורמת ענן (SaaS) שמאפשרת חיבור מאובטח של הבקרים לסביבה מבוססת ענן, העברת נתונים ויצירת דוחות עסקיים (BI). הפלטפורמה נועדה להעניק פתרון משלים ואינטגרטיבי למוצרי החברה.


ירידה של כ-30% במניה מהשיא בחודש יולי


מניית יוניטרוניקס נפלה בשנה האחרונה, החברה ירדה מהשיא אליו הגיעה בחודש יולי האחרון בכ-30% לשווי של 390 מיליון שקל.על פי הדוחות השנתיים, צבר ההזמנות של החברה הציג ירידה חדה בשנת 2024, כאשר מסך של כ-64.2 מיליון שקל בתחילת השנה, הוא צנח לכ-23 מיליון שקל בלבד בסוף דצמבר – ירידה של כ-64%. הירידה החריפה במיוחד במחצית השנייה, כאשר ברבעון הראשון הצבר עמד על 42.3 מיליון שקל, וברבעון השני נחתך בחדות ל-16.9 מיליון שקל. 

בהמשך, ברבעון השלישי הוא התכווץ לכ-2.9 מיליון שקל בלבד, וברבעון הרביעי הצבר כמעט ונעלם, עמד על  1.5 מיליון שקל בלבד. מדובר בירידה משמעותית שמצביעה על האטה בפעילות העסקית, ירידה בביקושים או קשיים תפעוליים בשימור לקוחות והרחבת פעילות החברה. החברה מסבירה כי צבר ההזמנות שלה תואם את אופי הפעילות בשוק שבו היא פועלת, שבו הרכישות מתבצעות בעיקר ממלאי קיים ומהמדף אצל המפיצים. כתוצאה מכך, ההזמנות מתקבלות לרוב לאספקה מיידית ולא נצברות לצבר לטווח ארוך. עם זאת, החברה מציינת, במהלך השנים 2022 ו-2023, בעקבות המחסור הגלובלי ברכיבים והתארכות זמני האספקה בשוק הבקרים, לקוחות רבים נאלצו לבצע הזמנות חודשים מראש כדי להבטיח אספקה עתידית. בשנת 2024, החברה הצליחה לשוב לזמני אספקה קצרים, כפי שהיה נהוג לפני המשבר, ולכן הלקוחות חזרו לדפוסי הזמנה מיידיים, מה שמשתקף בירידה בצבר ההזמנות לעומת השנתיים הקודמות.




החברה מסבירה כאמור כי הירידה בצבר ההזמנות היא תוצאה של חזרה לזמני אספקה קצרים יותר, בדומה לתקופה שלפני משבר הרכיבים הגלובלי. עם זאת, הגישה הזו עשויה להעלות שאלות לגבי יכולת החברה לשמר וודאות בהכנסותיה לטווח ארוך. אמנם בעבר לקוחות נהגו להזמין בעיקר לאספקה מיידית, אך העובדה שבשנים האחרונות הם נאלצו לבצע הזמנות ארוכות טווח העניקה לחברה יציבות מסוימת בצבר. כעת, עם החזרה למודל של אספקה מיידית, עלולה להיווצר חשיפה גבוהה יותר לשינויים בביקושים ולתנודות בשוק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


במקביל, נכון לפברואר 2025, יש סימנים ראשוניים להתאוששות כאשר צבר ההזמנות עלה ל-27.8 מיליון שקל, עלייה מסוימת ביחס לסוף 2024. עיקר השיפור נרשם ברבעון הראשון של השנה עם צבר של 14.5 מיליון שקל, אך ברבעונים הבאים הנתונים נותרו נמוכים יחסית. כעת עולה השאלה האם מדובר בתיקון נקודתי או תחילתה של מגמת שיפור, כאשר המשך הדרך יושפע מהצלחת החברה בגיוס לקוחות חדשים, שימור חוזים קיימים והתמודדות עם אתגרי השוק שבלטו לאורך 2024.


יש גם נקודות חיוביות בדוחות של החברה, למרות שההכנסות של יוניטרוניקס ירדו, החברה הצליחה להציג עלייה קלה ברווח הנקי (בשנת 2023 הרווח היה 41.2 מיליון שקל), בעיקר בזכות צמצום בהוצאות המימון, וירידה קלה בהוצאות המכירה ושיווק. החברה הציגה שיעור רווח גולמי של כ-51%, המעיד על ניהול יעיל של עלויות ושמירה על רווחיות גבוהה. בנוסף, כאמור השליטה בהוצאות התפעוליות תרמה לשיפור הרווחיות. החברה ציינה "הירידה בהוצאות מימון, נטו של כ-1.3 מיליון שקל בשנת 2024 לעומת שנת 2023 נבעה בעיקר בעקבות רווח מעסקאות הגנה על מט"ח מול הפסד בשנת 2023 ובשל תשלום עבור שחרור מהסכם שיפוי לחברת ביטוח זרה בשנת 2023. הירידה בהוצאות המימון, נטו קוזזה חלקית עם הוצאות מהפרשי שער חליפין בשנת 2024 מול הכנסות מהפרשי שער בשנת 2023".



החברה נסחרת במכפיל רווח 9 לכאורה יכול להראות אטרקטיבי, השוק בו היא פועלת צומח 5-6% בשנה, התחרות בענף קשה והשוק מאוד ריכוזי, שוק הבקרים מאופיין בריכוזיות גבוהה כאשר מירב השוק העולמי מוחזק על ידי מספר מועט של שחקנים עיקריים ובנוסף יש הרבה חברות להן מחזור מכירות שנתי של מעל ל-10 מיליון דולר. לפי הדוחות של יוניטרוניקס, בין התאגידים הגלובליים המובילים את השוק (להם פעילות רב תחומית, כולל בתחום הבקרים) ניתן לציין את: Schneider Electric SE ,Mitsubishi Electric Corporation ,ABB Ltd ,Inc Automation Rockwell, ו-AG Siemens, השולטים על נתח גדול מהשוק.

יחד עם זאת, ישנם חברות רבות, קטנות יותר, הפועלות באזורים גיאוגרפיים מוגבלים או מוצרי נישה ייחודיים. עם קבוצה זו ניתן למנות, בין היתר, חברות כגון: הוניוול (Honeywell Safety Management Systems), הורנר (Horner Electric APG), ופילז (PILZ). להערכת החברה, פעילותה נמנית בקטוגריה זו.

יוניטרוניקס מציינת בדוחות שלה כי אין לה לקוח אחד שמהווה יותר מ-10% מההכנסות, נתון שמשקף פיזור סיכונים, אך גם עשוי להעיד על קושי ביצירת השפעה משמעותית בענף. לאור זאת, נשאלת השאלה עד כמה יוניטרוניקס תוכל לצמוח ולבסס את מעמדה מול השחקנים הגדולים והמובילים בשוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.