לקראת דו"ח התעסוקה מחר: האם המחזות של ספטמבר יחזרו?

כזכור בספטמבר פורסם דו"ח התעסוקה של אוגוסט עם הקריאה הראשונית לגריעה של 4,000 משרות (טרם העידכון לתוספת של 89,000 באוקטובר). בעקבותו נפלו המדדים בחדות. גם אם המחזות לא יחזרו על עצמם קשה לצפות לנתון חזק
שהם לוי |

במהלך השבוע נוכחנו במספר נתוני מאקרו המעידים על חוסן כלכלי, בניהם הקריאה הראשונים לתוצר שהיתה גבוהה מהתחזיות לרבעון השלישי. כמו כן, עלייה בהוצאות לבנייה, הפדרל ריזרב אף הרחיק לכת והעניק לשווקים עוד זריקת מרץ בדמות הפחתת הריבית ב-0.25%.

אולם, מחר (ו') כאשר יתפרסם דו"ח התעסוקה לחודש אוקטובר בשעה 14:30 שעון ישראל, הכלכלנים צופים חודש נוסף של צמיחת משרות נתונה. ממוצע התחזיות עומד על תוספת של 80,000 משרות בלבד בחודש אוקטובר, ועם שיעור אבטלה של 4.7%.

בספטמבר לאחר שפורסם נתון תוספת המשרות לאוגוסט ושהצביע על גריעת של 4,000 מקומות עבודה מהמשק האמריקני, הפחית הפדרל ריזרב את הריבית ב-0.5%. זאת כדי למנוע מהכלכלה האמריקנית לחוות צמיחה מתונה לאורך זמן. מאז בנתוני ספטמבר התקבלה קריאה מתוקנת שהצביעה על תוספת של 89,000 משרות באוגוסט. ביום רביעי, כאשר הוריד ה'פד' את שיעור הריבית ב-0.25%, הודיעו הבכירים בהצהרה הרשמית, כי עוד הפחתות ריבית לא נחוצות, כל עוד התנאים הכלכלנים יתמכו בכך.

דו"ח תוספת משרות חלש נוסף מחר, עלול להביא לירידות חדות במדדי המניות, הרבה יותר מאשר לעודד את המשקיעים לעוד הורדות ריבית. באם תהיה תוספת המשרות נמוכה הרבה מעבר לציפיות, מכירות החיסול של היום לא תהינה האחרונות. הגרוע יותר הוא, שתרחיש כזה יהיה מעין איתות אזהרה, שצד הביקוש אינו היחידי שנפגע גרידא, אלא גם צד ההיצע סובל מבעיות משמעותיות.

גריעות המשרות כנראה לא יחרגו מסקטור הפיננסים, הבנייה, ומספר שלוחות בענף הייצור – חלקם חשופים לתחרות עזה מצד היבואניות, בעיקר בענפי הרכב והטקסטיל. לדוגמא, קריזלר הודיעה על תוכנית לפיטורים של 12,000 עובדים, וקיצוץ בתפוקה, כחלק מתוכניתה ההתאמה לביקושים חלשים מבית.

מצד השני, מצויים ענפים אחרים בסקטור הייצור, שלא מתמודדים עם אותם הבעיות שהוזכרו קודם, אלא דווקא מגבירים את הייצור בשל ביקושים גדלים לייצוא. כל זאת מאחר ונפילת הדולר הופך את היצואנים האמריקנים לאטרקטיביים בפני השווקים בחו"ל. השאלה הגדולה היא: מה יגיע יותר לידי ביטוי בדו"ח מחר, הגידול בייצוא או ביקושים חלשים לתוצר המקומי מבית?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.