מלנכולי אופטימי: מזרחי-טפחות מתמודד על זירה שבנקים לא ביקרו בה מעולם
בשורה התחתונה: הגיע הזמן שבנק יצטרף לזירת העסקים שעושים לנו שמח ולא רק עצוב.
קטגוריית הבנקים מצויה בצומת הסטורית בין אם לחזור להיות כספת תחליפית ל"בלטה", בין אם להצטרף לאקשן של הפתרונות הפיננסיים שנוסקים מחוץ למערכת הבנקאית, והופכים יותר ויותר ידידותיים, שימושיים, נגישים וזמינים ללקוח הסופי.
הצומת היא צומת T - לחזור להיות קומודיטי או להתפתח למותגים נושאי ערך ומשמעות בחיי הלקוח. במזרחי כנראה הבינו את זה ויפה שעה אחת קודם. אם כל מה שאתה רואה בלקוח זה שק כסף שאמור להיות אצלך, אז תקופת הזוהר מאחוריך, לא משנה כמה ידידותי, שירותי ומנומס תתאמץ להיראות. במזרחי רואים את זה והם בחרו לפנות בצומת ה-T למקום שבו כבר מזמן יש מותגים שאנשים אוהבים ושמחים בהם, הגם שהם עולים כסף.
הקמפיין מסמל יריית פתיחה של מהלך שיווקי כולל שמעביר את הבנק מתפקידו הקלאסי המצוי בסכנת הכחדה - לתפקיד החדש. במקום "אנחנו ואתם" כשהלקוח 'מושא' והבנק הוא הנושא, יוצר המזרחי את הקונספציה "אתם צריכים להיות שמחים ואנחנו מאמינים בכך ושואפים לפגוש את זה בכל מיני צורות מוצריות ושירותיות".
הקמפיין מתאר את הרגע הראשון ביומו של אדם, רגע בו הוא בוחר אם להיות אופטימי או פאסימי, ובכך להשפיע על התנהלות חייו. דביר השאנן וארקדי דוכין המלנכולי מסמלים את שני הצדדים המצויים בקונפליקט ומתווכחים בינהם מה אנשים יותר - פאסימיים או אופטימיים. בהיעדר נתונים הם פונים לצופה ופותחים בכך במשאל עם. יהיה מעניין.
מהעיתונות ברור שמזרחי לוקח על עצמו את התפקיד לשמש נדבך באופטימיות האישית של הפרט, לצד שאר הדברים שעושים אותנו שמחים. בכך נוטש המזרחי את הזירה המובנת מאליה של הבנק הדחוי, ומתמודד על זירה שבנקים בישראל לא ביקרו בה מעולם. זירה של לקוח שחש אהדה כלפי הבנק שלו ושמח בו.
בדומה למותגים כמו אפל, פולקווסגן ודיסני, המזרחי גם רוצה לעשות את ההבדל בחיי הצרכן ולהפוך אותו ממלנכולי לאופטימי. אפל הפך את שונאי המחשבים שגם חשבו שמחשבים שונאים אותם - לאנשים שאוהבים מחשבים שהם ידידותיים אליהם. פולקסווגן מאמינים שטכנולוגיה נועדה לא רק לפתור סוגיות פונקציונאליות ופיתחו את ה-Fun Theory על פיה נבחר תמיד באופציה המהנה יותר גם אם היא מאתגרת יותר. דיסני מאמינים שאנימציה נועדה להקל על רצינותם של החיים ולהפוך אותנו לשמחים יותר ועל כן הם הפכו את האנימציה לעולם שגובל ב"דת".
בנוסף לשלש הדוגמאות הללו, גם ה-citi bank וגם ה-HSBC הבינו כי לקוחות לא יעדיפו אותם בגלל אחוזי ריבית, עמלות או קו אשראי. ברור שהמוצרים חייבים לתת פייט ולפגוש את ההבטחה, אבל מה שחשוב היא אידיאולוגיה חזקה ששמה את רגשות הצרכן ואמונותיו במרכז ומשמשת פלטפורמה השראתית למוצרים.
- הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסיטי בנק מציע לנו להסתכל על החיים כבעלי ערך "רב יותר ממה שכסף יכול לתת". ה-HSBC, בדומה למזרחי, גם מאמין שאנשים נבדלים באיך שהם רואים את החיים, ומה שפועם בעורקיו זו התשוקה ללמוד ולהבין את השוני בין השקפות העולם המנוגדות - כי שם טמונות ההזדמנויות, ושם נולדים המוצרים הפיננסיים.
גם הסיטי וגם ה-HSBC לא מדברים במאניפסט הכללי שלהם לא על כסף אלא על גישה אוניברסאלית לחיים, ובכך הם שואפים להרחיב את מנעד המימוש והאושר שיש לאדם בחייו. בתור שכאלה הם מתחייבים לתרגם שאיפות אלו לפתרונות מוצריים/ שירותיים שיקיימו את ההבטחות ולא רק לדבר בפרסומות...
המזרחי מתעורר בבוקר כמו דביר, עם חיוך אופטימי, בעוד שהסטטוס קוו של הבנקים הוא להתעורר כמו ארקדי. כדי להוכיח שהוא לא רק זחוח אלא בעל כוונות, הוא מציע ללקוחותיו מוצרים אופטימיים במיוחד כגון משכנתא בחופשה - שאינה אלא משכנתא שיוצאת לחופשה יחד עם החופשה של הלקוח בחודשי הקיץ כשהוא נאבק לייצר תקציב לחופשה המשפחתית שלו.
משכנתא שגם צריכה חופש מאיתנו זה רעיון מצחיק שנושא ערך אמיתי-רגשי וכספי. בדומה לכך - מוקד טלפוני 24 שעות ביממה גם משדר לנו את תדר האופטימיות והשמחה, כי לא רק הפחדים מגיעים באמצע הלילה אלא גם החלומות. ובדומה למוקד yes אליו אצלצל כשהסרט נתקע באמצע הלילה, גם ה"סרט" הפרטי שלי, למשל לממש חלום יצירתי שזקוק להלוואה, צריך שותף קשוב בשלש לפנות בוקר.
אסטרטגיה נכונה היא כזו שבונה את עצמה אל תוך המוצרים ולא נבנית מתוכם. מערכת כפופה לאסטרטגיה שואפת לטפח את החוויה המובטחת בכל רמ"ח אבריה, בדיוק כפי שמנקה הרצפות ב-NASA מאמין שהוא "מטיס אנשים לירח" ולא רואה את עצמו, חלילה, כ"עובד קבלן"...
נשמע שלא מדובר בעוד מהלך ש"מקשט" את המוצרים הקיימים או אונס אותם אל תוך מסגרת ריקה, אלא על בניית פלטפורמה אידיאולוגית חדשה שזורקת את הבנק אל מחוץ לאזור הנוחות המוכר שלו ובונה לו "פס ייצור" חדש הפוגש את הלקוח אחרת מכפי שהכיר וידע עד כה.
המזרחי סימן נקודה חשובה באופק: להיות הבנק הראשון בישראל שהציבור ישאב ממנו אופטימיות ואושר, ולאחר סימון הנקודה הוא מוריד ממנה פתרונות גשמיים בצורה של מוצרים ושירותים שפוגשים אותה ומפיחים בה רוח חיים. מדובר בתחילתה של ידידות בין בנק ללקוח. המבחן האמיתי יהיה אם יצליח צעד זה לבנות סקרנות ותיאבון או שלא.
מבחן התוצאה יהיה לגרום לאלפי לקוחות לחוש מופתעים מיחסם למזרחי שמיועד להפוך אותם ממלנכוליים ל"על הגג", ולאלפי לקוחות של בנקים אחרים - לקנא ולשקול מעבר. להעביר את דביר כבר אמרנו?
- 16.גיל תמיר 08/12/2014 18:46הגב לתגובה זוגועל נפש, ארקדי איך אתה נותן לנודניק הזה לגעת בך? ממש מגעיל.
- 15.טובה 14/11/2014 17:56הגב לתגובה זוואז הבנק יעשה לך שמח
- 14.איציק 13/11/2014 18:20הגב לתגובה זוקצת שינוי בתפיסה בנקאית בארץ
- 13.אביבית 13/11/2014 11:57הגב לתגובה זובנק באמת נתפס כמו משהו כזה משעמם ומבאס. אולי הם יצליחו לשנות את זה. :-)
- 12.אחד ש 13/11/2014 10:57הגב לתגובה זובגדול, כל מה שכתבת נכון. אבל, קברניטי הנק לקחו סיכון גדול מאד. במדינה בה האסוסאיציה הראשונה שעולה לראש למילה בנק היא 'אוי לא, זה שוב הבנקאי מתקשר להגיד לי שיש חריגה בחשבון' ושכולם כבר מבינים שהוא מרוויח עליה 13%, אם הקמפיין לא יגובה בחדשנות מוצרית מאד חזקה, זה יגרום לאנטגוניזם מאד חזק וידרדר מאד את המותג למטה. מצד שני, מי שלא מעיז, לא מתיז. אם המהלך הכולל תוכנן טוב גם בשטח- בהחלט יכול להעביר הרבה דבירים לבנק.
- 11.גורי 13/11/2014 09:39הגב לתגובה זובגלל זה רוב הבנקים אולי בוחרים בבנקאות וירטואלית (הבינלאומי השיקו עכשיו את פיבי- הבנקאית הוירטואלים שתסייע לכם.. חחח..) טפחות בעצם באה ואומרת בו נשפר את הבנקאות האישית ונעשה אותו יותר נעימהף אדיבה, אופטימית. שירות כמו שירות של פעם לפני עידן הטכנולוגיה הקרה. מעניין לראות לאן הם יקחו את זה ומה יצא מזה.
- 10.ישי 13/11/2014 06:32הגב לתגובה זו"אסטרטגיה נכונה היא כזו שבונה את עצמה אל תוך המוצרים ולא נבנית מתוכם", נשמע שהמהלך שואף אכן לבנות עצמו אל מוצרים בנקאיים שטרם נראו- ועל כך מגיע להם שאפו. ונקווה ששאר הבנקים ילכו בעקבותיהם..
- 9.קולורבי 12/11/2014 18:54הגב לתגובה זומבחינה שיווקית מעניין לראות אם זה יוביל לשינוי בדרך שכל הבנקים בישראל משווקים את עצמם, ואם נראה אותם מגיבים למהלך הזה או לא.
- 8.איתן 12/11/2014 17:25הגב לתגובה זואם מערכת שהיא מעט אפורה מהיותה בנק עושה מהלך בשביל להקל על חיי הלקוחות שלה אז למה להראות את המהלך הזה כשלילי? אף אחד לא יתנגד לקצת יותר יחס ושירות בכל בנק שהוא
- 7.נעמה 12/11/2014 17:18הגב לתגובה זואז נכון שזה חדש, ונכון שמה הקשר בין שמחה ובנקים, אבל וואלה אולי זה משהו שכדאי להתחיל להתייחס אליו, כי בנק זה עוד מקום שנותן לך שירות ואולי ככה יהיה תהליך בתודעה של הציבור שבנק זה גם משכנתא, וכסף ולפעמים פלוס ולפעמים מינוס, אבל גם שירות לקוחות.. ואפשר לעשות את זה גם אחרת ולא רק באנרגיות שלילית.
- 6.דולב 12/11/2014 16:05הגב לתגובה זולא יקרה שום דבר אם השמחה והצחוק יחזרו לישראל
- 5.ייה ה נחמד אם יהיה פה קצת שמח לשם שינוי (ל"ת)ניר 12/11/2014 15:56הגב לתגובה זו
- 4.לא קשור בכלל לשינוי התודעה הצרכנית היום (ל"ת)לקוח 12/11/2014 14:53הגב לתגובה זו
- 3.מביך ונוראי (ל"ת)בלה בלה בלה ..קמפיין 12/11/2014 14:18הגב לתגובה זו
- 2.דביר 12/11/2014 13:25הגב לתגובה זואת משווה בנק לדיסני??? נראה לך הגיוני שבנק אמור להיות אחראי על מצב הרוח שלי? אני רק מקווה שאין אמת בתיאוריה בניתוח המופרך שלך... ולגבי המהלך: עד עכשיו מהלך מביך שגם ברמה הקריאטיבית אין כיף לראות או לשמוע ברדיו. אני רק מקווה שכן תהיה בסוף חדשנות מוצרית, נניח "משכנתא עד הגג" בתנאים מדהימים שבאמת יש בה סיכוי להפוך אפילו את ארקדי לאופטימי.
- 12/11/2014 15:42הגב לתגובה זוהכול קם ונופל החדשנות שתגיע או שלא
- 1.אבשלום קור 12/11/2014 13:06הגב לתגובה זוכל השאר בלה בלה רגיל שלך
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
