מהפכת הכביש הבאה בישראל תגיע ממותג הרכב הסיני MG?
כל מי שהביט מחלון הרכב שלו עת שייט באוטוסטרדות אירופאיות מכיר את התמונה: בצרפת חולפות על פניך מספר לא מבוטל של מכוניות רנו וסיטרואן, בגרמניה ב.מ.וו ומרצדס, כל אלה כמובן בנוסף לבולטות הלא פרופורציונלית של מכוניות יפאניות בכל כביש בעולם, ובראשן מותג העל - טויוטה.
גם בארה"ב, בה תעשיית הרכב המפוארת הלכה ושקעה לאיטה, נותרו כמה מותגים בעלי שם שחלקם, כמה מפתיע, הפכו פחות מזוהים עם ארץ הדוד סאם. מגמת ההתכנסות בתעשיית הרכב הולידה חמש או שש קבוצות מרכזיות, בעלות כוח, שדוחפות קדימה את המותגים שלמדנו לזהות, להכיר וגם לרכוש. ועל רקע זאת, מעניין לברר עד כמה משפיע המיתון העולמי, והמצב הכלכלי של מעמד הביניים, זה המביא להתרחקות חלום הרכב, ובעיקר הרכב החדש, על גמישות המחשבה של הצרכן.
מהי ההשפעה על תפיסות צרכניות כלפי מותגי רכב, והאם קיים שינוי בהתייחסות הצרכן לקטגוריה עם מעורבות גבוהה כמו רכב. ואולי השאלה הגדולה מכולם: סינים - נוסעים ברכב סיני ? (על פי נתונים שהתפרסמו בסין, המותגים המובילים בסין הם רכבים מתוצרת קוריאה ויפן).
במהלך השנה האחרונה מודעות בעיתונים הבטיחו לנו בנוסטלגיה מפגש מחודש עם הרכב שהמבוגרים שבינינו זוכרים משנות השבעים: MG חוזר. מודעות של המותג "גרייט וול" הבטיחו טנדר פיק-אפ חסכוני ביותר, ובמחיר הנמוך ביותר. מבט חטוף על כבישי ארצנו מגלה כי הנושא מורכב.
רובנו נוסעים (על פי דוחות מסירת כלי רכב) במכוניות מתוצרת קוריאה ויפן. האם מותגים סיניים עומדים להפוך לגורם משפיע בקבוצת מובילי השוק? והאם בעידן גלובלי, בו קשה לאתר את מדינת המוצא של קבוצות רכב הגדולות, שלא לדבר על קווי הייצור הפזורים על פני הגלובוס, האם "מדינת המוצא" של מותג הרכב עדיין מהווה שיקול בקבלת ההחלטות?
נתחיל בבחינת פרמטרים רציונליים: מחקרי שוק בינלאומיים מדווחים כי מרבית רוכשי המכוניות מצביעים על שלושה פרמטרים מרכזיים, המנחים אותם בעת רכישת רכב (חדש כישן): בטיחות, איכות וערך שוק. מעל אלה מצוי פרמטר לא רציונלי, אך חשוב לא פחות בעת קבלת ההחלטה: במה "נכון לי" לנסוע, ובאיזה מותג רכב ארצה שייראו אותי. רכב הוא מותג מגדיר באופן מובהק, ומשמש אותנו לאמירה ברורה, וכמזהה חברתי, אישיותי וכלכלי.
האם רכבים מתוצרת סין עשויים להתברג אל רשימת הרכבים שניקח בחשבון בעת רכישת רכב?
מותגים משמשים את הצרכן כסימן דרך, המסייע בידו לקבל החלטה, שאינה דורשת חקר מקיף ומעמיק. יתרה מזאת - מותגים מספקים ערובה לאיכות. תפיסת איכות נשענת בדרך כלל על מוניטין מצטבר שיש למותג לאורך זמן, ואין לה כל קשר לאיכות "אמיתית", המבוססת על בחינה מקצועית כלשהי.
בקטגוריה בעלת מעורבות גבוהה, יש לבנות באופן הדרגתי את תפיסת האיכות, וזו תתחיל ברוב המקרים במודעות לשם המותג, ובתחושה כי "הוא מוכר, ראיתי אותו, יודע במה מדובר". בתחום הרכב - תעשייה מסורתית, עם מותגים מוכרים בעלי תפיסות יציבות בדרך כלל, יש צורך במאמץ מיוחד על מנת לחדור אל רשימת המותגים הבאים בחשבון. ישראל מתאפיינת בתופעת "עדר" מוכרת בקטגוריית הרכב, ולכן נדרשת השקעה לא מבוטלת על מנת להעביר את תחושת ה"מוכרות". במילים אחרות: העיקר שראיתי את הרכב בחנייה של השכן, וברמזור זהו הרכב לפני..
בנוסף, הנהג הישראלי, בודק לא אחת את לוחות המודעות, שלא על מנת למכור או לקנות, אלא כדי לברר "כמה שווה האוטו"..בדיקה זו אחראית במידה רבה לתפיסה בדבר ה"שוק" או הפופולאריות, לה זוכה המותג.
מותגים עלומים, בדרך כלל ממזרח אירופה, זכו בישראל של שנות השמונים לשלל התייחסויות הומוריסטיות (חורים בגג כדי שיהיה מקום לאוזניים של החמור שקנה אותם..), ועדיין, גם רכבים מתוצרת קוריאה, עת נחתו בישראל עם פרוץ בועת ההי-טק הראשונה, התקבלו בחשדנות ואי אמון עד שהפכו בתוך חמש עשרה שנים לבחירה מובילה בקרב נהגים ישראלים.
ובשורה התחתונה: האם התעשייה הסינית השאפתנית תגרום למהפך דומה על כבישי ארצנו? לא כל כך מהר
מחקרים מצביעים על כך שבקטגוריות בהן הצרכן מעריך כי הטכנולוגיה והידע הטכנולוגי, הם רבי חשיבות, והוא מבצע הערכה של ידע זה בעת גיבוש תפיסת האיכות - אזי למותגים גלובליים ומוכרים, תהיה עדיפות אוטומטית. הקטגוריות העיקריות בהן ניתן היה לאתר תפיסה כזו הן רכב, מחשבים ומוצרי חשמל. בנוסף, העובדה כי רכב מהווה הוצאה כבדה, ויחד עם זאת משמש פעמים רבות למטרת הגדרה עצמית, הרי שתפיסת הסיכון בקטגוריה זו עולה ואף מוכפלת, שכן היא נשענת לא רק על ההוצאה הכספית אלא, כאמור, על דימוי עצמי.
והנקודה החשובה ביותר: מחקרים רבים מצביעים על גיבוש תפיסות איכות ורצון במותג, בקרב צרכנים, הנשענות על "מוצא המותג". כך גם מוסבר הצורך להבליט את "הצרפתיות", הבושם או היין, וכך גם הדגישו בעבר ב"פורשה" את המוצא "הגרמני" של הרכב. בעידן בו תעשיית הרכב פותחת מפעלים בכל מקום בעולם, נותרו רק האסוציאציות הלאומיות והתרבותיות הקשורות למותג, ואלה הופכות לפרמטר מרכזי בתפיסה ובהחלטת הקניה.
בעניין זה נכון לשאול לא "מה יש לקוריאניות", אלא "מה אין לסיניות"? עלעול במבחני דרך שבוצעו במגוון מדיומים, על ידי מגוון אנשי מקצוע, מן השנתיים האחרונות, עולה כי הדבר המרכזי שאין ל"סיניות" הוא אמון. תפיסת איכות נמוכה והיעדר בטחון בבחירה, בקטגוריה מותגית קשה כמו רכב, ידרשו ככל הנראה השקעה אדירה ולא כלכלית. לנסוע במותג סיני? לא היום. תודה. אחרי הכול זה הרי רק אוטו.
הכותבת היא יועצת למיתוג ולתקשורת שיווקית ומרצה,
- 8.מעניין כתמיד (ל"ת)נירית 08/11/2012 21:11הגב לתגובה זו
- 7.DESHOP עינת 08/11/2012 11:40הגב לתגובה זוניתוח שיווקי מבריק. מעניין לקרוא את דעותייהם של מביני דבר בשוק הרכב ולחייך קצת כי הם מבלבלים בין ניתוח מותגי למוצרי... מה שחשוב זה מה הקונים הפוטנציאליים יודעים / מבינים ופחות מה "באמת" (אם יש דבר כזה בכלל...)
- 6.אורי א. 07/11/2012 10:12הגב לתגובה זומדויק ונכון. יש להם משימה גדולה לבנות אמון. עוד זווית היא טיפול בתפיסת האיכת שגם טיוטה הגדולה נאלצה לעשות עם חדירתה לשוק האמריקאי בתת קטגוריית הפרימיום ומיצוב מבודל לגמרי מותג האם באמצעות הלקסוס (שאגב האגדה אומרת שראשי התיבות נגזרו מתוך תוכנת מחשב והם אומרים luxury export to the US(
- 5.מירה טיילור 06/11/2012 18:48הגב לתגובה זוכמו קרן לייזר היא חותכת לליבו של עניין. תמיד נקודת מבט ייחודית, תוכן חכם ומעורר מחשבה
- 4.נימרוד 06/11/2012 13:58הגב לתגובה זומזה זמן מה שאני מהרהר האם בנוגע לרכישת MG. ראשית, לכשראיתי את הפרסומים בעיתון MG עם תג מחיר של 114,000 ₪, ומפרט מפנק שפשפתי את עיני בהשתאות וחיפשתי את הקאץ׳. מצאתי אותו כמובן ב made in Chaina... זה ברור שמה שעומד ביני לבין רכב עליו פינטזטי מזה שנים זו העובדה שהוא מיוצר בסין על כל המשתמע מכך. מבחינתי עד שהוא לא יוכח כאיכותי, בטיחותי, אמין ועם שוק טוב, אין מצב שאשים 114,000 על קרן הצבי, גם אם תג מחיר זה הוא אטרקטיבי מאוד בקטיגוריה. תודה על המאמר.
- 3.מיכל 01/11/2012 09:46הגב לתגובה זוברברנית ומטעה. הייצור אומנם סיני, אבל המותג בריטי. היית צריכה להכיר קצת את ההיסטוריה ולעשות תחקיר לפני שכתבת 800 מילה על נושא שאת לא מבינה בו חצי דבר....
- למיכל 01/11/2012 20:41הגב לתגובה זואפשר לתת ביקורת, למה להיות מגעילה ככ?
- 2.הראל 31/10/2012 20:32הגב לתגובה זוניתוח חד ומדויק, כנראה שיש לסינים עוד הרבה מה ללמוד ולעשות עד שהישראלים יסמכו עליהם ויקנו אותם
- 1.מה שקובע כיום מחיר ואיכות , ראו יונדאי (ל"ת)הפטיש 31/10/2012 14:53הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המהדורה המרכזית של ערוץ 13 הולכת ונחלשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
