מהפכת הכביש הבאה בישראל תגיע ממותג הרכב הסיני MG?
כל מי שהביט מחלון הרכב שלו עת שייט באוטוסטרדות אירופאיות מכיר את התמונה: בצרפת חולפות על פניך מספר לא מבוטל של מכוניות רנו וסיטרואן, בגרמניה ב.מ.וו ומרצדס, כל אלה כמובן בנוסף לבולטות הלא פרופורציונלית של מכוניות יפאניות בכל כביש בעולם, ובראשן מותג העל - טויוטה.
גם בארה"ב, בה תעשיית הרכב המפוארת הלכה ושקעה לאיטה, נותרו כמה מותגים בעלי שם שחלקם, כמה מפתיע, הפכו פחות מזוהים עם ארץ הדוד סאם. מגמת ההתכנסות בתעשיית הרכב הולידה חמש או שש קבוצות מרכזיות, בעלות כוח, שדוחפות קדימה את המותגים שלמדנו לזהות, להכיר וגם לרכוש. ועל רקע זאת, מעניין לברר עד כמה משפיע המיתון העולמי, והמצב הכלכלי של מעמד הביניים, זה המביא להתרחקות חלום הרכב, ובעיקר הרכב החדש, על גמישות המחשבה של הצרכן.
מהי ההשפעה על תפיסות צרכניות כלפי מותגי רכב, והאם קיים שינוי בהתייחסות הצרכן לקטגוריה עם מעורבות גבוהה כמו רכב. ואולי השאלה הגדולה מכולם: סינים - נוסעים ברכב סיני ? (על פי נתונים שהתפרסמו בסין, המותגים המובילים בסין הם רכבים מתוצרת קוריאה ויפן).
במהלך השנה האחרונה מודעות בעיתונים הבטיחו לנו בנוסטלגיה מפגש מחודש עם הרכב שהמבוגרים שבינינו זוכרים משנות השבעים: MG חוזר. מודעות של המותג "גרייט וול" הבטיחו טנדר פיק-אפ חסכוני ביותר, ובמחיר הנמוך ביותר. מבט חטוף על כבישי ארצנו מגלה כי הנושא מורכב.
רובנו נוסעים (על פי דוחות מסירת כלי רכב) במכוניות מתוצרת קוריאה ויפן. האם מותגים סיניים עומדים להפוך לגורם משפיע בקבוצת מובילי השוק? והאם בעידן גלובלי, בו קשה לאתר את מדינת המוצא של קבוצות רכב הגדולות, שלא לדבר על קווי הייצור הפזורים על פני הגלובוס, האם "מדינת המוצא" של מותג הרכב עדיין מהווה שיקול בקבלת ההחלטות?
נתחיל בבחינת פרמטרים רציונליים: מחקרי שוק בינלאומיים מדווחים כי מרבית רוכשי המכוניות מצביעים על שלושה פרמטרים מרכזיים, המנחים אותם בעת רכישת רכב (חדש כישן): בטיחות, איכות וערך שוק. מעל אלה מצוי פרמטר לא רציונלי, אך חשוב לא פחות בעת קבלת ההחלטה: במה "נכון לי" לנסוע, ובאיזה מותג רכב ארצה שייראו אותי. רכב הוא מותג מגדיר באופן מובהק, ומשמש אותנו לאמירה ברורה, וכמזהה חברתי, אישיותי וכלכלי.
האם רכבים מתוצרת סין עשויים להתברג אל רשימת הרכבים שניקח בחשבון בעת רכישת רכב?
מותגים משמשים את הצרכן כסימן דרך, המסייע בידו לקבל החלטה, שאינה דורשת חקר מקיף ומעמיק. יתרה מזאת - מותגים מספקים ערובה לאיכות. תפיסת איכות נשענת בדרך כלל על מוניטין מצטבר שיש למותג לאורך זמן, ואין לה כל קשר לאיכות "אמיתית", המבוססת על בחינה מקצועית כלשהי.
בקטגוריה בעלת מעורבות גבוהה, יש לבנות באופן הדרגתי את תפיסת האיכות, וזו תתחיל ברוב המקרים במודעות לשם המותג, ובתחושה כי "הוא מוכר, ראיתי אותו, יודע במה מדובר". בתחום הרכב - תעשייה מסורתית, עם מותגים מוכרים בעלי תפיסות יציבות בדרך כלל, יש צורך במאמץ מיוחד על מנת לחדור אל רשימת המותגים הבאים בחשבון. ישראל מתאפיינת בתופעת "עדר" מוכרת בקטגוריית הרכב, ולכן נדרשת השקעה לא מבוטלת על מנת להעביר את תחושת ה"מוכרות". במילים אחרות: העיקר שראיתי את הרכב בחנייה של השכן, וברמזור זהו הרכב לפני..
בנוסף, הנהג הישראלי, בודק לא אחת את לוחות המודעות, שלא על מנת למכור או לקנות, אלא כדי לברר "כמה שווה האוטו"..בדיקה זו אחראית במידה רבה לתפיסה בדבר ה"שוק" או הפופולאריות, לה זוכה המותג.
מותגים עלומים, בדרך כלל ממזרח אירופה, זכו בישראל של שנות השמונים לשלל התייחסויות הומוריסטיות (חורים בגג כדי שיהיה מקום לאוזניים של החמור שקנה אותם..), ועדיין, גם רכבים מתוצרת קוריאה, עת נחתו בישראל עם פרוץ בועת ההי-טק הראשונה, התקבלו בחשדנות ואי אמון עד שהפכו בתוך חמש עשרה שנים לבחירה מובילה בקרב נהגים ישראלים.
ובשורה התחתונה: האם התעשייה הסינית השאפתנית תגרום למהפך דומה על כבישי ארצנו? לא כל כך מהר
מחקרים מצביעים על כך שבקטגוריות בהן הצרכן מעריך כי הטכנולוגיה והידע הטכנולוגי, הם רבי חשיבות, והוא מבצע הערכה של ידע זה בעת גיבוש תפיסת האיכות - אזי למותגים גלובליים ומוכרים, תהיה עדיפות אוטומטית. הקטגוריות העיקריות בהן ניתן היה לאתר תפיסה כזו הן רכב, מחשבים ומוצרי חשמל. בנוסף, העובדה כי רכב מהווה הוצאה כבדה, ויחד עם זאת משמש פעמים רבות למטרת הגדרה עצמית, הרי שתפיסת הסיכון בקטגוריה זו עולה ואף מוכפלת, שכן היא נשענת לא רק על ההוצאה הכספית אלא, כאמור, על דימוי עצמי.
והנקודה החשובה ביותר: מחקרים רבים מצביעים על גיבוש תפיסות איכות ורצון במותג, בקרב צרכנים, הנשענות על "מוצא המותג". כך גם מוסבר הצורך להבליט את "הצרפתיות", הבושם או היין, וכך גם הדגישו בעבר ב"פורשה" את המוצא "הגרמני" של הרכב. בעידן בו תעשיית הרכב פותחת מפעלים בכל מקום בעולם, נותרו רק האסוציאציות הלאומיות והתרבותיות הקשורות למותג, ואלה הופכות לפרמטר מרכזי בתפיסה ובהחלטת הקניה.
בעניין זה נכון לשאול לא "מה יש לקוריאניות", אלא "מה אין לסיניות"? עלעול במבחני דרך שבוצעו במגוון מדיומים, על ידי מגוון אנשי מקצוע, מן השנתיים האחרונות, עולה כי הדבר המרכזי שאין ל"סיניות" הוא אמון. תפיסת איכות נמוכה והיעדר בטחון בבחירה, בקטגוריה מותגית קשה כמו רכב, ידרשו ככל הנראה השקעה אדירה ולא כלכלית. לנסוע במותג סיני? לא היום. תודה. אחרי הכול זה הרי רק אוטו.
הכותבת היא יועצת למיתוג ולתקשורת שיווקית ומרצה,
- 8.מעניין כתמיד (ל"ת)נירית 08/11/2012 21:11הגב לתגובה זו
- 7.DESHOP עינת 08/11/2012 11:40הגב לתגובה זוניתוח שיווקי מבריק. מעניין לקרוא את דעותייהם של מביני דבר בשוק הרכב ולחייך קצת כי הם מבלבלים בין ניתוח מותגי למוצרי... מה שחשוב זה מה הקונים הפוטנציאליים יודעים / מבינים ופחות מה "באמת" (אם יש דבר כזה בכלל...)
- 6.אורי א. 07/11/2012 10:12הגב לתגובה זומדויק ונכון. יש להם משימה גדולה לבנות אמון. עוד זווית היא טיפול בתפיסת האיכת שגם טיוטה הגדולה נאלצה לעשות עם חדירתה לשוק האמריקאי בתת קטגוריית הפרימיום ומיצוב מבודל לגמרי מותג האם באמצעות הלקסוס (שאגב האגדה אומרת שראשי התיבות נגזרו מתוך תוכנת מחשב והם אומרים luxury export to the US(
- 5.מירה טיילור 06/11/2012 18:48הגב לתגובה זוכמו קרן לייזר היא חותכת לליבו של עניין. תמיד נקודת מבט ייחודית, תוכן חכם ומעורר מחשבה
- 4.נימרוד 06/11/2012 13:58הגב לתגובה זומזה זמן מה שאני מהרהר האם בנוגע לרכישת MG. ראשית, לכשראיתי את הפרסומים בעיתון MG עם תג מחיר של 114,000 ₪, ומפרט מפנק שפשפתי את עיני בהשתאות וחיפשתי את הקאץ׳. מצאתי אותו כמובן ב made in Chaina... זה ברור שמה שעומד ביני לבין רכב עליו פינטזטי מזה שנים זו העובדה שהוא מיוצר בסין על כל המשתמע מכך. מבחינתי עד שהוא לא יוכח כאיכותי, בטיחותי, אמין ועם שוק טוב, אין מצב שאשים 114,000 על קרן הצבי, גם אם תג מחיר זה הוא אטרקטיבי מאוד בקטיגוריה. תודה על המאמר.
- 3.מיכל 01/11/2012 09:46הגב לתגובה זוברברנית ומטעה. הייצור אומנם סיני, אבל המותג בריטי. היית צריכה להכיר קצת את ההיסטוריה ולעשות תחקיר לפני שכתבת 800 מילה על נושא שאת לא מבינה בו חצי דבר....
- למיכל 01/11/2012 20:41הגב לתגובה זואפשר לתת ביקורת, למה להיות מגעילה ככ?
- 2.הראל 31/10/2012 20:32הגב לתגובה זוניתוח חד ומדויק, כנראה שיש לסינים עוד הרבה מה ללמוד ולעשות עד שהישראלים יסמכו עליהם ויקנו אותם
- 1.מה שקובע כיום מחיר ואיכות , ראו יונדאי (ל"ת)הפטיש 31/10/2012 14:53הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
