לילה באיקאה: מותג הריהוט ישיק רשת מלונות - מהלך נכון?
האם בקרוב תבלו את חופשתכם בחדר של מלון "איקאה"? לאחרונה הודיעה "אינטר-איקאה": החברה המחזיקה בזכויות על המותג "איקאה", על כוונתה להקים רשת מלונות בוטיק תחת המותג "איקאה" במדינות שונות ברחבי אירופה.
התמורות המתרחשות בעולם המלונאות בשנים האחרונות, מעלות את השאלה: האם "איקאה", שהשכילה לבנות את מותג הריהוט החזק ביותר, ושינתה את כללי המשחק בענף הריהוט באירופה וגם בישראל, עומדת לחזור על ההצלחה גם בתחום המלונאות?
ענף המלונאות מבוסס מזה שנים רבות, כמו ענפים מסורתיים רבים, על שני צירי מיצוב: איכות ומחיר. צירי המיצוב מהווים למעשה בסיס להערכת הצרכן את המותגים/השחקנים בקטגוריה, ואת מידת הרלוונטיות שלהם עבורו, ומכאן חשיבותם. בקטגוריות רבות, ניתן לחלק את מפת התחרות ל"לפני המצאת ציר מיצוב חדש" על ידי אחד מהשחקנים בקטגוריה, אל מול "אחרי המצאת ציר מיצוב חדש", ההופך ברוב המקרים את הסדר הישן על פיו, ומשנה את פני הקטגוריה לנצח.
ענף המלונאות כאמור, התנהל שנים ארוכות על בסיס מפת מיצוב בסיסית: מלון איכותי ויקר לעשירים, מול מלון באיכות בסיסית ומחיר כלכלי לצעירים ומשפחות. בעשור האחרון החל הענף "לייצר" צירי מיצוב חדשים וחדשניים, עת החלו לקום מלונות הבוטיק. מלונות הבוטיק (הראשונים הוקמו בשנות השמונים בלונדון, ניו- יורק וסן פרנסיסקו) נבנו על רעיון האינטימיות, שנשען על שני ממדים במפת צירי המיצוב: DESIGN (עיצוב ייחודי, ברמה גבוהה ביותר, לעיתים שונה בכל חדר, המייצר רוח טיפוסית למקום ומעניק לשוהה תחושת חמימות, בשונה מהניכור הנחווה לעיתים קרובות בחדר "משוכפל" במלון יוקרה), ובנוסף יחס אישי עד כדי פמיליאריות, שלא היתה מקובלת באירופה.
כל זאת הוצע במחירי אמצע (גבוהים יותר מהרשתות הבסיסיות, וזולים יותר ממלונות הפאר). ברמה המותגית מזוהה מלון הבוטיק עם חוויה שונה וייחודית, חד פעמית ובלתי ניתנת לשכפול, מעצם הרעיון שכל מלון עומד בפני עצמו, מקבל את השראתו מן הסביבה בה הוקם, ואינו עוד חוליה ברשת גלובלית - ענקית.
מפת המיצוב החדשה שנוצרה בעקבות הטרנד, הצביעה על שינוי בחוויית הלקוח בעת שהותו בבית מלון, והולידה מגוון פרופילים חדשים של לקוחות.
עובדה זו לא חמקה מעיני "איקאה", כמותג שנבנה נכון : על סגנון חיים ותפיסת עולם שעיקרה : Design for less, הבינו ב"איקאה" שהם יכולים למתוח את המותג שלהם, ולספק מענה לנישה מעניינת : צעירים ומשפחות שמחפשים מלון ברמה סבירה, חדר מעוצב המעניק תחושה חמימה, וכל זאת במחיר זול.
אם כך, מה השאלה?
השאלה הראשונה נוגעת לעצם מתיחת המותג. מתיחת מותג היא עניין חמקמק: הוא עשוי להצליח ברמה העסקית, ולהביא לחיזוק תפיסת המותג, או להיכשל, ובהתאם לדימוי משיכת מפה מעל שולחן, לייצר מפולת שתפגע לבסוף גם ביחידות עסקיות שנחלו הצלחה.
מתיחת מותג אינה שאלה של כדאיות עסקית, כי אם שאלת הזהות המותגית והנזק האפשרי לזהות הזו. בהתאם לעקרון "תפיסת המומחיות", צרכנים מזהים בדרך כלל את המותג עם קטגוריה, ולעיתים המותג "מסרב להדבק" לקטגוריה נוספת, בעיקר כאשר צירי המיצוב בה שונים מהותית מצירי המיצוב עמם המותג מזוהה מלכתחילה. מכאן שגם אם המותג נתפס כ"איכותי" בקטגוריה עמה הוא מזוהה, לא ניתן להעתיק את תפיסת האיכות הזו לקטגוריה אחרת.
דוגמא? הייתם רוכשים שעון SAMSUNG? נסו לענות מדוע. בהקשר זה נשאל: מה הצרכן מוכן לקנות מן המותג "איקאה"?
נתחיל במהות וברעיון של מלונות בוטיק. כאמור, הצרכן מזהה מלונות בוטיק כמקום ייחודי חד פעמי, שאינו חלק מרשת. המותג "איקאה" הוא מותג בינלאומי, ענק, עם סניפים בכל אירופה. זאת ועוד - חלק בלתי נפרד משהייה בבית מלון היא תחושה השונה מן הבית (כחלק מחופשה או מנסיעת עסקים), ואילו המותג "איקאה" מתחבר ומזוהה בעיקר עם טריטוריה הקשורה לבית.
נשאלת השאלה: האם מלון שמזכיר את הבית מהווה ציר מיצוב רלוונטי לצרכנים? במידה שהתשובה חיובית, אין ספק ש"איקאה" מגיעה עם יתרון ייחודי ומעניין, המתחבר אליה בטבעיות.
אך מה אם לא?
שאלה נוספת נוגעת לציר מיצוב מהותי נוסף הקשור לבית מלון: שירות.
המותג איקאה מזוהה דווקא עם..שירות עצמי! לא בדיוק התפיסה הרצויה בטריטוריית המלונאות.
אירועי השיווק למותג "איקאה" מצליחים בדרך כלל לייצר שיח (באזז), ומושכים תשומת לב בשל חדשנותם. כך הפכה דירה קטנה שהוקמה בלב המטרו בפאריז, שבה גרו אנשים אמיתיים, למשהו שחייבים לבוא במיוחד כדי לראות.
סביר להניח שגם רשת מלונות הבוטיק החדשה, תקבל תמיכה תקשורתית לא פחותה. ועם זאת, על כמה שאלות קשות "איקאה" חייבת לענות. דווקא למותג המוביל, זה המציג באופן קבוע שיעורי אהדה והעדפה מרשימים, יש תמיד יותר מה להפסיד.
הכותבת היא יועצת למיתוג ולתקשורת שיווקית ומרצה,
- 6.גינגי פרידמן 13/09/2012 11:31הגב לתגובה זואם אנשי איקאה היו שואלים את אל ריס (אני תמיד שואל אותו) הוא היה מספר להם שבכל מותג מצליח מסתתר התקן להשמדה עצמית שנקרא "מתיחת בסיס המותג"
- 5.ניב 06/09/2012 22:52הגב לתגובה זואולי הכוונה שלהם היא לאפשר לאורחים לקנות את ריהוט החדר בזמן ה check-out ?! :-)
- 4.יפית 04/09/2012 21:51הגב לתגובה זוכתבה מאוד מעניינת. אתגר לאיקאה כרשת לא "אינטימית" במגע שלה עם הלקוח לייצר חוויה אישית של בוטיק.מעניין אם הם ייצאו מהקו של Design for less או שמא הם מצאו קשר מעניין בין טריטוריית הבית לחווית הבוטיק והנה נפתח ציר מיצוב חדש...
- 3.אורי א. 04/09/2012 17:39הגב לתגובה זומרתק הניתוח שלך רוני, שאלה שמתעוררת לי האם חברה שמודל ההצטיינות המדויק שלה מדבר על יצירת תמונה שלמה של הקטגוריה בה המוצר משתלב אך בדגש על שרות עצמי, תדע לפצח את נושא "השרות האישי" תחושת השייכות שהערך "בוטיק" מבטיח...
- 2.מפרגנת 04/09/2012 14:35הגב לתגובה זויודעים לשים את האצבע על רעיונות טובים ולתת מענה אמיתי לצורך. בטוחה שיהיה כיף במון שלהם
- 1.רג'ין 03/09/2012 16:55הגב לתגובה זוואולי בכל זאת איקאה תפתיע ותכניס טרנד חדש ומוצלח...
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
