השוואת מחירי ביטוח רכב: כיצד לחסוך מאות שקלים בשנה
מחירי ביטוחי הרכב מזנקים בשנה וחצי האחרונות ולא בטוח שזה הסוף. המחירים עלו בכ-30% ויש דגמים שהביטוח עליהם עלה בשיעור גבוה יותר. לדוגמה, ביטוח רכב על מאזדה 3 עלה בכ-50% מכיוון שמדובר ברכב שאהוד על הגנבים. ככל שהרכב בעל סיכויים גדולים יותר לגניבה, כך עלות הביטוח עליו גבוהה יותר.
למה ביטוח הרכב מתייקר?
היקף גניבות הרכב אומנם ירד עם פרוץ המלחמה, אבל בחודשים האחרונים הגניבות התחדשו וחזרו למצב שלפני המלחמה. הגניבות הן אחת הסיבות העיקריות להתייקרות של ביטוחי הרכב, אבל קיימות סיבות נוספות. העלייה בעלות ביטוח רכב החלה כשנה אחרי סיום משבר הקורונה בשל המחסור בחלפים ומשבר בשרשרת האספקה של המוצרים. המחסור גרם לעליית מחירים, וזה התפרץ ב-2022. המחסור הזה אמור היה להיסגר כשנפתחו כל קווי האספקה, ועדיין - בשטח יש מחסור ועליית מחירים מורגשת בחלפים רבים.
העלייה הזו כשלעצמה מגבירה את היקף הגניבות מכיוון שהגניבות משמשות גם לפירוק חלפים מהרכבים הגנובים ומכירתם בשוק. וכך - הנהג הישראלי סובל מהתייקרות של 30% בביטוחי הרכב כשבממוצע עלות הביטוח עולה בכ-1.5 אלף שקל. אגב, חלק מההתייקרות נובע גם מעלייה בהיקף התאונות. על רקע הפקקים שהולכים ומחמירים בכבישים, התאונות "הקטנות" בפקקים גדלות. גידול בתאונות מגדיל בהתאמה את פרמיית הביטוח.
ביטוחי הרכב - חובה ומקיף
ביטוח רכב חובה כשמו כן הוא - ביטוח שחייבים לעשות, והוא ביטוח מפני פגיעה גופנית. סוג של הגנה וביטוח לנהג ולנוסעים ברכב שמבטיח להם פיצוי במקרה של פגיעה. מעבר לכך, יש ביטוח מקיף או ביטוח צד ג', ביטוחים שמשמשים את הציבור במקרה של גניבות ותאונות. הביטוחים האלו יקרים הרבה יותר מביטוח חובה, והם אלו שהתייקרו בשיעור החד ביותר.
- כלל סירבה - נהג משאית יקבל בכל זאת 190 אלף שקל
- רוכב קטנוע ללא ביטוח נפצע - ועדיין יקבל פיצוי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על רקע העליות במחירי הביטוח, חשוב לנסות ולהוזיל את העלויות ומסתבר שיש מה לעשות. בדיקות חשובות שלא יארכו לכם זמן רב, יחסכו לכם מאות שקלים. בראש וראשונה חשוב מאוד לבצע השוואת מחירים של ביטוחי רכב במטרה למצוא את הביטוח בעלות הנמוכה ביותר, אבל מעבר לכך למצוא גם את הביטוח שמתאים לכם. ביטוח הוא לא מוצר מדויק והרבה פעמים אתם מבטחים מעבר לצרכים שלכם כי "זה מה שיש", אבל שווה לבדוק במספר מקומות כדי למצוא את הביטוח הנכון בשבילכם.
האם חייבים ביטוח מקיף?
ראשית, שווה לחשוב - האם בכלל כדאי לכם לעשות ביטוח מקיף? ביטוח חובה מקנה פיצוי במקרה של נזקי גוף. אתם כאמור יכולים לבחור ביטוח צד ג' או מקיף שמספק לכם הגנה ופיצוי במקרה של נזק לרכב שלכם ולרכב השני שמעורב בתאונה. ביטוח מקיף מעניק את הכיסוי הכולל ביותר, אבל לא בטוח שזה נכון לכם. אם יש לכם רכב ישן ושוויו נמוך, כנראה שיהיה עדיף לכם להסתפק בביטוח צד ג' זול יותר ולא מקיף.
חיסכון נוסף אפשר להשיג דרך כיסויים ספציפיים - כיסוי זמני לנהג צעיר במקום ביטוח קבוע. כמו כן, אם אתם יודעים שכמות הנהגים ברכב מוגבלת ושהם מעל גיל מסוים, תציינו זאת כבר בשלב ההתחלתי, כי זה יחסוך כסף בביטוח. הביטוח הוא ספציפי לכם, ואם אתם נהגים ותיקים, עם עבר ביטוחי טוב, מחיר הפוליסה שלכם יהיה נמוך מאשר פוליסה של נהגים צעירים ו/או נהגים שיש להם היסטוריה ביטוחית לא טובה. אם תגבילו את כמות הנהגים, תחסכו בסכום הביטוח.
- הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״
- עזרא גבאי - הוא סוכן הביטוח מאחורי פרשת "יד לוחצת יד"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין...
חיסכון נוסף ודי ידוע הוא דרך אבזור הרכב במכשירי הגנה. רכבים שיש בהם אמצעי בטיחות מתקדמים כמו מערכת התרעה על אי שמירת מרחק (FCW) או מערכת התרעה על סטיה מנתיב(LDW) ובעלות ציון גבוה במבחני ריסוק, מאפשרים לקבל הנחה. גם מערכות ראייה מתקדמות, לרבות של חברת מובילאיי נחשבות כמגינות מפני תאונות ושילובן ברכב, עשוי להוזיל את עלויות הביטוח. רק חשוב לפני הוצאה גדולה על מוצר כזה, לבדוק שבמבחן העלות-תועלת זה משתלם. כלומר, אם השקעתם לדוגמה 1,500 שקל במוצר מסוג כזה, הרי שאם הוא חוסך לכם בביטוח השנתי 100 שקל – אז כמובן שהוא לא כדאי. אבל אם הוא חוסך לכם 750 שקל ומחזיר את ההשקעה בו אחרי שנתיים, זה כבר כלכלי.
בינה מלאכותית גנרי AI generic הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״
מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת
בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.
הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר".
עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג
אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.
- מהפכת ה-AI בהייטק הישראלי: 15 אלף מפתחים כבר בשטח
- OECD מזהיר מפני התפוצצות בועת AI והסלמת מלחמת הסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר.
