השוואת מחירי ביטוח רכב: כיצד לחסוך מאות שקלים בשנה

זיו וולף |

מחירי ביטוחי הרכב מזנקים בשנה וחצי האחרונות ולא בטוח שזה הסוף. המחירים עלו בכ-30% ויש דגמים שהביטוח עליהם עלה בשיעור גבוה יותר. לדוגמה, ביטוח רכב על מאזדה 3 עלה בכ-50% מכיוון שמדובר ברכב שאהוד על הגנבים. ככל שהרכב בעל סיכויים גדולים יותר לגניבה, כך עלות הביטוח עליו גבוהה יותר.

 

למה ביטוח הרכב מתייקר?

היקף גניבות הרכב אומנם ירד עם פרוץ המלחמה, אבל בחודשים האחרונים הגניבות התחדשו וחזרו למצב שלפני המלחמה. הגניבות הן אחת הסיבות העיקריות להתייקרות של ביטוחי הרכב, אבל קיימות סיבות נוספות. העלייה בעלות ביטוח רכב החלה כשנה אחרי סיום משבר הקורונה בשל המחסור בחלפים ומשבר בשרשרת האספקה של המוצרים. המחסור גרם לעליית מחירים, וזה התפרץ ב-2022. המחסור הזה אמור היה להיסגר כשנפתחו כל קווי האספקה, ועדיין - בשטח יש מחסור ועליית מחירים מורגשת בחלפים רבים.

העלייה הזו כשלעצמה מגבירה את היקף הגניבות מכיוון שהגניבות משמשות גם לפירוק חלפים מהרכבים הגנובים ומכירתם בשוק. וכך - הנהג הישראלי סובל מהתייקרות של 30% בביטוחי הרכב כשבממוצע עלות הביטוח עולה בכ-1.5 אלף שקל. אגב, חלק מההתייקרות נובע גם מעלייה בהיקף התאונות. על רקע הפקקים שהולכים ומחמירים בכבישים, התאונות "הקטנות" בפקקים גדלות. גידול בתאונות מגדיל בהתאמה את פרמיית הביטוח.

 

ביטוחי הרכב - חובה ומקיף

ביטוח רכב חובה כשמו כן הוא - ביטוח שחייבים לעשות, והוא ביטוח מפני פגיעה גופנית. סוג של הגנה וביטוח לנהג ולנוסעים ברכב שמבטיח להם פיצוי במקרה של פגיעה. מעבר לכך, יש ביטוח מקיף או ביטוח צד ג', ביטוחים שמשמשים את הציבור במקרה של גניבות ותאונות. הביטוחים האלו יקרים הרבה יותר מביטוח חובה, והם אלו שהתייקרו בשיעור החד ביותר.

על רקע העליות במחירי הביטוח, חשוב לנסות ולהוזיל את העלויות ומסתבר שיש מה לעשות. בדיקות חשובות שלא יארכו לכם זמן רב, יחסכו לכם מאות שקלים. בראש וראשונה חשוב מאוד לבצע השוואת מחירים של ביטוחי רכב במטרה למצוא את הביטוח בעלות הנמוכה ביותר, אבל מעבר לכך למצוא גם את הביטוח שמתאים לכם. ביטוח הוא לא מוצר מדויק והרבה פעמים אתם מבטחים מעבר לצרכים שלכם כי "זה מה שיש", אבל שווה לבדוק במספר מקומות כדי למצוא את הביטוח הנכון בשבילכם.

 

האם חייבים ביטוח מקיף?

ראשית, שווה לחשוב - האם בכלל כדאי לכם לעשות ביטוח מקיף? ביטוח חובה מקנה פיצוי במקרה של נזקי גוף. אתם כאמור יכולים לבחור ביטוח צד ג' או מקיף שמספק לכם הגנה ופיצוי במקרה של נזק לרכב שלכם ולרכב השני שמעורב בתאונה. ביטוח מקיף מעניק את הכיסוי הכולל ביותר, אבל לא בטוח שזה נכון לכם. אם יש לכם רכב ישן ושוויו נמוך, כנראה שיהיה עדיף לכם להסתפק בביטוח צד ג' זול יותר ולא מקיף.

חיסכון נוסף אפשר להשיג דרך כיסויים ספציפיים - כיסוי זמני לנהג צעיר במקום ביטוח קבוע. כמו כן, אם אתם יודעים שכמות הנהגים ברכב מוגבלת ושהם מעל גיל מסוים, תציינו זאת כבר בשלב ההתחלתי, כי זה יחסוך כסף בביטוח. הביטוח הוא ספציפי לכם, ואם אתם נהגים ותיקים, עם עבר ביטוחי טוב, מחיר הפוליסה שלכם יהיה נמוך מאשר פוליסה של נהגים צעירים ו/או נהגים שיש להם היסטוריה ביטוחית לא טובה. אם תגבילו את כמות הנהגים, תחסכו בסכום הביטוח.

קיראו עוד ב"ביטוח"

חיסכון נוסף ודי ידוע הוא דרך אבזור הרכב במכשירי הגנה. רכבים שיש בהם אמצעי בטיחות מתקדמים כמו מערכת התרעה על אי שמירת מרחק (FCW) או מערכת התרעה על סטיה מנתיב(LDW)  ובעלות ציון גבוה במבחני ריסוק, מאפשרים לקבל הנחה. גם מערכות ראייה מתקדמות, לרבות של חברת מובילאיי נחשבות כמגינות מפני תאונות ושילובן ברכב, עשוי להוזיל את עלויות הביטוח. רק חשוב לפני הוצאה גדולה על מוצר כזה, לבדוק שבמבחן העלות-תועלת זה משתלם. כלומר, אם השקעתם לדוגמה 1,500 שקל במוצר מסוג כזה, הרי שאם הוא חוסך לכם בביטוח השנתי 100 שקל – אז כמובן שהוא לא כדאי. אבל אם הוא חוסך לכם 750 שקל ומחזיר את ההשקעה בו אחרי שנתיים, זה כבר כלכלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סוכן ביטוח
צילום: דאלי אי

איך הפכו סוכני הביטוח למיליונרים על חשבונכם וכמה אתם משלמים להם כשאתם עוברים לקרן השתלמות אחרת?

כמעט כולם חזו שסוכני הביטוח ייעלמו בעידן הדיגיטלי, אבל המציאות הפוכה: מסוכני ביטוח הם הפכו להיות משווקים של גמל, השתלמות ופנסיה והרוויחו עמלות ענקיות



רן קידר |
נושאים בכתבה סוכן ביטוח

לפני 20 שנה וגם לפני 10 שנים, כמעט כולם היו בטוחים: סוכני הביטוח הם דינוזאורים שעומדים להיכחד. האינטרנט, אפליקציות השוואת מחירים ורפורמת בכר אמורים היו להעביר אותם לספר ההיסטוריה. אבל משהו דרמטי קרה בדרך - לא רק שהם שרדו אלא שהם גם התפתחו למכונות עמלות במכשירים פיננסים.

כיום פועלים בישראל קרוב ל-15 אלף בעלי רישיון סוכן ביטוח, כאשר כ-13 אלף מהם מורשים בתחום הפנסיוני, שזה הזהב האמיתי של המקצוע. זהו תחום פעילות חדש יחסית (10-20 שנה) שהיה אמור להשאיר אותם בחיים, במקביל לתחום הביטוח שאמור היה לרדת. בפועל, הביטוח לא ירד - יש עדיין עמלות שמנות בתום, והפיננסים הפך למנוע צמיחה גדול שיצר מאות רבות של מיליונרים גדולים וכמה אלפים טובים של סוכני ביטוח שמרוויחים מצוין, מהעשירון העליון במדינה.  

הסוכנים של היום הם לא אותם סוכנים של פעם. הם הפכו למתכננים פיננסיים שמנהלים תיקי השקעות של מיליוני ישראלים. הם יודעים בדיוק איך להזיז כסף בין קרנות השתלמות, גמל להשקעה ופנסיה. הם יודעים להרוויח מעמלות ואיך להפוך כל שינוי רגולטורי להזדמנות רווח.

על פי ההערכות בשוק סוכני הביטוח בישראל מקבלים עמלות של מעל 1 מיליארד שקל בחודש. העמלות הפיננסיות מסתכמות בכ-250-300 מיליון שקל בחודש. אבל יש גם תמריצים ובונוסים על מכירות שמגדילות את המספרים הרשמיים. 

מכונת העמלות: איך בדיוק הסוכנים מרוויחים

הרווחיות של סוכני הביטוח בנויה על מספר מנגנונים מתוחכמים שהציבור הרחב לרוב אינו מכיר: עמלות שוטפות ועמלות היקף. עמלות שוטפות הן עמלות שמתקבלות מדי חודש. הסוכן מקבל בין 0.25% ל-0.3% מכלל הכספים שהעביר לניהול. עבור תיק של 10 מיליון שקל, זה אומר הכנסה חודשית של 2,500-3,000 שקל לכל החיים. תיק טוב יכול להניב הכנסה פסיבית למשך 30-40 שנה.