סייבר אזהרה הגנה
צילום: Pixabay

אין סיסמה שהיא חזקה מספיק. מהן מתקפות Brute Force?

כאשר אנו מנסים להגן על הנתונים שלנו מפני פושעי סייבר, יש הגנה אחת שכולנו משתמשים בה: סיסמה. שמירה על מידע אישי, פרטי חשבון בנק וקבצים שונים מוגנים לרוב על ידי סיסמאות. סיסמה היא מפתח שפושעי הסייבר רוצים להשיג - והתקפות brute force מסייעות להם להשיג אותן. שמירה על היגיינת סיסמאות נכונה יכולה להיות משימה לא פשוטה בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים. חברת אבטחת המידע ESET מסבירה מהי מתקפת brute force ומסתבר שכולנו מכירים אותה ממש ממזמן.

על פי מחקר של Specops משנת 2020:

· 48% מהנסקרים מחזיקים בממוצע 11 סיסמאות שונות בעבודה.

· רק ל-1.57% יש סיסמה קשיחה שמורכבת מאותיות גדולות, אותיות קטנות, ספרות וסימנים מיוחדים.

· 54% שומרים את הסיסמאות שלהם בצורה לא בטוחה. כותבים על נייר, או פתק, שומרים בקובץ במחשב או משתמשים בוריאציות שונות לאותה סיסמה.

עבור פושעי סייבר, פרטי ההתחברות שלנו הם מצרך יקר ומשתלם - וחברות מודעות לכך היטב. כדי להגן על הפרטיות של המשתמשים, עלינו לשאוף ללא הרף להפוך את האבטחה לקשיחה יותר, למשל, על ידי דרישת סיסמאות מורכבות מהעובדים.

ובכל זאת, חלק מהעובדים מזלזלים בפושעי סייבר ומאמינים שאם הם לא משתמשים בסיסמאות קצרות וקלות לפריצה כמו 123456, הסיסמאות שלהם מספיק בטוחות והם בטוחים מאיומים. זה לא יכול להיות יותר רחוק מהאמת. בהתקפות brute force, פושעי סייבר מנסים לנחש או להשיג פרטי התחברות של המשתמשים ולקבל גישה לחשבונותיהם - וכפי שמוצג מהסטטיסטיקה, במקרים רבים כשהתוקפים מצליחים לפרוץ נעשה שימוש גם בסיסמאות מורכבות.

אילו וכמה תווים יש לסיסמאות שפוצחו על ידי מתקפות brute force?

· 93% מהסיסמאות שפוצחו היו בעלות 8 תווים ומעלה

· 41% מהסיסמאות שפוצחו היו בעלות 12 תווים ומעלה

· 68% מהסיסמאות שפוצחו הכילו לפחות שני סוגים של תווים

כפי שהמספרים מראים, האקרים מודעים להתפתחויות באבטחת סיסמאות ומתאימים בקלות את הטקטיקות שלהם כדי להשיג הצלחה. האיום של התקפות מסוג זה יכול לבוא בצורות רבות - בואו נכיר אותן טוב יותר.

 

מהי מתקפת Brute force?

במתקפה זו, הפורצים מנסים לגלות את הסיסמה באמצעות מעבר שיטתי על אפשרויות רבות של סיסמאות. הם עשויים, למשל, לבדוק את שילובי הסיסמאות הנפוצים ביותר או להשתמש במידע הנגיש באינטרנט, למשל, במדיה החברתית של הקורבן.

להמחשה פשוטה – זוכרים את המנעולים הפיזיים עם המספרים, אלו שמאפשרים לזכור מספר ולא להחזיק מפתח? אותם מנעולים שאפשר לשחק איתם עד שהם נפתחים? זה בדיוק אותו הדבר.

למתקפה הזו קיימות דרכי פעולה שונות:

מתקפות ריסוס סיסמאות

במהלך התקפות ריסוס סיסמאות, האקרים משתמשים ברשימה של הסיסמאות וביטויי הסיסמה השכיחים ביותר, ועל ידי שימוש בתוכנה ייעודית, הם בודקים את אותה הסיסמה בחשבונות רבים ושונים. מתקפה אחת עלולה להשיג להאקרים גישה לעשרות או אפילו מאות חשבונות שונים.

קיראו עוד ב"BizTech"

התקפת מילון (Dictionary)

האקרים מנסים שילובים ווריאציות שונות של מילים נפוצות במהלך התקפת מילון. ההתקפות לרוב אינן מבוצעות באופן ידני - האקרים משתמשים לרוב בתוכנה שעובדת עם רשימות סיסמאות נפוצות ומילונים נרחבים (כפי שמרמז שם המתקפה) ומכניסה את שילובי הסיסמאות הרבים האפשריים למערכת הנבחרת.

מילוי פרטי התחברות

אם תוקף מחזיק ברשימה של פרטי התחברות שדלפו, מאתר מסוים, הוא עשוי להשתמש בתוכנה מיוחדת כדי להזין שילובים של שם משתמש וסיסמה באתרים רבים. במקרה שהמשתמש המושפע משתמש באותם פרטי ההתחברות עבור מספר אתרים שונים - וזו, למרבה הצער, עדיין טעות נפוצה - הפושעים עשויים לקבל גישה למספר חשבונות עם שילוב אחד בלבד של פרטי ההתחברות.

מתקפות Brute force הפוכות

לפעמים, לפושעי רשת כבר יש את הסיסמה - כל מה שהם צריכים לעשות הוא למצוא את המשתמש הנכון. באמצעות רשימות הסיסמאות שהודלפו בפרצות נתונים קודמות, ההאקרים עשויים לחפש פלטפורמות ומסדי נתונים שונים, ולנסות את פרטי ההתחברות שנפגעו בחשבונות שונים.

מתקפות Brute force היברדיות

התקפות אלו משלבות את טכניקות ההתקפה שתוארו לעיל. בדרך כלל, האקרים בוחרים במתקפת מילון בשילוב עם מתקפת  brute forceהקלאסית. בניסיון לפרוץ לחשבונות שונים - בדרך כלל כבר מכירים את שמות המשתמש - הם משתמשים במילים וביטויים נפוצים בשילוב עם קבוצה של אותיות או מספרים, שעשויים להיות אקראיים או מבוססים על מחקרים קודמים על הקורבנות.

איך להתגונן מפני התקפות Brute force?

עבור המשתמש הפרטי או עובדי הארגונים השונים, האמצעי העיקרי שהם צריכים לדבוק בו הוא הקפדה על היגיינת סיסמאות נאותה. זה עשוי להיות מורכב משימוש בסיסמה ייחודית עבור כל חשבון, בחירה בביטויי סיסמה ארוכים יותר המכילים תווים שונים, ושימוש במנהל סיסמאות אמין כדי לאחסן את פרטי ההתחברות שלהם. שימוש באימות רב-שלבי (MFA) הוא גם בגדר חובה. הודות ל-MFA, גם אם שם המשתמש והסיסמה נחשפו או דלפו, יהיה להאקרים יותר קשה לגשת לנתונים באופן מידי.

עבור עסקים: ניתן לשקול שימוש ב-CAPTCHA כדי למנוע מכלי התקפתbrute force  שעלולות לאפשר גישה למערכות הארגון. כמו כן, מומלץ לשנות את ביטויי הסיסמה מעת לעת. לבסוף, חשוב להגדיר מדיניות סיסמאות מאובטחת ולשפר עוד יותר את בטיחות העובדים והארגון על ידי ניטור אקטיבי של הפעילות המתרחשת בפלטפורמות ובמערכות הארגון. הקפדה על נהלים בטוחים ושמירה על ערנות מונעת מצמצמת את הסיכונים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חפשו שבבים בע"מ 14/04/2023 15:28
    הגב לתגובה זו
    שדרכם יוכלו לקנוס ולהעניש ולנטר כל מי שלא מציית ועומד בשורה. התרחקו מטכנולוגית השבבים.
  • 1.
    למה לא להעביר את הארגונים לשירות ללא סיסמא ? גוגל 13/04/2023 15:41
    הגב לתגובה זו
    למה לא להעביר את הארגונים לשירות ללא סיסמא ? גוגל שיחררה את Passkeys מייקרוסופט כבר מזמן בשירותים אפילו ללקוחות הפרטיים מאפשרים את זה וארגונים מתחילים לאמץ את זה .מערכת אימות רב שלבי במתקפות האחרונות גם התגלתה כחלשה אם התוקף יודע את שם המשמתמש והסיסמה הוא ממשיך להתקיף אותו עד שהמשתמש מתעייף ומאשר …
משקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיותמשקפיים חכמות של מטא וריי באן. קרדיט: רשתות חברתיות

המשקפיים של צוקרברג: לא קונים אותן בזול אבל הן ישנו את העולם

משקפי מטא ריי באן ב-799 דולר - עם AI מובנה וצמיד שקורא מחשבות. כל מה שצריך מהסמארטפון יהיה בצג המשקפיים מבלי להפריע לראייה; האם המשקפיים יחליפו את האייפון? 

רן קידר |

מטא (Meta), חברת האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ, חושפת מוצר פורץ דרך: משקפי מטא ריי באן דיספליי, משקפי שמש חכמים ראשונים עם מסך מובנה, במחיר של 799 דולר, הכולל גם את צמיד השליטה Meta Neural Band. מדובר בצעד נוסף בחזון של מארק צוקרברג ליצירת ממשק ישיר בין המשתמש לבין הבינה המלאכותית של החברה, מבלי לפתוח טלפון או מחשב. 

ההשקה התקיימה באירוע Meta Connect 2025, שנערך ב-17-18 בספטמבר בקליפורניה, והיא מסמנת נקודת מפנה בתחום המשקפיים החכמים, כאשר מטא מציגה לראשונה מסך AR (מציאות רבודה) מובנה בעדשה הימנית. צוקרברג תיאר זאת כ-"קטגוריה חדשה של משקפי AI", שבה הטכנולוגיה הופכת לחלק טבעי מהיום־יום, ולא רק לגאדג'ט נפרד. במקביל להשקה זו, מטא הציגה גם את דגם Ray-Ban Meta דור שני במחיר נמוך יותר של 379 דולר, עם שיפורים כמו סוללה כפולה (עד 8 שעות) וצילום וידאו ב־3K, וכן את משקפי Oakley Meta Vanguard לספורטאים, במחיר 499 דולר, שמיועדים לפעילויות אקסטרים כמו רכיבה על אופני הרים או סקי, עם סוללה של 9 שעות. דגמים אלה זמינים כבר עכשיו, בעוד שהדיספליי יגיע לחנויות בארה"ב ב-30 בספטמבר, עם תמיכה ראשונית בשווקים כמו בריטניה, צרפת ואיטליה.

המשקפיים החדשים מהווים שדרוג משמעותי לדגמי מטא ריי באן הקודמים, שהושקו ב-2023 והתמקדו בעיקר בצילום, נגינת מוזיקה ושיחות קוליות. כעת, עם המסך המובנה, מטא מתקרבת יותר לחזון של "בינה מלאכותית צמודה" - AI שמלווה את המשתמש בכל רגע נתון. ההשקה הגיעה בעיצומו של אירוע שנמשך יומיים, שבו צוקרברג הדגיש את המעבר ממטאוורס טהור לבינה מלאכותית אישית, עם השקעות של מיליארדים בפיתוח Llama 3 ומודלים מתקדמים. משתמשים ראשונים תיארו את החוויה כ-"מהפכנית", אם כי ציינו גם תקלות קלות בחיבור, כמו בעיות רשת שהופיעו במהלך הנאום המרכזי.

המסך הקסום: כל המידע שאתם צריכים - ישירות מול העיניים

המסך המובנה, בעל רזולוציה של 600x600 פיקסלים, מציג תוכן ישירות בעדשה הימנית מבלי להפריע לראייה הרגילה. הוא מופיע רק כשצריך ונעלם באופן אוטומטי. בין התכונות הבולטות: הודעות טקסט משירותי מטא כמו ווטסאפ ואינסטגרם, שיחות וידאו קצרות, ניווט בזמן אמת דרך מפות של גוגל או אפל, תוצאות חיפוש מידיות מהבינה המלאכותית Meta AI, וכתוביות חיות עם תרגום בזמן אמת לשפות שונות, כולל עברית. לדוגמה, במהלך שיחה עם דובר זר, המשקפיים יכולות להציג תרגום טקסטואלי חי על המסך, מה שהופך אותן לכלי שימושי לתיירים או אנשי עסקים בינלאומיים. בנוסף, הן תומכות בהצגת תצוגות תמונה ממוזערות, כמו תצוגה מקדימה של תמונות או סרטונים, מה שמאפשר למשתמש לבדוק תוכן מבלי להסיר את המשקפיים.

בנוסף, המשקפיים כוללות מצלמה מתקדמת של 12 מגה־פיקסל עם זום אופטי פי 3, המאפשרת צילום תמונות באיכות גבוהה ווידאו ב-3K (שדרוג מהדגמים הקודמים שהוגבלו ל-1080p), ושיתוף ישיר לרשתות החברתיות של מטא בלחיצת כפתור. הן תומכות גם בהפעלת מוזיקה מספוטיפיי או אפל מיוזיק, שיחות קוליות עם מערך מיקרופונים של 5-6 יחידות לשמע ברור (תלוי במקור), ואפילו שליטה בסמארטפון מרחוק, כמו שינוי שירים או קבלת התראות. משקל המשקפיים עומד על 69 גרם בלבד, מה שהופך אותן לנוחות לשימוש ממושך, והן זמינות גם למי שסובל מליקויי ראיה, עם עדשות של בין -4.00 עד +4.00, כולל עדשות Transitions Ruby שמשנות צבע באור השמש.