מייסדי מליו
צילום: מיכאל תומרקין

הישג לפינטק הישראלי: Melio נמכרת ל-Xero בעסקה של עד 3 מיליארד דולר

חברת Xero מניו זילנד תבצע רכישה עם תמורה ראשונית של 2.5 מיליארד דולר, ובהתאם לעמידה באבני דרך, חצי מיליארד נוספים יוענקו לעובדי החברה, 600 במספר, מתוכם 400 בישראל

רן קידר | (1)
נושאים בכתבה מליו

חברת הפינטק הישראלית מליו (Melio) נרכשת על ידי חברת Xero מניו זילנד בעסקה כוללת שעשויה להגיע לשווי של 3 מיליארד דולר. על פי הודעת החברות, התמורה הראשונית תעמוד על 2.5 מיליארד דולר, שיתבצעו בשילוב של מזומן ומניות. בנוסף, חבילת תמריצים נוספת בהיקף של חצי מיליארד דולר תוענק לעובדי החברה, על פני שלוש שנים ובכפוף לעמידה באבני דרך עסקיות והמשך תעסוקתם. העסקה צפויה להיסגר בתוך כחצי שנה, בכפוף לאישורים רגולטוריים, לרבות אישור רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב.

מליו הוקמה ב-2018 על ידי המנכ"ל מתן בר וסמנכ"ל הטכנולוגיות אילן אטיאס והיא מעסיקה כיום כ-600 עובדים, כ-400 מהם בישראל. החברה מספקת פתרונות לתשלומים דיגיטליים בין עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב, עם דגש על שירותים כמו ניהול חשבוניות, העברות בנקאיות דיגיטליות ותשלומים לספקים. כיום משרתת מליו יותר מ-80 אלף עסקים בארה"ב ומעבדת תשלומים בהיקף שנתי של מעל 30 מיליארד דולר. החברה מדווחת על קצב הכנסות שנתי של 187 מיליון דולר .

מעבר לפעילות הישירה, מליו צמחה גם בזכות מודל "סינדיקציה", במסגרתו התשתית שפיתחה מוטמעת בשירותים פיננסיים של גופים אחרים, כולל ענקיות כמו Fiserv, Capital One ו-Shopify. דרך שותפות עם Fiserv בלבד, מגיעה Melio לכ-3,500 מוסדות פיננסיים בארה"ב, המשרתים יחד כ-18 מיליון עסקים קטנים. המודל שמטמיע תשלומים בלב מערכות אחרות היה אחת הסיבות המרכזיות לרכישה מצד Xero, שרואה בכך בסיס להרחבת רשת השותפויות שלה.

הרוכשת, חברת Xero, הנסחרת בבורסה האוסטרלית לפי שווי שוק של כ-20 מיליארד דולר, מפתחת תוכנות לניהול חשבונות בענן לעסקים קטנים. עם הרכישה, תשלב החברה את מנוע התשלומים של מליו בפלטפורמת הנהלת החשבונות שלה, תוך שמירה על מודל הסינדיקציה והרחבתו. "הרכישה תחזק את האסטרטגיה שלנו ותאפשר קפיצת מדרגה משמעותית בצפון אמריקה," אמרה מנכ"לית Xero, סוקינדר סינג קסידי. לפי החברה, ההכנסות של Xero בצפון אמריקה צפויות לשלש את עצמן כבר ביום הרכישה.

מי שיוביל את הפעילות המשולבת בארה"ב מטעם Xero הוא מתן בר שכיהן בעבר כמנהל מוצר בכיר ב-PayPal והיה מהגורמים המרכזיים בהקמת Venmo. "החיבור ל-Xero הוא הזדמנות יוצאת דופן להאיץ את המשימה שלנו ולשנות את הדרך שבה עסקים משלמים זה לזה," אמר בר.


מאז הקמתה גייסה מליו כ-680 מיליון דולר ממשקיעים בולטים כמו Thrive Capital, Accel, Salesforce Ventures, Tiger Global, Intuit, General Catalyst ו-Bessemer. בשיאה, בשנת 2021, הוערכה בשווי של 4 מיליארד דולר, אך ב-2024 גייסה לפי שווי של 2 מיליארד דולר בלבד ובמהלך אותה השנה פיטרה החברה עשרות עובדים בישראל ובארה"ב, כחלק מהתייעלות תפעולית. את סבב הגיוס האחרון הובילה ענקית הבנקאות הדיגיטלית Fiserv, בהשתתפות Shopify, Capital One, Frontline Ventures ועוד.

העסקה מצטרפת לשורת רכישות בולטות בענף הפינטק הישראלי, בהן גם מכירתה של Next Insurance במרץ האחרון ל-Munich Re בעסקה של 2.6 מיליארד דולר. לצד ההישג העסקי, מליו נאלצה להתמודד בשנה האחרונה עם שינויים תפעוליים, שכללו גם פיטורי עשרות עובדים בישראל ובארה"ב – כחלק מהיערכות מחודשת במערך המכירות והשיווק של החברה.

עולם הפינטק מקדם עסקאות שמקלות על האופן שבו עסקים קטנים מקבלים פלטפורמה שתבצע עבורם הנהלת חשבונות וניהול תשלומים, וכך החיבור בין Xero ומליו עשוי לענות לצורך אמיתי ומשמעותי. לפי נתוני Xero, כ-78% מהעסקים הקטנים בארה"ב רואים באינטגרציה כזו עדיפות עליונה.


כל הדרך לאקזיט הגדול

מליו נוסדה ב-2018 על ידי מתן בר, אילן אטיאס וזיו פז, במטרה לייעל את תהליך התשלומים בין עסקים קטנים ובינוניים בארה"ב. המוצר הראשוני של החברה, שנקרא Payper, נועד להחליף את השימוש בצ'קים בנייר, שהיה נפוץ באופן מפתיע בקרב עסקים אמריקאיים. בהמשך, שינתה החברה את שמה למליו, והרחיבה את שירותיה לפלטפורמה מקיפה לניהול תשלומים והנהלת חשבונות.

במהלך השנים, מליו גייסה מאות מיליוני דולרים ממשקיעים מובילים, כולל Thrive Capital ו-General Catalyst. בשיא, בשנת 2021, הוערכה החברה בשווי של 4 מיליארד דולר. עם זאת, האתגרים בשוק והמעבר למודל עסקי מבוסס שותפויות הביאו לירידה בשווי החברה, וב-2024 גייסה 150 מיליון דולר לפי שווי של 2 מיליארד דולר.

Xero, חברה ניו זילנדית המתמחה בתוכנות הנהלת חשבונות מבוססות ענן, חיפשה דריסת רגל בשוק האמריקאי, שבו היא מחזיקה כיום כ-7% מהכנסותיה. רכישת מליו צפויה להגדיל את נתח ההכנסות של Xero בארה"ב ל-17%, ולספק לה פלטפורמה משולבת לניהול תשלומים והנהלת חשבונות עבור עסקים קטנים ובינוניים.

העסקה כוללת תשלום מיידי של 2.5 מיליארד דולר, ועוד חצי מיליארד דולר נוספים בהתאם לעמידה ביעדים עסקיים. החברה הרוכשת מתכננת לשלב את טכנולוגיית מליו בפלטפורמה שלה, תוך שמירה על המותג והצוות הקיים.

שאלות ותשובות על רכישת מליו על ידי Xero

מהי מליו ומהו תחום פעילותה המרכזי?

מליו היא חברת פינטק ישראלית המספקת פלטפורמה לניהול תשלומים בין עסקים קטנים ובינוניים, בעיקר בארה"ב. היא מאפשרת תשלומים דיגיטליים, כולל העברות בנקאיות, תשלומים בכרטיסי אשראי וצ'קים דיגיטליים, ומשולבת עם תוכנות הנהלת חשבונות כמו QuickBooks ו-Xero.

מהם התנאים המרכזיים של עסקת הרכישה?

Xero תרכוש את מליו תמורת 2.5 מיליארד דולר במזומן, עם אפשרות לתוספת של 500 מיליון דולר נוספים בהתאם לעמידה ביעדים עסקיים. העסקה תמומן באמצעות גיוס הון, הנפקת מניות, אשראי ומזומן.

כיצד תשפיע הרכישה על העובדים וההנהלה של מליו?

העובדים וההנהלה של מליו צפויים להישאר בתפקידיהם, והחברה תמשיך לפעול כחטיבה עצמאית תחת Xero. המייסדים מתן בר ואילן אטיאס ימשיכו להוביל את החברה, ועובדים שהצטרפו בשלבים מוקדמים צפויים ליהנות מתשואות נאות על אופציות שהחזיקו.

מהם היתרונות האסטרטגיים של הרכישה עבור Xero?

הרכישה תאפשר ל-Xero להרחיב את נוכחותה בשוק האמריקאי, להציע פתרון משולב לניהול תשלומים והנהלת חשבונות, ולהתחרות בצורה יעילה יותר מול חברות כמו Intuit. בנוסף, היא צפויה להגדיל את הכנסותיה ולשפר את יכולותיה הטכנולוגיות.

כיצד משתלבת הרכישה במגמות הרחבות יותר בתחום הפינטק?

הרכישה משקפת מגמה של קונסולידציה בתחום הפינטק, שבה חברות גדולות רוכשות סטארט-אפים חדשניים כדי להרחיב את היצע השירותים שלהן ולהתחרות בשווקים חדשים. היא גם מדגישה את החשיבות הגוברת של פתרונות דיגיטליים לניהול תשלומים והנהלת חשבונות עבור עסקים קטנים ובינוניים.

מהם האתגרים הפוטנציאליים במיזוג בין שתי החברות?

האתגרים כוללים אינטגרציה טכנולוגית, התאמת תרבויות ארגוניות, ושמירה על שביעות רצון הלקוחות במהלך המעבר. בנוסף, יש צורך לוודא שהשילוב בין הפלטפורמות ייצור ערך מוסף ולא יגרום לבלבול או כפילויות.

כיצד צפויה הרכישה להשפיע על לקוחות מליו הקיימים?

לקוחות מליו צפויים ליהנות משילוב הדוק יותר עם פלטפורמת Xero, מה שיאפשר להם לנהל את התשלומים והחשבונאות במקום אחד. עם זאת, ייתכנו שינויים בממשק המשתמש או בתמחור, בהתאם לאסטרטגיה של Xero.

האם צפויות רכישות נוספות בתחום הפינטק בעקבות עסקה זו?

סביר להניח שכן. העסקה מדגישה את הערך של פתרונות תשלומים דיגיטליים, ועשויה לעודד חברות נוספות לרכוש סטארט-אפים בתחום כדי לחזק את הצעת הערך שלהן ולהתחרות בשוק הגלובלי.

כיצד משפיעה הרכישה על תעשיית ההייטק הישראלית?

הרכישה מחזקת את מעמדה של ישראל כמרכז לפיתוח טכנולוגיות פיננסיות, ומדגישה את היכולת של סטארט-אפים ישראליים להגיע לאקזיטים משמעותיים ולהשפיע על שווקים גלובליים.

מהם הצעדים הבאים עבור מליו תחת הבעלות של Xero?

מליו צפויה להמשיך לפתח את מוצריה, להרחיב את שיתופי הפעולה שלה, ולשלב את הטכנולוגיה שלה בפלטפורמה של Xero. המטרה היא להציע פתרון מקיף לניהול תשלומים והנהלת חשבונות עבור עסקים קטנים ובינוניים ברחבי העולם.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בהצלחה (ל"ת)
    שי 25/06/2025 12:19
    הגב לתגובה זו
מנתח נעזר במחשב לצורך רפואי, נוצר באמצעות AIמנתח נעזר במחשב לצורך רפואי, נוצר באמצעות AI

״ה-AI לא מחליף רופאים, אבל 90% מהמטופלים כבר מרגישים בהבדל״

בכנס השנתי של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית שנערך בתל אביב, הדס ביטרן ממיקרוסופט ישראל הסבירה כיצד בינה מלאכותית ג׳נרטיבית משנה את פני הרפואה - מהניבוי ועד שיפור חוויית המטופל. יו״ר האיגוד, פרופ' יוסי חייק, הדגיש את תפקיד הכנס בחיזוק המקצוע ובהכשרת הדור הבא של המנתחים הפלסטיים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה AI רפואה

הכנס השנתי של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית בהסתדרות הרפואית נערך השנה בסימן ״חוסן והתחדשות״ במלון הילטון תל אביב, והציג את התחום הפלסטי והאסתטי כרפואה רב-תחומית - הכוללת לא רק טיפולים אסתטיים, אלא גם עבודת שחזור, טיפול בכוויות ובמצבי טראומה רפואית מורכבים.

במסגרת מליאת הפתיחה של הכנס התייחסה הדס ביטרן, ראש תחום הבריאות ומדעי החיים במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח ומנהלת חטיבה בינלאומית רב-תחומית, למהפכת הבינה המלאכותית (AI) בעולמות הבריאות. היא אמרה:

״יש כאן המון מידע שאפשר ללמוד ממנו. אפשר להשתמש בו לניבויים או לרפואה מותאמת אישית. אולי גם למחקר ופיתוח של תרופות חדשות. מה שמעניין במיוחד במידע הזה הוא שהוא רב ערוצי. כשאנחנו אומרים “רב-ערוצי”, הכוונה היא שהוא מגיע בצורות שונות. בריאות היא תחום רב-ערוצי מטבעו. יש לנו נתוני טקסט, דימות רפואי, נתונים גנומיים, אותות ממכשור רפואי, אודיו, וידאו וגם נתונים מבניים.

והדבר הייחודי בבינה מלאכותית ג׳נרטיבית הוא היכולת לעבוד עם סוגים שונים של נתונים. ואם משתמשים בנתונים האלו בצורה אחראית, אפשר לייצר שינוי אמיתי במערכת הבריאות. כבר היום זה קורה - קבוצת הבריאות במיקרוסופט העולמית ובמיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח אחראיות על עשרות פיתוחים מבוססי בינה מלאכותית ג׳נרטיבית בתחום הבריאות המוטמעים באלפי ארגוני בריאות ברחבי העולם ועוזרים להם לפתור בעיות שונות: לתמוך בקבלת החלטות, להפיק תובנות מנתונים, לסייע לצוותים הרפואיים, ולשפר תקשורת עם מטופלים. בסופו של דבר, לשפר טיפול. שואלים אותי הרבה האם AI יחליף רופאים, התשובה היא לא, אבל כבר אפשר לראות שהוא יכול לעזור. זהו שינוי משמעותי. זה מפחית שחיקה, מפני שזה מצמצם את הזמן שהרופאים צריכים לבלות בעבודה מול המחשב, תיעוד וכתיבה. אבל זה גם מעלה את איכות הטיפול, כי 90% מהמטופלים מדווחים שהם הרגישו שקיבלו טיפול טוב יותר. הרופא היה פנוי לדבר איתם, לבדוק אותם ולטפל בהם בפועל.

הדברים של ביטרן ממחישים כיצד השימוש בבינה מלאכותית ג׳נרטיבית - כלומר מערכות המסוגלות לייצר, לפרש ולנתח מידע חדש על בסיס נתונים קיימים - משנה את מערכת הבריאות העולמית. לדבריה, הכלים החדשים אינם באים להחליף את הצוותים הרפואיים, אלא להקל עליהם בעומס האדמיניסטרטיבי ולאפשר להם להתמקד יותר בעבודת הרפואה עצמה.