קראודסטרייק
צילום: Shutterstock

פיצוי הולם? קראודסטרייק שלחה ללקוחותיה שובר של 10 דולר למשלוחי מזון

אחרי תקלת המחשוב משבוע שעבר שכבר מוערכת כתקלת הסייבר הגדולה בהיסטוריה - קרואדסטרייק שלחה ללקוחותיה שובר של 10 דולר למשלוחים באפליקציית משלוחי המזון אובר איטס, וגם - כמה התקלה תשפיע על החברה בטווח הקרוב?
רוי שיינמן | (1)
ביום שישי בשבוע שעבר ארגונים ברחבי העולם הושבתו עקב תקלה במערכות של ענקית הסייבר קראודסטרייק  CROWDSTRIKE . בין הארגונים שנפגעו בתי חולים, רשתות ממשלתיות ושדות תעופה והנזקים נאמדים במיליארדי דולרים. עם זאת, החברה מצאה לנכון לשלוח ללקוחותיה פיצוי בצורת שובר של 10 דולר למשלוחי מזון באפליקציית אובר איטס. הביקורת על המהלך מיהרה לבוא והייתה חריפה. במייל שנשלח ללקוחות החברה נכתב: "אנחנו מודעים לבעיות שהתקלה שאירעה ביום שישי האחרון גרמה, ועל כך אנחנו מתנצלים". החברה המשיכה וציינה את הפעולות שעשתה בשביל לפתור את התקלה ומה עמד מאחוריה, ולבסוף כתבה: "בכדי להביע את הכרת התודה שלנו אליכם, כוס הקפה או החטיף הבא שלכם הם על חשבוננו! השתמשו בקוד הבא בשביל לקבל הטבה בגובה 10 דולר באפליקציית אובר איטס". מספר לקוחות פרסמו את המייל ואת ההטבה ברשתות החברתיות מה שהצית ביקורת חריפה על המהלך שבסופו של דבר בוטל על ידי החברה. "אכן שלחנו את ההטבה הזו ללקוחות אך אובר זיהתה את הקוד כהונאה לאור מספר השימושים הגבוה בו ולכן חסמה אותו", מסר דובר החברה קווין בנאצ'י. התקלה של קראודסטרייק השביתה 8.5 מיליון מחשבים ברחבי העולם, וגם מנכ"ל החברה, ג'ורג' קורץ, פרסם התנצלות: "כל צוות החברה מבין את חומרת המצב ואת השפעתו", אמר קורץ בהודעה שפורסמה באתר החברה. "אין דבר שחשוב לי יותר מאשר האמון והביטחון שלקוחותינו ושותפינו נותנים בקראודסטרייק. בזמן שאנו פותרים את התקרית הזו, יש לכם את מחויבותי האישית לספק שקיפות מלאה על איך זה קרה והצעדים שאנו נוקטים כדי למנוע ממשהו כזה להתרחש שוב". מסך כחול במסך בשדה התעופה JFK בניו יורק כתוצאה מתקלת קראודסטרייק; קרדיט: טוויטר מסך כחול במסך בשדה התעופה JFK בניו יורק כתוצאה מתקלת קראודסטרייק; קרדיט: טוויטר  

כמה התקלה באמת תשפיע על קראודסטרייק?

קראודסטרייק היא אחת מחברות הסייבר הגדולות בעולם והיא נחשבת למובילה בתחום ה-EDR (End point detection and response), תחום המתמקד באיתור איומים נקודתיים במערכת מקומית ללא קשר לרשת הרחבה אליה היא מחוברת, וטיפול באיומים הללו. מאז התקלה מניית החברה איבדה 25% וירדה לשווי של 63 מיליארד דולר כאשר מנגד מניית סנטינל וואן סנטינל וואן , הנחשבת למתחרה הגדולה ביותר של קראודסטרייק בתחום ה-EDR, עלתה מאז ב-15% לשווי של 7.6 מיליארד דולר. מניית קראודסטרייק ב-30 הימים האחרונים מניית קראודסטרייק ב-30 הימים האחרונים מניית סנטינל וואן ב-30 הימים האחרונים מניית סנטינל וואן ב-30 הימים האחרונים השאלה הגדולה היא כמה התקלה תשפיע על תוצאות קראודסטרייק. בכל הנוגע ללקוחות קיימים סביר להניח שהפגיעה תהיה מצומצמת יותר מאחר ומעבר בין ספקיות סייבר הוא לא עניין פשוט שדורש המון זמן ומשאבים, מה שידחוף חלק מהלקוחות להישאר עם קראודסטרייק. הפגיעה הגדולה של בקראודסטרייק תבוא מהלקוחות החדשים. חלק גדול מהצמיחה של החברה מגיעה מלקוחות וזה מתבטא בדוחות בשורת הכנסות חוזרות חדשות (Net new ARR). ה-ARR הכולל של החברה נכון לרבעון הראשון הסתכם ב-3.65 מיליארד דולר, כאשר בארבעת הרבעונים האחרונים ה-ARR מלקוחות חדשים הסתכם ב-916 מיליון דולר, משמע 25% מההכנסות החוזרות של החברה הגיעו מלקוחות שהצטרפו בשנה האחרונה. כאן ההשפעה צפויה להיות גדולה. לקוחות חדשים יחשבו מספר פעמים לפני שהם יבחרו בקראודסטרייק כספיקת הסייבר שלהם ויבחנו יותר לעומק מתחרות אחרות כמו סנטינל וואן כאמור. הרבעון הפיסאקלי של קראודסטרייק מסתיים בסוף חודש יולי כך שההשפעה לא צפויה להשתקף בדוחות הקרובים של החברה, אבל בדוחות שלאחר מכן כבר נוכל לקבל תמונה ראשונית ברורה יותר לפגיעה בחברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החברה הזאת מחקה את עצמה במו מעשיה (ל"ת)
    יש חלופות 25/07/2024 13:50
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.