וורן באפט: "התרומות לקרן גייטס ייפסקו לאחר מותי"
המשקיע האגדי וורן באפט תרם 5.3 מיליארד דולר במניות ברקשייר BERKSHIRE HATHAWAY A לקרן של ביל ומלינדה גייטס ולארבע קרנות משפחתיות, תוך שהוא ממשיך את הסדרה של התרומות השנתיות שהחלו ב-2006. עם זאת, בראיון לוול-סטריט ג'ורנל, אמר באפט בן ה-93 כי התרומות לקרן של גייטס ייפסקו לאחר מותו.
מנכ"ל ברקשייר האת'ווי המיר 8,674 מניות ברקשייר Class A לבערך 13 מיליון מניות Class B ותרם אותן לקרנות השונות. הקרנות המשפחתיות כוללות את קרן סוזן תומפסון באפט, על שם אשתו המנוחה של באפט, בנוסף לשלוש קרנות הקשורות לשלושת ילדיו: הווארד, סוזן ופיטר באפט. קרן שרווד (סוזן), קרן NoVo (פיטר) וקרן הווארד ג'י באפט. קרן גייטס תקבל כ-4 מיליארד דולר במניות ברקשייר.
באפט תרם כעת יותר ממחצית מניות ברקשייר שברשותו מאז החל את תכנית התרומות ב-2006. כעת, הוא מחזיק בנתח בברקשייר בשווי של 128 מיליארד דולר, כ-207,963 מניות Class A, כאשר קודם לכן החזיק המשקיע ב-474,998 מניות.
ההצהרה האחרונה של באפט כי הוא לא ימשיך את התרומות לקרן גייטס לאחר מותו מהווה שינוי חד מהתוכנית הקודמת שלו להמשך התרומות לאחר מותו, כאשר כתב ב-2006 לקרן גייטס: "בקרוב אכתוב צוואה חדשה שתבטיח את המשך התחייבות זו, על ידי חלוקת יתר המניות המיועדות או בדרך אחרת - לאחר מותי".
- אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התרומות השנתיות של באפט מהוות חלק ניכר מהצדקה השנתית שמקבלת קרן גייטס, שהסתכמה בשנה שעברה ב-7.7 מיליארד דולר. עד כה באפט תרם כ-43 מיליארד דולר לקרן.
לאחר לכתו של באפט
מותו של צ'ראלי מאנגר, נשיא ברקשייר, השותף העסקי והחבר הכי טוב של באפט, בשנה שעברה בגיל 99, השאיר חור אצל המשקיעים, הצית שאלות רבות ורק ציין שוב את המובן מאליו. זמנו של באפט, שהקים וניהל את בקשייר האת'ווי במשך שישה עשורים עלול להיגמר במהלך השנים הקרובות. אפילו באפט עצמו הכיר בכך וכתב כי למרות שהוא מרגיש טוב, הוא מבין שהוא משחק "בתוספת זמן".
באפט ציין בשנה שעברה שאחרי מותו שלושת ילידו יהפכו לנאמנים בקרן שתחזיק מעל ל-99% מההון שלו שמרוכז ברובו במניות של ברקשייר. באפט פועל בתקופה האחרונה בחזית נוספת לביסוס שליטתו כאשר החברה האיצה את תכנית הרכישה העצמית של מניות CLASS A כך שהכמות שלהן בשוק הולכת ויורדת והכוח של באפט עולה.
הקרן צפויה להיפתח בערך 5 שנים לאחר מותו של באפט ולהוריש לילדיו הון רב. עם זאת, ברגע שהקרן תיפתח, ילדיו של באפט עשויים להתמודד עם לחץ מצד משקיעים אחרים שינסו להגדיל את השליטה שלהם בחברה. למרות שזכויות ההצבעה של באפט כיום עומדות כאמור על 31.2%, גם אם הן היו נמוכות, יותר סביר להניח שאף משקיע לא היה מנסה לחתור תחת באפט בשל מעמדו. לעומת זאת, כאשר הוא ילך לעולמו וילדיו יקחו את המושכות, יכול להיות שהמצב יהיה שונה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בצעד המשקף את עסקיו ופילוסופיית הנתינה שלו, באפט כתב באחד ממכתביו האחרונים כי קרן הצדקה תונזל מעצמה במשך עשור בערך ויעבדו בה מספר מצומצם של עובדים. המיליארדר אינו מעוניין ביצירת קרן צדקה ארוכת טווח כמו קרן פורד. לפי השקפתו, יש לחלק את עושרו במשך זמן קצר יחסית לאחר מותו על מנת למקסם את השפעתו.
- 7.בחחיאת באפט, "זרוק איזה עצם" (ל"ת)רונן 29/06/2024 23:14הגב לתגובה זו
- 6.יכול 29/06/2024 13:10הגב לתגובה זולישראל,וייקרא על שמו ישוב,עוד בחייו,כמו במקרה טראמפ
- 5.כנראה 29/06/2024 13:07הגב לתגובה זולא משתלם להרגיז אדם שעושה מיליארדים ,שותה קולה וחי באותה דירה צנועה
- 4.כנראה 29/06/2024 13:05הגב לתגובה זוהרגיז את באפט......
- 3.איזה אנליסט גדול ! הוא יודע גם מה יהיה אחרי מותו.. (ל"ת)הדר 29/06/2024 10:49הגב לתגובה זו
- 2.בעולמנו הנוכחי 29/06/2024 09:25הגב לתגובה זושמור את הכסף לעצמך,האנשים בעולמנו לא ראויים לעזרה
- 1.זה לא יעזור לו,הוא לא יראה את גן עדן (ל"ת)בא 29/06/2024 08:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
