ישראייר מגדילה את צי המטוסים - "יגדיל את כמות המושבים ב-25%"
ישראייר בתקופה טובה - גם בעסקים וגם במניה; במקביל לרכישות (וכוונה לרכוש חברה צ'כית גדולה) חוכרת מטוסים; אורי סירקיס, מנכ"ל החברה - "התמחור של מניית ישראייר עדיין בחסר"
מניית חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ 2.45% טיפסה מתחילת השנה ב-74% למחיר של 1.7 שקל למניה, שווי של 445 מיליון שקל. העלייה היתה באוויר כשהדוחות ברבעונים האחרונים של שנה שעברה ביטאו צמיחה ורווח מרשימים. השנה מעריך אורי סירקיס, מנכ"ל החברה הרווח עשוי להיות דומה ואפילו מעט יותר - "באחת ממצגות המשקיעים שפרסמנו עדכנו שאנחנו מצפים שהרווח יהיה צפונה מאשר שנה שעברה אז הסתכם ב-19 מיליון דולר".
ובהינתן הרווחים האלו והתוכניות של החברה קדימה, סירקיס, סבור שהתמחור של המניה עדיין בחסר. "המשקיעים צריכים לראות שזה רווח מייצג וכשהם יראו עוד שנה כמו שנה שעברה, הם ירגישו בטוחים יותר ומכפיל הרווח יעלה".
סירקיס בונה גם על התרחבות. לצד רכישת מלונות ביוון ופעילויות משלימות נוספות והתמודדות על חברת התעופה צ'כית (עסקה שיעד הסגירה שלה נדחה בחצי שנה) החברה מדווחת היום על חכירת שני מטוסים.
דירקטוריון החברה אישר קליטת 2 מטוסי Airbus A320 נוספים לצי המטוסים של החברה. לאחר שהעסקה תצא לפועל צי המטוסים של ישראייר יעמוד על 11 מטוסים, מתוכם יופעלו 8 מטוסי Airbus A320 בהפעלה עצמית והיתר בדרך של חכירה רטובה. המטוסים אלו צפויים להיקלט במהלך שנת 2024 כאשר תקופת החכירה עבור כל אחד משני המטוסים אמורה להיות עד ל-8 שנים.
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מרוויחים על כל מטוס כזה?
"מטוס כזה מייצר סדר גודל לייצר בין 450-500 טיסות בשנה, ביחד שניהם יטיסו 140 אלף נוסעים במחיר ממוצע 250 דולר. זה הכנסות של 70 מיליון דולר ביחד ובשנה שעברה הרווחנו 5%-6% בשורה התחתונה, אז אם נניח אפילו 4% בלבד, אנחנו ברווח של ב-2.5-3 מיליון דולר לשני המטוסים".
לפני ההכנסות והרווח החברה תצטרך לקלוט את המטוסים, להכשיר טייסים ודיילות, ככה שיהיו הוצאות מסוימות, לא מאוד משמעותיות ועדיין תהיה תקופה של הכשרה. הכניסה למסלול שוטף-טיסות שוטפות תהיה מתישהו בשנה הבאה. "החלפנו את מטוסי ה-ATR שלנו לצי מטוסים אחיד שכולו מבוסס על מטוסי Airbus A320", אומר סירקיס, "אנחנו מפעילים קרוב ל-100 טיסות בחודש ב-Airbus A320. יש לנו במטוסים עכשיו 180 מושבים במקום 72 מושבים במטוסים הישנים. יש לנו 6 מטוסים של אירבוס עם 180 מושבים, כאשר אחד מהם עם פחות מושבים כי הוא מיועד למשלחות וחוץ מזה עוד 3 מטוסים בחכירה, שניים אירבוס - אחד עם 180 מקומות השני עם פחות קצת ואחד בואינג עם 189 מושבים. סה"כ אנחנו מפעילים 9 מטוסים.
"אנחנו חווים על אף האזהרות ממיתון והעלייה ביוקר המחייה, גידול משמעותי בפעילות ועל הרקע הזה ההצטיידות שלנו בשני מטוסים נוספים. זה יגדיל את הקיבולת של ישראייר ב-360 מושבים כ-25% מהמושבים שיש לנו.
- היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים
- בחנו את עצמכם - האם אתם בעניינים? טריוויה שבועית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
לאחרונה עדכנה החברה כי הגיעה להסכמה עם בעלי מניות חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס (Smartwings) להאריך את המועד האחרון להשלמת המשא ומתן בדבר רכישת השליטה בסמארטווינגס ובחברות הבנות שלה על ידי ישראייר בחצי שנה. האם יש כאן דחייה שבסוף תתגלגל ל"ירידה" מהעסקה". לא בטוח. סירקיס מסביר שהנהלות החברות רוצות להשקיע את המשאבים שלהם בקיץ בתפעול השוטף. הקיץ הוא העונה החמה בתחום ולאחר מכן הם יחזרו לשולחן.
- 3.ישראלי 06/08/2023 17:46הגב לתגובה זורמי יודע לעשות עסקים
- 2.נויגטור 06/08/2023 15:04הגב לתגובה זומחר פוטין בצ'כיה והלכה ההשקעה
- למעשה הסינים הם הבעלים של החברה הצ'כית (ל"ת)רן א 07/08/2023 08:01הגב לתגובה זו
- משה 06/08/2023 21:27הגב לתגובה זולא הצכים מוכרים החברה בבעלות 50%חברה סינית ו50%אנשי עסקים ישראלים, העיסקה טובה מאד
- 1.דב 06/08/2023 14:57הגב לתגובה זולפני כל פעולה מבורכת מבחינתכם להגדלת ההיצע כראי לדאוג לאיזו אפשרות מענה אנושי או במייל. ניסיתי הכל פשוט לא עובד.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: על נייס וחברות השבבים
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI.
תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.
גם טבע 0.56% צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44% ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51% ו נובה -8.04% צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
