האב סקיוריטי - אחרי ההתרסקות עכשיו הוגשה תביעה ייצוגית בהיקף של 91 מיליון שקל: כמו "לוויתן שמתאבד על החוף היא המשיכה במיזוג - והספינה עלתה על שרטון"
עצוב לראות חברה שמנסה למכור את עצמה למשקיעים במחיר לא סביר ומנותק מהמציאות - פי 30 תוך שנה? זה לא היה אמיתי וזה נגמר בכישלון צפוי מראש. מניית האב סקיוריטי האב סייבר אייל משה עזבה את ת"א לוול סטריט בתקווה ששם היא תצליח לקבל שווי גבוה יותר. אבל שלושה ימים מההנפקה וזה לא המצב - היא צללה לשווי נמוך יותר מזה של ת"א. כעת היא נסחרת לפי שווי של 160 מיליון דולר בלבד, כשבת"א לפני הודעת המיזוג היא הייתה ב-287 מיליון דולר (אחרי זינוק משווי של 45 מיליון דולר שנה קודם לכן).
אחרי ההתרסקות הגדולה, הבוקר הוגשה נגד החברה בקשה לתביעה ייצוגית, ע"י עו"ד ליאור להב. להב מבקש להכיר כתובעים בכל מי שרכש את מניית האב אחרי הודעת מיזוג הספאק של החברה ב-23 במרץ 2022. לדבריו "במהלך התקופה מסרה האב דיווחים מיידים רבים לרשות ני"ע ולבורסה לניירות ערך בישראל, אשר יצרו את הרושם כי החברה קיבלה התחייבויות להשקעה בלתי חוזרת של 50 מיליוני דולר ארה"ב ממשקיעים מוסדיים ואמריקאים על פי שווי חברה מוסכם של 1.28 מיליארד דולר, המהווים סכום ההשקעה המינימלי הנדרש לסגירת עסקת המיזוג עם הספאק.
"היו אלו מצגי שווא והלכה למעשה התברר לימים, כי רוב בעלי המניות בחברה המתמזגת כמתואר לעיל, החליטו למשוך את השקעתם בעת שאישרו את המיזוג עם האב; ואולם באותה עת סמכו בעלי המניות בחברה ידם על דיווחיה של האב כי בעת המיזוג וכתנאי מתלה לו, יוזרמו להאב כספי השקעת ה – PIPE בשיעור 50 מיליוני דולרים וכי להשקעה זו ניתנה התחייבות בלתי חוזרת. והנה ביום 27.2.2023 נודע נודע כי האב לא קיבלה את השקעת ה – PIPE וכי החברה מכוונת להשלים את המיזוג עם ה – SPAC. חרף זאת, כלוויתן המתאבד על החוף, המשיכה האב במיזוג עם ה–SPAC, אדישה לכל מצגיה למשקיעים וספינה עלתה כמובן על שרטון, בקיעים רבים נבקעו בה ובעלי המניות ראו בעיניים כלות איך השקעתם יורדת למצולות".
כזכור, האב סקיוריטי נסחרה עד שבוע שעבר בת"א. החברה הודיעה לפני שנה על הליכה למיזוג ספאק בוול סטריט לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, כשבת"א היא נסחרה לפי 287 מיליון דולר (משווי של 45 מיליון דולר שנה קודם לכן). אז בחברה הגזימו לחלוטין והיה קשה להאמין לשווי הזה. אבל לא ידענו עד כמה הסיפור עוד יסתבך בדרך.
- משווי של 1 מיליארד דולר לאפס: האב בצעד אחרון לפני מחיקה מהנאסד"ק
- האב סקיוריטי תבקש לאחד מניות ביחס של 1-20 כדי לא להימחק מהנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המיזוג היה אמור להיות מושלם לפני חודש, ואז החברה דחתה את ההנפקה אבל לא סיפרה על קשיים בדרך. אבל בשבועות האחרונים התבררה הבעיה: כפי שפרסמנו לראשונה כאן בביזפורטל, משקיעי ה-PIPE לא העבירו את הכסף וזאת אחרי שאחת הקרנות שהשקיעה החליטה לוותר על ההשקעה ולצאת. במקומה לכאורה נכנסו שאר משקיעי ה-PIPE אבל בשורה התחתונה גם הם לא הזרימו את הכסף בסופו של דבר והחברה נאלצה להשיג חוב במקום. "יש לנו אלטרנטיבה, גייסנו את הכסף שאנחנו צריכים" אמרו לביזפורטל בחברה, אבל השאלה היא מה הריבית שהחברה נאלצת לשלם על הזרמת הכסף העקיפה הזו, לאחר שאפילו משקיעי העוגן איבדו אמון ונטשו.
במסגרת מיזוג ספאק (SPAC) המחיר למניה נקבע על 10 דולר. אבל האב לא ראתה את המחיר הזה. מניית הספאק הספיקה להתרסק עוד לפני השלמת המיזוג ב-50%, האב נכנסה במחיר של 2.7 דולר למניה, התרסקה גם ביום המסחר הראשון ובינתיים המשיכה לצלול למחיר של 1.67 דולר למניה - מתחת למחיר שבו עזבה את ישראל. למעשה, האב נסחרת כעת לפי שווי של 160 מיליון דולר בלבד. אכזבה גדולה ושריפת כסף גדולה למשקיעים שקנו את המניה לאורך הדרך.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בסביבת האב גם ידעו שמחיר המניה ייפול, הם רק לא ידעו בכמה. שלא לציטוט הם אמרו שגם אם מחיר המניה ייפול מאותו 10 דולר למניה הם מקווים שהוא יתייצב על יותר מהמחיר בת"א וכך החברה כן תהיה גדולה יותר. אבל האכזבה הגיעה מוקדם מהצפוי - תוך 3 ימים בלבד המניה הגיעה כאמור לשווי נמוך מזה שבו עזבה את ת"א. השאלה כמובן מה יהיה בהמשך.
- 12.שרה מ 21/12/2023 12:02הגב לתגובה זוהאם מותר לחברה להקטין הון ללא ידיעת בעלי המניות? הבנק הודיע לי שנעשתה פעולת הקטנת מניות כל 10 מניות הפכו למניה אחת. ללא ידיעתי. האם לא היו אמורים לידע את בעלי המניות לפני ביצוע ההקטנה? ? לתת לבעל המניה להחליט אם רוצה להישאר או לצאת???
- 11.שרה מ 21/12/2023 11:57הגב לתגובה זואני מעוניינת להיכנס לתביעה הייצוגית איך עושים זאת?
- 10.אורי 18/03/2023 19:47הגב לתגובה זוהאם מישהו יודע אם משקיעי ה- PIPE היו מחוייבים להזרים את הכסף עליו התחייבו, או שהייתה להם ברירה חוזית או חוקית לא להזרים את ההשקעה ?
- 9.עבדתי שם, זה חבורת רמאים משכר עד סיפורים על העתיד (ל"ת)אנונימי) 07/03/2023 13:35הגב לתגובה זו
- 8.רקי 06/03/2023 23:40הגב לתגובה זוביזפורטל עם חלק גדול באשמה על מה שקרה להאב. פשוט לקחו כפרויקט לרסק את החברה
- 7.איזה מזל יש לי שרשות ני"ע ישנים בעמידה (ל"ת)אלי רייפמן 06/03/2023 22:49הגב לתגובה זו
- 6.אנונימי 06/03/2023 20:24הגב לתגובה זומהפח אשפה הזה
- 5.נס דק 06/03/2023 19:25הגב לתגובה זו1.67 דולר למניה זה כמו 590 אגןרות למניה. מה סיבות התביעה?
- נוכלות האב 06/03/2023 22:46הגב לתגובה זוההפסד הוא 30% מול המחיר האחרון של ת"א...
- 4.שמעון 06/03/2023 16:49הגב לתגובה זוביזפורטל אחראים הראשיים להרס החברה. הרסו את מוניטין המשקיעים שהחליטו לברוח בסוף. והכול בלי ניתוח ענייני אחד של הפעילות והפוטנציאל העסקי. אחלה שימוש בכוח העיתונאי להנדס תודעה שלילית. היה מעניין לתבוע גם אותם אבל כנראה היו חומקים מאיזה האשמה.
- 3.טוב שסיימתם עם השאלה מה יהיה בהמשך ! (ל"ת)יפה 06/03/2023 15:36הגב לתגובה זו
- 2.אלי 06/03/2023 14:31הגב לתגובה זוהאתר היחיד שמתווך את המציאות כמו שהיא ונותן מידע אינפורמטיבי בעל ערך. באתרים ה"כלכליים" כלכליסט ודה מרקר אין רמז לסיפור המטורף הזה ולא היה שם מי שיזהיר
- 1.אוי ביזפורטל,כמה שאתם אוהבים את האב, מעניין למה (ל"ת)מתי מבני ברק 06/03/2023 13:40הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

