ביטקוין
צילום: FREEPIK
סקירת שווקים

הקאמבק של הביטקוין - מזנק 9% ל-20.7 אלף דולר

הנאסד"ק סיים בעלייה של 0.7%; בנק אוף אמריקה עלה 2% 

הקאמבק של הביטקוין  -  מזנק 9% ל-20.7 אלף דולר. אחרי שנגע רק לפני כשבועיים ב-16 אלף דולר, החל הביטקוין להתחזק, כשבימים האחרונים הוא מזנק בשיעורים חדים והיום מוסיף 9% ל-20.7 אלף דולר. מדובר על עלייה של 30% בשבועיים. הנפילה מאזור ה-20 אלף דולר בחודשים החולפים נגרמה גם בשל חוסר האמון בבורסות הקריפטו ונפילת הבורסה השנייה בגודלה בעולם – FTX. ייתכן שבשל היציבות בחודשים האחרונים ובשל העובדה שלבינתיים אין כדור שלג ואפקט דומינו שפוגע בבורסות אחרות,  מרגיע מעט את המשקיעים והביקושים חוזרים. ----- אמש בוול סטריט - המדדים המובילים פתחו בירידות, אבל עברו לעליות כשהנאסד"ק סגר בעלייה של 0.7%. מניות הבנקים במחזורים גבוהים. הבנקים פרסמו דוחות כספיים טובים, אבל המניות דווקא התחילו בירידה ועברו במהלך היום לעליות. המשקיעים חוששים ממיתון שישפיע על ההפרשה להפסדי אשראי. בשלב זה, הבנקים נהנים מעליית הריבית, אבל בשלב מסוים זה מתהפך. השלב הזה עלול להיות קרוב.  טסלה  TESLA INC התחילה את היום במינוס 7% וסגרה במינוס של 1% בלבד. החברה הכריזה אמש על מהלך גלובלי של קיצוץ מחירים משמעותי בכל דגמי הרכב החדשים שהיא משווקת. המטרה להאיץ את המכירות, אבל זה מחביא חוסר סיפוק מקצב המכירות הנוכחי. מניית טסלה צנחה בכ-75% לאזור ה-103 דולר בשנה שעברה. בינואר המגמה התהפכה, המניה עלתה ל-123 דולר, שווי של 390 מיליארד דולר, עדיין רחוק משווי של 1.2 טריליון לפני שנה. המהלך הנוכחי ייתפס בוול סטריט כשלילי למניה. זה מעיד שהחברה לא בטוחה באסטרטגיה שלה, זה מעיד כי צפי המסירות העתידיות במחירים הנוכחיים היו לא מספקות, זה מעיד על שינוי אסטרטגי ואולי כניעה למתחרים הסינים שמוכרים במחירים הרבה יותר נוחים. המרווחים של החברה ירדו משמעותית ובוול סטריט כבר יתרגמו את זה מהר לחשש גדול משינוי במודל העסקי, ובכלל - אם טסלה נכנעה פעם אחת, למה שירידת המחירים לא תימשך? העניין הזה מצטרף גם כך לבעיות בענקית הרכבים החשמליים. היא לא מצליחה להרגיע את המשקיעים שרואים את מאסק משחק עם הצעצוע החדש - טוויטר וחוששים שזה מגיע על חשבון טסלה. הסיפור בהרחבה וכמה תעלה טסלה בארץ? היום פורסמו דוחות של רוב הבנקים הנסחרים בוול סטריט: הדוחות טובים, אבל החשש מהעתיד ברור ונאמר אצל כולם. בסיטיגרופ מתעסקים עם הבקרה והפיקוח הרופף, לצד רה ארגון כשבינתיים המניה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 8. להרחבה על דוחות סיטיגרופ בג'יי פי מורגן מגיעים לרווח שיא, אך המנכ"ל ג'יימי דיימון פסימי וקשה האמין שנראה גידול בהחזקות מצידם. בכל מקרה, מניית החברה מבטאת מכפיל רווח של 11-12 לשנה הבאה. לסיפור בהרחבה בבנק אוף אמריקה עסקים כרגיל - הרחבה כאן, אבל צריך לזכור - עליית הריבית עוזרת לבנקים להגדיל רווחים, עד שלב מסוים. בשלב מסוים הריבית הופכת לחרב פיפיות והיא פוגעת בחברות ובתוצאות. ההפרשות להפסדי אשראי פשוט עולים למספרים קשים. לסיפור המלא.

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN -0.67%

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו האם התחתית של הנפט כבר מאחורינו? הנפט נמצא במגמת עליה מאז חודש דצמבר, סין פותחת את שעריה והלחץ בין רוסיה למערב רק מחריף - מה ידחוף את המחירים למעלה ומה הן דווקא הסכנות? (לכתבה המלאה) בבנק אוף אמריקה מאמינים שהתמחור של המניות עדיין גבוה מדי - "סיכון לירידה של 30%". "ה-S&P 500 עדיין יקר מבחינה סטטיסטית לעומת ההיסטוריה, בהתבסס על נתונים שלנו" אומרת האסטרטגית של בנק אוף אמריקה - איזה סקטור עלול להיות דווקא מוצלח? (לכתבה המלאה) מניות במרכז מניית BOEING המשיכה לעלות והסנטימנט אצל האנליסטים משתנה לטובה. מאז ספטמבר מניית חברת התעופה עלתה ביותר מ-70% אחרי שפספסה את תחזיות האנליסטים בחמשת הרבעונים האחרונים ועדיין נמצאת במרחק של 50% משיא כל הזמנים - כמה עוד היא תוכל לעלות? (לכתבה המלאה) טאיוואן סמיקונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO מפספסת בהכנסות אך עוקפת בשורה התחתונה. החברה רשמה רווח מתואם של 1.82 דולר למניה על מכירות של 19.93 מיליארד דולר ברבעון דצמבר (לכתבה המלאה).  

ישראליות בוול סטריט
אורמד אורמד פארמ (US) כשלה בניסוי הטיפול בסוכרת - החברה עדכנה על כישלון בניסוי שלב 3 בטיפול בסוכרת שלב 2. המנכ"ל קידרון: "התוצאות היום מאכזבות מאוד לאור התוצאות החיוביות מניסויים קודמים" (לכתבה המלאה). סנטינל וואן סנטינל וואן קיבלה הכרה על הטכנולוגיה שלה מ-גרטנר - גרטנר: "מנהלי אבטחה וסיכונים חייבים להיערך לטכנולוגיה של הגל הבא כדי להמשיך להגן על נקודות הקצה מפני מתקפות" (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    ל 15/01/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    הגרף הטכני משנה כיוון דרמתי . זה נראה אמיתי הפעם . לא לחלום לזנק .צרורותתתתתת
  • 11.
    ל 15/01/2023 23:10
    הגב לתגובה זו
    החגיגה מתחילה יום שלישי הדלתות נסגרות . הקריפטו מתכונן להמראה .יאללללה תנו בראש . בוםםםםםםםםם
  • 10.
    קשה להבין משקיע בדבר הזה אחרי כל השחיתויות שהתגלו לאחרונה. כנראה כסף שחור נכנס להלבנה (ל"ת)
    100 14/01/2023 19:12
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לרון 14/01/2023 19:12
    הגב לתגובה זו
    ב 9% ,מקסימום מתקן קצת לאחר הירידות
  • 8.
    לרון 14/01/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
    את תחושת העושר המתפוגגת
  • 7.
    נדב 14/01/2023 18:19
    הגב לתגובה זו
    בואו בהמוניהם לקנות מניות. הכל דבש. מתחילים לדבר כבר על 1900 שזה לא בושה. אני אוהב את זה.
  • 6.
    בראל 14/01/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    אין כל סיבה שלא יעלו
  • לרון 14/01/2023 19:05
    הגב לתגובה זו
    כמות כסף בידי אנשים,אינפלציה לאורך זמן גם אם לא גבוהה,ריבית אפסית לא תחזור הרבה שנים
  • 5.
    בראל 14/01/2023 00:30
    הגב לתגובה זו
    אין כל סיבה שפה לא יעלו כל הבנקים בלי יוצא מהכלל
  • 4.
    תל אביב צפונה 13/01/2023 23:36
    הגב לתגובה זו
    1900 לא מילה גסה בהמשך ..
  • 3.
    המלצה 13/01/2023 23:13
    הגב לתגובה זו
    אופקו ירדה שנה שעברה אבל השנה תתקן בענק למעלה.
  • 2.
    גאון 13/01/2023 17:30
    הגב לתגובה זו
    לא המלצה אבל מחיר מתחת לאגזוז.
  • ראית ארביטראז?? (ל"ת)
    ראלי 14/01/2023 19:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שוק נפלא לא ירד 96.76 אחוז רק 93.76אחוז בקטנה (ל"ת)
    קידומת 09 נשינגאן טר 13/01/2023 16:56
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.