ירידה בעניין, בענפי הספורט והחשש ממאסק: האם טוויטר חצי רגל בקבר?
במסמך פנימי של טוויטר חוששת החברה שדווקא "הצייצנים הכבדים" הפסיקו להתעניין בחדשות העולם והפוליטיקה, והחלו להתעניין ב-NSFW ומטבעות דיגיטלים, דבר שפוגע בהכנסות החברה – בעיקר פרסום; כמו כן, כאשר דיברו עובדי עבר ועובדים נוכחיים של טוויטר – מסרו אלו כי החשש הוא שלאחר שירכוש מאסק את החברה, יפגע הבעלים החדש במדיניות ניטור החומר, דבר שיחמיר את המצב
"האם טוויטר מתה?" כך אמר מנכ"ל טסלה אלון מאסק במהלך חודש אפריל, חמישה ימים לפני שהודיע כי ירכוש סופית את המניה ואת החברה. אמנם, במציאות, מחקר פנימי שערכה סוכנות הידיעות רויטרס, הציג כיצד המצב חמור בהרבה מאשר העובדה כי כמה מהמשתמשים הגדולים בפלטפורמה לא צייצו באמצעות הרשת החברתית כבר כמה שבועות.
על פי הדיווח, טוויטר TWITTER INC מתקשה בתקופה האחרונה לשמור על המשתמשים הגדולים ביותר שלה – אשר הכרחיים להמשך קיומה של טוויטר – מעורבים באפליקציה. מרבית אותם משתמשים בחרו שלהתרחק מהאפליקציה בעקבות ההבנה כי מנכ"ל טסלה מתקרב עוד ועוד לרכישת החברה בסכום של כ-44 מיליארד דולר.
אותם צייצנים כבדים מהווים פחות מ-10% מכלל המשתמשים באפליקציה, אך מייצרים קרוב ל-90% מכלל הציוצים ברשת החברתית ובכך מייצרים לחברה חצי מההכנסה העולמית שלה. אותם צייצנים כבדים כמעט ולא פעלו בחודשים האחרונים, כאשר מאמר אותו פרסם אחד מחוקרי הרשת כי למעשה צעד זה החל עוד טרם הודיע מאסק כי ירכוש את החברה, ומאז שהחלה מגפת הקורונה ב-2020.
על פי המחקר שערכה רויטרס, צייצן כבד נחשב לאחד כזה שמתחבר לאפליקציה 6 או 7 פעמים בשבוע, ומצייץ 3 או 4 פעמים באותו שבוע. בנוסף לכך, המחקר הציג שינויים ניכרים שנערכו בתחומי העניין של הצייצנים השונים – רובם דוברי אנגלית כשפת אם, דבר שיתכן ויהפוך את האפליקציה לפחות אטרקטיבית עבור המפרסמים השונים.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המחקר מצא כי ענף המטבעות הדיגיטלים, וכן ענף ה-Not Safe For Work (NSFW) אשר כולל לא פעם תכני עירום ופורנוגרפיה הם הענפים הגדולים במהירות הגבוהה ביותר בשנתיים האחרונות בקרב מרבית הקהילה של טוויטר.
במקביל לכך הראה המחקר כי עניין הצייצנים בתחומים שונים כגון חדשות, ספורט והבידור דעך באותה תקופה אצל אותה הקהילה. ציוצים אלו, שלדברי מאסק בעצמו הפכו את טוויטר למרכז העיר הדיגיטלית עבור העולם, הם אלו שנגישים למרבית המפרסמים השונים ברחבי העולם.
טוויטר סירבה לציין כמה מהציוצים שלה נכתבים בשפה האנגלית, וכמה כסף היא מכניסה אודות לציוצים אלו, אך אנליסטים רבים טוענים כי הדמוגרפיה, אשר מרביתה מבוססת על השפה האנגלית, חשובה מאוד לקיום העסק של טוויטר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הפלטפורמה הרוויחה סכומי כסף הודות לפרסום אמירקאי גדול יותר מכל שאר השווקים המשולבים ביחד ברבעון האחרון, כך על פי מכתב המשקיעים של החברה. בתוך כך, מרבית הפרסומות בתוך ארצות הברית מכוונות מראש לדוברי השפה האנגלית.
טוויטר ערכה מחקר על הנושא שבחן את מרבית הצייצנים הכבדים שנוהגים לצייץ בעיקר באנגלית ובנושאים בהם הם הראו עניין – זאת על בסיס החשבונות אחריהם הם עקבו, וכן איך השתנה המספר לטובה ולרעה במהלך השנתיים האחרונות.
לטוויטר הייתה מוטיבציה גבוה לבחון את השינוי בטרנדים בהם מתעסקים הצייצנים שלה - בעיקר בקרב משתמשים שהוסוו על ידי גידול כולל של משתמשים פעילים יומיים – דבר שלכאורה אמור היה לעזור לה להבין בצורה טובה יותר את הירידה במספר הצייצנים הכבדים ביותר שלה, כך נכתב במסמכים של החברה.
המחקר לא העלה מסקנות ספציפיות לגבי הסיבה לירידה במספר הצייצנים הכבדים.
כשנשאלה החברה אודות המחקרים הפנימיים שערכה, מסר דובר מטעם החברה בשני האחרון כי "החברה אורכת מחקרים כאלו באופן קבוע, לרוב על מגוון רחב של נושאים וטרנדים. תחום זה לרוב מבוסס על האקטואליה הנוכחית בעולם, כמו בחירות או מלחמות, והמדדים מראים כי מספר המשתמשים שנכנסים לאפליקציה בכל יום ומייצרים לחברה רווחים אודות הפרסומות עלה לכ-238 מיליון משתמשים ברבעון השני של 2022".
נושאים תחת "טאבו"?
ובחזרה לרויטרס. על פי המחקר שערכה סוכנות הידיעות, נראה כאמור כי התעניינות הצייצנים בתחומים אשר נחשבים כיום ל-NSFW ובמטבעות הדיגיטלית, גדלה כאמור בתקופה אותה הגדירה סוכנות הידיעות כתקופה שנבחנת.
טוויטר היא אחת מהרשתות החברתיות היחידות שמאפשרות פרסום של נושאים, תכנים ותמונות מיניים באפליקציה שלה, והחברה מעריכה כעת כי קרוב ל-13% מהתכנים אשר מפורסמים באפליקציה נוגעים בדיוק לתחומים אלו. מידע זה צוין במצגת פנימית אותה הציגה טוויטר למשקיעים שלה – כאשר מצגת זו לא הציגה כיצד החברה חישבה את הנתון המדובר.
מרבית המפרסמים הפופולארים נוהגים להימנע מפרסום הקשור לחומרים פורנוגרפיים – בעיקר מתוך חשש שיפגעו במותג שלהם. אותם מפרסמים פופולארים, כמו חברת שואבי האבק דייסון, סוכנות השידור האמריקאית PBS Kids ועיתון העסקים פורבס הפסיקו את הפרסום שלהם בטוויטר הודות לעובדה כי הפרסומים הופיעו לא פעם אצל משתמשים שסחרו בעיקר בפורנוגרפיה, ובעיקר בפורנוגרפית ילדים לא פחות.
כתגובה לפרשיה, דיווחה טוויטר כי היא מראה אפס סובלנות כלפי פרסום של תוכן פורנוגרפי הקשור לאוכלוסיות הצעירות, וכי היא משקיעה משאבים גדוטלים יותר על מנת למנוע פרסום של תכנים כאלו באתר ובאפליקציה שלה.
דווקא המחקר של טוויטר הציג כיצד מרבית הצייצנים האמריקאים שלה החלו לצייץ בעיקר על המטבעות הדיגיטלים, כאשר תחום זה הגיע לשיא לקראת סוף שנת 2021. מנגד, ההתעסקות בנושא דאכה לאחר התרסקות ערכי המטבעות בחודשים האחרונים. כמו כן, ציין המחקר כי הם לא צופים שענף הקריפטו יחזור לצמוח בשנים הקרובות, הן בפועל והן מבחינת הציוצים עליו בטוויטר (האמנם?).
ואם כל זה לא חסר לכם, מרבית מעובדי טוויטר – כיום ובעבר – דיווחו כי הם חוששים מהעובדה כי מאסק שואף להקטין את הבקרה על התוכן שמועלה לאפליקציה, וכן על העובדה כי הודיע מאסק בעבר כי הוא יפטר מספר רב של עובדים בחברה, דבר שיקשה על טוויטר לשלוט באיכות החומר שעולה לרשת החברתית.
ההפסדים הגדולים רק הולכים ומעמיקים
הנושאים אשר בעבר הפכו את טוויטר לגדולה בתחום הרשתות החברתיות, כגון מספר הולך וגודל של פרסומים על תחומי החדשות העולמיות, פוליטיקה וכלכלה, החל לדעוך בקרב הצייצנים דוברי האנגלית.
מספרים אלו היו גבוהים בעבר, ובייחוד במהלך אירועים משמעותיים כמו ההסתערות על הקפיטול ב-6 לנובמבר, 2021, אך המחקרים מראים כי מאז מספרים אלו ירדו ולא עושה רושם כי יחזרו לעלות בעתיד הקרוב.
כמו כן, טוויטר מפסידה אחוזי עתק של משתמשים כבדים אשר מתעניינין בעיקר באופנה, ביגוד, וסלבריטאים כמו משפחת קרדשיאן. בטוויטר מעריכים כעת כי מרבית המשתמשים הכבדים עוברים כעת לפלפטרומות של חברת מטא – פייסבוק ואינסטגרם, ואפליקציית טיקטוק של החברה הסינית בייטדנאנס.
בנוסף לכך, הצביע המחקר על הקיטון בענף הספורט הדיגיטלי (Esport) ובענף הסטרימינג הדיגיטלי (ככל הנראה בעקבות המעבר לאתרים ושרתים נוספים כגון Twitch), כאשר בעבר ענפים אלו צמחו במהירות גדולה ברחבי טוויטר. "אותן קהילות שהיו גדולות בעבר נמצאות כעת בקיטון", מסר המחקר שערכה טוויטר.
"נראה שקיימת אי התאמה משמעותית בין מה שאנו מדמיינים שהם ערכי החברה שלנו לבין דפוסי הצמיחה שלנו", כתב אחד מחוקרי הטוויטר.
- 1.החוק והצדק 26/10/2022 14:03הגב לתגובה זולא אין חברות באף מועדון אינטרניטי אבל אני היה הראשון לפתוח את החשבון הראשון שלי בטוויטר בבעלות איילון מאסק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
