אלון מאסק
צילום: הרצאת טד

דחיה נוספת בהנפקת Starlink. אילון מאסק: "רק בעוד 3 או 4 שנים"

חברת האינטרנט הלוויני של מאסק תישאר חברה פרטית ולא תונפק לפני שנת 2025 ואף מעבר לכך, כך אמר אלון מאסק לעובדי SpaceX
משה כסיף | (3)

אילון מאסק אמר בימים האחרונים לעובדי ספייס איקס (SpaceX), שהחברה לא צפויה להפוך את הזרוע של האינטרנט הלווייני, סטארלינק (Starlink), לציבורית עד 2025 וייתכן כי אף מאוחר יותר. "אני לא בטוח בדיוק... רק מנחש... שבעוד שלוש או ארבע שנים", אמר לאחרונה מאסק בפגישה עם עובדי החברה. לדברי מאסק, "יעברו לפחות עוד כמה שנים עד שניתן יהיה לצפות שההכנסות של סטארלינק יהיו סבירות".

העיכוב החדש מגיע למרות שאלות חוזרות ונשנות שמגיעות מזה זמן רב ממשקיעים, לגבי האפשרות לרכישת בעלות על חלק מספייס איקס, שהיא כיום חברה פרטית. הערכת השווי של החברה הגיעה ל-127 מיליארד דולר בסבב הגיוס האחרון שלה. בפועל, מדובר על דחייה נוספת במועד המשוער של הנפקת החברה לציבור, לאחר שבמייל שנשלח על ידי מאסק במאי 2019, כתב מאסק "זה יהיה כנראה הגיוני להפוך את סטארלינק לציבורית בעוד שלוש שנים בערך".

רשת Starlink של SpaceX נועדה לספק אינטרנט מהיר בכל מקום על פני כדור הארץ, באמצעות אלפי לוויינים במסלול שיחוגו בגובה נמוך סביב כדור הארץ. החברה חשפה בסוף החודש שעבר כי לסטארלינק יש כעת יותר מ-400 אלף מנויים ברחבי העולם. ספייס איקס שיגרה עד כה כ-2,500 לוויינים כדי לתמוך במערכת.

נכון לעכשיו, חבילת הבסיס של החברה עומדת על 110 דולר לחודש, ובהתחשב במספר המנויים של החברה מדובר על הכנסה שנתית משירות של יותר מ-500 מיליון דולר בשנה.

בכל מקרה, בדבריו מאסק הזהיר את העובדים שאין לראות בפרסומים הבטחה בדרך לעושר: "השווקים הציבוריים הפכפכים" הוא אמר, ו"ממש מצליפים בך עם אקדח אם אתה לא עומד בציפיות".

למאסק יש היסטוריה ארוכה של מאבקים בנוגע לחברות ציבוריות הנסחרות בבורסה. ב-2018 הוא הסכים לשלם מיליונים בדמי פשרה לרשות לניירות ערך בארצות הברית, בתגובה לאישומי הונאה סביב תוכנית (שבוטלה) להפוך את יצרנית הרכב החשמלי שלו טסלה לפרטית. בימים אלה הוא מנהל מאבק עם טוויטר על ההצעה להפוך את חברת המדיה החברתית לפרטית – קרי לרכוש את כל מניות החברה ולגרום להפסקת המסחר שלה בבורסה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עשה את הפדיחה שלא, רק המניה של טראמפ סבלנות 07/06/2022 22:50
    הגב לתגובה זו
    עשה את הפדיחה שלא, רק המניה של טראמפ סבלנות
  • 1.
    אחרת היה מנפיק.תכלס 400,000 מנויים לרשת כלל עולמית 07/06/2022 22:16
    הגב לתגובה זו
    אחרת היה מנפיק.תכלס 400,000 מנויים לרשת כלל עולמית זה בדיחה. בקלות אמורים להגיע לעשרות מיליונים, וככל שיהיו יותר מחיר חבילה יוזל ויכניס עוד כמות עצומה של לקוחות, זה חברה עם פוטנציאל לכבוש חלק נכבד מהשוק העולמי עם דגש לכל המקומות הנידחים, חברה מטורפת.
  • Sassi6 08/06/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    הסיבים האופטיים יגברו על האינטרנט הלווייני במחירים של האינטרנט המהיר, לאינטרנט הלווייני ישארו אך ורק המנויים באוקריינה, ואך ורק המנויים במקומות נידחים בעולם עד שיגיעו גם לשם הסיבים האופטיים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social