פייסבוק
צילום: iStock

"מפרסמים באים לפייסבוק ואינסטגרם בשביל לטרגט כמו שלא ניתן אצל אחרות - זה לא עסק בדעיכה"

אחרי הקריסה במניה בפברואר, וקודם לכן אצל נטפליקס, בפירמה Polen צופים לשתיים עתיד בהיר, ולא מתרשמים מהסוגיות שעלו בדוחות ההם והטרידו את המשקיעים. לדבריהם, בפייסבוק התחרות מצד טיקטוק לא משפיעה על ההכנסות מפרסום, ובנטפליקס ההכנסות גדלות יותר מההשקעה בתוכן
איתי פת-יה |

לתוך השבועיים של סוף ינואר ותחילת פברואר השנה התרכזו שתיים מהירידות המשמעותיות ביותר בוול סטריט שסימנו במובן מסוים סופה של תקופה: FACEBOOK ׁ(FB) עם נתוני השימוש המאכזבים, התחרות מול טיקטוק, החולשה בקרב הדור הצעיר והאיום מצד APPLE (AAPL), ו- NETFLIX (NFLX) שסיפקה בשורה שלילית בגזרת מצבת המנויים. הראשונה קרסה 26.39% וגילחה קרוב ל-240 מיליארד דולר, בירידה היומית הגדולה בהיסטוריה במנוחי שווי, והשניה איבדה 21%. כבר בחודשים שקדמו לכך מניות טכנולוגיה רבות וקטנות יותר צללו להן במגמה מתמשכת, אבל פייסבוק ונטפליקס נמנות עם האילנות הגבוהים בהן נתלים המשקיעים. הענקיות הגדולות עם נתחי השוק הבומבסטיים שעליהן ניתן להישען. הדוחות של שתיהן הראו שלא לעולם חוסן וגם אצל החלונות הגבוהים לפעמים הזכוכית עכורה. ובכל זאת בפירמה Polen דווקא רואים דרכה עתיד בהיר.

מאז, פייסבוק הלכה וטיפחה את התדמית החדשה שלה והחליפה את שמה למטא, כלומר לא רק פייסבוק, אינטסגרם ו-וואטסאפ שאנחנו כבר מכירים, אלא הבטחה להובלת חזית המטאוורס. ועד שהחזון יקרום עור וגידים, המשקיעים מוטרדים לא רק מהשקעת העתק הנדרשת עבורו, אלא מפעילות הליבה המסורתית. אמרנו טיקטוק? בפולן חושבים שאפשר לנשום לרווחה, זה לא באמת איום, לשיטתם.

"אנו מאמינים שאפילו שכל פלטפורמות הוידאו והרשתות החברתיות מאבדות קצת מהזמן שהמשתמשים שלהן מבלים בהן לטובת טיקטוק, זה עדיין לא ממש משפיע על ההכנסות מפרסום", כך כותב מנהל ההשקעות מפולן דן דוידוביץ'. "יש סיבה לכך שמפרסמים באים לפייסבוק ולאינסטגרם: הם יכולים לטרגט באופן מאד מדויק באופן שבו פלטפורמות אחרות לא מאפשרות להן".

כמו כן, וכפי שהוסבר בדוחות פייסבוק, ישנו שינוי מדיניות הפרטיות במערכות ההפעלה של המכשירים הניידים של אפל, שמאפשרים למשתמשים לא לחלוק את המידע שלהם עם רשתות חברתיות ואפליקציות נוספות. על אותו שובל דיגיטלי למעשה בנוי שוק הפרסום המטורגט בדיגיטל. אין מידע – אין עם מה לעבוד, והמפרסמים יצטרכו לחזור לשיטות הישנות יותר, רק על גבי צג מחשב במקום על שלט חוצות או בעיתון.

בשונה מהתחרות מצד טיקטוק, בסוגיה הזו דוידוביץ' מודה שמדובר בבעיה, אך כזו שניתן לפתורה – גם אם זה לא יהיה השנה. "יש לפייסבוק קצת קושי למדוד את יעילות המודעות כי אפל פחות או יותר הקימה חומה בין פייסבוק למידע של המשתמשים שבו הייתה עושה שימוש עד כה", הוא מסביר.

על עניין חוסר הרלוונטיות מול הקהל הצעיר, עוד בלי קשר לטיקטוק כתב "כשמסתכלים על שיעור הצעירים שמשתמשים בפייסבוק או באינסטגרם – רואים שהוא כמעט זהה. אותנו זה לא מפתיע. לאינסטגרם שני מיליארד משתמשים ולפייסבוק שלושה מיליארד – זה נתח די רחב מהקהילה האינטרנטית בכל העולם".

דוידוביץ' הולך מצדו על השוואה אחרת מול אינסטגרם. לא לטיקטוק, אלא ל-  SNAP INC (SNAP) שאינסטגרם צומחת יותר מהר ממנה והיא גדולה ממנה פי חמישה. עוד אמר כי גם אם היו מעריכים את שוויה של אינסטגרם בשווי נמוך משל סנאפצ'אט – עדיין מדובר בכ-400 מיליארד דולר. בניכוי 50 מיליארד דולר מקופת המזומנים של מטא, ואפילו אם לא מייחסים לוואטסאפ או למפתחת ההדסט אוקולוס אותה רכשה כל ערך, מגיעים לכך שהרשת החברתית פייסבוק שווה 100 מיליארד דולר, כך אומר דוידוביץ', ומדובר במכפיל של 4 על הרווח שלה. "זהו לא עסק בדעיכה אלא בצמיחה. מגוחך לומר שצעירים לא נמצאים שם".

קיראו עוד ב"גלובל"

אצל נטפליקס, התחרות הצפופה עם  WALT DISNEY (DIS) ו-  AMAZON (AMZN) לא מטרידה אותו. "אנחנו לא רואים את קצב הנטישה אצלה עולה, כך שאין בעיה מבחינת הפוזיציה שלה בתחרות. גם לא רואים ירידה בשימוש של המנויים, מה שגם כן היה יכול לאותת על בעיה בהיבט התחרות. כל השווקים של נטפליקס צומחים בערך באותו הקצב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".