"מפרסמים באים לפייסבוק ואינסטגרם בשביל לטרגט כמו שלא ניתן אצל אחרות - זה לא עסק בדעיכה"
לתוך השבועיים של סוף ינואר ותחילת פברואר השנה התרכזו שתיים מהירידות המשמעותיות ביותר בוול סטריט שסימנו במובן מסוים סופה של תקופה: FACEBOOK ׁ(FB) עם נתוני השימוש המאכזבים, התחרות מול טיקטוק, החולשה בקרב הדור הצעיר והאיום מצד APPLE (AAPL), ו- NETFLIX (NFLX) שסיפקה בשורה שלילית בגזרת מצבת המנויים. הראשונה קרסה 26.39% וגילחה קרוב ל-240 מיליארד דולר, בירידה היומית הגדולה בהיסטוריה במנוחי שווי, והשניה איבדה 21%. כבר בחודשים שקדמו לכך מניות טכנולוגיה רבות וקטנות יותר צללו להן במגמה מתמשכת, אבל פייסבוק ונטפליקס נמנות עם האילנות הגבוהים בהן נתלים המשקיעים. הענקיות הגדולות עם נתחי השוק הבומבסטיים שעליהן ניתן להישען. הדוחות של שתיהן הראו שלא לעולם חוסן וגם אצל החלונות הגבוהים לפעמים הזכוכית עכורה. ובכל זאת בפירמה Polen דווקא רואים דרכה עתיד בהיר.
מאז, פייסבוק הלכה וטיפחה את התדמית החדשה שלה והחליפה את שמה למטא, כלומר לא רק פייסבוק, אינטסגרם ו-וואטסאפ שאנחנו כבר מכירים, אלא הבטחה להובלת חזית המטאוורס. ועד שהחזון יקרום עור וגידים, המשקיעים מוטרדים לא רק מהשקעת העתק הנדרשת עבורו, אלא מפעילות הליבה המסורתית. אמרנו טיקטוק? בפולן חושבים שאפשר לנשום לרווחה, זה לא באמת איום, לשיטתם.
"אנו מאמינים שאפילו שכל פלטפורמות הוידאו והרשתות החברתיות מאבדות קצת מהזמן שהמשתמשים שלהן מבלים בהן לטובת טיקטוק, זה עדיין לא ממש משפיע על ההכנסות מפרסום", כך כותב מנהל ההשקעות מפולן דן דוידוביץ'. "יש סיבה לכך שמפרסמים באים לפייסבוק ולאינסטגרם: הם יכולים לטרגט באופן מאד מדויק באופן שבו פלטפורמות אחרות לא מאפשרות להן".
כמו כן, וכפי שהוסבר בדוחות פייסבוק, ישנו שינוי מדיניות הפרטיות במערכות ההפעלה של המכשירים הניידים של אפל, שמאפשרים למשתמשים לא לחלוק את המידע שלהם עם רשתות חברתיות ואפליקציות נוספות. על אותו שובל דיגיטלי למעשה בנוי שוק הפרסום המטורגט בדיגיטל. אין מידע – אין עם מה לעבוד, והמפרסמים יצטרכו לחזור לשיטות הישנות יותר, רק על גבי צג מחשב במקום על שלט חוצות או בעיתון.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשונה מהתחרות מצד טיקטוק, בסוגיה הזו דוידוביץ' מודה שמדובר בבעיה, אך כזו שניתן לפתורה – גם אם זה לא יהיה השנה. "יש לפייסבוק קצת קושי למדוד את יעילות המודעות כי אפל פחות או יותר הקימה חומה בין פייסבוק למידע של המשתמשים שבו הייתה עושה שימוש עד כה", הוא מסביר.
על עניין חוסר הרלוונטיות מול הקהל הצעיר, עוד בלי קשר לטיקטוק כתב "כשמסתכלים על שיעור הצעירים שמשתמשים בפייסבוק או באינסטגרם – רואים שהוא כמעט זהה. אותנו זה לא מפתיע. לאינסטגרם שני מיליארד משתמשים ולפייסבוק שלושה מיליארד – זה נתח די רחב מהקהילה האינטרנטית בכל העולם".
דוידוביץ' הולך מצדו על השוואה אחרת מול אינסטגרם. לא לטיקטוק, אלא ל- SNAP INC (SNAP) שאינסטגרם צומחת יותר מהר ממנה והיא גדולה ממנה פי חמישה. עוד אמר כי גם אם היו מעריכים את שוויה של אינסטגרם בשווי נמוך משל סנאפצ'אט – עדיין מדובר בכ-400 מיליארד דולר. בניכוי 50 מיליארד דולר מקופת המזומנים של מטא, ואפילו אם לא מייחסים לוואטסאפ או למפתחת ההדסט אוקולוס אותה רכשה כל ערך, מגיעים לכך שהרשת החברתית פייסבוק שווה 100 מיליארד דולר, כך אומר דוידוביץ', ומדובר במכפיל של 4 על הרווח שלה. "זהו לא עסק בדעיכה אלא בצמיחה. מגוחך לומר שצעירים לא נמצאים שם".
- רשימת הסנקציות של סין על חברות אמריקאיות והמשמעות למניות הביטחוניות
- מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
אצל נטפליקס, התחרות הצפופה עם WALT DISNEY (DIS) ו- AMAZON (AMZN) לא מטרידה אותו. "אנחנו לא רואים את קצב הנטישה אצלה עולה, כך שאין בעיה מבחינת הפוזיציה שלה בתחרות. גם לא רואים ירידה בשימוש של המנויים, מה שגם כן היה יכול לאותת על בעיה בהיבט התחרות. כל השווקים של נטפליקס צומחים בערך באותו הקצב".
.jpg)
שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות
שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%
שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.
מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.
אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.
ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.
- "רנסנס" תעשייתי - מתכוננים לגל הבא
- המתיחות בין ארה"ב לסין משפיעה על שוק הסחורות והקדמה הטכנולוגית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים
בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.
בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?
אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד
בריז’יט בארדו, אחת הדמויות האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי, הלכה לעולמה היום בגיל 91, כך נמסר בהודעה מטעם הקרן להגנת בעלי חיים שהקימה לפני ארבעה עשורים.
במהלך חייה, מהופעה בסרטים אייקוניים ועד לפעילות ציבורית משמעותית, בארדו ביססה מוניטין ככוכבת קולנוע בינלאומית, סמל מין של שנות ה-50 וה-60, אך גם כאחת הפועלות הבולטות בעולם לזכויות בעלי חיים.
סמל תרבותי של דור
בריז’יט מאריה־פרנסואז בארדו נולדה בפריז ב-1934 למשפחה מבוססת והחלה את דרכה כדוגמנית כבר בגילאי ההתבגרות כאשר הופיעה על שער המגזין ELLE . הופעת הפריצה היה בסרט "ואלוהים ברא את האישה" שביים אז בעלה הראשון, רוז’'ה ואדים, תפקיד שהפך אותה לסמל מין בינלאומי ולשחקנית המרוויחה ביותר בצרפת לאותה תקופה. מעבר לתדמית, בארדו גילמה דמויות מורכבות במספר רב של סרטים בולטים כגון 'האמת', 'הגוף והלב', 'ויוה מריה' ועוד. בארדו גם היתה לדמות השראה עבור אמנים ויוצרים חשובים, לא רק בסרטים אלא גם בתרבות הפופולרית כולה, כמו האמן האמריקני אנדי וורהול שיצר דיוקן אייקוני בדמותה והזמר יוצר הצרפתי-יהודי סרז' גינזבורג, עימו הייתה במערכת יחסית וגם הקליטה שירים.
עם פרישתה מהקולנוע בשנת 1973, בגיל 39 בלבד, היא נקטה צעד לא אופייני לכוכבים: היא ויתרה, לפחות באופן רשמי על המשך השתתפותה בהפקות מסחריות על מנת להתמקד במאבק למען זכויות בעלי חיים.
לאחר פרישתה מהקולנוע, בארדו הקדישה את עצמה כמעט לגמרי לפעילות למען זכויות בעלי חיים. הקרן שייסדה הביאה לפתרונות מעשיים להצלת מינים בסכנת הכחדה, הקמת מקלטים וחינוך ציבורי, והפכה לגוף מוכר גם מחוץ לצרפת. פעילות זו ושמרה על מעמדה הציבורי גם בשנותיה האחרונות.
- ״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות
- האם הסרט החדש על בובת ברבי המיתולוגית יכול להכניס לכם כסף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות חלה החמרה במצבה הבריאותי, כולל מספר אשפוזים, אך עד היום האחרון חיה בארדו שמרה על מעמדה האייקוני כשחקנית צרפתיה וגם כפעילה חברתית למען בעלי חיים
