סין תפסיק להפריע? המניות הסיניות מזנקות בוול סטריט
האם הממשל הסיני נכנע לאולטימטום האמריקאי לפיו חברות סיניות שלא יעמדו בדרישות בדרישות הרגולציה בארה"ב יימחקו עד 2024 מוול סטריט? על פי דיווחים, הרגולציה תאפשר לרשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC, גישה מלאה לדוחות של מרבית מתוך 200 החברות הרשומות בניו יורק ולמשרדי רואי החשבון שלהן, והמשמעות היא שהמניות הסיניות יוכלו להמשיך להיסחר בארה"ב. המניות הסיניות קופצות בעקבות הדיווח. מדובר למעשה בוויתור או כניעה מצד סין לרעיון הבסיסי של שקיפות.
מי קופצות? עליבאבא ALIBABA GROUP מזנקת ב-8%, דידי DIDI GLOBAL טסה ב-22%, באידו BAIDU.COM עולה, TENCENT HOLDINGS LTD מטפסת, PINDUODUO INC ADR קופצת וגם JD.COM , וכן מניות רבות נוספות.
בבלומברג מצטטים אנשים ש"מכירים את הפרטים" וטוענים כי הוועדה לרגולציית ניירות הערך של סין (ה-CSRC) וכן רגולטורים נוספים נמצאים בתהליך של ניסוח מסגרת שתאפשר לרוב החברות הסיניות להישאר ציבוריות ולהמשיך להיסחר בארה"ב, לאחר שהסינים יאפשרו לחברות שלהן לעמוד בדרישות החוק בארה"ב ולהיות פתוחות בפני ביקורת של רשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC). מתי זה יקרה? הרגולטורים בסין רוצים להגיע להסכם עם ארה"ב כבר באמצע השנה הקרובה. מנגד, הם אומרים, הממשל הסיני מוכן לקבל מצב לפיו כמה חברות המחזיקות בנתונים רגישים כן ייאלצו להימחק. על מי מהחברות מדובר? כרגע לא ברור.
על פי המקורות, "המסגרת צפויה לספק בהירות על אלו נתונים עשויים לעורר דאגות בנושאים של 'ביטחון לאומי' בסין. הרגולטורים מתלבטים אם חברות העוסקות במידע צרכני, כמו עליבאבא, יכללו אוטומטית בקטגוריה או שעיבוד כמויות גדולות של מידע (צרכני. נ"א) לא בהכרח יהפוך חברה לדאגה ביטחונית". הנושא נמצא עדיין בדיונים וכמובן שדברים עוד יכולים להשתנות אבל אותם מקורות מוסרים כי הרגולטורים בסין מקווים להגיע להסכם עם ארה"ב עוד בקיץ.
- מניית JD הסינית התרסקה ב-65% תוך שנתיים. האם כעת היא מעניינת?
- סין נפתחת מהר והריבאונד עוד בחיתוליו - האם זה מהר מדי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה החדשות הללו מקפיצות כך את המניות?
לאחר שהמניות הסיניות התרסקו ביותר מ-50% (חלקן אף יותר) המשקיעים מחפשים בתקופה האחרונה כל שביב של תקווה במניות הללו, ואם באמת הממשל יפסיק להפריע לחברות והן יוכלו להמשיך להיסחר בארה"ב כמו כל מניה אחרת - אלו בהחלט יהיו חדשות טובות למניות.
אם הרגולטורים בסין אכן יאפשרו את השינוי (ואולי צריך לומר - אם אכן המשטר בסין והנשיא שי ג'ינפינג יאשרו), ניתן אולי לסמן את סיומו של הסכסוך שנמשך כבר עשרות שנים בין המעצמות בנושא, כאשר לארה"ב נמאס והיא קבעה מועד אחרון, בשנת 2024, להוציא מוול סטריט חברות ועסקים שאינם עומדים בדרישות הבורסה. הפשרה הזו, אם תקרה, תראה לכאורה את נכונותה של סין לאזן בין הדאגה לצרכים שהיא מפרשת כביטחון לאומי ובין הצרכים של משקיעים ועסקים, בוודאי בתקופה שבה הכלכלה מתמודדת עם אתגרים לא פשוטים.
יו"ר ה-SEC בארה"ב קצת פחות אופטימי
אז נכון אמנם שהרשות הרגולטורית בסין (ה-CSRC) מחפשת פשרה מול ארה"ב, אלא שמנגד יו"ר רשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC, גארי גנסלר, נשמע מוקדם יותר השבוע פחות אופטימי, וביטל את הספקולציות לפיהן הפתרון קרוב, ואותת כי רק ציות מוחלט לאפשרות לבדוק את החברות על ידי הרשות תאפשר לאותן חברות להמשיך להיסחר בארה"ב.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לדבריו "סין יכולה פשוט להעביר את החברות הללו לבורסות שאינן ארה"ב, אם היא רוצה להגן כך על מסמכים פיננסים". הוא הוסיף ואמר כי החוק האמריקאי מדבר על מדינות שלא עומדות בדרישות החוק האמריקאי ולא על חברות ספציפיות. כלומר שאם בקשה אחת של הרגולטור האמריקאי חסומה, זה אומר שדרישת החוק לא מתקיימת. כדי להראות שהוא רציני, פרסם ה-SEC בחודש שעבר "רשימה זמנית" של חברות סיניות שעלולות לעמוד בפני מחיקה. התוצאה הייתה ירידה חדה במניות ברשימה, ובהן Baidu, Futu Holdings Limited, Nocera, iQIYI וגם CASI Pharmaceuticals.
נזכיר גם שבשנה שעברה החל יצא הממשל הסיני למסע של רגולציה על החברות הסיניות, ואף ביקש למשל מדידי להימחק מהמסחר מיד לאחר ההנפקה, ואף מייסד עליבאבא ג'ק מא נעלם לזמן מה והשמועות היו כי אחראי לכך הממשל. בשורה התחתונה, התוצאה של הלחץ של הממשל על החברות הובילה להתרסקות של יותר מ-50% במניות הללו.
- 2.ש 02/04/2022 12:44הגב לתגובה זוהאם זה ישפיע על אלטשולר שמחזיקה בסיניות
- מחר בבוקר המניה טסה למעלה, ב״ה , שיהיה שבוע מוצלח 03/04/2022 00:20הגב לתגובה זומחר בבוקר המניה טסה למעלה, ב״ה , שיהיה שבוע מוצלח
- 1.מיכה 02/04/2022 10:07הגב לתגובה זואולי תהיה כתבה מה יקרה למניות הסיניות שיוצאו מWALL STREET ויסחרו במקומות אחרים.האם ניתן לסחור במניות.דרך בית השקעות?
- רקאים יש להן רישום כפול בהונג קונג . (ל"ת)שגיא 02/04/2022 19:53הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
