ועדת הרווחה אישרה הצעת ח"כ ינון אזולאי להנחה אוטמטית מארנונה לאזרחים ותיקים

רבים מאזרחים אינם מודעים לזכויתיהם או מתקשים להגיש מדי שנה את הבקשות להנחה בארנונה לה הם זכאים ומאבדים את זכויותיהם; הקואליציה הצטרפה להצעת ח"כ ינון אזולאי להצעת החוק שנועדה לשנות את המצב
גיא טל | (1)

אזרחים וותיקים רבים לא מודעים לעיתים לזכויותיהם, בין השאר להנחות מארנונה להן הם זכאים בתנאים מסויימים, והעיריות לא תמיד טורחות לעדכן אותם ולפעול למיצוי זכויותיהם. כמו כן, עד כה נדרשו למילוי בקשה מחדש מדי שנה, מה שהקשה על רבים מהאזרחים המבוגרים לקבל את ההנחות המגיעות להם. ינון אזולאי מתנועת ש"ס יזם חוק לשינוי המצב, והממשלה, בשיתוף פעולה נדיר עם יוזמת ח"כ מהאופוזציה הצטרפה להצעה.

מדוברות הכנסת נמסר כי ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ראשון) לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק, הממשלתית והפרטית, ומעתה תתקיים הנחה אוטומטית בארנונה לאזרחים ותיקים. הצעד מתייחס רק לאלו המקבלים הבטחת-הכנסה ולכן מקבלים 100% הנחה ולאלו המשתכרים פחות משכר המינימום ומקבלים 30% הנחה, ורק מגיל 70. 

יוזם החוק, ינון אזולאי מסר: "זהו יום מרגש, צודק ומוסרי שבו התגלתה שותפות-אמת עם יו"ר הוועדה והשרה מירב כהן, הביטוח הלאומי, מרכז השלטון המקומי והאוצר". 

לדברי יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום ממפלגת העבודה: "המדינה צריכה לפעול באופן יזום למיצוי הזכויות של הקשישים, להגיע אליהם וליידע אותם על זכויותיהם – ולוודא שהם מקבלים אותם". לדבריה, יש לקבוע כי כל בן 67 ומקבל הבטחת-הכנסה יקבל חידוש הנחה אוטומטי, וכן לבטל את הצורך בהצהרה מדי שלוש שנים – הקיימת כיום – על אי-שינוי בהכנסות. על פי ההחלטה, מקבלי הבטחת הכנסה יצטרכו להגיש בקשה-להנחה פעם אחת בלבד, והשאר יגישו בקשה מחודשת ואחרונה בגיל 70. 

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, הדגיש את הבעייתיות מעצם דרישת הגשת הבקשה, בעוד שלאנשים נכים וקשישים, ההגשה היא ההליך קשה. "רשויות מעוטות-יכולת לא מבצעות מיצוי יכולת לאנשים אלו, ודורשות הגשת בקשה-מחדש של ההנחה בארנונה. הצענו למרכז השלטון המקומי שאנו על חשבונינו נעביר את מאגר המידע של הזכאים. חייבים לפשט את ההליך – כי מה שלא יהיה פשוט – פשוט לא יהיה". 

 

לפי עו"ד סורל הרלב, היועץ המשפטי של המשרד לשוויון חברתי, בדיון הקודם בנושא, הנחה בארנונה לאזרח ותיק תלויה במבחן הכנסה אך נדרשת הוכחה מדי שנה לזכאות. לפי בדיקת המשרד, רק ל-4% מהאוכלוסייה משתנה ההכנסה במשך השנים בצורה השוללת את ההנחה, ולא צריך בגללם לחייב הוכחה-מחדש ל-96% מהאזרחים הוותיקים. "משרדי הפנים והאוצר וכן רשות המיסים הסכימו שזו עלות זניחה - שהמדינה יכולה לספוג, ולכן הצעתנו שעד גיל 75 צריך לבקש הנחה בארנונה מדי שלוש שנים, ואחרי גיל זה – ההנחה תתחדש אוטומטית". לדבריו, יש למעלה ממיליון אזרחים ותיקים – ומתוכם כ-200 אלף מקבלי הבטחת הכנסה.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד החברי כנסת החרוצים ביותר (ל"ת)
    עמי 13/02/2022 23:18
    הגב לתגובה זו
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?

פרופ' אמיר ירון מתעתע בציבור - מדבר על החלשת הבנקים, בפועל הוא רק חיזק אותם ופגע בציבור; האם 10 מיליונים איש אנונימיים פחות חשובים מעשרות החברים והמכרים של הנגיד במערכת הבנקאית? בסוף הכל אישי

מנדי הניג |

הבנקים חזקים - הציבור חלש. אין מספיק תחרות, והבנקים מצפצפים עלינו - אפס על ריבית עו"ש ביתרת זכות, 12.2% על ריבית עו"ש ביתרת חובה. הנגיד ובנק ישראל מסבירים לנו שהם עושים הכל כדי לשנות את זה - הם מסבירים את זה כבר שנים, אבל שום דבר לא השתנה למעט דבר אחד - הרווחים של הבנקים. הם שוברים מדי שנה שיאים. על חשבוננו.

וכך מגיע היום הנגיד, פרופ' אמיר ירון לכנס על תמורות בשוק האשראי הקמעונאי ומסביר על הפעולות של הבנק, ההצלחות, הכיוון קדימה. אפשר להתרשם, וננסה להיות עדינים שהנגיד לא ממש מבין את הסיטואציה או מנסה לייצר נרטיב שגוי בעם. האמת היא שהאחריות עליו והוא לא שינה את יחסי הכוחות בין הבנקים לציבור - אפילו ההיפך. בתקופתו הבנקים הפכו לחזקים עוד יותר. הוא זה שאשם במצב לצד צמרת בנק ישראל שהמוני ישראלים לא מקבלים ריבית על העו"ש וזו רק דוגמה. מאות סעיפים של עמלות מיותרות ויקרות לצד ניצול ועושק של ציבור הדיוט, מטשטשים את היכולת לבדוק ולהבין על מה הציבור משלם. בנק ישראל יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה. הוא מדבר גבוה על הרצון לשמור על עצמאיות הבנקים - אם בעולם המערבי עושים כך, גם אצלנו אפשר, כשנזכיר לנגיד שאצלנו השוק לא תחרותי ולכן רגולטור יכול וצריך להתערב.

אבל זה לא האינטרס של הנגיד. הוא רוצה ללכת לישון כל לילה כשהוא רגוע לחלוטין שאין שום סכנה ליציבות הבנקים והדרך לעשות זאת היא לפטם אותם ברווחים. הנגיד הוא המנכ"ל על של הבנקים. הוא קובע את הרווחים שלהם דרך המרווחים על הבנקים, דרך עמלות, דרך קביעת התחרות, דרך קביעת מבנה השוק המקומי, השחקנים בו ותעריפי העמלות והריביות. כשהוא רואה שהריבית היא אפס, והוא מדבר על כך שהוא משנה את יחסי הכוחות בין הבנקים לבין הציבור, מצופה שיורה על ריבית על העו"ש. הבנקים ירוויחו במקום 16% על ההון "רק" 14% (הם בתשואות שיא על ההון). מספיק שהבנקים ישלמו כ-2.5%-3% על העו"ש כדי לשנות משמעותית לובה את המאזן כוחות בין בנקים לציבור - הוא בוחר לא לעשות זאת. למה לריב עם החברים שלך? 10 מיליון איש הם אנונימיים בלי שמות, אבל את עשרות הבכירים במערכת הבנקאית הוא מכיר אישית. 

אז הנה דברי הנגיד, איכשהו הם לא ממש מתחברים למציאות - "הצעדים השונים שאנו נוקטים מהווים מהלך סדור שמטרתו לייצר שוק אשראי תחרותי, מגוון וחדשני בו הכוח עובר לצד של הצרכן וכושר המיקוח שלו מול ספקי האשראי השונים, מתעצם. אנחנו פועלים כדי להעביר את הכוח מספקי האשראי והבנקים לציבור הלווים. הדרך לכך נשענת על שני צירים מרכזיים.

"הציר הראשון עוסק בהעצמת כוחו של הצרכן ביחס למידע הפיננסי שלו. בעידן המודרני, מידע הוא אחד הנכסים החשובים ביותר. הוא מאפשר לגופים פיננסיים להבין את צורכי הלקוח, להעריך סיכונים בצורה מיטבית, להציע מוצרים מותאמים ולפעול בסביבה תחרותית והוגנת יותר.