ויאטריס - מנייה זולה מאוד, עם סיבות טובות לכך
יש חברות שבוול סטריט פשוט לא אוהבים, ולא משנה כמה מאמצים ישקיעו אותן חברות בניסיון לשנות את פניהן. חברה כזו היא VIATRIS (סימול: VTRS), החברה אשר נוצרה מהמיזוג בין חברת מיילאן הזכורה לנו כל כך כנמסיס של טבע -1.91% בעולם הגנריקה, לבין חטיבת Upjohn הגנרית של PFIZER .
לאחר שנה קשה ב-2020, ויאטריס דווקא התחילה את השנה הנוכחית באופן סביר, כאשר התוצאות הכספיות לרבעון הראשון של השנה עמדו בציפיות בסך הכול. הרבעון הראשון של ויאטריס נהנה ממגמות עסקיות חזקות של פעילות Upjohn בסין; מכירות מוגברות של מוצר האפיפן של מיילאן ("בזכות" תגובות לחיסוני קורונה); ביצועים חזקים של פורטפוליו המוצרים של אספן אשר נרכש בספטמבר אשתקד; והשקת מוצרים חדשים כמו ה-Yupelri.
ולמרות זאת, הנהלת ויאטריס צופה כי שנת 2021 תהיה שנת שפל במונחי מכירות (17.2-17.8 מיליארד דולר בלבד, כלומר התכווצות של 4%, ובהשוואה לתחזית המקורית של 19-20 מיליארד דולר אשר ניתנה עם המיזוג אשתקד); EBITDA (6.0-6.4 מיליארד דולר, קרי צניחה של 9%); ותזרים מזומנים חופשי. ואילו לגבי שנת 2022 ואילך, החברה אינה מספקת תחזיות פיננסיות כלשהן.
הבעיה היא כי חלק מן הגורמים אשר עומדים בבסיס התחזיות המונמכות לשנת 2021, עלולים ללוות את ויאטריס גם לתוך 2022: תוכנית השיפוי הרפואי האוניברסלי בסין עשויה להיות מיושמת במהלך המחצית השנייה של השנה הנוכחית, כלומר קיים פוטנציאל להמשך הלחץ על הפעילות המסורתית של Upjohn בסגמנט בתי החולים. בנוסף, אמנם עיקר ההשפעה השלילית של אובדן בלעדיות לתרופות כמו ה-Perforomist בארה"ב וה-Lyrica ביפן תורגש השנה, אך עדיין תיתכן שחיקת מחירים גנרית מתונה יותר בשנה הבאה. כמו כן, התחזית של ויאטריס למכירות של מוצרים חודשים בהיקף שנתי של 600 מיליון דולר, מתקזזת פחות או יותר עם הצפי לשחיקת הכנסות ממוצרים קיימים (4%-3%, כלומר כ-500-700 מיליון דולר).
- הדובים שוב ניצחו: הנאסד"ק ירד 3.2%, אפל 5% וטסלה 9%
- ויאטריס - המתחרה של טבע - לא מעניינת, אפילו לא היום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבט מודאג אל השנים הבאות של ויאטריס הינו גם מוצדק למדי, נוכח הביצועים ההיסטוריים העגומים של שני רכיבי המיזוג של ויאטריס: מחד, Upjohn מצויה במגמת התכווצות מתמשכת. מאידך, חברת מיילאן, על בסיס stand alone, לא הצליחה להציג צמיחה בהכנסות כבר מעל לחמש שנים, וזאת למרות ביצוע רכישות בהיקף של 15 מיליארד דולר (!) והשקת מוצרים חודשים בהיקף של יותר ממיליארד דולר בשנים 2018-2020 (גרסאות גנריות לקופקסון, Advair ,Neulasta ו-Tecfidera).
נהפוך הוא: מכירותיה של מיילאן, על בסיס stand alone, עמדו בשנת 2020 על כ- 11.5 מיליארד דולר, כלומר מתחת לרמת ההכנסות של שנת 2017; ה-EBITDA המתואם של מיילאן הגיע אשתקד ל-3.5 מיליארד דולר, קרי רמה הדומה לשנת 2016; ותזרים המזומנים החופשי (FCF) המתואם של מיילאן, למעשה נותר אשתקד בלא שינוי לעומת שנת 2015.
באשר לפוטנציאל הצמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות (M&A), לויאטריס יש משאבים הוניים מוגבלים לכך בשלוש השנים הקרובות, וזאת אם לוקחים בחשבון את צפי תזרים המזומנים החופשי (FCF) המצטבר עד לסוף שנת 2023 – כ-10 מיליארד דולר, בניכוי הפחתת החוב המתוכננת (6.5 מיליארד דולר) ותשלומי הדיבידנד החזויים (2 מיליארד דולר). ואכן, להנהלת הנהלת ויאטריס אין תוכניות מוצהרות מהותיות ביחס למיזוגים ורכישות ולפיתוח עסקי.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ובהקשר להפחתת החוב של החברה, אז נוכח הפחתת החוב המתוכננת כאמור בסך של 6.5 מיליארד דולר, ויאטריס מחויבת כיום ליעד ארוך טווח של יחס חוב ל-EBITDA הנמוך מ-2.5, אך יעד זה לא יושג לפני שנת 2023.
בשורה התחתונה, מעבר לאנטגוניזם ההיסטורי שמעוררת הנהלת ויאטריס בראשות היו"ר רוברט "בוב" קורי, וול סטריט רחוקה מלהשתכנע באטרקטיביות הסיפור של ויאטריס, בוודאי לא לפני שנראה מספר רבעונים רציפים של צמיחה ורווחיות יציבה. נטל ההוכחה, כי הישות החדשה של ויאטריס מסוגלת להתמודד עסקית טוב יותר מאשר מיילאן לבדה וכי המודל העסקי של החברה אינו מצוי בדעיכה סיסטמטית, טרם הורם.
רק לאחר שויאטריס באמת תהיה מסוגלת "להוכיח את עצמה", כלומר להציג צמיחת מכירות שטוחה עד מתונה, וצמיחה ב-EBITDA בשיעור חד-ספרתי נמוך עד בינוני על פני מספר שנים, בשילוב של מיצוב מחדש של פורטפוליו המוצרים תוך הקטנת החשיפה לגנריקה ולמוצרים ההיסטוריים - או אז ניתן יהיה להצדיק ולצפות למכפילים גבוהים יותר (מיילאן נסחרת כיום לפי מכפיל רווח נקי של 4...), ולעליית ערך אמיתית במניית ויאטריס. עד אז, אלטרנטיבות השקעה לויאטריס בסגמנט הגנריקה / specialty pharma, מניות כמו BAUSCH HEALTH COMPANIES INC וטבע, תמשכנה להיות עדיפות.
- 2.הקורא 08/07/2021 22:17הגב לתגובה זונשמח לקרוא סקירה עדכנית על טבע ממך.
- 1.dw 06/07/2021 11:35הגב לתגובה זובסקירה הבאה אם אפשר יהיה פיסקה נוספת עם השוואה לטבע זה עשוי להיות נפלא, וכנראה יעניין עוד יותר את הקוראים הישראלים. מיילן מזה שנים יותר חזקה בדיבורים מאשר בביצועים עיסקיים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
