סימנים להתמתנות בצמיחה
אינדיקציות נוספות ששיא הצמיחה מאחורינו - בהמשך לנתונים השבוע על ירידה בהוצאות בכרטיסי אשראי בישראל בחודש מאי (מנוכה עונתיות) אתמול פרסמה הלמ"ס נתון על ירידה גם בפדיון רשתות השיווק בתקופה של מרץ-מאי, כשסביר להניח שרובה התרחש במאי.
תרמה לו במיוחד ירידה בפדיון רשתות המזון בקצב שנתי בתקופה של 7.5%- (נתוני מגמה). מי שעוד תיאר אתמול התמתנות הוא המדד המשולב של בנק ישראל לחודש מאי, שירד ל-0.24%, הרמה הנמוכה מאז הסגר בחודש ינואר ובלטה בו התמתנות חדה ביבוא מוצרי צריכה (אף שעדיין בהתרחבות נאה).
בארה"ב יפורסם היום סקרי מנהלי הרכש בתעשייה (ISM) שלפי הערכות יתאר גם הוא התמתנות קלה. אתמול פורסם בארה"ב סקר דומה מצומצם, לאיזור שיקגו, שהציג חולשה מפתיעה מאד, החדה ביותר מאז אפריל 2020, למרות אגב המשך דיווח על עליית מחירים. לסיכום, הכלכלה העולמית עדיין בהתרחבות מהירה אך מתחילה "לנחות", נחיתה שלפי הערכות תימשך עד ל-2023, שם תתבסס סביב מגמת הצמיחה הרב שנתית, השאלה אם הנחיתה באמת תהיה רכה? שאלה נוספת היא באיזה שלב ישתחררו בדרך צווארי הבקבוק, ומה השחרור יגלה לנו לגבי ש"מ החדש. בהקשר הזה תשומת לב רבה מופנית כיום לענף הרכב:
היום יפורסמו בארה"ב נתוני מכירות הרכבים החדשים, לאחר שבמהלך המשבר קריסתם הפכה לאחד מסמליו, כשטירלל את מדד המחירים לצרכן, השפיע מהותית על נתוני התמ"ג, על ההכנסות ממיסים ואף על עלות תשומות העסקים. אזכיר שבחודשים האחרונים ראינו התאוששות חדה מאד במכירות כלי רכב בארה"ב, לרמות גבוהות מאלה טרום הקורונה, אך ה"בור" במכירות מהמשבר ועדיין גדול ושוק היד שניה עדיין רותח. המכירות הגבוהות יתקשו להתמיד לאור רמת המלאיים הנמוכה, המחסור בשבבים ליצור, וזה עוד לפני שלקחנו בחשבון שיבושים מחודשים של הקורונה:
- IBI: שוק האנרגיה המתחדשת יהנה מהמשבר הגאופוליטי באירופה
- אקסלנס מעניקים אפסייד של 21% למניית שיכון ובינוי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממספרים את הוריאנטים של קורונה, האם הם מסלימים? - הוריאנטים הראשונים של הקורונה קיבלו שמות, כמו הוריאנט הבריטי ואחריו הדרום אפריקאי, אך כשהמספר שלהם גדל עברו לאותיות יווניות - אלפא (בריטניה), בטא (דרום אפריקה), גמא ( ברזילאית), וכעת דלתא (הודית). עד כה לפי נתונים של ארגון הבריאות העולמי הוריאנטינים נעשים יותר ויותר מדבקים, אך יש גם טענות שפחות קטלניים. למרות אמצעי הזהירות של קובעי המדיניות שוק ההון לא נלחץ למשמע סיפורי הוריאנטים, האם זאת שאננות או פשוט ניתוח קר? האם שילוב של מדבק יותר וקטלני פחות הוא לא בעצם שפעת? כאמור בעבר, השוק אולי לוקח בחשבון שחששות מקורונה עשויות להרתיע את קובעי המדיניות מהידוק, אבל נראה שלא רק אותם:
מחר יפורסמו נתוני שוק העבודה בארה"ב, כשמדגם מקדים אתמול של ADP הראה על המשך התאוששות מהירה, במיוחד בענפי התיירות והפנאי. ציפיות דומות יש גם לגבי הנתון הרשמי מחר, שצפוי לתאר ירידת שיעור האבטלה מ-5.8% ל5.6%. סקר חדש בארה"ב ומעניין מראה שאחת הטענות העיקריות של מובטלים לכך שאינם ממהרים לקפוץ על המשרות הפנויות הרבות היא עדיין החשש שהקורונה פה, מה שאומר שסיפורים על וריאנט נוסף בהחלט עשויים ליצר ריצפה לירידת שיעור האבטלה מהכיוון של מחפשי העבודה ולא של המעסיקים, גם בתום הסיוע הכלכלי למובטלים.
- 1.ג'ק 05/07/2021 18:01הגב לתגובה זוהאיש חי בפלנטה אחרת . הבורסות בשיא כל הזמנים . ההיי טק חוגג, הנפקות ,שופכים טריליונים לצמיחה (תשתיות ומה לא ? ! )
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
