ליתיום למחצה: הסחורה חמה, אבל מה יהיה עם המחסור בשבבים?
מחיר הליתיום עלה מרמה של 46,441 יואן (7,071 דולר) לרמה של 85 אלף יואן (12,943 דולר). או עלייה של 83% במחיר הסחורה, שכמו מרבית הסחורות האחרות, חוותה וכנראה שתמשיך לחוות ראלי מדהים, בשל הצפי לעלייה גלובלית בהשקעה בתשתיות, כמו גם עליית מחירי השינוע, בעיקר הימיים, שעלו בעקבות הזעזועים של הקורונה מרמה של 2,000 דולר לקונטיינר לכ-9,000 דולר לקונטיינר. עדיין, מחיר הליתיום עוד רחוק מהשיאים שלו ב-2017, אז עמד המחיר על קרוב ל-26 אלף דולר לטון.
העניין עם ליתיום היא שהמתכת הזו היא המרכיב החשוב ביותר בסוללות של רכבים חשמליים, אלה שהופכים לאט לאט לתחליף לנפט של המאה ה-21. כורות הליתיום הגדולות בעולם מזהירות כבר זמן רב שהן לא יצליחו לעמוד בביקושים הגוברים מצד יצרניות הרכב הגדולות, מה שצפוי להמשיך וללחוץ למעלה את מחיר הליתיום.
הצפי ללחץ הזה גרם ללא מעט משקיעים להשקיע במתכת, בשל הידיעה כי גם אם יימצאו מכרות ליתיום נוספים בעולם, יקח שנים עד שאלה יהפכו למבצעיים. עכשיו, שתי היצרניות הגדולות בעולם, שוב חוזרות ומזהירות מפני עלייה במחירים, אבל צריך לקחת את התחזית שלהן עם כוכבית. נגיע לזה.
כורת הליתיום הגדולה בעולם, ג'יאנגשי גאנגפנג, והספקית של טסלה (TSLA) וב.מ.וו. (BMWYY) צופה שהמחיר ימשיך לעלות, ככל שיימשכו הביקושים הגבוהים. ואכן הביקושים גבוהים. בכל רבעון טסלה מוכרת ומוסרת יותר רכבים, וכך גם מתחרותיה, כולל ענקיות הרכב הגלובליות, כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), שמגבירות את נוכחותן בשוק הרכבים החשמליים.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגאנגפנג מצפים שהמכרה החדש והענק בארגנטינה, שממנו יפיקו 40,000 טון ליתיום בשנה, יתחיל להיות מבצעי במחצית הראשונה של 2022. המכרה הזה לבדו יהווה רבע מכל הכרייה של החברה, שכרגע עומד על 120,000 טון בשנה.
איך ישפיע מחסור השבבים על הליתיום?
אבל למה צריך לקחת את התחזיות עם כוכבית? א. כי אנחנו למודי קורונה. ב. כי שוק הרכבים החשמליים מסובך בתסבוכת אחרת לגמרי. מחסור השבבים העולמי גרם ללא מעט חברות, בהן כל החברות שצוינו למעלה, לעצור עבודה במפעלים ובפסי ייצור של רכבים באופן כללי. נכון המחקר והפיתוח לא נפסק, אבל זה לא מה שחשוב.
המשמעות של המחסור תהיה ירידה במסירות של רכבים חדשים ועלייה במחירים של הרכבים שמיוצרים היום. המחסור צפוי להסתיים רק בסוף השנה, אבל הפקק שנוצר והלחץ על היצרנים יעלה את המחירים של כלל המוצרים מבוססי הצ'יפים. כלומר כמעט כל מכשיר אלקטרוני שאנחנו מכירים.
- שוק העבודה בארה״ב קופא: החברות מעדיפות להמתין ולא לגייס
- וול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
- 4.חיים 07/04/2021 08:07הגב לתגובה זוסקטור בהמראה ......
- 3.בועז 06/04/2021 14:05הגב לתגובה זוהטכנולוגיה של חברת אלקטריאון מפחיתה את גודל ומשקל הסוללה שזה למעשה הרכיב היקר ברכב החשמלי
- 2.לילי 06/04/2021 13:59הגב לתגובה זויש שתי קטגוריות לרכבים חשמליים - רכבי יוקרה ורכבים כלכליים. מחירי דלק יורדים יקטין את הכדאיות של רכבים חשמליים כלכליים .
- 1.ריקי 06/04/2021 12:52הגב לתגובה זוכאשר אין חמאה למריחה , מחפשים תחליפים אחרים.
סין עוברת למתקפה - מדיניות כלכלית מרחיבה בשנה הבאה
סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, כדי להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית
סין מתכננת לאמץ מדיניות פיסקלית מרחיבה בשנת 2026, במטרה להניע מחדש את הצמיחה הכלכלית. על פי הצהרה רשמית של משרד האוצר, הממשלה מתכננת הרחבה ניכרת של ההוצאה התקציבית. המדיניות החדשה באה על רקע אתגרים כלכליים מורכבים, ובראשם משבר נדל"ן ממושך ולחצים חיצוניים הולכים וגוברים לרבות מלחמת המכסים מול ארה"ב, אם כי חשוב להדגיש כי סין מצאה תחליפים לשוק האמריקאי, ומול ירידה משמעותית במכירות לארה"ב היא מעלה מכירות בשווקים אחרים בעולם.
השקעות אסטרטגיות במגזרי העתיד
ההשקעות הממשלתיות יתמקדו בתחומים אסטרטגיים: ייצור מתקדם, חדשנות טכנולוגית ופיתוח הון אנושי. צעדים אלו חיוניים כדי להשאיר את סין תחרותית בשווקים העולמיים וגם כדי להתגבר על משבר הנדל"ן שקיים במדינה שפוגע בתעסוקה ובביקושים הפנימיים.
משרד האוצר הסיני הדגיש כי הביקושים המקומיים יהוו את עמוד השדרה של הצמיחה ב-2026. התכנית כוללת צעדים להגדלת הכנסות משקי הבית ועידוד הצריכה, תוך הפחתת התלות ביצוא והשקעות זרות. בין היוזמות הבולטות: תכנית לאומית להחלפת מוצרי צריכה, המעניקה סובסידיות לרכישת מכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה. התכנית כבר הניבה תוצאות מרשימות, עם עלייה ניכרת בהיקף הרכישות באזורי הפריפריה.
משרד האוצר הסיני מתכנן גם לשפר את מנגנון הנפקת אגרות החוב הממשלתיות, במטרה להבטיח יעילות מירבית והגברת גמישות בניהול התקציב. שינוי זה מגיע על רקע מגבלות המדיניות המוניטרית - עם שיעורי ריבית נמוכים שאינם מאפשרים הפחתה נוספת, הכלים הפיסקליים הופכים למרכזיים יותר. המהלך שם את סין בניגוד למדיניות מצמצמת שאימצו כלכלות רבות אחרות, תוך ניסיון לאזן בין יציבות פיננסית לבין תמריצי צמיחה.
- הרובוטים ישקמו את אירופה? הבנק המרכזי ייעזר ב-AI לטיפול באינפלציה
- כצפוי: הפד' העלה את הריבית ב-0.75%; הריבית בארה"ב עומדת על 4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההחלטה להרחיב את ההוצאה הממשלתית משקפת הבנה עמוקה של המורכבות הכלכלית. כמדינה בעלת היקפי הייצור והצריכה הגדולים בעולם, סין מכירה בצורך להתאים את המדיניות באופן שוטף. בשנה שחלפה, למשל, המדינה סייעה לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הלוואות בערבות ממשלתית, צעד שסייע לשמר רמות תעסוקה יציבות.
עובדים צעירים נכנסים לשוק העבודה, קרדיט: גרוקשוק העבודה בארה״ב קופא: החברות מעדיפות להמתין ולא לגייס
למרות המשך הצמיחה הכלכלית, ארגונים בוחרים לשמור על מצבת עובדים רזה, להקפיא גיוסים ולהישען על טכנולוגיה ובינה מלאכותית במקום על הרחבת כוח האדם
שוק העבודה האמריקאי נכנס לשנת 2026 כשהגישה הדומיננטית בקרב החברות היא להימנע מגיוסים מיותרים. לאחר תקופה ארוכה של אי־ודאות, חברות רבות מעדיפות לשמור על מבנה ארגוני רזה, להאט החלטות כוח אדם ולהתבסס יותר על טכנולוגיה ואוטומציה במקום על עובדים חדשים.
לפי תחזיות של אתר הדרושים Indeed, קצב הגיוס בשנה הקרובה צפוי להיות נמוך במיוחד, עם צמיחה שולית בלבד במספר המשרות. ההערכה היא שחברות רבות אינן רואות צורך להרחיב את כוח האדם גם אם הפעילות העסקית תימשך. כבר כעת ניתן לראות הצהרות פומביות שממחישות את המגמה. שופיפיי, אחת מחברות האי־קומרס הבולטות, הודיעה כי בכוונתה לשמור על מצבת עובדים יציבה גם בשנה הקרובה, לאחר יותר משנתיים ללא גידול בכוח האדם. גם Chime, חברת פינטק הצומחת במהירות, אותתה כי אינה מתכננת הרחבות משמעותיות.
עמדה דומה עלתה בכנס של מנכ"לים שנערך בניו יורק ביוזמת בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת ייל. בסקר שנערך בקרב המשתתפים, 66% מהמנהלים השיבו כי הם מתכננים להקפיא גיוסים או אף לצמצם את מספר העובדים, בעוד שרק כשליש ציינו כי בכוונתם לגייס עובדים חדשים.
״נחכה ונראה״
מנהלים בענף ההשמה מתארים אווירה של "נחכה ונראה". לדבריהם, חוסר הוודאות סביב הכלכלה, המדיניות המוניטרית והשפעת הבינה המלאכותית מוביל חברות להעדיף השקעה בהון ובמערכות טכנולוגיות על פני הרחבת כוח האדם. הזהירות הזו באה לידי ביטוי גם בנתונים המאקרו־כלכליים. שיעור האבטלה בארה"ב עלה בנובמבר ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר בארבע השנים האחרונות. אף שמדובר עדיין ברמה שאינה נחשבת גבוהה היסטורית, העלייה מאותתת על היחלשות מסוימת בשוק העבודה.
- האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר , המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך 2025 נוספו משרות בעיקר בענפים כמו בריאות וחינוך, אך במקביל מתרבים הסימנים לכך ששוק הצווארון הלבן מאט. תחומים שבעבר הובילו את הגיוס כמו טכנולוגיה, שיווק, ניתוח נתונים ופיתוח תוכנה מציגים ירידה חדה בפרסומי משרות חדשות. חברות גדולות ומוכרות תרמו לתחושת הקיפאון. אמזון, ורייזון, טארגט ו־UPS ביצעו קיצוצים במשרות משרדיות בחודשים האחרונים. מהלכים אלה חיזקו את תחושת חוסר הביטחון בקרב עובדים מקצועיים, גם בענפים שנחשבו עד לאחרונה ליציבים.
