ליתיום למחצה: הסחורה חמה, אבל מה יהיה עם המחסור בשבבים?
מחיר הליתיום עלה מרמה של 46,441 יואן (7,071 דולר) לרמה של 85 אלף יואן (12,943 דולר). או עלייה של 83% במחיר הסחורה, שכמו מרבית הסחורות האחרות, חוותה וכנראה שתמשיך לחוות ראלי מדהים, בשל הצפי לעלייה גלובלית בהשקעה בתשתיות, כמו גם עליית מחירי השינוע, בעיקר הימיים, שעלו בעקבות הזעזועים של הקורונה מרמה של 2,000 דולר לקונטיינר לכ-9,000 דולר לקונטיינר. עדיין, מחיר הליתיום עוד רחוק מהשיאים שלו ב-2017, אז עמד המחיר על קרוב ל-26 אלף דולר לטון.
העניין עם ליתיום היא שהמתכת הזו היא המרכיב החשוב ביותר בסוללות של רכבים חשמליים, אלה שהופכים לאט לאט לתחליף לנפט של המאה ה-21. כורות הליתיום הגדולות בעולם מזהירות כבר זמן רב שהן לא יצליחו לעמוד בביקושים הגוברים מצד יצרניות הרכב הגדולות, מה שצפוי להמשיך וללחוץ למעלה את מחיר הליתיום.
הצפי ללחץ הזה גרם ללא מעט משקיעים להשקיע במתכת, בשל הידיעה כי גם אם יימצאו מכרות ליתיום נוספים בעולם, יקח שנים עד שאלה יהפכו למבצעיים. עכשיו, שתי היצרניות הגדולות בעולם, שוב חוזרות ומזהירות מפני עלייה במחירים, אבל צריך לקחת את התחזית שלהן עם כוכבית. נגיע לזה.
כורת הליתיום הגדולה בעולם, ג'יאנגשי גאנגפנג, והספקית של טסלה (TSLA) וב.מ.וו. (BMWYY) צופה שהמחיר ימשיך לעלות, ככל שיימשכו הביקושים הגבוהים. ואכן הביקושים גבוהים. בכל רבעון טסלה מוכרת ומוסרת יותר רכבים, וכך גם מתחרותיה, כולל ענקיות הרכב הגלובליות, כמו פולקסוואגן (VWAGY), ג'נרל מוטורס (GM) ופורד (F), שמגבירות את נוכחותן בשוק הרכבים החשמליים.
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- הסכם סחר? אל תמהרו לפתוח את השמפניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגאנגפנג מצפים שהמכרה החדש והענק בארגנטינה, שממנו יפיקו 40,000 טון ליתיום בשנה, יתחיל להיות מבצעי במחצית הראשונה של 2022. המכרה הזה לבדו יהווה רבע מכל הכרייה של החברה, שכרגע עומד על 120,000 טון בשנה.
איך ישפיע מחסור השבבים על הליתיום?
אבל למה צריך לקחת את התחזיות עם כוכבית? א. כי אנחנו למודי קורונה. ב. כי שוק הרכבים החשמליים מסובך בתסבוכת אחרת לגמרי. מחסור השבבים העולמי גרם ללא מעט חברות, בהן כל החברות שצוינו למעלה, לעצור עבודה במפעלים ובפסי ייצור של רכבים באופן כללי. נכון המחקר והפיתוח לא נפסק, אבל זה לא מה שחשוב.
המשמעות של המחסור תהיה ירידה במסירות של רכבים חדשים ועלייה במחירים של הרכבים שמיוצרים היום. המחסור צפוי להסתיים רק בסוף השנה, אבל הפקק שנוצר והלחץ על היצרנים יעלה את המחירים של כלל המוצרים מבוססי הצ'יפים. כלומר כמעט כל מכשיר אלקטרוני שאנחנו מכירים.
- מניית Plug Power מזנקת 60% בשמונה ימים: האם מדובר בשורט סקוויז קלאסי?
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה שתזנק מחר ב-5% למרות דילול המשקיעים
- 4.חיים 07/04/2021 08:07הגב לתגובה זוסקטור בהמראה ......
- 3.בועז 06/04/2021 14:05הגב לתגובה זוהטכנולוגיה של חברת אלקטריאון מפחיתה את גודל ומשקל הסוללה שזה למעשה הרכיב היקר ברכב החשמלי
- 2.לילי 06/04/2021 13:59הגב לתגובה זויש שתי קטגוריות לרכבים חשמליים - רכבי יוקרה ורכבים כלכליים. מחירי דלק יורדים יקטין את הכדאיות של רכבים חשמליים כלכליים .
- 1.ריקי 06/04/2021 12:52הגב לתגובה זוכאשר אין חמאה למריחה , מחפשים תחליפים אחרים.

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט
כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה
בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט".
סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.

קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית.
- נוקיה מקימה מחלקת בינה מלאכותית ומגייסת מאינטל
- וישראל מובילה עולמית בשימוש ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.
ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
מייסד ברידג'ווטר מזהיר מ"משבר פיננסי" בתוך 3 שנים: "12 טריליון דולר חוב חדש בשנה - והעולם לא רוצה לקנות"
ריי דאליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר אסושייטס ואחד המשקיעים המשפיעים בעולם, מזהיר כי ארה"ב עומדת בפני סיכון חמור ליציבות הסדר המוניטרי הגלובלי. לדבריו, החוב הפדרלי שמגיע כיום ל-37.5 טריליון דולר, מתנפח בקצב שאינו בר-שליטה, והמערכת הפיננסית מתקשה לעכל את גיוסי החוב בהיקפים חסרי תקדים. בנוסף, תשלומי הריבית על החוב צפויים להגיע ל-1.13 טריליון דולר בשנת הכספים 2025, מה שמגביר את הלחץ על התקציב הפדרלי.
ריי
דאליו מזהיר: "משבר חוב חמור בארה"ב עשוי לפרוץ תוך שלוש שנים"
ריי דאליו משנה גישה: "אני מתרחק מאגרות חוב, ורוכש זהב וביטקוין"
בפאנל בפורום Future China הגלובלי בסינגפור, אמר דליו: "אתם רואים את האיום על הסדר המוניטרי. מכלול הגורמים הללו יחד יקבע האם אנחנו עדים לסוף של האימפריה האמריקאית". הציטוט הזה משקף את חששותיו העמוקים, שמבוססים על ניתוח היסטורי של אימפריות קודמות, כמו האימפריה הבריטית, שקרסו תחת עול חוב כבד ומאבקי כוח פנימיים.
- מועדון הזהב: הבנק הסיני ממשיך לרכוש זהב; האם המטרה היא להפיל את הדולר?
- המיליארדר שחזה את 2008 מזהיר: "ארה"ב חוזרת לשנות ה-30 - והפעם זה גרוע יותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גירעון מתמשך, חוב מתנפח: נתונים מדאיגים
דאליו הסביר כי קיים פער קבוע ומתמשך בין ההכנסות וההוצאות בתקציב האמריקאי. הפער הזה מחייב את ארה"ב לגייס חוב חדש בהיקף כולל של 12 טריליון דולר - שילוב של מימון הגירעון, תשלומי ריבית וגלגול חוב קיים. "לשוק העולמי אין את אותה רמת ביקוש לאג"ח אמריקאי, וזה יוצר חוסר איזון חריף בין היצע לביקוש," הדגיש דאליו.