טירוף הוויטמין D: האם נהיה עדים למחסור עולמי בגלל הקורונה?
יותר ויותר ארגונים ומומחים ממליצים לצרוך את ויטמין אור השמש, כשמחקרים ראשוניים מראים שהוא מסייע למנוע התדרדרות של המחלה. כרגע, הקשר הוא אמנם נסיבתי בלבד, אבל מה שבטוח זה שיש חברות רבות שהולכות לעשות מזה הרבה כסף
האם בקרוב נהיה עדים למחסור עולמי בוויטמין D? השמועות והדיבורים על כך שהוויטמין החשוב הזה יכול לנצח את הקורונה, יכול בקלות להוביל להעלאת מחירים, ייצור מוגבר והתרסקות – בדיוק כמו שהיה השנה בשווקי הנפט עם מלחמת המחירים שהביאה את הנפט למחיר שלילי.
יכול להיות מאוד שזה יקרה. כי אם ההמונים בעולם נוהרים לבתי המרקחת כדי לקנות את הוויטמין, מה שקרה גם בסופרים בתחילת המגפה, יקרה גם עכשיו. כלומר מדפים ריקים ואנשים פרטיים שיספסרו ברשתות החברתיות בנוזל היקר במחיר לפי גרם – כזה שצמוד למחיר הזהב פחות או יותר.
רבים תומכים בצריכה מוגברת, בלי קשר לקורונה
מאיפה הטירוף? אז ככה, בזמן האחרון נפוצה שמועה באינטרנט. השמועה אומרת שוויטמין די עוזר למנוע הידבקות בנגיף הקורונה. יש מחקר שאפילו טוען שלחולים מבוגרים עם רמת ויטמין תקינה, יש 50% פחות סיכוי לפתח את הסימפטומים הקטלניים של המחלה. מי שהיה אחראי על המחקר הזה באוניברסיטת בוסטון, קשור בטבור לתעשיית תוספי המזון וקיבל מהם מימון של מאות אלפי דולרים למחקריו בתחום. אז צריך לקחת בערבון מוגבל.
גם יועץ הבית הלבן לקורונה, ד"ר אנתוני פאוצ'י, ממליץ לקחת את הוויטמין כדי לחזק את המערכת החיסונית. רבים חשבו שהוא התכוון שזה יכול למנוע את ההדבקה בקורונה, הוא לא. הוא התייחס לתוסף כתוסף, שמסייע לגוף לחסום ולהילחם ביעילות גבוהה יותר הידבקות בנגיפים. הוא לא מונע. לפחות לא לפי מה שידוע נכון לכרגע.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר, יכול להיות שהוויטמין השכיח הזה הוא תרופת הפלא שלה כולנו חיכינו. אבל יכול להיות שלא. זו האמת. כרגע, הקשר הוא נסיבתי, לאו דווקא סיבתי.אין מספיק נתונים, כך שכל הצהרה היא בגדר השערה בלבד.
עכשיו מתחילים לבדוק אם זה נכון. אוניברסיטת המלכה מארי בלונדון, הודיעה השבוע כי תחל בניסוי שיבדוק איך הגוף מגיב למנות מוגדלות של הוויטמין והאם הוא מסייע לחולים. בשבוע שבו גם צה"ל אומר כי כדאי להתחיל לצרוך ויטמין די, שמסייע לחיזוק מערכת החיסון, אומר לנו כמשקיעים רק דבר אחד: כנראה בקרוב יהיה אפסייד לחברות המייצרות והמשווקות את הוויטמין החשוב הזה. אפילו אפסייד גדול מאוד.
למה? כי אפילו אם השמועות שוויטמין די מסייע להחלים מקורונה אינן נכונות בכלל, זה לא אומר שרבים לא נוהרים בימים אלה לקנות את תוסף התזונה – חוק הקנה בשמועה במיטבו. על פניו יש בזה גם היגיון. בניגוד לחיסונים, מדובר בתחליף ידוע וכמעט שאינו מזיק, מה שעלול להגדיל את הטרנד משמעותית וכמובן שגם את השוק הזה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
שוק ויטמין D יצמח בגלל הקורונה
כעיקרון, השוק הגדול ביותר בעולם לוויטמין די הוא באזור אסיה הפסיפית, כשסין, עם האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם – אבל גם כזו שסובלת יותר מחוסר בוויטמין בשל ההרכב הגנטי של האוכלוסיה – היא גם היצרנית וגם הצרכנית הגדולה ביותר של הוויטמין.
לפני 4 חודשים פורסם מחקר של המכון המוערך MarketsandMarkets, שקבע שתעשיית הוויטמין די העולמית, הנאמדת בכ-1.1 מיליארד דולר ב-2020, צפויה לגדול ב-7% עד לשנת 2025 ולהגיע להיקף של 1.6 מיליארד דולר. אבל אז כאמור, הגיעה השמועה ופרשה לה כנפיים.
ברמות מסוימות זה מאוד חיובי אם יותר אנשים, בעיקר ילדים קטנים ומבוגרים מעל גיל 50, יקחו יותר את הוויטמין החשוב הזה – הכול כמובן לפי הצרכים ולפי מינון של רופא. במינונים נכונים, מדובר בתוסף חשוב.
לרוב, הגוף מייצר את הוויטמין באופן טבעי כשהוא נחשף לקרניים אולטרא סגולות. כלומר אור השמש. זה גם הכינוי שלו, ויטמין אור השמש. כל מי שהיה אבא או אימא, יודע שתינוקות מקבלים תוספי ויטמין די, בשל חוסר היכולת של הגוף לייצר אותו מאור השמש. יש גם אוכלוסיות שסובלות ממחסור בוויטמין והן חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה העולמית.
בין יצרניות הוויטמין הגדולות בעולם נמצאים לא מעט שמות מוכרים. פייזר (PFE), גלקסוסמיתקליין (GSK), סאנופי (SNY), ג'י.אן.סי. (GNC) וגם BASF) BASF) הגרמנית, הן רק חלק מהשמות ברשימת היצרניות הגדולות.
- 11.קורוזיס 14/10/2020 15:48הגב לתגובה זומה רע בחובבנות ?
- 10.דוד 14/10/2020 15:21הגב לתגובה זושמן חמניות וגלטין דגים
- 9.לילי 14/10/2020 14:12הגב לתגובה זוזה בחינם בארץ. רק צריך ללכת כחצי שעה בשמש (לפי דעת המומחים)
- דן 15/10/2020 06:04הגב לתגובה זובים הולכים עם נשק שלוף ומבריחים את משלמי המיסים
- 8.שמוליק 14/10/2020 14:11הגב לתגובה זושממליץ לכל האוכלוסיה הישראלית לקחת תוספים ויטמין D. תכניסו לגוגל תמצאו את זה. יש כל כל הרבה מחקרים נסיבתיים שלא ניתן להתעלם מזה. יש עשרות בכל העולם. בדקו את זה מכל כיווו אפשרי.
- 7.jacob2zur 14/10/2020 13:20הגב לתגובה זוויטמין D כבר מככב כמה שנים במחקרים ופתאום הוא חסר אמל כל העולם וקשור לכל המחלות בעולם אז למה לא רואים רככת נפוצה כמו לפני מאה שנה ? אולי כי ה"נורמה" משקרת ? אולי כי לא צריך כל כך הרבה ויטמין D כמו שהם רוצים ? אולי כי הרופאים המתגוננים רושמים ויטמין D שלא בסל ושעולה הרבה כסף ? מישהו כאן מגלגל מילארדים כבר כמה שנים, עוד לפני הקורונה
- 6.יהודה 14/10/2020 13:18הגב לתגובה זוהניתוחים פה תמיד כל כך הזויים, כאילו זה איזה הברקות אבל בתכלס זו ערימה של שטויות. נראה לך שחברת ענק כמו פייזר או סאנופי תעלה את ערכה בעקבות מכירות של עוד כמה גרושים ויטמין d.??
- 5....היידה עכשיו סיבוב על הויטמין D (ל"ת)עודד 14/10/2020 12:57הגב לתגובה זו
- 4.אידיוט 14/10/2020 12:49הגב לתגובה זוויטמין D מחזק את עצמות ומונע מחלת האוסטאופורוזיס משולב עם התעמלות . במנות גדולות גורם לאבנים בכליות.
- 3.אמיר 14/10/2020 12:37הגב לתגובה זולאופקו יש טיפול על בסיס ויטמין D, קיבלו אישור מFDA להשתמש על חולים.
- 2.גרוע מאד 14/10/2020 12:24הגב לתגובה זוהעלת נושא חשוב מאד וחם בהחלט. אבל רמת הכתבה באיכות נמוכה ביותר. ציינת חברות שאמנם מיצרות את הויטמנין אבל לא ציינת מה ההשפעה של היצור על השורה התחתונה. פייזר היא ענקית תרופות ,כיצד ישפיע ייצור הויטמנין עליה אם בכלל? בקיצור חובבנות לשמה
- 1.וכאן קונסים אנשים בחוף הים (ל"ת)חכמי חלם 14/10/2020 12:21הגב לתגובה זו
- דב 14/10/2020 13:43הגב לתגובה זולכם רק לקטר ולהשמיץ? מה הקשר בין נושא הכתבה לדבריך? האם התכוונת לההיא החשופה שסרבה להנחיות שוטר ועשתה את כל הפרובוקציות בעולם כדי שבמדינות מסודרות היו עוצרים אותה ומגישים נגדה תביעה בעשרות סעיפים אפשריים? לא נמאס לכם רק להשמיץ? אולי קמת הגינות? ואגב, נתניהו לא המציא את המגפה, ולא הפיץ אותה, ואפילו לא גרם לפוסטמה ההיא להתנהג כפי שהתנהגה. ואגב השמש זורחת לא בגלל נתניהו, והוא לא אחראי לכך שעדיין אין גשם. תחזרו למציאות!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
