מלחמה
צילום: Bizportal

דויטשה בנק: סיכוי של 33% לאסון חמור מהקורונה בשנים הקרובות

בבנק סבורים שיש סיכוי גבוה שהאנושות תתמודד בשנים הקרובות עם קטסטרופה בקנה מידה שיעלה על השפעות המגפה. בין האפשרויות: התפרצות שפעת קטלנית, התפרצות הרסנית של הר געש, סופה סולארית וגם מלחמת העולם ה-3
ארז ליבנה | (19)

בשנים האחרונות נוצר באינטרנט טרנד חדש. לקראת כל סוף שנה – אזרחית או יהודית – יש סלוגן אחד מרכזי: "תגמרי כבר". ככה הייתה התחושה ב-2016, 2017, 2018, 2019 וכן גם ואולי במיוחד 2020 – מוכת המגפה העולמית.

 

כל פעם שחשבנו שהמצב חמור, הוא רק הלך והחמיר. כך גם השנה. אבל ייתכן והאנושות תתמודד בשנים הקרובות עם כמה אסונות טבע, שיכולים לגרום למגפת הקורונה, שכבר קטלה למעלה מ-450 אלף בני אדם ברחבי העולם – מאז שהתגלתה בתחילת השנה במחוז ווהאן שבסין.

 

בדויטשה בנק מעריכים שיש סיכוי של 1 ל-3, כלומר 33.3%, לאפשרות כזו. בין האסונות האפשריים שעליהם מצביעים בבנק ניתן למצוא התפרצות של שפעת קטלנית, שתקטול מעל 2 מיליון בני אדם. כמו כן תיתכן התפרצות הר געש בקנה מידה גלובלי, כזה שיהיה בעל אפקט על האקלים ואף עלול לכסות את האטמוספירה בענן געשי.

 

עוד אפשרות היא סופה סולארית, שיכולה לחמם את כדור הארץ ותהיה בעלת השפעה הרסנית על טמפרטורת כדור הארץ והשפעה על מקורות מים. האפשרות האחרונה שמעלים בבנק היא מלחמה עולמית – כלומר מלחמת העולם ה-3. אופטימיים שם.

 

לפי אנליסטים של הבנק, אם נסתכל לשני העשורים הקרובים, ההסתברות להתרחשות אחד מהאירועים הללו, עולה כבר ל-56%. אגב, רעידות אדמה לא הוכנסו לתחשיבים בגלל שהן נחשבות לאירועים נקודתיים.

 

"בסופה סולארית ייתכנו הפסקות חשמל עצומות ושיבוש תשתיות החשמל, מה שיגרום לתגובת שרשרת בשל השבתת בתשתיות קריטיות, בתי חולים וסיוע רפואי בכלל. התקשורת העולמית תיעצר, הרבה שיטות תשלום – כמו במובייל וכרטיסי אשראי - לא יפעלו וגם לווינים יהיו נתונים להשפעות חיצוניות והרסניות", כתבו בבנק.

 

בנוסף, בבנק מציינים שישנה הסתברות של 12% לסופה סולארית בכל עשור, מה שמעלה את ההסתברות להתרחשות שכזו, כלומר הסיכוי קופץ לקרוב ל-50% ב-40 שנה הקרובות. בבנק אגב, לא מציגים אסטרטגיית השקעות לכל אחד מהתרחישים.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    הגעתי ל 32% 22/06/2020 12:03
    הגב לתגובה זו
    הגעתי ל 32%
  • 18.
    אני אומר "תגמרי כבר" לאישתי כל לילה (ל"ת)
    חובב אורגזמות 22/06/2020 08:17
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    יש סיכוי ש50% דויטשה בנק תפשוט רגל (ל"ת)
    אלדד 22/06/2020 07:38
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    YL 21/06/2020 20:41
    הגב לתגובה זו
    אגב מי עדיין לא נעצר ב בנק??????
  • 15.
    Yl 21/06/2020 20:10
    הגב לתגובה זו
    מ המנכ"ל עד אחרון העובדים היו מעורבים ב פרשות חמורות ביותר עדיף לכתב מכובד לא לצרף כתבות מ מחלקת פשע
  • 14.
    אה ושכחו את הפשרת הקרחונים והיעלמות ערים ליד ימים (ל"ת)
    מפתח למלחמות 21/06/2020 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אני 21/06/2020 15:18
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק הם הגיעו לתחזיות הללו ואיך הם חישבו את ההסתברות לכל תרחיש ???
  • 12.
    זה בגלל שלא רוצים לתת עוד פעימות אז ממציאים סוף עולם (ל"ת)
    צחי 21/06/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    וסיכוי ש 333333% שכלכלני דויטש נמצאים בשורט (ל"ת)
    גג 21/06/2020 14:36
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    העיקר שדויד כץ בלונג ללא הגנה (ל"ת)
    יצחק 21/06/2020 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בני גור 21/06/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    שדויטשה בנק יפשוט את הרגל, וממשלת גרמניה תאמר שזו לא בעיה שלה.
  • 8.
    הם שכחו פגיעה של מטאוריט ענק בכדור הארץ (ל"ת)
    יצחק 21/06/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    tomerd.ins 21/06/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
    וואוו איזה תחזית קודרת ממש מפחיד חחחח
  • 6.
    שני שניות לחצות (לפיצוץ (ל"ת)
    צחי 21/06/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מעניין מה הסיכוי שדויטשה בנק יפשוט את הרגל בשנה הקרובה. (ל"ת)
    רון77 21/06/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עידן 21/06/2020 12:41
    הגב לתגובה זו
    יוביל את כדור הארץ לקריסה
  • 3.
    לפני הכל פשיטת רגל של כל הבנקים והנדלן. (ל"ת)
    ע 21/06/2020 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משעמם להם בדויטשה בנק?? (ל"ת)
    מישהו 21/06/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סיכוי של 67% שמנית דויטשה בנק תמשיך לרדת (ל"ת)
    סיכוי של67% 21/06/2020 11:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.