"סלקום ופרטנר הן אופציות להתאוששות עתידית בשוק התקשורת"
שוק התקשורת עבר סערות גדולות בשנים האחרונות, כשמאז רפורמת כחלון, שריסקה את המחירים והפכה את השוק לתחרותי מאוד, השחקניות בו מתקשות להרוויח בהיקפים משמעותיים. מעבר להקלה שכולנו חשנו בכיס לאחר אותם ימי חזירות עליזים של חברות הסלולר והטלקומוניקציה, ההשפעות של שוק מוטה וחסר איזון פגע קשות גם ביכולת החברות לפרוש תשתיות מתקדמות כמו סיבים אופטיים ורשת 5G – אלה הנדרשים כדי לייצר תקשורת מהירה וטובה.
בחודשים האחרונים ישנה התעוררות בשוק. זה החל עם עסקת בזק 1.18% סרצ'לייט, שבה סופסוף חברת התקשורת הלאומית קיבלה בעל בית שמבין בתחום.
>>שוק הסלולר - מיזוגים או הסדרי חוב
השבוע מניית בזק זינקה, לאחר שהחברה גם קיבלה המלצה חיובית מ-UBS, אבל גם בגלל שיש תחושה בשוק לפיה משרד התקשורת סופסוף מבין את צרכיה של גוליית התקשורת המקומי והקריטי לתשתיות המדינה.
עסקת סרצ'לייט היא התפתחות חשובה בשוק התקשורת כשלאחריה דיברו על מיזוג בין הוט לפרטנר 0.52% – זה שבינתיים ירד מהפרק – ואז המיזוג בין סלקום -0.37% לגולן טלקום, זה שאושר סופסוף על ידי הרגולטורים; לאחר שלפני 4 שנים כבר נדחה על הסף. בינתיים, עיניהם של בכירי רשות התחרות ומשרד התקשורת נשואות כעת לחברת אקספון, שאמורה להישאר מחולל התחרות היחיד בשוק.
- 38% מבני הנוער אומרים שה-AI מבין אותם יותר טוב מהמשפחה והחברים
- בזק מעלה את תחזית הרווח ל-1.55 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז נכון שאקספון מגייסת לקוחות חדשים – רבים מהם ודאי לקוחות של גולן שלא מעוניינים לחזור לסלקום – וכרגע יש לה כ-300 אלף לקוחות. פחות או יותר 3% מהשוק. אז תחרות היא לא מייצרת לענקיות הסלולר, בינתיים. עדיין, צריך לשמור עליה מכל משמר.
לאן הולך השוק?
"המיזוג בין סלקום וגולן הוא מיזוג רוחבי. זה לא כמו הוט ופרטנר, כשהרעיון היה לחבר את כל פעילות התקשורת. זה רק סלולר וסלולר. ההשפעה של זה על השוק תהיה מוגבלת, אבל זה יוביל בוודאות לעליית מחירים מסוימת", אומר אנליסט שוק התקשורת, ערן יעקובי, מרוסאריו.
יעקובי לא יודע בכמה יעלו המחירים, כי אי אפשר באמת לדעת – אבל הערכות בשוק הן כי מדובר בעשרות אחוזים נוספים בכל חודש. אין מה לפחד. אין מה להתלהם. בינתיים אנחנו לא חוזרים עשור אחורה לימי החזירות. העלאות המחירים נדרשות לשוק כמו אוויר לנשימה. בלעדיהן אי אפשר להניח תשתיות, תחום שבו עד לפני עשור ישראל הייתה בין המובילות בעולם וכיום המיקום שלה מתדרדר באופן עקבי משנה לשנה. גם במשרד התקשורת ובממשלה מבינים שאי אפשר לתת למצב להימשך.
- נאייקס רוכשת את Lynkwell האמריקאית בכ-26 מיליון דולר
- אפולו פאוור יורדת לאחר הנפקה של כ-50 מיליון שקל ודילול של עד 22%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
"כל עשרה שקלים לחשבון זה למעלה מ-300 מיליון שקל ל-EBITDA בחודש. עליית מחירים נשמע נורא, אבל צריך לזכור שהמחירים בישראל לא מאפשרים שיווי משקל לשוק, זה בגלל מבנה עלויות שונה של כל חברה", ממשיך יעקובי. "מחירי הסלולר נורא זולים פה, עכשיו המטרה של הרגולטורים היא לשמר את התחרות שנוצרה כאן. יש משמעות לאישור למיזוג והוא מוצדק, אבל בתנאי שלא חוזרים אחורה".
אקספון 3% מהשוק – היא באמת מעודדת תחרות?
"יש חשיבות מאוד גדולה לרגולטורים שצריכים לשמור שאקספון לא תקרוס. אם יעבדו נכון, זה יוריד את רמת התחרות וזה בסדר, אם החברות יוכלו להרוויח ולהשקיע בתשתיות, כדי שישראל לא תמשיך להתדרדר בדירוג העולמי.
"אם היינו מדברים לפני שנה, אף אחד לא היה מאמין שאקספון שבפחות משנתיים בשוק החברה כבר תהיה עם 300 אלף לקוחות. כנראה שהחברה עובדת נכון ומגייסת. הקצב לא נפסק. רואים כל חודש את מספר הניודים ושם אי אפשר לרמות. רואים שהחברה גדלה. כדי שהיא תמשיך לעשות את זה, צריך לוודא שלא מפריעים לה להמשיך".
מה קורה עם הוט מובייל?
הוט נרגעה עם הסלולר לפני כמה חודשים. היא עדיין חברה גדולה שמייצרת EBITDA של 40% מהמכירות. אבל החברה נפגעת בליבת העסקים שלה בגלל האגרסיביות של פרטנר וסלקום, הדרך שלה להיות חזרה אגרסיבית היא להוריד את מחירי הסלולר והוט מובייל הכי אגרסיבית.
הם רוצים להתרחב והם לא הקימו חברה בשביל מיליון וקצת לקוחות. צריך להבין שבגלל הכניסה של פרטנר וסלקום לתחומי הליבה של הוט, מרבעון לרבעון החברה נפגעת בעסקים וברווחים והיא צריכה להכות חזרה".
אגב, זה לא דבר פשוט בכלל. כי בהתחלה לפחות, כל חברה שנכנסת למגרש של מישהו אחר נפגעת כלכלית. בדרך כלל זה מצריך השקעה ראשונית גדולה עם החזר לא מובטח, אבל גם הרגולציה היא פקטור משמעותי, כשבניגוד למצב הקיים, הרגולציה צריכה להיות מעודדת ולא מגבילה.
מה החששות שלך מהשוק?
"אני חושש ממשבר נוסף בשוק התקשורת, בגלל הרצון העז להניח סיבים. נוצר היום מצב אבסורדי, כי אין סיבה ש-4 חברות יניחו סיבים. בכל העולם זה מקסימום 2 תשתיות. מקסימום. פהרוצים ש-4 חברות יניחו 4 תשתיות. בעולם זה גם מגיע זה בדרך כלל עם סוג של סבסוד. פה פשוט זרקו את כולם למים".
זו בעיה קשה, לא?
"תראה כיום שומעים את הקולות החדשים ממשרד התקשורת, שם מרגישים איזושהי שפיות בתהליך קבלת ההחלטות. הוט כנראה תקבל פטור מהנחת סיבים. על בזק מקשים. המטרה כרגע היא למצוא מנגנון שיאפשר ללקוח לקבל את מה שהוא צריך, אבל גם החברות".
מה עם בזק?
"יש תחושה בשוק שמשרד התקשורת מתחיל להבין את הצרכים של בזק. גם רואים את זה במניית החברה. בקומה השלישית של הקבוצה היא קיבלה נכס אמיתי וזה סרצ'לייט. יש בעלים שמבין את הנושא ואת השוק, ושלא נבהל מהרגולציה המקומית.
"סרצ'לייט החלו להתעניין בחברהעוד לפני תיק 4000 ורק לאחר שהוא נפתר הם חזרו. היא נותנת לקבוצה שקט לעבוד ולא פחות חשוב, לעבוד נכון. הם לא לחוצים על דיבידנדים, שזו גם הקלה גדולה. בספינה גדולה כמו בזק זה ממש לא פשוט. לביקום כרגע יש שקט לפחות בשנתיים שלוש הקרובות וזה המון".
איך כל השינויים האלה ישפיעו על מניות חברות התקשורת?
"אני חושב שבזק בשינוי כיוון חיובי, בעיקר בגלל ההבנה של הרגולטורים. כי כמו שבזק תלויה במדינה, המדינה תלויה בבזק. מדובר בתשתיות קריטיות. אז יש הבנות בין הצדדים. וזה חיובי. במקרה של פרטנר ובסלקום הדרך יותר קשה.
"אני רואה אותם כאופציות ארוכות להתאוששות שוק התקשורת. אופציות מטבען הן תנודתיות. כשהרגולציה תאזן בין צרכי המדינה, צרכי הצרכן וצרכי החברות ותלך לאמצע המשולש הזה, אז זה יעזור למניות הסלולר – אבל אי אפשר לדעת מתי כל זה יקרה".
- 1.החברות מקיזות דם כמה שנים וכעת יותר.רבעון שני ללא 15/06/2020 15:37הגב לתגובה זוהחברות מקיזות דם כמה שנים וכעת יותר.רבעון שני ללא נדידה וכנראה שגם רבעון שלישי שאמור להיות חזק יהיה גרוע.צופה הפסדים רבעוניים לפרטנר וסלקום . המניה עולה על כל פסיפס של ספקולציה

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"
המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול
בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91% ומג'יק מג'יק 1.76% נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026.
על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".
השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר
את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף
הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות
ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.
סינרגיה בעיקר בתחום הענן
בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך
וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות
קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.
- לפני המיזוג: מגי'ק עם הכנסות שיא, עלייה של 17% ברווח הנקי והעלאת תחזית
- לקראת המיזוג עם מג'יק: מטריקס סוגרת רבעון שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה.
בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס
וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
