בועה
צילום: Istock

סימני בועה? זום מזנקת לשווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר

הלהיט של וול סטריט בחודשים האחרונים מזנקת כעת ב-14% ומשלימה קפיצה של קרוב ל-190% בחודשים האחרונים. החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה מחר לאחר סגירת המסחר
עמית נעם טל | (5)

הלהיט של וול סטריט  בחודשים האחרונים- חברת זום (סימול:ZM), המספקת שירות לשיחות ווידאו מרחוק, צפויה לפרסם מחר את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2020. לקראת האירוע מזנקת החברה כעת ביותר מ-14% לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר. 

מניית זום, שהמטה שלה שוכן בסן חוזה, קליפורניה, משלימה היום זינוק של קרוב ל-190% מסוף ינואר האחרון. 2 גורמים עיקריים דוחפים את מחיר החברה בחודשים האחרונים: הראשון, הזינוק בשימוש בשירותי החברה לנוכח התפרצות נגיף הקורונה. ע"פ הדיווחים בתקופה האחרונה, מספר המשתמשים הפעילים באפליקציית החברה עלה מרמה של 50 מיליון משתמשים לרמה של יותר מ-300 מיליון משתמשים. המשקיעים מאמינים כי הזינוק במספר המשתמשים יתורגם לבסוף לגידול בהכנסות ובשורה התחתונה. 

במקביל, הכסף הזול שמציף  את השווקים בחודשים האחרונים בעקבות צעדי הבנקים המרכזיים גורם לחברות המציגות צמיחה גבוהה להיות מתוגמלות בצורה גבוהה משמעותית ביחס לחברות ערך. ניתן לראות תהליך זה במספר רב של חברות  וזום איננה חריגה בהקשר זה. 

מודל התמחור הנוכחי של החברה מציע מסלול חינמי, מסלול למתקדמים, מסלול לעסקים ומסלול לתאגידים. המסלול החינמי מאפשר התנסות נוחה עם המוצר וכאשר העסק מזהה את החיוניות בפלטפורמה עבורו, הוא מרחיב את השימוש ורוכש את אחד המסלולים בתשלום. 

עם העלייה החדה בכמות המשתמשים בפלטפורמה של החברה צצו גם הבעיות: החברה מתמודדת עם ביקורות רבות בנוגע לאבטחת המידע. בשבוע שעבר הודיעה החברה כי היא מתכננת לחזק את ההצפה של שיחות הווידאו שמארחים לקוחות משלמים ומוסדות כמו בתי ספר, אך לא את השיחות שמונהלות ע"י לקוחות בעלי חשבונות חינמיים. עוד סוגיה שצריכה לעניין את המשקיעים היא התחרות הגדולה בתחום. זום אמנם נהנתה בחודשים האחרונים מהיתרון של הראשוניות, אך ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ופייסבוק השיקו בתקופה האחרונה שירותים דומים. 

השוק מצפה שהחברה תדווח על הכנסות של 202 מיליון דולר, עלייה של 80.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. התחזית לשנה כולה עומדת על הכנסות של 931.3 מיליון דולר, עלייה 49.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה צפויה לרשום רווח של 0.09 דולר למניה, לעומת רווח של 0.03 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. 

למרות השיפור הצפוי בנתונים הפיננסים, קשה להצדיק בבחינה ע"פ הכללים הסטנדרטיים שווי שוק של יותר מ-57 מיליארד דולר. עם זאת, נראה כי באווירה הנוכחית בוול סטריט, כל הערכה שווי יכולה להיות נכונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

גרף מניית החברה בחודשים האחרונים: חלומו של כל משקיע

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בידי 02/06/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
    תפסיד מהחשיפה הפתאומית הזו....
  • 4.
    הנביא 02/06/2020 08:47
    הגב לתגובה זו
    יש מניות עם מכפיל מטורף, אך מניות בצמיחה צריך להסתכל קצת אחרת. מסתכלים על יחס ebitda לrevenue 4 אחוז ומאוד נמוך. במניית zoom מכפיל של 2270 זה אומר שייקח 2270 שנה כדי להגיע לרווחים של השווי שוק של המניה, אך אם אני מסתכל על היחס ebitda לrevenue, שציינתי - יש פה סימן לבועה. זוהי מניה של תוכן שאיננה יצרנית (כמו טסלה) והחיקוי שלה הוא לא מסובך. זה לא טכנולוגיה חדשה, אך המניה תפסה מומנטום בזמן הקורונה. כרגע, המחיר של המניה גבוה ורק העדר מכתיב את המחיר שלה. כרגע יש מספיק אלטרנטיבות בשוק וחבל להיכנס למניות שלא ברור הכיוון. זה יותר מידי ריסקי.
  • 3.
    דניאל 01/06/2020 22:09
    הגב לתגובה זו
    זו לא בועה ,זה אם כל הבועות,אני בטוח שבעוד כמה שנים ילמדו את המקרה הזה בקורסים של שוק ההון ל סימני הבועה.
  • 2.
    משוגעים תרדו מהגג (ל"ת)
    פז 01/06/2020 21:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 01/06/2020 20:45
    הגב לתגובה זו
    בכלל לא ברור לי מאיפה זום הזה צץ. יש כאלה שירותים כמו זבל לכל שחקן כמו גוגל וMS
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.