החילוץ בדרך: הפד' יתחיל להתערב בשוק האג"ח הקונצרני בימים הקרובים
בחודש שעבר שינה הפד' את כללי המשחק בשווקים הפיננסים כאשר הודיע כי יתחיל לבצע רכישות של אגרות חוב קונצרניות, גם בדירוגים הנמוכים (לכתבה המלאה). למרות שהפד' עדיין לא רכש שום אגרת חוב, ההודעה של הבנק הספיקה בשביל לגרום לעליות חדות בשווקים מאז. עם זאת, הסנטימנט בשווקים התהפך בימים האחרונים והיום מגיעה התגובה של הפד'.
ע"פ הודעת הבנק, 2 התוכניות המיועדות לשוק האג"ח (Primary Market Corporate Credit Facility ו-The Secondary Market Corporate Credit Facility) צפויות להתחיל לבצע רכישות כבר בימים הקרובים. נזכיר כי ביום שישי האחרון הערכנו ב-BIZPORTAL כי הבנק מחכה לשפל בשוק בשביל להתחיל להפעיל את תוכניות אלו (לכתבה המלאה).
ע"פ הפרטים שסיפק עד הבנק, הבנק צפוי לבצע רכישות של חברות בדירוג של BBB-/BAA3 לפחות. בנוסף, הבנק ירכוש גם אג"ח של חברות שהיו בדירוג זה בתאריך ה-20.3, והדירוג שלהם ירד מאז. בתנאי זה, הדירוג של חברות אלו צריך להיות לפחות BB-.
חשוב להזכיר כי מי שצפוי לבצע בפועל את הרכישות הוא משרד האוצר האמריקני, כיוון שאסור לפד' לבצע רכישות אלו ע"פ החוקה בארה"ב. איך זה בכל זאת הפד' עוקף את הגבלות אלו? הממשל האמריקני הקים גוף השקעות מיוחד (special purpose vehicle או בקיצור SPV). הפד' מלווה לאותו גוף השקעות מיוחד והוא זה שמבצע את ההשקעות בפועל.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הכללים האחרונים, הממשל האמריקני צפוי להזרים כ-75 מיליארד דולר לכל אחת מתוכניות אלו, כאשר הפד' צפוי לספק את המינוף לרכישות. בסה"כ, תוכניות אלו צפוי להעניק לממשל האמריקני כוח קניה ענק של 850 מיליארד דולר לחודשים הקרובים.
אופן פעולת ה-SPV: שוק האג"ח צפוי לקבל תמיכה משמעותית החל מהימים הקרובים
- 11.דניאל 05/05/2020 07:53הגב לתגובה זוכל הזמן אומרים הקפיטליסטים תנו לשוק לעשות את שלו אבל כל פעם שי משבר הם רצים לממדלה שתציל אותם שזה כבר סוג של קומיניזים כי זה כסף ציבורי שמציל כסף של ספקולנטים.
- 10.יובל 04/05/2020 23:12הגב לתגובה זוהכלכלה האמריקאית מוחזקת במינוף מאוד מאוד מאוד גבוהה.הבלון הזה יתפוצץ לכל העולם בפרצוף .הקריסה הגדולה של היקום מאז ומעולם - בדרך
- 9.דודי 04/05/2020 20:49הגב לתגובה זוהרי גם ככה הבנק קובע מי ירד מי יעלה אז מה הטעם בשוק חופשי
- 8.אבי 04/05/2020 20:17הגב לתגובה זוהאמריקאים מדפיסים כסף ללא הגבלה בגלל המשבר כך גם בשאר העולם לא תהיה אינפלציה כימכולם מדפיסים רק כאן בארץ יש כאן אנשים שאין להם מושג בכלכלה ויביאו את המדינה לקריסה
- 7.אריאל 04/05/2020 18:55הגב לתגובה זולא נראה לי שזה יעשה דרמה בשוק
- 6.השוק כבר מגלם את זה (ל"ת)תומר 04/05/2020 18:41הגב לתגובה זו
- 5.זה מנוגד לחוקה האמריקאית (ל"ת)רבקה 04/05/2020 18:40הגב לתגובה זו
- 4.ארא 04/05/2020 17:44הגב לתגובה זוכמה זמן זה יחזיק? בסדק הראשון הקריסה תהיה קולוסאלית
- 3.אלי 04/05/2020 17:30הגב לתגובה זומי שמנסה אוכל אותה בחזק ואוכל אותה בגדול.
- חי בעבר ... 04/05/2020 18:09הגב לתגובה זוהיום השקעותיו מגמגמות ... אז הוא התחיל לדבר . שטויות !!!
- 2.F.R + האוצר+ הנשיא הדביל..הם סוסים מתים.. (ל"ת)היי אתם שם 04/05/2020 17:10הגב לתגובה זו
- 1.תומר 04/05/2020 17:08הגב לתגובה זואותו סרט כמו במשכנתאות ההיסטוריה תחזור?
- לירן 04/05/2020 19:59הגב לתגובה זושחיים בעולם שבו לחוב אין פדיון שווה ערך לבעל דירה שלוקח משכנתא לא משלם שקל וחושב שהבנק לא יבוא לגבות תשלום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
דיימון, שמנהל גוף עם יותר מ-300 אלף עובדים ברחבי העולם, מאמין שדווקא היכולת להתנתק מהטלפון היא סמל למנהיגות ולשליטה. "אנשים חושבים שתגובה מיידית לכל הודעה היא סממן של יעילות", אמר באחד הנאומים שלו בעבר, "אבל בפועל הם רק מוסחים יותר. היכולת להתרכז, לשמוע, להבין - היא זו שבונה מנהלים טובים".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתקפה על דור הזום: ככה לא בונים חברה
באותו קו ביקורתי, דיימון ממשיך להביע ספקנות עמוקה כלפי תרבות העבודה מהבית ואל מול דור ה-Z, שלדבריו "שכח מה זה לעבוד באמת יחד". בראיון פנימי שהודלף מוקדם יותר השנה נשמע דיימון כשהוא מאבד סבלנות כלפי עובדים שמסרבים לחזור למשרד. "אל תספרו לי שעבודה מהבית ביום שישי זה משהו שבאמת עובד,” הטיח בעובדיו. "אני מתקשר להרבה אנשים בימי שישי, ואי אפשר להשיג נפש חיה. נמאס לי מהשטויות האלה".
